👉 Waarom lid worden?
Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!
Goedenavond,
Ik zit met een probleem.
Vanmorgen wilde ik de bmw starten, maar deze gaf geen kick.
Op contact, controlelampje gaan branden, starten...niets, ook geen wegvallende dashboard verlichting.
Mijn contactslot gaf geruime tijd problemen,het bekende rondjes draaien in het huis.
ANWB gebeld, die wist dmv directe spanning op de startmotor de auto aan de praat te krijgen.
Terwijl de motor draaide, ging op het zelfde moment mijn contactslot kapot, zat geen beweging meer in.
Sleutel uit het contactslot, dashboard lampjes bleven gewoon branden, ANWB kon niets meer doen,moest eerst ander contactslot in.
Vanmiddag ander contactslot geplaatst, helaas,nog steeds geen leven in de brouwerij qua starten.
Opnieuw ANWB gebeld (helden)
Deze uiterst vriendelijke man heeft geruime tijd en langer dan gebruikelijk gezocht naar het euvel.
Hij is tot de volgende conclusie gekomen.
Accu is goed.
Er gaat vanaf het contact slot een zwarte/gele draad , die gaat over na een stekker onder het dashboard in geel/groen.
Op het moment dat als de auto op contact gezet wordt, staan er op alle draden een spanning.
Op het moment dat je de auto start,komt er op de zwarte draad een spanning te staan (maar geen startmotor die ronddraait), als je de sleutel los laat, hoort er normaal gesproken een spanning of massa(?) op te blijven staan, op deze zwarte draad staat dus niets.
Hij heeft de draad gevolgd tot door het schutbord de zekeringkast in, daar waren we hem kwijt omdat de bak niet volledig open wou,ivm een gare torxbout in de deksel.
Toen hij weer wilde proberen om de startmotor direct (met zn speciale pen) een slinger te geven, gebeurde er niets, ook was er geen spanning te meten op de zwarte kleine draad op de startmotor.
De massa heeft hij ook nog gecheckt, deze was goed.
Helaas moest hij hierna vertrekken naar een volgende klus.
Onze vraag is of dat er ergens tussen de startmotor en het contactslot ergens nog een startrelais zit die misschien deze problemen veroorzaakt, ook gezien het feit dat er op die zwarte draad op het contactslot geen spanning (of massa blijft staan na de start pogingen)
Zijn er nog dingen die ik kan checken?
Lang verhaal,maar wel vol info
Rick.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik lees ook het een en ander over de EWS, ik heb contactslot bij van Essen gehaald (contactslot met spoeltje, net als mn oude).
Heb geen sleutel met een chippie of iets dergelijke, ook mn oude contactslot zat geen chip in, alleen lampje (nieuwe sleutel toendertijd laten maken bij de bmw garage), en ook in de reserve sleutel geen chip.
In een '96 zit EWS dat spoeltje rond het slot is daarvoor. De chip zit in het plastic van de sleutel en dat is van buiten niet te zien.
Ja,maar ik heb vorig jaar een sleutel bij laten maken, en die is gewoon na gemaakt van de sleutel die ik had omdat die versleten was,en heb ze niet gehoord over het feit dat ze hem hebben ingeleerd of iets dergelijks.
Neemt niet weg,dat ik hoop dat je gelijk hebt,en dat het er dus op neer kan komen dat mijn startblokkering kapot is?
Ik heb de oude sleutel ook even vlakbij de ring gehouden van dat nieuwe contactslot,maar tevergeefs.
Edit:
Ik heb nu net van mn reservesleutel van het vorige contactslot (de kapotte) het chipje verwijderd, en die in de sleutel geplaatst (die chip eruit gehaald) van mn nieuwe contactslot,helaas nog geen respons.
Of moet die eerst een tijdje worden opgeladen door hem in het contactslot te laten zitten (noob vraag?) :(
12 jaar
Update,ik heb de kabels doorgemeten middels elec.schema.
Vanaf het contactslot gaat de zwart gele draad een stekker in (bij je knieen bestuurderskant)
Vanaf daar gaat de draad over in zwart/groen,deze draad gaat naar het EWS II kastje, als je de motor wil starten, moet er volgens het schema, een spanning op de zwart/gele draad vanaf het EWS II kastje komen, dit gebeurd ook, deze draad gaat volgens het schema naar de start motor, hier zit verder niets meer tussen.
Ook heb ik mn fuelpump relay (main relay) gemeten,krijg maar een spanning op 1 kabel, ,en ook geen massa gemeten,en die zou dan van de computer afmoeten komen..
