km.stand 235.000
Sinds enige tijd heb ik het probleem dat er witte rook uit de uitlaat komt. Dit gebeurt zowel bij koude motor (na enkele kilometers) als bij warme motor. De rook stinkt naar echt naar olie en niet naar diesel.
Er zijn vooralsnog geen foutcodes gevonden bij het uitlezen.
Het probleem doet zich voor bij lagere toerentallen en met name bij rijden in de stad (sukkelgangetje). Bij stilstand verschijnt de enorme rookpluim. Als de motor op hogere toeren wordt gehouden (in de stand in 2e versnelling automaat bij ca. 50 km/u) doet het probleem zich niet of nauwelijks voor.
Er worden diverse mogelijke oorzaken genoemd die in de richting gaan van een verkeerd inspuitmoment maar vooralsnog geen oplossing. Een te arm mengsel zou de witte rook veroorzaken.
- carterontluchting is gecontroleerd
- turbo gecontroleer
- temperatuursensor voor motormanagement vervangen
Nu worden de volgende oorzaken geopperd:
- brandstofpomp
- verstuivers
- en nog veel meer narigheid
De motor verbruikt / lekt wel olie maar dat houdt met 0,5 tot 0,75 liter per 7500 km ook op.
Help.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Witte rook komt vaker voort van een lekkende koppakking, hoe is de koelvloeistof stand?
Koelvloeistof is goed, ook geen vervuiling in olie,
wel veel cartredruk! maar zoals gezegd is het carterontluchtingssysteem schoongemaakt
arno
17 jaar
[quote=arno672]wel veel cartredruk! maar zoals gezegd is het carterontluchtingssysteem schoongemaakt[/quote]
ook het filter van het carterontluchtingssysteem vervangen ? wordt nog wel eens over het hoofd gezien.
Gr. paul,
[quote=paulkelder][quote=arno672]wel veel cartredruk! maar zoals gezegd is het carterontluchtingssysteem schoongemaakt[/quote]
ook het filter van het carterontluchtingssysteem vervangen ? wordt nog wel eens over het hoofd gezien.
Gr. paul,[/quote]
Paul,
ik heb heb vanmiddag nog even gechekt maar volgens mij is het filter niet vervangen. Ik heb verder nog even de niveaus van de vloeistoffen gecontroleerd en toen ik de vuldop van de olie eraf wilde halen zat deze muurvast (onderdruk?). Verder is het oliepeil (halverwege min-max) goed en is het koelwater zoals altijd constant en is er geen vervuiling in het water te zien en ook niet in de olie.
Wellicht is de rook meer blauw dan wit zoals ik eerder schreef en zie ik dat anders maar het ruikt echt naar olie.
Heb jij de indruk dat het aan het inpuitmoment kan liggen en dat de brandstofpomp op de motor kapot kan zijn??
Misschien nog iets waar je iets aanhebt. Ik heb dit probleem eigenlijk sinds de auto bij de schadehersteller is geweest die er een nieuwe bumper en 2 nieuwe binnenspatborden opgezet heeft. Hij heeft ook de bodemplaat (of milieuplaat) eraf gehad. Kan er met de montage van e.e.a. iets mis gegaan zijn en bijvoorbeeld bedrading of iets dergelijks beschadigd zijn??
arno
17 jaar
[quote=arno672]toen ik de vuldop van de olie eraf wilde halen zat deze muurvast (onderdruk?). Verder is het oliepeil (halverwege min-max)[/quote]
een oliedop onderdruk en muurvast is niet normaal.. dat ruikt naar een dicht/verstopt filter van het carterontluchtingssysteem.
Gr. paul,
verkeerd
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A6 of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar