close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Audi A6 Avant: harde tik in motor , 2.5TDI v6 aut '99

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.5 TDI V6

Hallo..
Sinds een paar dagen hoor ik een tik in mijn motor. Het lijkt net of een klep niet lekker zit ofzo.
Zodra ik een beetje gas geef is het weer weg. Maar laat ik mijn gas los dan begint tie weer te tikken!
Vermogen is verder goed.

Iemand enig idee?

Geplaatst door

tijneman (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

is ie misschien aan een beurtje toe? nieuwe olie en een nieuw filtertje willen wel eens helpen.
wat is de km-stand?
deze motoren zijn voor de vag-specialisten de kers op de taart, misschien dat de kers los door de motor tikt ;-)

gr

Peco Power

Mercury 0
badge

14 jaar

Ja ben vanmorgen om nieuwe olie en filter geweest. Eerst hebben we een reiniging spul erin gedaan en dan even laten draaien en daarna olie ververst en filter ook. Bij de nieuwe olie hebben we ook een viscositeit verbeteraar gedaan.
Er staat nu +- 310.000km op..
Dus we gaan zien of dit werkt! Voorlopig tikt hij nu niet meer hard..
Laten we hopen dat het hiermee opgelost is!

gr marthijn

tijneman 0

14 jaar

een bekend euvel bij deze motoren is slijtage van de nokkenassen.


gr john

Oke .. hoe kan je dat controleren? Gewoon de kleppendeksel lichten? Kan dat zomaar?
Of hoe doe je dat?
Gr, Marthijn

tijneman 0

14 jaar

idd je geeft zelf het antwoord.


gr john

Wanneer er zelfs een harde tik inzit kan er weleens een tuimelaar gebroken zijn. Dit komt weer door een kapotte nokkenas.


Jos.

jos-br 0
badge

14 jaar

[quote=jos-br]Wanneer er zelfs een harde tik inzit kan er weleens een tuimelaar gebroken zijn. Dit komt weer door een kapotte nokkenas.


Jos.[/quote]
Als dat het geval is dan zou je toch de hele tijd een tik horen? Dat doet het namelijk niet.. Af en toe tikt tie ff en dan weer niet.
Na de olie verversing is het tikken een heel stuk minder en ook zachter geworden!
En als je echt een kapotte nokkenas hebt dan heb je toch altijd verlies van power? (constant)
Maar ff kijken kan nooit kwaad denk ik!

Bedankt voor jullie reacties..
Gr, marthijn

tijneman 0

14 jaar

heb nou ff een paar honderd kilometer geduld, het tikken zal nog wel iets verder zakken, blijft ie tikken kun je nog altijd de zaak los halen.

gr

Peco Power

Mercury 0
badge

14 jaar

Hoi,

Nokkenas is ook voor een geoefend oog te controleren door je olievuldop. Of anders met schroevendraaier (voorzichtig), moet spiegelglad voelen, doet ie dat niet, dan nokkenas a/h slijten.

Wat je ook kunt proberen is om eventjes met warme motor een tijdje rond de 1800rpm te rijden. Gaat de auto schokken of iets onregelmatig lopen.... geheid nokken.

En een beetje tikken doen ze allemaal rond die km-stand wel.

Gr. Mike

[quote=Mercury]heb nou ff een paar honderd kilometer geduld, het tikken zal nog wel iets verder zakken, blijft ie tikken kun je nog altijd de zaak los halen.

gr

Peco Power[/quote]
Ik denk dat je gelijk hebt.. Heb steeds minder of eerder niet echt meer getik gehoord!
Positief..
Ben blij dat het hiermee verholpen is.

Gr, Marthijn

tijneman 0

14 jaar

[quote=mikedieselpower]Hoi,

Nokkenas is ook voor een geoefend oog te controleren door je olievuldop. Of anders met schroevendraaier (voorzichtig), moet spiegelglad voelen, doet ie dat niet, dan nokkenas a/h slijten.

Wat je ook kunt proberen is om eventjes met warme motor een tijdje rond de 1800rpm te rijden. Gaat de auto schokken of iets onregelmatig lopen.... geheid nokken.

En een beetje tikken doen ze allemaal rond die km-stand wel.

Gr. Mike[/quote]
Deze actie hebben ze in de garage gedaan en was volgens de monteur goed! Alleen kan je natuurlijk maar een kant bekijken..

tijneman 0

14 jaar

De oplossing leek simpeler te zijn dan gedacht! Gewoon olie verversen en oliefilter vervangen.
Ik heb sinds de laatste beurt (toen ik hem kocht) 12000km gereden met de auto.

Wat heb ik gedaan:
-motor cleaner in de olie gedaan.
-auto warm laten draaien +- 15min.
-olie afgetapt en filter verwijderd.
-goed uit laten lekken zodat zo min mogelijk olie (met cleaner) achter blijft.
-nieuw filter geplaatst.
-nieuwe olie in gedaan.
-als extra toevoeging aan olie een busje viscositeit verbeteraar erbij gedaan.

In het begin tikte hij nog wel maar dat werd al gauw minder.
Na een paar honderd kilometer is het getik zo goed als weg!
Totale kosten aan materiaal +-€90,-

Dat is veel beter dan grote kosten voor nieuwe nokkenassen en of tuimelaars e.d.

Allemaal bedankt voor de reacties en adviezen!

Gr, Marthijn

tijneman 0

14 jaar

Vaak is het tikken voorkennis van versleten nokkenassen.
Indien je met +-€90,- het een paar maandjes uit kunt stellen is dat toch weer mooi meegenomen.

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

14 jaar

Misschien beter om in die paar maanden afscheid te gaan nemen van deze auto!?
Ik zit namelijk niet echt te wachten op weer dure reparaties..

Bedankt voor je reactie Paul.

Gr, Marthijn

tijneman 0

14 jaar

[quote=tijneman]Misschien beter om in die paar maanden afscheid te gaan nemen van deze auto!?[/quote]
Is het een idee om eerst eens onder de kleppendeksels te kijken?
Mocht blijken dat de nokkenassen versleten, afscheid nemen zou ik zeggen.

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A6 of stel zelf een nieuwe vraag.