close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Audi Coupe: Merktekens distributie

Bouwjaar: 1994, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.6 v6 abc

Ik heb onlangs een audi coupe gekocht met een 2.6 v6 abc motor
Van deze motor is de distributie riem een paar tandjes versprongen.
Heb nu een nieuwe riem , maar zou niet weten welke merktekens ik moet hebben.
Er staan er 3 op elke nokkenas en een kerfje op de krukaspoulie komt niet overeen met BDP.
wie weet raad?
Groeten
Ramon

Geplaatst door

Ramon1303 (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Ramon,

Zie :



Ik lees, een paar tandjes versprongen ? Heeft hij verder niks geraakt ? ( Kromm kleppen )

Compressie meten kun je erna ook even doen, als alles erop ligt, eerst de motor een paar omwentelingen met de hand rond draaien, om er zeker van te zijn dat alles vrij draait.

Gr Stefan

stefan84 0

14 jaar

Hallo stefan , bedankt voor je antwoord.
Of er kleppen krom zijn weet ik nog niet , ik wil eerst de timing correct hebben en dan met de hand ronddraaien.
om zeker te zijn dat allees idd vrij ronddraaid

Ramon1303 0

14 jaar

Ik lees ook dat de nokkenas tandwielen vrij op de conische assen moeten kunnen draaien.
maar zo weet ik toch nooit hoe de nokkenassen staan? en zo kan ik ze dan toch nooit stellen?

Ramon1303 0

14 jaar

In bericht #3 zie je bij *7* zie je dat staan..

Je hebt er een stukje speciaal gereedschap voor om ze goed te zetten, dat ze vrij van de konische as moeten draaien zal zijn voor de riem goed te kunnen spannen.

stefan84 0

14 jaar

Ja dat zie ik staan , maar ik weet dus niet of ze nu dan goed staan , omdat er r merktekens op de tandwielen staan en ik niet weet welke ik moet hebben.
Als ik dezelfde tekens op elke nokkenas pak , dan staan de blokkeer platen niet in een lijn.
Dan zou het dus betekenen dat de merktekens niet overeen komen.
Ik kom er even niet uit

Ramon1303 0

14 jaar

( Vag 3243 is voor nokkenas )

stefan84 0

14 jaar

Dan moet je de krukas nog 1 omwenteling draaien, dan staan de nokkenassen ook anders, ik zie niks staan over merktekens, met deze info en het blokkeergereedschap moet je er toch wel uitkomen.

Kijk eens naar het plaatje op de tekening helemaal rechtsboven in de hoek.

stefan84 0

14 jaar

Ik ga het nog even uitzoeken , die tekens zullen wel gebruikt zijn zodat ze niet het speciale gereedschap hoefden te gebruiken.
denk dat ik er zo wel uitkom , en anders laat ik het wel door een garage doen.
is tegen mijn principe , wil het lekker zelf doen haha.
bedankt voor je reactie
Ramon

Ramon1303 0

14 jaar

Met wat gezond verstand moet het wel lukken Ramon, wel even goed weten wat je doet.

Gr Stefan

stefan84 0

14 jaar

Jazeker.
ik heb helemaal geen indicatie van hoe ze stonden , er staat een kerfje in de krukaspoulie , als ik die in lijn zet met het merkteken op een plastic kapje.
dan staan cilinder 1 niet in bdp , of hoeft dat in dit geval niet?
er staat ook een B op de krukastandwiel als die boven staat dan is cilinder 1 wel in bdp.
Maar welke moet ik nu hebben , die"B" of het kerfje in de poulie?

Ramon1303 0

14 jaar

Als de merktekens overeenstemmen, moet cilinder nr 3 op BDP staan.

Verwijder de BDP sensor uit het carter, Het BDP gat in de krukwang moet in lijn staan.

stefan84 0

14 jaar

zet denokkenassen gewoon met een rij met de grote gaten naar elkaar toe in lijn
dan aan de stuurkant de stop of sensor eruit halen
een 8 mm boor erin en een stukslang om de boor om m te centreren
dan zit je redelijk goed
er staan geen ori merktekens op de nokkenas wielen
daar is dat speciale gereedschap voor

CARS&MOTORS 0
badge

14 jaar

Ik heb hem nu zover in elkaar via het merkteken op de poulie , die sensor had ik er niet uit.
ik had de nokkenassen een halve slag verkeerd daarom liep ie vast.
nu kan ik de motor ronddraaien , maar voel af en toe weerstand , zou dat het indrukken van de kleppen kunnen zijn?
of toch motorschade , moeilijk te zeggen natuurlijk vanachter de pc

Ramon1303 0

14 jaar

Enige weerstand is wel normaal,als de kleppen de de zuigers raken, blokkeerd hij wel.

