close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Audi A6: motortoerental fluctuatie Audi A6 2.4 automaat 1999

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.4 automaat

Ik heb het volgende probleem : de motor loopt stationair niet zo lekker, dan varieert het toerental, vooral als de motor koud is.

Als ik langzaam rij en plotseling het gaspedaal loslaat gaat het toerental schommelen en komt dan tot rust. Voornamelijk als ik NIET op de automaat rij. Dat hoor je en je ziet zelfs de wijzer van de toerenteller op en neer gaan !

Ik las op het audiforum dat een sensor van de automaat , die ergens aan de onderzijde zou zitten, vuil geworden kan zijn ???

Af en toe start de auto slecht (accu is gecontoleerd en is ok)

Kan er iets vuil zijn ?
Er is een kleine olielekkage aan de achterkant van het motorblok, bij de afdichting van de nokken-as. Daardoor loopt er af toe wat olie aan de achterkant van het blok en valt op het spruitstuk (en dat stinkt!) Dit gaat verholpen worden, maar kan hierdoor iets vuil geworden zijn ?
Een of andere sensor ?

Of is hij te zuinig afgesteld ? Kan het aan de bougies liggen ?

Wie heeft een vermoeden ...... ??? De auto heeft ca. 175.000km gelopen

Na veel zoeken iets geonden hier op het forum: kan het een vuil gasklephuis zijn ??? Hier gevonden : http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...



alvast bedankt !
Bas

Geplaatst door

666yeti666 (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Bas eigenlijk zou bij iedere grote beurd dat gasklephuis schoon gemaakt moeten worden,al hangt dit sterk af van de olie die wordt gebtuikt.Voorheen had je een bypass-kraan als stationair regeling,maar nu een door een elektromotor geregelde en werkende gasklep. De hoekverdraaiing wordt gemeten en het toerental erbij gezocht,maar door vervuiling moet de klep almeer open gezet worden tot de ecu er naar gaat raden met galopperen of afslaan als gevolg. Gdi motoren van mitsubishi zijn er ook heel gevoelig voor. Als de concaves en ook de rand en de achterkant van de gasklep met' carburateur reiniger ''zijn schoon gemaakt ,herken je de auto niet meer terug!!! Succes Jan.

Punt 50
badge

14 jaar

Hallo Punt,
bedankt voor je antwoord.
Bij welke oliesoort treedt dit probleem eerder op ?

Moet na het reinigen van het gasklephuis er iets opnieuw ingeleerd worden, stand van de gemotoriseerde klep ?
Is het reinigen van het gasklephuis een dure reparatie ? Is dit gemakkelijk bereikbaar (ben zelf een leek op dit gebied...) ?


Kan dit vuil er ook voor zorgen dat het starten soms moeilijk gaat ? Daar bedoel ik hetvolgende mee: de auto wordt gestart en pakt in eerste instantie goed op maar vervolgens hapert hij en slaat dan soms zelfs af. Dit gebeurt meestal na een korte rit.

Bas

666yeti666 0

14 jaar

dit heeft niets met een oliesoort te maken,er gaat nl een slang van de carterventilatie naar de inlaatslang voor de gasklep waardoor er oliedampen langs de gasklep stromen die zich afzetten tegen de wand van het gasklephuis m.a.g dat de gasklep gaat klemmen.
oplossing is de zaak goed reinigen en met een testkast in de basisstand zetten.


gr john

Met de laatste schrijver ben ik het niet eens al moeten we elkaar als monteur niet afvallen, maar mijn ervaring is dat een goede synth. olie veel minder afvalstoffen het carter uit blaast en dit alles komt bij de gasklep de inlaat weer in met afzetting als gevolg. Het zelfdoen kan ik niet inschatten En je moet ook nog een spuitbus carburateur reiniger halen ,die je lang niet helemaal gebruikt. Het het spul stinkt erg. Ergo laten doen ,met een prijsindicatie. Resetten kan maar probeer eerst zonder. Paar keer het contact aan- en uitzetten met tussen pauzes.

Punt 50
badge

14 jaar

beste punt,

je hoeft het niet met me eens te zijn wat niet betekend dat jij gelijk hebt,die aanslag komt van carterdampen die vervuild zijn door brandstof en zich dan afzetten dus welke olie je ook gebruikt het gebeurt gewoon,anders is het met lpg dan is de vervuiling van de olie vele malen minder.
en na het reinigen is het toch raadzaam om de gasklep in de basisstand te zetten met een testkast.


gr john

Zand er over. Groetjes

Punt 50
badge

14 jaar

Allebei bedankt voor de bijdragen.

Hoe het technisch exact in elkaar zit is voor mij niet zo heel belangrijk, daar ik een leek ben. Ik heb in elk geval een goed idee wat er aan de hand kan zijn.
Als laatste dan : is er nog een indicatie van de prijs van deze reparatie te geven ? Duurt het lang ? (uurloon telt het meeste in deze)
Moet ik dan denken aan 75euro of 150euro ?

bedankt
bas

666yeti666 0

14 jaar

reken maar op ca €100 bij een universeel garagebedrijf.


gr john

ok, dat is wel acceptabel om te laten doen, bedankt
Hoeft dit touwens niet door audi zelf te gebeuren dan ? Er moet toch iets afgesteld worden in de software ? Of is dat mogelijk als men maar beschikt over de VAG tools ?

Ik zal hier terug berichten wat het resultaat is.

Bas

666yeti666 0

14 jaar

de betere universele uitlezers beschikken over de benodigde software.

gr john

Is het terugzetten van de gasklep in de basisstand ook nodig voor mijn relatief oude A6 uit 1999 ?

Bas

666yeti666 0

14 jaar

Jazeker.....

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

14 jaar

Hallo Paul,
kun je dat nader toelichten ? Waarom is dat eigenlijk nodig ? Wat gebeurt er als je dat niet doet ?

Bas

666yeti666 0

14 jaar

de gasklep zal tijdens de basisinstelling in een aantal standen gezet worden en deze worden dan ook als zodanig herkend door de motor ecu,doe je dit niet dan zal de motor de standen van de gasklep verkeerd interpreteren m.a.g slecht lopen.


gr john

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A6 of stel zelf een nieuwe vraag.