Edit:
De massa naar de Main relay zou moeten komen van de ECM,en die krijgt hij al niet,is dat eigenlijks al een voorbode dat mn ECM kapot kan zijn?
12 jaar
Omdat de motor wel start en draait via een draad op de startmotor zal er ergens een onderbreking zijn.
Dus zoeken en meten. De sleutel hoeft niet te worden opgeladen zodra de chip in de buurt van de spoel komt krijgt die voldoende spanning om te werken.
MJ,
Startmotor draait niet :(
Ik meet wel spanning op de zwart/gele draad vanuit het EWS II kastje, welke volgens het schema naar de startmotor gaat, alleen gister kakte die in tot 11,3V , te weinig om startmotor te starten.
Nu op zoek naar de bedrading die mn main relay, en mn fuelpump relay aansturen.
Beide hebben een continue spanning op een pootje, alleen bij het op contact zetten, moet er op het anndere pootje ook een spanning komen, en
die heb ik niet.
12 jaar
Main relais, klikt op het moment dat het contact erop wordt gezet, brandstofpomp relais niet.
Zet ik er handmatig een massadraadje bij in, klikttie wel,en hoor ik de pomp draaien.
12 jaar
Dan moet je verder terug zoeken tot aan de output van de DME toe. Kontakslot zelf ook doorgemeten?
Contactslot doorgemeten,op alle draden waar spanning op moet komen,komt spanning op, ook als je hem gaat starten,komt op de bedrading spanning te staan.
Ik zag inderdaad dat brandstof relais massa schakeling vanuit DME krijgt, als ik DME loskoppel, komt main relais ook niet op, dus of misschien uitgang richting brandstofpomp defect (beetje vreemd), of combinatie dat en startmotor niet rond gaat,m en brandstofpomp relais niet geschakeld wordt, dus misschien toch iets niet pluis in het EWSII kastje.
12 jaar
Laatste vraag voordat ik hem laat uitlezen, er wordt gesproken over DME (main relais), als ik op schema kijk, hebben ze het steeds over een 4 polig relais, maar als ik google afbeeldingen kijk, zie ik steeds een hoog zwart relais met stuk of 7 aansluitingen voorbijkomen, is dit mijn main relais, of is dit daadwerkelijk een 4 polig relais.
Ik heb namelijk wel zo'n hoog zwart veelpolig relais in mn kast, alleen is mij verteld dat dit voor mn alarmlichten was.
Als ik het zwarte omhulsel erom weg haal, zitten er 2 spoeltjes in.
12 jaar
Klopt, dat hoge zwarte relais is voor de alarmlichten. Die 2 kleine erboven zijn het DME en benzinepomp relais. Code 225 staat erop allebei dus je kan ze verwisselen. Down even het E36 Bentley servicemanual in pdf daar staat alles in.
Uitlezen kan ook met een 10 euro chinees kabeltje, soft zit erbij.
PDF heb ik al,anders is het helemaal zoeken naar een naald.
Was er inderdaad al achter dat het voor de knippers was.
Chinees kabeltje?..ni-hou..heb je daar een link van..mag ook via mail.
12 jaar
Link heb ik niet meer had geloof ik gezocht op 'ebay bmw diagnostic cable'
Binnen 10 dagen in huis incl. een mini cdrommetje.
Als je startmotor niks doet tijdens starten,lijkt mij dat niet aan de EWS te liggen. Dan zou die nl wel starten,maar niet aanslaan. Is er geen massaprobleem tussen motor/chassis/accu??
Anwb heeft massa gechecked,en volgens hem was het in orde, is er een goede manier om met multi-meter te checke?
Goed om te weten dat dat in ieder geval niet bij de EWS weg komt.
Zal eens op Ebay struunen MJ, thnx
12 jaar
[quote=Speedrazor]is er een goede manier om met multi-meter te checke?[/quote]
multimeter op Volt,range tot 20V. Rode aansluiting op de plus accu,zwarte aansluiting eerst op chassis,dan op motor. Ook eens meten met starten. Waarde zal ong gelijk moeten zijn,rond de 12,5 v.
misschien even een overbodige vraag,maar zijn alle zekeringen ook gecontroleerd?? Ik heb het eens gehad dat een E36 niet startte,was een zekering defect. Weet niet meer precies waarvan...
Okay,dat had ik al gechecked, en dat was goed, beide waardes waren gelijk.
