close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

BMW 5-Serie: BMW E39 Start niet meer, Brandstofpomp ??

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: 523I

Beste mensen,

Onze BMW E39 start niet meer, als ik hem probeer te starten hoor ik de startmotor wel bovendien is de accu onlangs vervangen. Ik hoor de brandstofpomp niet als ik de sleutel in stand 2 zet. Ik had de ANWB gebeld en die heeft de zekeringen nagekeken en luisterde ook in de tank en zei dat mijn brandstofpomp het niet deed. De vierkante grote zekering boven de accu hoor ik ook gewoon een klikken dus die is ook goed. Ik heb een tweedehands brandstofpomp gekocht en heb hem vandaag getest door de stekker er aan te sluiten en de sleutel in stand 2 te zetten, maar hoor ook deze niet werken. Dus mijn vraag is weten jullie misschien wat het probleem is of kan ik beter naar de garage. Ik dacht namelijk dat het de brandstofpomp was en wilde hem zelf vervangen.

Alvast bedankt,

Hier een youtube video van de brandstofpomp

http://www.youtube.com/watch?v=94sOpT8uu...

Geplaatst door

Aggiej (0)

al 11 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Krijg je ook geen spanning op de pomp, en als je nu direct spanning zet op de plus draad van de pomp, doet hij het dan wel, misschien relai stuk

jan5047 0
badge

11 jaar

[quote=jan5047]Krijg je ook geen spanning op de pomp, en als je nu direct spanning zet op de plus draad van de pomp, doet hij het dan wel, misschien relai stuk[/quote]
waar zit die relais eigenlijk en welke zekeringen kan ik nakijken ? Ik krijg denk ik geen spanning op de pomp. Hoe kan ik direct spanning zetten op de pomp ?

alvast bedankt voor de reactie.

Aggiej 0

11 jaar

Ja dat is mogelijk door een gezekerde draad op de juisye draad te zetten aan de pompstekker maar als je geen ervaring daar in heb
kun je het beter aan een vakman overlaten, eerst maar eens meten, of laten meten dan weet je meer

jan5047 0
badge

11 jaar

[quote=Aggiej][quote=jan5047]Krijg je ook geen spanning op de pomp, en als je nu direct spanning zet op de plus draad van de pomp, doet hij het dan wel, misschien relai stuk[/quote]
waar zit die relais eigenlijk en welke zekeringen kan ik nakijken ? Ik krijg denk ik geen spanning op de pomp. Hoe kan ik direct spanning zetten op de pomp ?

alvast bedankt voor de reactie.[/quote]
Vanaf de plus van de accu een extra draad aansluiten op de pomp. De pomp heeft net als een lamp 2 aansluitingen. De andere draad is de massa aansluiting die zit aan het chassis en doorverbonden met de min aansluiting van de accu.

MJ 0
badge

11 jaar

weet je welke zekeringen ik kan nakijken en waar ze precies zitten ik denk dat ik zelf namelijk niet kan meten of de pomp werkt.

Aggiej 0

11 jaar

Je hoeft niet te meten je hebt alleen een stuk draad nodig wat je op de + van de accu aansluit. Als de pomp dan wel loopt kan je verder zoeken. In de zekeringenkast zitten meestal ook de relais. Zoek anders even op E39 zekeringenkast (Google)
Meestal staat in deksel van de kast ook wel wat. Qwestie van handen uitdemouwensteken :-)

MJ 0
badge

11 jaar

dus stekker aangesloten op de pomp houden en dan beneden bij de pomp op de plus aansluiten?

Aggiej 0

11 jaar

Het gaat erom dat je de pomp hoort draaien. Dan is ie elektrisch goed. Dus direct 12V op de aansluitingen. Nog beter is gelijk te testen of ie ook genoeg brandstof levert met de juiste druk. Pompen slijten door de loop der jaren. Maar je had al een 2e pomp gekocht die het ook niet deed, lees ik nu.
Dan zal er toch wel iets aan de sturing mankeren. Vanaf het slotkontakt-relais-zekering-massa alles nameten. Er zit ergens een onderbreking.
Meen ook dat ie even 2 seconden loopt op stand 2 van het slot en dat het via de DME wordt gestuurd. Staat in het schema. Kan je downen als pdf file.
Als je niet kan meten wordt het lastiger dan kan je beter iemand inschakelen die verstand van zaken heeft.