Je kunt nu niet meer doen dan de motor starten als hij gewoon vrij rond draait, en kijken hoe hij loopt, hopen dat er verder geen schade is ontstaan, anders als eerste de compressie meten.

stefan84 0

14 jaar

Motor loopt naar mijn idee veel te soepel rond.
Hij staat nu aan de accu lader , hij zit nu zover in elkaar dat alleen de multiriem er om moet.
Hij wil niet starten zelfs geen plofje , kan misschien komen doordat de dynamo niet mee draait? omdat de multiriem er af ligt.
Deze motor heeft hydraulische klepstoters? dan kan het misschien komen dat ie geen druk opbouwt omdst de accu te leeg is en te langzaam ronddraait.
of ik heb me toch in de timing vergist , het kerfje in de poulie had ik gezet zoals aangegeven , toen moest ik de nokkenassen een halve slag draaien omdat ie vast liep.
ik had die bdp sensor eruit maar ik kwam tegen de krukas aan volgens mij .
maar dan nog moet ie compressie opbouwen

Ramon1303 0

14 jaar

Motor begint te ploffen als ik volgas geef , je ruikt ook benzine.
Alleen ik krijg geen oliedruk , daardoor zullen de klepstoters niet werken denk ik en zo ook geen compressie.
acculader staat nog bijna volaan te laden dus die laat ik maar even doorgaan

Ramon1303 0

14 jaar

in de krukas(wang) zit een gat en daar gaat de paspen in

CARS&MOTORS 0
badge

14 jaar

en hoe lang moet die paspen zijn ongeveer?
en dat past ook precies?

Ramon1303 0

14 jaar

boor 7.5 of 8 mm
gaat er strak in
dan slangetje om m in het blok te centreren

CARS&MOTORS 0
badge

14 jaar

ok , wat moet ik precies centreren? en hoe moet ik dat doen met dat slangetje?
Dit snap ik nog niet helemaal

Ramon1303 0

14 jaar

boortjein de krukwang
dan zit ie nog ruim in t gat van de sensor of plug
dat moet je opvullen
ik schuif een stukje slang over de boor in dat gat en dan zit ie er in t midden inanders kan je de krukas nog een tand verdraaien op de ruimte tussen de boor en t gat in t blok waar de sensor zat

CARS&MOTORS 0
badge

14 jaar

Dus als die BDP sensor niet goed zit, zou ie niet willen starten , die dient zeker voor het ontstekings tijdstip?

Ramon1303 0

14 jaar

je moet 1rst eens alles op tijd zien te zetten
die sensor zit t.o.v de krukas altijd goed
je nokken assen moeten goe t.o,.v de krukas staan
1
de krukas op tijd met een stift
dan de nokkenassen op tijd met een speciale beugel
grote gaten wijzen naar elkaar toe
dan de riem erom
spanners goed zetten
bdp sensor vast zetten en dan moet ie lopen
anders eens de compressie meten als de riem erop zit en de motor vrij rond draaid
de bougies eruit dan draaid ie soepel omdat je geen compressie weerstand hebt
dan kan je gelijk de compressie metemn
meestal een paar tanden verspringen is koppen eraf en kleppen
slepers en tuimelaars vervangen

CARS&MOTORS 0
badge

14 jaar

Nou goed , ik ga nog een keer checken.
is nu nog licht buiten

Ramon1303 0

14 jaar

Ramon

Ik zou toch erg voorzichtig zijn! Als je zeker weet dat de boel optijd staat en je hem met de hand rond kan draaien mag je hem gerust starten, maar als je 'denkt' dat alles goed staat en hem dan start kan het nog wel eens een dure grap worden! Hij ligt snel een tandje verkeerd.

Die olielamp gaat uit als de motor loopt en meestal niet tijdens het starten..of brand deze nog als de motor loopt ? Dan hoop ik niet dat je dan alles vol de toeren in jaagt...

stefan84 0

14 jaar

Ramon

Ik zou toch erg voorzichtig zijn! Als je zeker weet dat de boel optijd staat en je hem met de hand rond kan draaien mag je hem gerust starten, maar als je 'denkt' dat alles goed staat en hem dan start kan het nog wel eens een dure grap worden! Hij ligt snel een tandje verkeerd.