Wat ik het meest vreemde vind is dat sinds de ANWB de startmotor met een steeksleutel heeft rond gedraait, toen draaide de startmotor rond, en de brandstofpomp relais heeft het ook nog gewoon gedaan, want de motor heeft 5 min gelopen.
Daarna heb ik dat andere contactslot ingebouwd (omdat die oude ronddraaide en de zelfde kuren gaf als die ik nu nog steeds heb), mn oude chip van de sleutel in nieuwe sleutel van goede contactslot gedaan, en vanaf dat moment, doet hij dus niets meer.
12 jaar
Maarten, ja ik heb alle zekeringen gechecked (zekering 18=brandstofpomp)
12 jaar
Kan zijn dat er tijdens de reparatiepoging een draad is losgetrokken. Van het startrelais bijv. Kijk even met een lamp of alles nog goed vastzit.
Bentley
Fuel pump relay, testing
The fuel pump relay is located in the power distribution box.
Refer to Fig. 6.
The ECM supplies power to the coil side of the fuel pump relay.
During starting, the fuel pump runs as long as the ignition
switch is in the start position and continues to run once the engine
starts. If the relay is faulty the fuel pump will not run.
1. Remove fuel pump relay from its socket.
2. With key off, check for battery voltage at socket terminal
30. See Fig. 8.
3. With ignition key in start position check for battery voltage
at terminal 86.
4. With ignition key, use digital multimeter to check for
ground at terminal 85.
NOTEThe
ground at terminal 85 is switched by the ECM. The
ECM harness must be connected to check the
switched ground connection.
5. If no faults are found up to this point, test fuel pump operation
MJ, de pest is,je heel kan heel moeilijk bij die startmotor,maar de draden die ik voel, o.a die naar de dynamo gaat,die voelen strak aan,ik voel geen losse draden.
En inderdaad die functietest betreffende de pump relay heb ik ook uitgevoerd,en vandaar ook mn vermoedens dat er iets niet pluis is met de uitgang van de ECM,aangezien die het relais massa schakelt, en als ik er een los draadje in druk op die 85,en die druk ik op het chassis, komt het relais wel op.
Bedankt voor je input.
12 jaar
Heb op Dealextreme wat spul zien staan qua diagnose apparatuur, zal eens rond kijken daar.
12 jaar
Nou,vandaag auto versleept naar garage, onderweg even proberen in zn 4 starten..hop...motor sloeg aan.
Doorgereden naar garage,liep goed, geen problemen, alleen stationair vond ik em wat zenuwachtiger dan normaal.
Bij de garage motor uit,sleutel om, startmotor draaide,motor sloeg aan, 5 keer getest en weer naar huis gereden.
Thuis aan gekomen,3x geprobeerd....starten en lopen,fles bier leeg gedronken,nog 1x geprobeerd....AMMAHOELA,niks meer! :(
Weer naar de garage gereden (even weer auto aan laten slepen zodat hij weer liep), daar proberen te starten..noppes nada.
Ik heb mn vermoedens dat de startmotor overleden is,althans de selenoid/relais op de startmotor, of zit er nog een controle iets in,die zegt,als je brandstofpomp het systeem niet op druk zet,ga ik niet starten?
Dus zeg maar een schakeling die kijkt of je systeem op druk staat,zo ja starten,zoniet brandstofpomp zet hem op druk, wat dan weer kan resulteren in een defecte brandstofpomp..
12 jaar
Lijkt mij ook aan de startmotor te liggen. Klap met een hamer erop als die weer eens nix doet, dan schiet de bendix los.
Of de koolborstels zijn te kort zodat ie slecht kontakt maakt.
Het brandstofsysteem staat onder druk zelfs als de tankpomp niet draait. Die wordt wel uitgeschakeld bij een aanrijding. De pomp hoor je ook lopen als de sleutel wordt gedraaid.
Ja,ik hoop de startmotor inderdaad, en de pomp hoor ik het systeem soms op druk zetten,niet altijd als ik de auto start, dan staat er waarschijnlijk nog genoeg druk op het systeem.
Ik laat bij de garage het probleem bevestigen, en dan halen we hem weer op,en dan maar desbetreffende onderdelen vervangen.
Hou jullie op de hoogte.
12 jaar
Kan het kloppen, dat als het systeem nog op druk staat (brandstof),bijv, op contact zetten, starten, en direct weer uitzetten,is mij opgevallen dat als je hem daarna weer op contact zet,niet de brandstofpomp hoort draaien, laat je hem even 10sec draaien, uit zetten,daarna weer op contact, hoor je hem wel het systeem op druk zetten.
