Audi 100: Brandstof probleem Audi 100 2.2 1986

Bouwjaar: 1986, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.2 KZ

Beste,

Gisteren liep de Audi nog prima, vandaag doet ie het niet meer.
Motor gaat wel rond slaat aan en direct weer uit. Motor blijft wel rond gaan.

Op remreiniger loopt ie wel.
Brandstofpomp loopt niet als ik de auto op contact zet. Als ik relais 10 (brandstofpomp) doorverbind gaat de brandstofpomp lopen.
Ik krijg de auto gestart op remreiniger en (met doorverbonden relais) blijft de auto stationair lopen op benzine. Als ik gas geeft krijgt ie te weinig brandstof en slaat af.

Het vreemde is:

het relais heeft 3 stuurcontacten:

31 massa
15 +
1 +

En 2 schakelcontacten, 30 en 37.

31 heeft nul weerstand met de - pool van de accu, prima dus.
Als ik de audi op contact zet meet ik tussen 31 en 15 12 volt.
Als ik de audi op contact zet meet ik tussen 31 en 1 12 volt.

Toch gaat de brandstof pomp niet lopen als ik de auto op contact zet.

Het relais schakelt wel prima als ik deze met testdraadjes op de accu aansluit 30 en 37 worden netjes geschakeld (gemeten op de multimeter).
Heeft dit relais ook nog invloed op de brandstofinspuiting ? Anders dan alleen de pomp laten lopen ?

Iemand enig idee waar ik verder moet zoeken ?
Alle zekeringen zijn nagekeken.

Gr,

Frank

frankv46

Geplaatst door frankv46 (0) , lid sinds 9 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Audi 100? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

frankv46 (0), 9 jaar geleden

Ondertussen het claxon relais geplaatst op de plek van het brandstof relais. Nu loopt de pomp wel op contact maar de auto loopt nog steeds beroerd (heel slecht stationair, niet op toeren te krijgen)

JagerAutomotive.nl (0) PRO, 9 jaar geleden

Heb je de spanning over het relais ook belast gemeten? Als er ergens een slecht contact in het circuit vóór het relais is, zal de spanning belast inzakken en krijgt de pomp te weinig voeding.

frankv46 (0), 9 jaar geleden

Ondertussen het relais van de claxon geplaatst, nu loopt de pomp wel maar de motor krijgt nog steeds te weinig brandstof en loopt beroerd.... Motor blijft soms gebrekkig stationair lopen maar loopt vaker niet....

audia4 (0) PRO, 9 jaar geleden

K jetronic blokje?? zo ja, luchtweger inspecteren. kan achterover geslagen zijn door backfire. kan ook dat ie zwaar vervuild is en klemt in het huis.

let op, is precisie instrument, met zorg behandelen!!!

dit in orde, dan brandstofdrukken meten. kan dat je pomp overleden is. Volgens mij gaat deze pomp niet draaien bij contact aan, maar pas als de startmotor ingeschakeld wordt of de motor loopt.

frankv46 (0), 9 jaar geleden

Ke jetronic, pomp levert voldoende brandstof. Spinnekop niet aan de injectoren...

audia4 (0) PRO, 9 jaar geleden

Heb je de brandstofdruk gemeten?? voldoende brandstof is een ruim begrip. zo ffe uit het hoofd moet deze pomp 5,5 bar geven met een behoorlijk hoog debiet. Een volle tank pompt hij in een paar minuten leeg. Er is geen ander injectiesysteem die met deze druk en opbrengst werkt, een ander type pomp is bij voorbaat ongeschikt.

ik heb al vaker meegemaakt dat de pomp lijkt te functioneren, maar gewoon de druk of de opbrengst niet haalt.

meten is weten, het zijn dure pompjes die ondertussen minder goed verkrijgbaar zijn.....


Is de brandstof druk in orde, dan pas aan de spinnenkop beginnen.


Wat je nog even kunt proberen is de injectors uit het spruitstuk halen, hele handeltje in een emmer houden, pomp laten draaien en met de hand de luchtweger omhoog trekken. Je moet dan benzine krijgen, hoe verder je de luchtweger optilt, hoe meer je krijgt.

frankv46 (0), 9 jaar geleden

Vandaag opnieuw gestart met het claxon relais, liep beter stationair maar nog niet op toeren te krijgen.
Na 5 minuten stationair te laten lopen kreeg ik 'm op toeren en ben ik een stukje gaan rijden. na een km of 2 begon ie beter te lopen.

Lijkt dat het toch de brandstofrelais is geweest en de motor versmeerd is door het vele starten en testen...

Probleem is dus opgelost, bedankt voor het meedenken !

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi 100 of stel zelf een nieuwe vraag.