Audi A4: Probleem: Balans tussen injectoren (VCDS) - A4 cabriolet 2.5 V6

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Diesel, Motorcode: BDG

Diagnosehulp gevraagd, bij resultaten VCDS balans injectoren!!!

Beste forum vrienden,

Ik heb een probleem met onbalans tussen mijn injectoren. Hieronder een korte samenvatting van wat er gecontroleerd is en de uitkomst van VCDS.


Het begon met slechte start op koude dagen (vries) tijdens de winter. Eerste idee... gloeikaarsen ==> geen foutcode...
Gloeikaarsen ==> O.K.

Dan kwamen er trillingen wanneer de wagen in D, S of R geschakeld staat aan een rood licht bijvoorbeeld. Wanneer ik er op begon te letten, dan viel me het op dat de wagen tijdens het optrekken inhield en dat tussen de 120km/h en 140km/h deze trillingen ook waar te nemen zijn.


Tijd om verder te kijken. Dus allereerst langs een CVT specialist om de 'multi-problems' versnellingsbak uit te laten lezen en de nodige conclusies op te maken.

Multitronic (CVT) ==> Perfect in orde.



Dan de motorsteunen maar eens nakijken op slijtage. Negatief,

Motorsteunen == > O.K.



Motorproblemen?
1 foutcode (deze komt wel eens vaker sporadisch voor) Temp. sensor koelwater.
Temp sensor vervangen ==> O.K.



Conclusie 1: Trillingen moeten voortkomen van de motor .... DIESEL ==> nakijken balans injectoren!!!


Diagnose: Grote verschillen in de waarden van de verschillende injectoren.
==> 1 of meerdere injectoren stuk? Is dit mede de oorzaak van de slechte koude start op echt koude dagen (rond de 0°C).



Proefrit met technieker AUDI. Conclusie: Onbalans injectoren, mogelijke oorzaken: compressie, dieselpomp, injectoren


Dan zelf nog maar eens kijken met VCDS naar de waarden van de injectoren, vanaf de start tot op bedrijfstemperatuur en tijdens het rijden. (cyl. 2 is niet zichtbaar, ... injector met sensor, ik veronderstel referentie.)


Screenshot injectoren + 1 youtube link (VCDS van koude start tot rit 20 minuten. Video is gemarkeerd met tijd labels.)

[url=http://postimg.org/image/xdxx6pjut/][img]http://s2.postimg.org/xdxx6pjut/AUDI_A4_...[/img][/url]

Link 1:

[yt]https://www.youtube.com/watch?v=yGhEfqBQ...[/yt]


Iemand ervaring met dit soort beeld van storing? (Ik hoop dat het maar niet op compressie oogt.)



Alvast bedankt voor de inspanning om uw professioneel oog er eens op te werpen.

Met vriendelijke groeten,


Eno

Golf Cabrio 1.8 ABS

Geplaatst door Golf Cabrio 1.8 ABS (0) PRO , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Audi A4? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

ricky (0) PRO, 8 jaar geleden

Wel apart dat cil 2 er niet bij staat, die zou je toch ook gewoon moeten kunnen zien anders ben je nog nergens zeker van.
Slaat hij nu wel gelijk aan (koud en warm) of gaat dat ook met meer moeite dan zou horen?

Weet wel dat nokkenassen en hogedrukpomp wel eens voor problemen zorgen.

gozertje07 (0) PRO, 8 jaar geleden

Bij dit type motor heb ik inderdaad ook 2x versleten nokken gehad van de nokkenassen.
Dit was wel bij een vorig type A4 en A6 uit 2001.
Als je de oliedop eraf haalt kan je volgens mij al 1 of 2 nokken zien!!
Als je dit niet kan zien zou ik toch even een klepdeksel eraf halen ondanks dat dit wel wat werk is....

Succes en we lezen wel hoe het afloopt

r9217 (0) PRO, 8 jaar geleden

Denk dat de brandstofpomp versleten is , begint vaak met koudstartproblemen , inwendige slijtage vaak door slecht ontluchten en te lang doorstarten zonder brandstof,

PeetS (0) PRO, 8 jaar geleden

Hallo Eno,

Als Audi specialist adviseer ik je dringend om als eerste de beide kleppendeksels te demonteren en de (waarschijnlijk versleten) nokkenassen te controleren.

Met vriendelijke groet,

Peter

Marjacq (0) PRO, 8 jaar geleden

Inderdaad het klepdeksels demonteren en eerst zoeken naar mechanische schade , nokkenassen/ nokvolgers willen nogal eens onderhevig zijn aan slijtage!
Te vaak wordt er met uitlezen geconcludeerd maar het probleem is inwendig.

P. Kelder (0) PRO, 8 jaar geleden

Motor type BDG komen versleten nokkenassen eigenlijk niet meer voor.
Dit type motor is voorzien gemodificeerde cilinderkoppen, geheel vernieuwd model nokkenassen en voorzien van rolletjes i.p.v de bekende slepers aanwezig in alle vorige motoren.

Gr. Paul

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A4 of stel zelf een nieuwe vraag.