Graag jullie raad/advies/tips tav het volgende:
Mijn A6 Avant van 2000 (180.000km) is op de terugweg van vakantie bij 160 km/h helemaal kapot gelopen.
Aanvankelijk werd aan het breken van de distributieriem gedacht. Deze is bij 116.000km vervangen is door de dealer. Auto heeft altijd op de voorgeschreven momenten onderhoud gehad.
Nu is de motor bij de dealer opengemaakt en werd het volgende geconstateerd:
* Distributieriem en multiriem zijn nog heel
* Nokkenassen en tuimelaars zijn flink ingesleten
* Een flink aantal tuimelaars is gebroken
* Het nokkenwiel van de rechtse (als je ervoor staat) cylinderkop lijkt wel geexplodeerd aangezien het in 5 stukken lag
* Wat de interne motorschade is moet nog gekeken worden maar voor het ergste wordt gevreest (zuigers, lagers, krukas, etc)
De dealer vroeg mij of ik niets gemerkt had tikken of vermogenverlies. Geen van beiden heb ik gemerkt. De auto heeft tot de schade altijd perfect gelopen met nauwelijks olieverbruik. De auto is altijd goed warm gelopen voordat er toeren mee gedraaid werden.
Nu mijn vragen aangezien ik op deze site zie dat dit een bekend probleem is:
* Wat veroorzaakt nu dat de motor kapot loopt??
* Is dit veroorzaakt agv materiaal problemen met nokkenas/tuimelaars??
* Moet de totale motor vervangen worden of kan ik hem beter laten reviseren??
* Maak ik kans om dit door de dealer (gedeeltelijk) vergoed te krijgen??
* Tips om deze schade te laten repareren??
Alvast bedankt voor jullie reaktie!
Ton
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
1; als de nokvolgers breken kunnen deze klem komen te zitten tussen de nokkenas en de cilinderkop. de nokkenas wordt daardoor geblokkeerd. de rest van het verhaal ligt onder jouw motorkap...
2; ja, de nokvolgers breken doordat ze zeer ver inlopen/verslijten. dat is de oorzaak van al deze problemen.
3; dit is afhankelijk van de gevolgschade. als de zuigers en drijfstangen etc nog heel zijn kan reparatie nog lonen. Ik denk hierbij aan vervanging van de cilinderkop waar het het ergste fout gegaan is, en minimaal revisie van de andere kant.
4; altijd contact opnemen, eventueel rechtstreeks met de importeur (PON). zover ik weet valt de reparatie van alleen nokkenassen en nokvolgers onder een coulance regeling, dus wellicht kun je een deel van de onderdelen vergoed krijgen. voor de gevolgschade mag je denk ik niet veel hoop hebben....
5; Coen Donkers in Erp is een zeer goed bekend staande audi specialist. Als je het allemaal zelf moet gaan betalen zou ik daar als eerste naartoe bellen.
kijk hier hebben we er nog 1..
ton
voor enkele maanden geleden heb ik net zo'n gelijke schade hersteld.. daar wordt je niet vrolijk van kan ik je verklappen.
2 nieuwe complete cilinderkoppen van 1100,- stuk, ook de tandwielen zelfs uit het onderste krukastandwiel was een hap uit.. zelfs alle kunstof bescherm kappen lagen er in stukken bij.. kortom een zooitje, overigens met het onderblok was gelukkig niks aan de hand..
totale kostenplaatje 4300,- euro ''GEEN GARANTIE DEALER'' maar proberen kun je altijd, elk probleem staat opzich en wordt afzondelijk in behandeling genomen.
paul,
Wouter en Paul bedankt voor jullie reaktie.
Ik heb gewoon dikke vette pech!!!
Het heeft er alle schijn van dat ik met een schade post van 5000+ kom te zitten. Het vervelende is dat je er helemaal niets van ziet, alles is verstopt onder de motorkap.... ;-(
Ik ben bang dat als ik hem bij de dealer zou laten repareren ik minimaal het dubbele kwijt zal zijn. Ik geloof niet dat een een eventuele coulance regeling mij hierbij veel gaat helpen. Dus op naar Erp.
Had ik dit geweten had ik al lang onderzoek laten doen naar de nokkenassen.
Ik heb nu in ieder geval een website gevonden waar ik voor advies en ervaringen terecht kan.
Ton
18 jaar
ton
ik kan jou gevoel heel goed voorstellen.. het is een hoop geld!
suc6
paul,
Wat ik nou zo vreemd vind is dat alle dealers deze problemen weten.
Als nou een audi van die bouwjaren binnen komt voor onderhoud dan is het toch een koud kunstje voor een ervaren monteur om even onder het kleppendeksel te kijken en preventief de klant te informeren over dit probleem en eventueel met coulance de boel te regelen.
Als er nog sprake is van coulance.
Ze weten allang dat als een kapot gelopen motor binnenkomt van die bouwjaren dat het door die nokkenassen komt.
Ze staan te kijken alsof ze dit voor de eerste keer zien en een onwetende klant weet niet beter als dat wat ze hem vertellen of op de mouw spellen.
Het gaat hier niet om iets lulligs, het gaat om een constructiefout!.
Je als klant naderhand vertellen dat deze problemen allang bekend waren en je opzadelen met een geweldige kostenpost vind ik niet passen bij een kwaliteits merk als wat audi toch is.
Elke andere software modificatie word bij de eerste de beste beurt erin gezet, maar hier laten ze de klant mee door rijden tot de boel kapotloopt.
Het betreft hier een dealer onderhouden auto!.
Dit is op zijn zachtst gezegd niet netjes.
18 jaar
[url=http://imageshack.us][img]http://img126.imageshack.us/img126/2954/...[/img][/url]
kijk hier hebben we zo'n fijne jonge, alleen dit betreft een benzinemotor, bij een dieselmotor zit er nog veel meer aan.
zo even onder de klepdeksel kijken kun je vergeten die pak je er zo 123 niet af, wel is er een mogelijkheid om alleen bij de rechter klepdeksel via en door de vulopening op 2 nokken te kijken maar vooralsnog.. niet echt fijn.
paul,
Je hebt gelijk Paul, het is niet zo makkelijk om dit even te bekijken.
Maar de problemen zijn bekend van deze bouwjaren.
Dus kun je ook met een klant het een en ander afspreken omtrent dit verhaal.
De betreffende audi was een dealer onderhouden exemplaar en dit verhaal is dan bekend.
Maar goed, het is al gebeurt en dan kun je alleen nog maar herstellen en geld kost het sowieso.
18 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A6 of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar