BMW 5-Serie: abs sensor

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Diesel, Motorcode: 530d

Hallo mensen,

Zit met het volgende probleem. Heb vandaag de ABS sensor, rechts achter, vervangen omdat de oude defect was (draadbreuk).
Nu is het zo dat als ik heel zachtjes op de rempedaal druk, deze een soort van aanloop heeft, zoiets als een soort "slag in het wiel" bij een fiets, zeg maar. :-))
Met andere woorden...alsof de abs in werking treedt. Rem ik harder dan is het over en remt deze normaal. Maar dan komt het frapante...als ik rem en erbij een bocht maak of links of recht instuur, maakt niet uit hoe hard of zacht ik op de rempedaal druk, gaat de abs in werking en hoor en voel je het gebonk en geschok van de abs. Haal ik de abs sensor eraf, en ga dan rijden...dan is er niets aan de hand, loopt niets aan, en rem volledig normaal.
Iemand een idee?
Alvast bedankt voor eenieder die de moeite neemt om mee te denken.

svaleras

Geplaatst door svaleras (100) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 5-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

13 Reacties

UNIVERSEEL11698 (0) PRO, 16 jaar geleden

Is vermoedelijk toch iets niet goed met het signaal van de sensor.
Soms ziet de computer dit niet als fout en blijft het systeem dus werken.
Zie je ook vaak onterecht ABSen (vaak bij lage snelheid)

Als je een sensor los neemt schakeld je ABS zichzelf wel uit.(en brand meestal ook het lampje)
En is je probleem over, alleen heb je dan geen ABS systeem.

Juiste type sensor?
Goed gemonteerd?

Oiram

svaleras (100), 16 jaar geleden

Hoi Oiram,

Het type sensor is juist, en ook de manier van monteren, heb dit vaker gedaan en ging eigenlijk altijd goed, tot nu toe.
Het klopt dat de lampjes van ASC en ABS gaan branden als je de sensor verwijderd. Echter wat me vandaag opviel is, dat toen de sensor erin zat, dat de zonet genoemde lampjes uit waren, maar dat het remlampje wel brandde. En in het display verscheen "bremsbelag prufen"...echter de remmen en schijven zijn pas 6 maanden oud, en doormij zelf vervangen. Dit alles is goed verlopen destijds, ik doe het zeker niet voor het eerst.

UNIVERSEEL11698 (0) PRO, 16 jaar geleden

"bremsbelag prufen" zou je de diag draadjes (stekkers)van de blokken eens moeten contr.
Misschien een slecht contact.

Maar heeft niets met dat ABS probleem uit te staan.
Was de draad van de oude defect ? en werkte het systeem vlak daarvoor goed?

Zoja:(Als de stekker en contacten perfect zijn)

Imitatie sensor?
Originele een fabrieksfout?
Ik heb dat allemaal al eens gezien (meegemaakt :(
Oiram

svaleras (100), 16 jaar geleden

Het system was daarvoor goed werkzaam. Op de oude sensor was de draad gebroken. Sensor is geen immitatie, tenminste denk ik niet, heb net bij de dealer gekocht.
Waar ik aan zit te denken is misschien vuil in het sensorgat...omdat de oude helemaal was aangekoekt, en bij verwijderen waren er restjes achtergebleven, deze heb ik dus heel iets uitgeboord. Misschien dat er metaaldeeltjes achter zijn gebleven en nu een soort van magnetische kontakt maken...of denk ik nu totaal verkeerd???

ricardow- (0), 16 jaar geleden

eerst de sensors schoonmaken als ik jouw was!

als het dan nog niet over is moet je denk ik kijken naar je remcilinder, hij kan waarschijnlijk vuil bij zitten waar door de zuiger te langzaam terug gaat en er dus druk achter de zuiger blijft zitten waar door jouw abs nog even blijft werken.

mvg ricardo

svaleras (100), 16 jaar geleden

hm...dat de zuiger te langzaam teruggaat en het daardoor gebeurd lijkt mij sterk, maar je weet het nooit, soms zijn het de raarste dingen. kijken en eventueel schoonmaken kan uiteraard geen kwaad.

svaleras (100), 16 jaar geleden

Ok...even een update van het gebeuren rondom het probleem.
Heb vandaag weer alles losgehaald en schoongemaakt, weer alles teruggemonteerd, maar euvel blijft hetzelfde. Toen besloot ik om dan maar één van de sensoren los te koppelen, zodat ik tenminste normaal kan remmen, dan maar zonder abs, zolang ik het niet opgelost krijg. Ik ontkoppelde dus de sensor linksvoor omdat ik er het makkelijkst bij kon. Het gekke is, dat niets veranderd. Het vreemde remmen blijft !!???
Heb toen alsnog de rechtsachterse abs sensor ontkoppeld en toen pas verdween het vreemde gerem. Zover ik weet, moet het toch niet uit maken welke sensor je ontkoppeld, om het abs systeem uit te schakelen....??

UNIVERSEEL11698 (0) PRO, 16 jaar geleden

Nee het ABS systeem moet dan normaal gesproken id uitschakelen, heel vreemd.
Tenmiste zo goed als ik weet, maar de logica is tegenwoordig soms ver te zoeken dus ik sluit niets meer uit.
Oiram

svaleras (100), 16 jaar geleden

Inderdaad...ik snap ook niet goed de logica waarop de abs zo vreemd doet met het remmen bij aansluiting ervan. Heb ik niet eerder meegemaakt, en ik heb het al bij heel wat autos vervangen.

ricardow- (0), 16 jaar geleden

[quote=UNIVERSEEL11698]Nee het ABS systeem moet dan normaal gesproken id uitschakelen, heel vreemd.
Tenmiste zo goed als ik weet, maar de logica is tegenwoordig soms ver te zoeken dus ik sluit niets meer uit.
Oiram[/quote]
dit vond ik op internet:

1 sensor is kapot gevolg:

Omdat het ABS de informatie van vier wielen gebruikt, zal het systeem nu niet correct zijn werk kunnen doen. Het advies is dan ook tweeledig: Of u laat alle sensoren uitschakelen en daarmee het hele systeem. Alternatief is om de defecte sensor te vervangen. Het is niet duidelijk waar u te rade bent gegaan, maar de kans is aanwezig dat de (niet merkgebonden) after market hiervoor een oplossing biedt die gunstiger voor u uitpakt, bijvoorbeeld door elementen los te verkopen.

mvg ricardo

svaleras (100), 16 jaar geleden

Ricardow...bedankt voor de verstrekte info en voor het meedenken.
Is kijken dezer dagen of ik het opgelost krijg. Uiteraard houd ik de update bij en zijn verdere tips en voorstellen welkom.
Groetjes aan eenieder

svaleras (100), 15 jaar geleden

na maanden zoek werk en uitproberen..nog steeds niet opgelost

UNIVERSEEL11698 (0) PRO, 15 jaar geleden

Alles goed aansluiten, fouten laten wissen, proefrit maken en dan weer laten uitlezen lijkt mij
toch de beste manier.

Oiram

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.