Die olielamp gaat uit als de motor loopt en meestal niet tijdens het starten..of brand deze nog als de motor loopt ? Dan hoop ik niet dat je dan alles vol de toeren in jaagt...

Dat ploffen doet me denken aan een verkeerde timing van de distrbutie.

stefan84 0

14 jaar

met de reacties van ramon begin ik dit eng te vinden(voor de motor dan)
kan je m niet naar een garage brengen die een beetje kennis van audi hebben
ik ben bang dat je al en paar kleppen verder bent
maar ik zie er van komen dat je een motor verder gaat
en das niet negatief bedoelt maar t is zo duur

CARS&MOTORS 0
badge

14 jaar

Ik kan zelf goed sleutelen dat is het probleem niet.
Ik heb deze auto zo gekocht , ik wist dat die riem versprongen was.
de motor ploft nu maar wil niet aanslaan , ik heb op de meter in de console geen oliedruk.
doordoor werken volgens mij de klepstoters niet en heeft ie geen compressie.
op het moment weet ik niet wat er loos is , ik heb een bevriende monteur , die heeft een eigen motoren revisie bedrijf.
ik ga maandag bij hem te rade.
ik hou jullie op de hoogte

Ramon1303 0

14 jaar

Op die analoge meter moet je je niet blind op staren, olie druk meten is dan het beste en kan uitsluitsel geven.

Ook zonder oliedruk is er compressie en moet hij lopen, maar dat zou ik niet proberen.

Gr Stefan

stefan84 0

14 jaar

Ja dat is zo , maar ik heb geen compressie.
of alles is krom , of er is iets met de pomp of....
ik heb nu even geen idee , als ik het morgen niet vindt , ga ik langs de garage

Ramon1303 0

14 jaar

kleppen gaan ook zonder olie druk open en dicht
de olie druk heft alleen de speling op en is daardoor ook variabel met t uitzetten bij warm worden
ik zeg dat dde kleppen krom zijn met dat ploffen

CARS&MOTORS 0
badge

14 jaar

Ik sluit me bij jerry aan,

Maar denk je dat hij geen compressie heeft of heb je dat gemeten ? En zo ja, wat waren de gemeten waardes ?

Als zou je de oliepomp eruit halen en weg laten, dan MOET je alsnog compressie hebben, dus daar ligt het niet aan..

stefan84 0

14 jaar

wel of geen oliedruk
al sloop je t hele carter dr af
al is t alleen t blok met koppen en distributie
hij gaat stuk
maar loopt wel

CARS&MOTORS 0
badge

14 jaar

Hij heeft totaal geen compressie , dat is duidelijk te horen.
Ik heb nu wel oliedruk , duurde even omdat ie lang stilgestaan heeft.
er gaan wel kleppen open en dicht want ik had er een kleppendeksel af.
dus ik denk dat ik maar koppen ga trekken , of ik ben helemaal in de war met de timing.
ik voel dat gat van die BDP sensor ook niet , als ik er iets in steek en ik draai de motor , ik voel helemaal niks
ook geen geschraap van dat pennetje tegen de krukas aan.
misschien doe ik wel gewoon iets fout

Ramon1303 0

14 jaar

Om een hoop werk en ellende te besparen, zou ik er eerst voor zorgen dat de riem echt 100% goed ligt zoals het hoort, breng hem desnoods weg..

Als de riem er goed op ligt, en de motor vrij draait, kun je hem starten, kijk hoe hij dan loopt, Ook kun je dan compressie meten, ervoor of erna maakt niks uit, een feit is wel dat de distributie goed moet liggen.

Dat je ziet dat de kleppen wel open en dicht gaan zou goed kunnen, alleen als er wat minimaal scheef is, zie je dat niet zo snel.

