auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Audi A4-Avant: Bijgeluiden

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Diesel, Transmissie: Handgeschakeld, Motorinhoud (cc): 1900, Vermogen (kw): 85

Beste specialisten,

Ik heb een A4 Avant 1.9 TDI van 2006 met 280.000 km. De auto heeft altijd netjes zijn onderhoud gehad.
Hierover heb ik de volgende vragen, hoop dat jullie kunnen helpen.

1.
Ik heb deze auto 2e hands bij de dealer gekocht. De auto heeft echter nooit fijn gelopen. Meneer "het moet zo zijn, het is een pompverstuiver".
Bij de riemwissel bleek later dat de distributie 120.000 km verkeerd heeft gestaan. (2 graden?) Nu ben ik 50k verder en begint de auto beter te lopen. Maar 130 op de snelweg blijft niet fijn. Kan de motor extra slijtage hebben opgelopen door de foute timing?

2.
Sinds enige tijd heeft de auto bijgeluiden. Bij 70 km per uur een zangerig geluid, bij 125-130 km een zagend geluid.
De banden zijn Michelins, voor 20k en achter 40 k gelopen. Die laat ik nog nakijken op cuppen. Het geluid lijkt niet van de motor te komen. Zou het versnellingsbak of overbrenging kunnen zijn?

3.
Is het juist dat dit type motoren rond 300k problemen met de cylinderkop kan krijgen?

Alvast bedankt en mvg

Geplaatst door

Peet2727 (0)

al 8 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Je omschrijft dat er klachten zijn maar wat zijn dan precies de klachten.
Zeggen dat de auto nooit fijn heeft gelopen kunnen we niet zoveel mee.

Uitgeslagen pompverstuivers denk ik zo niet aan, ik lees niets over startproblemen.

Grt. Paul

P. Kelder 0
badge

6 jaar

De auto heeft altijd een rauwe loop gehad. Maar volgens mij rauwer dan van een pompverstuiver verwacht mag worden. Nadat de timing goed is gezet is de rauwe loop minder geworden. De vraag is of de motor door de verkeerde timing (gedurende 120.000 km) extra slijtage heeft kunnen oplopen?

Wat er nu aan de hand is zijn de bijgeluiden zoals beschreven onder 2.
De vraag is waar die door veroorzaakt kunnen worden?. En of er een grote reparatie gaat komen.

Startproblemen zijn er niet. Dus van uitgeslagen verstuivers is geen sprake.
De vraag is of ik een cylinderkoprevisie bij dit type motor (B7 - BRD) kan verwachten of dat de problemen bij deze serie zijn opgelost.

Ik heb ik het verleden nogal pech gehad met autos en telkens veel geld moeten afgeschreven. Als ik de info op mijn vragen heb kan ik een afweging maken om in te ruilen of niet. Bij inruil zal zo'n oude diesel voor de export weggaan en dus ook niet meer op de NL markt terechtkomen.

Peet2727 0

6 jaar

Probeer eens 5 in 1 oil stabilazor bij de motorolie bij te gooien. Dit middel doet wel eens wonderen maken.

MK7GTD 0

6 jaar

dan voor de reactie maar volgens mij is de motor ok.
Daar komen de geluiden niet van af. Het zit in de overbrenging of v-bak denk ik. Drukgroep misschien?
Wiellagers zijn in januari door garage gecontroleerd.

Peet2727 0

6 jaar

Wat betreft de cuppende banden hoor je al het geluid bij de 30km/h opkomen. Heb laatst nog zelf een bandenwissel gedaan vanwege gecupte banden. Dat zal het niet zijn. Potje 5 in 1 oil stabilazor kost 15€, dus het proberen wel waard. Zet de auto anders op een brug en geef wat gas in zijn vrij om te kijken of het geluid exact hetzelfde is. Indien het hetzelfde blijft heeft het niets te maken met je koppeling, drukproef etc.

Correct me if im wrong

MK7GTD 0

6 jaar

Het heeft geen zin motor en bak onbelast op een brug te laten draaien.
Bak problemen komen bij dit type Audi nagenoeg niet voor.

Derhalve kan het 2 massavliegwiel wel defect zijn, dat komt wel voor en dat zou het rauwe lopen kunnen verklaren.

Grt. Paul

P. Kelder 0
badge

6 jaar

Voorzover ik weet wordt de massavliegwiel het meest belast bij lage snelheden/ toerentallen.

Wat je evt zou kunnen doen is lichtjes gas geven in zijn vrij tot 1100/1200 toeren en het gas loslaten. Indien de auto schokt/ trilt zou het inderdaad de massavliegwiel kunnen zijn.

MK7GTD 0

6 jaar

Het massavliegwiel zal wel aan het slijten zijn. Bij starten heb ik soms redelijk veel trillingen. Een massavliegwiel gaat volgens mij zo'n 200.000 km mee en alles boven de 250.000 km is winst. Maar dat kan dan toch niet het zagend geluid bij 125-130 km per uur veroorzaken?

Peet2727 0

6 jaar

Het wordt zo een raadspelletje ;) Een wiellager bestaat ook tot de mogelijkheid.