MJ 0
badge

11 jaar

[quote=MJ]Het gaat erom dat je de pomp hoort draaien. Dan is ie elektrisch goed. Dus direct 12V op de aansluitingen. Nog beter is gelijk te testen of ie ook genoeg brandstof levert met de juiste druk. Pompen slijten door de loop der jaren. Maar je had al een 2e pomp gekocht die het ook niet deed, lees ik nu.
Dan zal er toch wel iets aan de sturing mankeren. Vanaf het slotkontakt-relais-zekering-massa alles nameten. Er zit ergens een onderbreking.
Meen ook dat ie even 2 seconden loopt op stand 2 van het slot en dat het via de DME wordt gestuurd. Staat in het schema. Kan je downen als pdf file.
Als je niet kan meten wordt het lastiger dan kan je beter iemand inschakelen die verstand van zaken heeft.[/quote]
Ik heb het probleem gevonden, het lag aan een vierkante groene relais boven de accu waarschijnlijk is dit de relais van de brandstofpomp. ik heb hem omgewisseld met een andere en zo kwam ik achter het probleem. Ik heb hem getest met de pomp die ik had gekocht en die hoorde ik gelijk werken, mijn vraag is moet ik hem weer aansluiten op mijn eigen pomp die nog in de tank zit en waarom is de relais doorgebrand waar ligt dit aan, moet ik mijn pomp alsnog vervangen. De pomp die ik nu heb werkte wel alleen startte de auto vaak laat, meestal 4/5 sec voordat die start en soms deed hij het perfect in een keer.

Aggiej 0

11 jaar

Meestal slijten de contacten van een relais door de stroom die er door loopt. Dat is normaal bij oudere auto's. Koper slijt weg, veerspanning wordt minder, overgangsweerstand, nog warmer ect ect.
Als je 2 identieke pompen hebt zou ik de beste kiezen qua hoeveelheid vloeistof én druk. Los testen mag alleen met vloeistof erin, op lucht draait de afdichting bij de plunjer wegens gebrek aan smering in no time kapot.
Je kan hem ook gewoon wisselen en kijken of je nu sneller dan 4-5 seconden start. Soms zitten de draden op de accu niet vast genoeg en dan draait de startmotor minder goed.



Mooi dat je het gevonden hebt!

MJ 0
badge

11 jaar

Hallo,

Met mijn oude pomp start hij nu de 1e keer en als ik hem daarna nog een keer wil starten valt hij na het starten gelijk weer uit en hoor ik de pomp ook niet. Is dit een bevestiging dat mijn oude pomp echt stuk is ? Ik ga nu de pomp erin zetten die ik had gekocht hoop dat het daarmee is opgelost.

Aggiej 0

11 jaar

ik heb vandaag de nieuwe pomp erin gezet. Ik blijf het zelfde probleem houden. Ik ga morgen naar de garage, weten jullie misschien wat het dan kan zijn? Ben zelf namelijk helemaal de moed kwijt.

Aggiej 0

11 jaar

Je hoort de pomp niet draaien? De 'nieuwe' pomp had je los getest zonder vloeistof erin? Dan is is die alsnog kapot
(geen smering)
Eerst deed ie het met het andere relais erin. Check ook het DME relais dat zorgt voor de 2 sec draaitijd als je niet onmiddelijk doorstart vanaf stand 2 van het contactslot.

MJ 0
badge

11 jaar

[quote=MJ]Je hoort de pomp niet draaien? De 'nieuwe' pomp had je los getest zonder vloeistof erin? Dan is is die alsnog kapot
(geen smering)
Eerst deed ie het met het andere relais erin. Check ook het DME relais dat zorgt voor de 2 sec draaitijd als je niet onmiddelijk doorstart vanaf stand 2 van het contactslot.[/quote]
Ik heb de pomp die ik heb gekocht getest voordat ik deze erin zette, bij het contact slot op 2 deed hij het, ook als ik de sleutel weer terug deed en weer op stand 2 zette. Dus toen dacht ik dat mijn pomp echt stuk was maar nadat ik de pomp verwisseld heb bleef ik het probleem houden. Ik hoor de pomp dus de 1e keer wel als ik wil starten en de auto start ook. alleen als ik daarna opnieuw wil starten hoor ik de pomp niet en valt de auto gelijk uit nadat hij moeilijk start, en als je het dan opnieuw probeert start hij helemaal niet meer. Kan het de opvoerpomp zijn link naast de brandstofpomp ? Lijkt alsof de pomp geen signaal krijgt dat hij moet werken .

Aggiej 0

11 jaar

wat is een DME relais en waar kan ik hem vinden ? alvast bedankt.

Aggiej 0

11 jaar

DME is de computer die oa. de injectors en de bobines aanstuurt. Het klopt dat het twee verschillende circuits zijn die de pomp bedienen. De een zorgt voor de 2 sec draaien op stand 2 van de schakelaar de andere als er gestart wordt.
Met het schema erbij kan je het nakijken hoe het zit.

MJ 0
badge

11 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.