Drink even een kan koffie, en zoek dat gat op in de krukas..steek er een boor o.i.d. in zoals Jerry al omschreef, en kijk hoe de nokkenassen staan t.o.v. de krukas, als je er niet uitkomt zou ik hem gewoon even weg brengen om erger te voorkomen.

stefan84 0

14 jaar

Ik denk dat ik hem idd maar even wegbreng , dan weet ik het zeker.
Ik twijfel toch wel of ie wel goed in elkaar zit

Ramon1303 0

14 jaar

Die BDP sensor , zit die aan de voorkant van het blok , dus in lengte mee van de krukas aan bestuurderskant?
Of zit ie aan de zijkant van het blok dwars op de krukas , daar zit ook een soort sensor vant met een boutje , terhoogte van een motorsteun.
ook aan bestuurderskant.
want als die het is had ik de verkeerde.
ik denk dat die aan de voorkant een temperatuur sensor is.
groeten Ramon

Ramon1303 0

14 jaar

[quote=Ramon1303]dus in lengte mee van de krukas aan bestuurderskant?[/quote]
Daar zit ie.....

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

14 jaar

maar dat is maar een heel kort sensortje.
als ik daar een pennetje insteek moet ik heel diep voordat ik wat voel en als ik de krukas draai voel ik niks schrapen zeg maar.
ik kom ook geen gat tegen in een krukwang

Ramon1303 0

14 jaar

[quote=Ramon1303]ik kom ook geen gat tegen in een krukwang[/quote]
Dopje met een inbusboutje verwijderen.
Het gat zit er echt wel....

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

14 jaar

Soms moet je even zoeken om het gaatje te vinden :)

stefan84 0

14 jaar

als ik deze topic goed nalees denk ik dat ie niet een PAAR tandjes maar een halve slag door gedraaid is

CARS&MOTORS 0
badge

14 jaar

Ben begonnen met de koppen demonteren.
Heb nu naar mijn idee alle bouten van het inlaat spruitstuk los , maar geen beweging.
wat moet er nog meer los? de bouten rondom de injectoren zijn weg maar volgens mij moet er nog meer los,
maar kan verder geen bouten vinden.
morgen met daglicht weer verder

Ramon1303 0

14 jaar

Heb je nu de timing laten controleren ?

stefan84 0

14 jaar

de kappen achter de distributie op de koppen
inlaat spruitstuk
waterslangen
dacht 7 bouten per uitlaat spruitstuk
injectoren de klemplaatjes
en goed kijken
maar als alles weer op zn plek zit
hoe ga je m dan op tijd zetten
is je nu ook niet gelukt
en ik denk later ook niet
en zeker niet zonder dat speciale gereedschap om de niokkenassen op tijd te zetten
ik voor zie dat je m nog niet goed krijgt en toch naar een garage moet met spec tools

CARS&MOTORS 0
badge

14 jaar

Cilinderkoppen zijn ondertussen gereviceerd , alle 6 de uitlaatkleppen waren krom.
alle o-ringen van de injectoren heb ik vanmiddag vervangen want hij liep niet mooi , en nu als een zonnetje.
De timing heb ik zonder hulpgereedschap gedaan .
nu nog uitzoeken waarom de koelfan niet aanslaat en de kachelradiateur vervangen

Ramon1303 0

14 jaar

Bedankt voor de feedback!

stefan84 0

14 jaar

Nog 2 vragen :
De koelfan op de radiateur gaat niet draaien als de motor heet is , fan is goed heb ik net getest , zekeringen zijn ook heel , misschien het stuur apparaat?
En waar zit de ODB2 stekker? men zegt ergens onder de linker ruitenwisser , maar ik vindt hem niet
Groeten
Ramon

Ramon1303 0

14 jaar

obd dacht onder de zekering kast bij zachte afdek plat
of anders midden console of achter asbak achter

CARS&MOTORS 0
badge

14 jaar

Ik vindt hem niet

Ramon1303 0

14 jaar

Bevind zich in de zekeringkast, een witte en een zwarte stekker naast elkaar.

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

14 jaar

is ie zo oud

CARS&MOTORS 0
badge

14 jaar

Die witte en zwarte zie ik , maar dat is toch geen odb2?
zijn kleine stekkertjes

Ramon1303 0

14 jaar

Klopt helemaal...

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

14 jaar

Maar daar kan die odb2 stekker toch nooit op?
kan ook maar op 1 manier dan zeker?

Ramon1303 0

14 jaar

Je krijgt een mooi verloop voor een paar euro die naar 2x2 loopt voor je auto.

stefan84 0

14 jaar

aha . ok bedankt voor je antwoord.
Fijne dagen
Groeten
Ramon

Ramon1303 0

14 jaar

Jij ook fijne dagen en succes ermee..

Gr Stefan

stefan84 0

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi Coupe of stel zelf een nieuwe vraag.