En mocht nu de brandstofpomp stuk zijn (stel), en de brandstofpomp relais (stel dat je het relais zou verwijderen), dan zou toch sowieso de startmotor moeten gaan ronddraaien?
12 jaar
Omdat ie soms niet zelf start maar aanslepen wel altijd werkt zit het waarschijnlijk in de bendix of koolborstels van de startmotor. Evt. de solenoide die op de startmotor zit (startrelais)
Als de startmotor wel werkt als je er een flinke klap met een hamer heb opgegeven is het de bendix op de startmotor dat zit bij het rondsel wat de starterkrans van het vliegwiel aandrijft. Haal de startmotor eruit en test hem los dan kan je gelijk de bendix en koolborstel inspecteren.
Er zijn ook revisiebedrijven die alleen startmotoren en dynamo's doen.
Vandaag de startmotor bekijken, of hij uberhaupt wil ronddraaien als er direct spanning op wordt gezet.
12 jaar
Nou,oplossing is daar, de startmotor is overleden, door een samenloop van omstandigheden, defect contactslot, en een startmotor die van de ene op de andere dag het begeeft.
Allen bedankt voor jullie meedenken en input (MJ)
12 jaar
Andere starmotor geplaatst, de oude liep nog maar op 2 koolborstels.
Viel me nu op dat de brandstofpomp nu ook hoorbaar was bij het op contact zetten van de auto,zal toch eniug verband hebben met elkaar.
Starten en de motor sloeg aan.
Een rare samenloop van 2 problemen waarbij de oplossing toch simpeler was dan gedacht.
Nogmaals bedankt.
12 jaar
Zit hier met exact hetzelfde. Het betreft een E36 320i sedan automaat. Vorige week wou de auto niet uit met de sleutel, dus onder de kap wat kabels los halen en uit was ie. Kabels terug erop, sleutel bij laten maken en chip(transponder) omgezet. Werkte perfect, tot gister. Ik had de auto uitgedaan, gewoon met de sleutel. Ik wil 5 minuten later weer weg rijden, dus niet.
Hij gaat gewoon op contact en startstand en terugveren doet ie ook maar de startmotor gaat niet rond. Lampjes in dashboard gaan ook niet vreemd knipperen. Brandstofpomp draait ook wel, is duidelijk te horen. Lijkt mij dus niet aan de EWS te liggen want dan draait de brandstofpomp volgens mij ook niet.
Na dit verhaal gelezen te hebben, ga ik ook steeds meer de startmotor te verdenken. Ik hoor alleen gaan "klik" als ik de auto op contact zet.
Graag jullie mening hierover.
Alvast bedankt,
Groetjes Nutte
12 jaar
Als je een probleem denkt te hebben met het ews waarom laat je dan een sleutel bijmaken en zet je de transponder over. Als er al een probleem met het ews is zou dat met de transponder te maken kunnen hebben en die is nog steeds hetzelfde... Bij het niet uit willen gaan denk ik toch eerder aan het contactblok achter op het contact slot. Als het gat waar de auto mee op het contact wordt gezet versleten/vervormt is dan kun je problemen krijgen met het niet starten of het niet uit kunnen zetten.
gr Martin
Sleutel heb ik laten bijmaken toen ik problemen had met het contactslot. Ronddraaien in zn huis, dit was met de nieuwe sleutel over en is nog steeds goed.
Het probleem is nu dat ik wel kan starten, maar de startmotor gaat niet rond. Ik dacht dus eerst dat het misschien kwam door nieuwe sleutel en dergelijke. En daarmee ook dat de startblokkering (EWS) misschien niet meer goed werkt.
Mijn vraag is dus eigenlijk: draait de brandstofpomp wel of niet als de EWS niet goed functioneerd.
Groetjes Nutte
12 jaar
Je kunt dus niet starten, anders draaide de start motor wel, of die aan het ews ligt is niet te zeggen zonder meer gegevens, je hebt er niet bij staan welk bouwjaar de auto is.
Normaal zal de brandstofpomp niet gaan draaien als hij niet vrijgegeven wordt door het EWS, of de startmotor gaat draaien ligt aan de versie van het EWS wat je hebt.
Het vervangen van de sleutel als het contact slot rond draait is niet de juiste oplossing, je zou eigenlijk het contactslot (Cilinder) zelf moeten vervangen, uiteindelijk gaat het contactslot opnieuw doordraaien, ook met een nieuwe sleutel.
gr Martin
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar