Audi A6: Schakelen in 2e versnelling gaat moeilijk

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.7 6 cyl.

Hallo,

Mijn Audi A6 2.7 TDI uit 2005 (model 2005 - 2008) en km stand van 255.000 schakelt vanaf dat ik hem 6 maanden geleden gekocht heb moeilijk in de 2e versnelling. Ik heb dat destijds in de garantieperiode bij de garage waar ik hem gekocht heb aangegeven maar hiervan werd gezegd dat dit normaal was. Ik heb toen bij mijn eigen garage de bakolie laten vervangen maar dit droeg niet bij tot een gunstig resultaat.
Als de motor koud is lijkt het nogal eens dat bij het schakelen naar de 2e versnelling de tandwielen langs elkaar ratelen terwijl het lijkt of ie in de 2 staat. Om hem dan alsnog in de 2e versnelling te krijgen, dien ik met kracht en een behoorlijke ruk deze 2e versnelling te kiezen. (hierbij is dan een knoep hoorbaar) Het lijkt overigens bij het schakelen naar de 2e (en ook bij de 3e versnelling) alsof de tandwielen niet juist tegenover elkaar staan waardoor het schakelen ook met enige weerstand gebeurt.
Zodra de motor en de bakolie warm zijn gaat alles overigens een stuk beter.
Heeft iemand een idee wat de oorzaak kan zijn en de eventuele te verwachten kosten die ermee gemoeid gaan?
Is de versnellingspook misschien af te stellen ? Wellicht is er in het verleden iets gedemonteerd en weer foutief gemonteerd en dat dit nu deze klacht veroorzaakt.

Bij voorbaat dank voor uw reactie / tip !!!

Mvrgr. Mark

Mark1919

Geplaatst door Mark1919 (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Audi A6? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

12 Reacties

maarten4874 (0) PRO, 11 jaar geleden

Mark,
dit klinkt als een defecte synchromesch ring (ik heb de naam ook niet verzonnen). Deze ring zorgt ervoor dat de 2 tandwielen van de versnelling een zelfde toerental hebben zodat er zonder tanden poetsen geschakeld kan worden. Als deze ring niet meer goed is,verschilt het toerental van de 2 tandwielen,en krijg je dit geluid.
Heb je het toendertijd schriftelijk bij die garage gemeld?

Mark1919 (0), 11 jaar geleden

[quote=maarten4874]Mark,
dit klinkt als een defecte synchromesch ring (ik heb de naam ook niet verzonnen). Deze ring zorgt ervoor dat de 2 tandwielen van de versnelling een zelfde toerental hebben zodat er zonder tanden poetsen geschakeld kan worden. Als deze ring niet meer goed is,verschilt het toerental van de 2 tandwielen,en krijg je dit geluid.
Heb je het toendertijd schriftelijk bij die garage gemeld?[/quote]
Hoi Maarten,

Bedankt voor je snelle reactie.
Ja, ik heb destijds alle kleine mankementen inclusief deze per mail bij de garage waar ik mijn Audi heb gekocht gemeld.
Het werdt toen afgedaan met " het valt wel mee "
Ik ben toen ook nog naar een Audi dealer gegaan waar men dezelfde reactie gaf. Dit terwijl ik het er toen al niet mee eens was.
Denk jij dat dit een dure reparatie gaat worden dan ?
Ik hoop niet dat ik nu al tegen een flinke financiële tegenvaller aan ga lopen want heb een best bedrag voor deze auto neer geteld.

maarten4874 (0) PRO, 11 jaar geleden

ALS het deze ringen zijn,dan gaat dat waarschijnlijk een nieuwe -gereviseerde- bak kosten. Of je moet iemand vinden die hem uit elkaar kan draaien en reviseren.
Ik denk dat het moeilijk wordt om te bewijzen dat dit hetzelfde probleem is als toen,aangezien er al wat maandjes tussen zitten. Heb je rechtsbijstand? of ben je lid van de anwb? Die kun je ook bellen voor juridisch advies.

Mark1919 (0), 11 jaar geleden

[quote=maarten4874]ALS het deze ringen zijn,dan gaat dat waarschijnlijk een nieuwe -gereviseerde- bak kosten. Of je moet iemand vinden die hem uit elkaar kan draaien en reviseren.
Ik denk dat het moeilijk wordt om te bewijzen dat dit hetzelfde probleem is als toen,aangezien er al wat maandjes tussen zitten. Heb je rechtsbijstand? of ben je lid van de anwb? Die kun je ook bellen voor juridisch advies.[/quote]
Oké dat klinkt niet best dus. Ik rijdt al jarenlang Audi en heb ook al diverse A6'en gehad maar dit nog nooit heb meegemaakt bij deze km stand. Deze hadden allemaal ruim 350.000 en zelfs 400.000km probleemloos gelopen en schakelden ook allemaal nog soepel. Behoorlijke tegenvaller dus....
Ik heb overigens een rechtsbijstandverzekering én ben ook lid van de anwb dus kan daar nog 's navragen hoe het nu verder moett
Bedankt in ieder geval voor je advies.

Mvrgr. Mark

P. Kelder (0) PRO, 11 jaar geleden

Mark

Meer type bakken hebben dit probleem (een eigenschap), jou probleem staat niet opzich. ander type olie Castrol TAF-X kan dit euvel verhelpen.

Gr. paul

maarten4874 (0) PRO, 11 jaar geleden

Lost dat het probleem helemaal op paul of tijdelijk?? Wel goed nieuws voor mark. Wist ik ook niet

P. Kelder (0) PRO, 11 jaar geleden

Indien het probleem zich voordoet met koude motor en voornamelijk tijdens de eerste rit raad ik je aan een Castrol TAF-X te gebruiken.
Je zult merken dat de bak een stuk soepeler zal schakelen, dit blijft ook zo..

Gr. paul

Mark1919 (0), 11 jaar geleden

Hallo,

Ontzettend bedankt voor jullie adviezen / tips !!!!
Vooral Paul bedankt voor je tip betreffende het type bakolie welke (hopelijk) mijn versnellingsbak straks weer soepel laat schakelen.
Zoals ik al in mijn bericht schreef, heb ik de bakolie onlangs al laten vervangen in de hoop dat het schakelen beter zou worden maar ik heb geen idee welke bakolie er toen in is gegaan. Wat me overigens wel opvalt is dat het schakelen vanaf die tijd zelfs minder soepel gaat dan voorheen.
Ik zal morgen meteen een afspraak bij mijn garage maken om de huidige bakolie te laten vervangen voor Castrol TAF-X olie. (enig idee of dit dure olie is?)
Ik hoop iig niet dat de bak nu al aan een revisie toe is want dat zijn dan onvoorziene kosten waar ik (zeker bij Aido met deze km stand) niet op heb gerekend.

Zodra de bakolie is vervangen zal ik mijn ervaring in dit topic kenbaar maken.

Nogmaals bedankt !!!

Mvrgr. Mark

Mark1919 (0), 11 jaar geleden

[quote=P. Kelder]Indien het probleem zich voordoet met koude motor en voornamelijk tijdens de eerste rit raad ik je aan een Castrol TAF-X te gebruiken.
Je zult merken dat de bak een stuk soepeler zal schakelen, dit blijft ook zo..

Gr. paul[/quote]
Ik heb alleen geen idee hoeveel liter er in de handgeschakelde versnellingsbak van mijn A6 2.7 TDI gaat. Heb jij (of iemand anders) een idee hoeveel liter erin gaat??
Heb al op internet gegoogeld maar niets over kunnen vinden..

Alvast bedankt voor je antwoord !!

Gr. Mark

P. Kelder (0) PRO, 11 jaar geleden

Mark

2.25 Ltr

Gr. paul

Mark1919 (0), 11 jaar geleden

Ik wil jullie hierbij laten weten dat ik mijn versnellingsbakolie heb vervangen door Gastrol TAF-X olie en.dat daarmee het probleem van stroef schakelen verholpen is. Ik kan het iedereen die ditzelfde probleem met zijn versnellingsbak heeft zeer aanbevelen.
Hierbij wil ik jullie (en.vooral Paul) bedanken voor.jullie adviezen !!

Mark

P. Kelder (0) PRO, 11 jaar geleden

Mark

Dank voor de feedback en natuurlijk mooi dat het probleem is opgelost.
Veel succes...

Gr. paul

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A6 of stel zelf een nieuwe vraag.