BMW 7-Serie: 7 serie 91 loopt rot warme start

Bouwjaar: 1991, Brandstof: Benzine, Motorcode: M70 V12

Hallo allemaal,

probleem met een 7 serie van 91. Motor start en loopt goed koud. Als bijvoorbeeld na boodschappen doen starten verzuipt hij en gaat nauwelijks van zijn plaats, na inschakelen automaat meestal afslaan.
Eigenlijk geen foutcodes, alleen af en toe foutcode in lambda sonde.
Als motor weer kouder is, na bijvoorbeeld 30 minuten staan geen probleem. Ben er kort geleden mee naar frankrtijk geweest en geen probleem (in 1 keer doorrijden en volgende dag terug)

Benzineverbruik is normaal.

Wie heeft enig idee??? toch die sonde???

gr

Theo

weisenb

Geplaatst door weisenb (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 7-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Theo,

Koelvloeistof temp sensor al eens gecontroleerd ?

Gr Stefan

GJBAutos (0) PRO, 14 jaar geleden

Denk toch ergens valse lucht omdat afslaat als je de automaat bedient. Zou ook de lambda fout kunnen verklaren die je af en toe hebt. Kijk dan vooral rond de koudstart regeling omdat ie het vooral met warme motor doet.

gr Martin

weisenb (0), 14 jaar geleden

ik zal dan met tester de temperatuur eens moeten uitlezen, doe ik zaterdag.
Vacuumlek zou raar zijn, als ik blijf rijden gaat het goed en loopt hij eigenlijk erg mooi....mooier dan die 8 serie van mijn maat. Start ik hem gelijk na het afzetten ook goed.
Het signaalwat lambda sonde afgeeft met warm draaien is goed en varieert zoals moet.
hij blijft in neutraal net lopen met erg rijk mengsel, echt verzuipen. op een gegeven moment gaat ie ineens weer goed lopen, alsof hij een signaal gaat negeren en op gegevens uit zijn geheugen gaat lopen.

Gezeik is volgens mij gekomen nadat ik ongeveer half jaar er niet mee heb gereden (economische crisis hehe) maar dat weet niet niet zeker hoor

ik zal vacuum wel fff extra checke zaterdag.

gr

Theo

(Voor alle duidelijkheid, heb motor in E36 zitten maar dat mag niet uitmaken. Ik heb hem al 6 jaar en 13.000 km mee gereden)

GJBAutos (0) PRO, 14 jaar geleden

Als ie opeens weer normaal gaat lopen moet je eens kijken naar de lambda data. Als die op 0.45 volt blijft staan op dat moment gaat ie inderdaad op een noodloop waarde lopen. Meestal duid dat toch op een fout eerder in het lucht/brandstof systeem. Je moet echt heel erg goed controleren op valse lucht en zoals Stefan zei de koelvloeistof sensor controleren. Ruikt het ook erg naar brandstof?

gr Martin

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Dat is weer eens wat anders in een E36, haha..ook wel apart, heb je er geen foto van ?

Gr Stefan

CeesBMW (0), 14 jaar geleden

De m70 motor heeft een Motronic welke zich aanpast aan de waardes van de wagen (binnen een bepaalde marge). Heb zelf ook een 750i gehad welke na lang stilstaan met grote moeite weer aan de praat te krijgen was. Toen we de auto naar de werkplaats hadden gesleept en hem aansloten op de computer, een DME reset deden, liep ie weer goed. Daarna even 15 minuten laten lopen, en je hoorde hem gewoon steeds beter gaan lopen. Daarna geen centje pijn, totdat je hem weer lang stil liet staan....

Wat gebeurd er bij die koude start na langdurige stilstand; de Motronic past zich aan aan het sterk verrijkte mengsel. Wat er daarna gebeurd weet je al, beroerd of niet lopen.

De 750i was trouwens uit 1989 (die met de dubbele Motronic)

Mausx (0), 14 jaar geleden

Ik heb dit zelf ook gehad, oorzaak: te laag olie peil. olie bijgevuld en weer goed.

Wat ik toen ook verdacht waren de klepseals. loopt de olie zo de cilinder in.

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Cees, dat aanpassen verhaal klinkt aardig, maar is niet waar.
DME's gaan pas leren (aanpassen) als de lambda-regeling actief wordt (gesloten loop) en dat kan pas als de lambda-sonde begint te meten (moet eerst warm worden) en de koelwater temperatuur een bepaalde grens overschrijdt (half warm). Bij die grens is het mengsel al lang niet meer zo rijk en net zo rijk als bij elke andere start.
Kortom een leuk verhaal, maar het klopt niet.

GJBAutos (0) PRO, 14 jaar geleden

oude motor, lang stilstaan, klepstoters verliezen druk, moeizaam aanslaan en beroert lopen totdat alle klepstoters weer op voldoende druk staan.

gr Martin

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

[quote=weisenb]Het signaal wat lambda sonde afgeeft met warm draaien is goed en varieert zoals moet.
hij blijft in neutraal net lopen met erg rijk mengsel, echt verzuipen. op een gegeven moment gaat ie ineens weer goed lopen, alsof hij een signaal gaat negeren en op gegevens uit zijn geheugen gaat lopen.[/quote]
Mij ben je hier effe kwijt. Als het lambda signaal goed is en varieert kan het geen rijk mengsel zijn.
Heb je allebei de lambda-sondes uitgelezen en welk signaal geven deze eigenlijk? (hoeveel volt en hoe vaak varieren)

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 7-serie of stel zelf een nieuwe vraag.