auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Audi A6: EGR Probleem, Enorm hokken met EGR, zonder EGR is het goed.

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Diesel, Motorcode: BLB 2L TDI

Wij hebben een Audi A6, 2005, Motorcode : BLB 2L TDI. 274 000KM op de teller.

Wij hebben sinds een tijdje last van hokken rond de 1800toeren , vooral als je een tijdje wat vlot hebt gereden. Onlangs EGR al schoongemaakt. Ook vandaag heb ik het Inlaat spruitstuk schoongemaakt en het viel mij ineens op dat het EGR klepje totaal niet meer afsloot, Dus meteen een nieuwe gehaald bij VW in Drachten. Gemonteerd, alle pakkingen vervangen. Ik rijd rustig weg maar de auto is erg onrustig en begint nog erger te hokken dan het was.

Ik heb even een tijdje door gereden tot dat het blok warm was en toen flink lopen lopen blazen. Ook even een parkeer terein opgezocht en in de vrij even flink op het gas getrapt, enorm veel roet vloog eruit. Op een gegeven moment voelde het allemaal weer goed en liep het blok rustig. Auto geparkeerd thuis, een uurtje later wou ik weer weg rijden maar weer enorm hokken en onrustig, krijg het er ook niet meer uit. Inmiddels EGR stekker weer afgekoppeld en nu draait alles een stuk beter, alleen een vervelend motorlampje.

Tussen de smoorklep en die slang zit een rubberen ring(Nieuw), die is inmiddels aan het lekken, blaast nogal.. zal daar morgen naar kijken op het werk. Te hoge turbo druk?

Het hokken is voorbij de 2000 toeren weg.
Volgens Audi in Heerenveen is het niet nodig om de EGR in te leren.
Vermogen is gewoon goed

Ik hoop via hier een paar tips te krijgen, zal morgen hoe dan ook even de accu polen eraf halen en kijken of dat helpt.

Weet niet of het relevant is, maar sinds een tijdje verbruikt de Audi ook koelvloeistof, ongeveer 1L op 4000KM. Ik kan nergens uitwendige lekkage vinden.

Groeten,

Valentijn, Leerling eerste Autotechnicus.

Geplaatst door

Miedema2005 (0)

al 12 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Laat hem eerst maar even uitlezen. Of beter, (omdat je zelf storingen hebt gecreëerd) eerst stekker er weer op doen, dan storingen wissen, dan een stukje rijden en daarna weer uitlezen en kijken welke storing(en) er terug komen en dan pas verder kijken wat er aan de hand is.

Wat betreft die lekkage, als je echt helemaal niets ziet lekken aan de buitenkant (zeker weten!) dan lekt hij waarschijnlijk in de egr koeler, is dan inwendig lek. Koppakking is ook een optie.

ricky 10
badge

12 jaar

Bedankt voor je reactie! ik heb de auto uitgelezen vandaag op mijn werk maar het probleem is dat wij heel veel storingen hebben , al jaren. Vooral massa gericht, zal dat probleem heel misschien ook wel op deze site zetten. Ik zag geen rare dingen verder. Inmiddels die lekke slang die van de turbo na de smoorklep gaat gedicht, die ring sloot niet helemaal lekker af. Morgen weer even rijden en zal dan mijn bevindingen melden.

Lekkage, Ik heb geen mayo aan de dop zitten dus verwacht eerlijk gezegt geen lekke kop. Maandag VW/Audi even bellen wat een eventuele EGR koeler kost.

Miedema2005 0

12 jaar

Inmiddels rijd de audi goed, maar denk dat het komt doordat het lampje brand. Zal donderdag de storing weer wissen want ben dat zaterdag vergeten.

EGR koeler wachten we nog even mee, even kijken of het verbruik nu daalt omdat de EGR is vervangen. Of is het schadelijk om door te rijden met een lekke EGR koeler?

Als iemand verder nog tips oid heeft dan hoor ik dat graag!

Miedema2005 0

12 jaar

Maar welke storingen staan er dan allemaal in?

ricky 10
badge

12 jaar

Hallo,

Onlang had ik een EGR probleem bij onze A6, van de week storingen gewist en auto reed 500km lang echt perfect. Gister reed ik achteruit met de A6 en liet hem bijna afslaan, reed vooruit en ineens totaal geen vermogen meer, helemaal niets! Reed door de straat, en ineens zag ik een enorme zwarte rook wolk achter de auto. Auto meteen uitgezet , overigens geen lampjes of wat dan ook. Onder de kap gekeken, geen gekke dingen voor zover ik kon zien.

Auto weer gestart en had al iets meer vermogen maar met gas los laten kwam er een enorme zwarte rook pluim uit de uitlaat. EGR stekker er maar af getrokken en toen trok ie een stuk beter, en was het roken nagenoeg weg.

Moest 10 minuten later weer even rijden maar totaal geen vermogen boven de 2200 toeren en klimt daarna ook heel langzaam in toeren met enorm zwarte rook wolk als gevolg.

Zal straks ook even kijken of het beter is nu het blok koud is.

Dit heeft best wel spoed want moet maandag na schiphol.. Zal proberen of ik iemand kan regelen met een vag-com, anders word het maandag voordat ik de auto zelf kan uitlezen.

Alvast bedankt!

Miedema2005 0

12 jaar

Miedema

Met het alleen verwijderen van de stekker is de aansturing van de EGR uitgeschakeld en staat de EGR-klep nu door vervuiling NIET gesloten.
Dat is de reden waarom de motor zo overmatig rookt.

EGR grondig reinigen = de oplossing.

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

12 jaar

Bedankt voor je reactie! maar hoe is het dan mogelijk dat de EGR telkens weer dicht slipt bij onze A6? Is hier ook wat tegen te doen? dit is al de 3de x dat ik het maandag ga schoonmaken en word het wel een beetje zat. Zal ook Maandag ochtend met Audi in overleg voor een plaatje ertussen zodat ik hem afdop want als het de EGR is , ben ik het behoorlijk zat die verontreiniging.

Alvast bedankt.

Miedema2005 0

12 jaar

Net maar even de EGR schoon gemaakt, trekt weer zoals het moet. Stekker er wel afgelaten van de EGR want wil morgen er een plaatje tussen zetten, dan hebben we dit probleem teminste niet meer.

Alleen blijft over.. dat er toch nog flink wat roet uitkomt als ik stil sta en wat gas geef, zo nu en dan ook tijdens het rijden dat er een pufje roet uit komt. Wat kan dat zijn? EGR klep trouwens ook een laagje terpetine in laten staat toen ik hem had schoongemaakt om te zien of de klep goed afsloot, en dat was goed.

Miedema2005 0

12 jaar

Luchtassameter kan deze storingen ook veroorzaken. Meet te weinig verschil bij geopende EGR-klep, en zal daardoor de EGR verder opensturen.

hellbat 0
badge

12 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A6 of stel zelf een nieuwe vraag.