Grt. paul

P. Kelder 0
badge

6 jaar

Net uitgeprobeerd, 1200 rpm en dan gas loslaten. De auto schokt dan inderdaad redelijk wat. Dat zal wel een dure reparatie zijn, ;-(
Volgens mij wordt dan meestal geadviseerd om ook gelijk koppeling en drukgroep te vervangen, reparatie van 2000-2500 euro?

1. kan het massavliegviel de oorzaak zijn van het zagen bij 125-130 km?
2. hoe lang kan ik daarmee nog doorrijden? wat gebeurt er als ik het niet laat maken?
3. heeft het zin om dit nog in deze auto te investeren of krijg ik over 20-30k kilometers dan toch te maken met uitgeslagen verstuivers waardoor een cylinderkoprevisie noodzakelijk is ?

vroeger reed je met een diesel probleemloos 4-5 ton, dat lijkt niet meer zo te zijn.

Peet2727 0

6 jaar

[quote=Peet2727]vroeger reed je met een diesel probleemloos 4-5 ton, dat lijkt niet meer zo te zijn.[/quote]

Je vergist je... Rij zelf met het zelfde type Audi. Gekocht, toen was de auto 2 jaar oud met toen 205.000km
Inmiddels staat er 700.000km op de klok, nagenoeg probleemloos.

Grt. Paul

P. Kelder 0
badge

6 jaar

2000€ is wel aan de hoge kant. 300€ voor een vliegwiel (Sachs) en 200€ voor een koppelingsset (Sachs). Je zou ook evt Luk kunnen nemen. Advies is wel om de onderdelen van hetzelfde merk te halen. Volgens mijn berekening moet het allemaal niet dan 1000€ kosten. Maar goed je moet een overweging maken of het waard is om hem te laten repareren, gezien het feit het ook de vraag is of het inderdaad aan de massavliegwiel ligt.

Anders is mijn advies om hem te adverteren misschien kan die mee voor de export ben je hem zo kwijt. Leg er wat zakcentjes bovenop en evt. de kosten die je zou maken voor de reparatie en zoek rustig een andere auto. Neem geen enkele 2.0 ltr TDI blijf daar van af.

MK7GTD 0

6 jaar

Mooie berekening, als Peet hoger uit komt leg jij het verschil dan bij?

Je moet de werkzaamheden ook niet uit laten voeren door de dealer. Arbeid mag maximaal 400/500 kosten bij een universele garagist. Op autodoc.nl vind je al je benodigde onderdelen.

MK7GTD 0

6 jaar

Wat de arbeid max mag kosten kan je niet zeggen, je moet een prijsopgaaf doen onder voorbehoud omdat er ook gebreken aan het licht kunnen komen die alleen te zien zijn als de boel open is. Als peet dat ding laat repareren en er komen extra kosten bij dan heeft dan wordt er naar pc gewezen want daar was het€1000,-. Met een natte vinger prijzen opgeven kan gewoon niet.

En dan nog bepaald de reparateur zijn eigen prijs.

Bij de dealer kom ik allang niet meer.
Die vroeg voor een distributieriemwissel 850 euro terwijl mijn huidige garage het voor 400 euro minder deed.

Ik heb altijd gemeend dat deze motoren niet zo goed zijn maar als Paul nagenoeg probleemloos 700.000 km rijdt dan heeft het wellicht nog wel zin om massavliegwiel en koppeling/drukgroep te vervangen. Dan is 280k net ingereden. Maar dat ligt er ook aan hoe duur de reparatie wordt.

Mijn afweging is repareren en doorrijden of aan A6 2008-2011 kopen. Die zijn er met 2.0 2.7 en 3.0 TDI. Volgens mij zijn de 2.0 vanaf 2008 wel goed.
Ik ga binnenkort naar de garage en laat de auto controleren wat het nu precies is. En eerst een prijsopgave. Zal de afloop posten.

Peet2727 0

6 jaar

Paul,
Die van jou is een misschien een interessante voor "Klokje Rond" van Autoweek. ;-)
Maar ik vermoed dat die van jou een BKD motor heeft? Die schijnen redelijk onverwoestbaar te zijn. Ik heb een BRD.
Iedereen bedankt voor de reacties,

Peet2727 0

6 jaar

2.7 tdi hebben een ketting zijn over het algemeen wat beter dan de 2.0 en de 3.0
Tdi. Die hebben nl een riem.

Succes!

MK7GTD 0

6 jaar

De 2.0 heeft een distributieriem. De 2.7 en de 3.0 zijn voorzien van een ketting.
alleen de hogedrukpomp heeft een tandriem.

Derhalve komen ketting problemen, div. lekkages nog altijd voor bij de 2.7 en de 3.0 motoren.

Grt. Paul

P. Kelder 0
badge

6 jaar

Auto is naar garage geweest. Die kon niets bijzonders vinden behalve dat de banden achter gecupt waren. Had ik niet verwacht bij michelins.
En ook niet dat het niet voortdurend te horen is, maar alleen bij 2 verschillende snelheden.

Peet2727 0

6 jaar

Indien banden sterk gaan cuppen, controleer dan de achterste schokbrekers.
Mogelijk zijn de schokbrekers versleten en verliezen ze het contact met de weg.
Ook daardoor ontstaat cuppen.....

Grt. Paul

P. Kelder 0
badge

6 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A4 of stel zelf een nieuwe vraag.