BMW 3-Serie: BMW318 heeft geen zin boven de 4000 omw/min

Bouwjaar: 1994, Brandstof: LPG, Motorcode: M40 1800

Beste,

Ik heb een BMW318 E30 touring met M40 motor, van 1994. Ik heb de wagen gekocht in 1999. Sinds hij 60.000 km heeft rijdt hij op LPG. Hij heeft er nu 145.000.

In juli 2006 heb ik voor het eerst het probleem gekonstateerd. Hij had toen 120.000 km (ik rijd nu meer dan vroeger). Bij hogere toerentallen (boven 4500) trok de motor niet meer echt door.

Ik ben redelijk thuis in autotechniek. Enig opzoekwerk over de M40 motor bracht aan het licht dat dit wel eens een versleten nokkenas zou kunnen zijn.

Dus gewacht tot de volgende keer de distributieriem moest vervangen worden. Inmiddels 145.000 km en het probleem was reeds heel wat erger geworden :
- vanaf 4.000 omw begint de motor slecht te lopen.
- topsnelheid nog slechts 150, vanaf 120 trekt hij niet meer door.
- rijdt je even boven de 4000 omw en laat je hem terugzakken, draait hij enkele sec op 3 cilinders.

Bij 145.000 dus nokkenas bekeken. Deze bleek inderdaad ingesleten (+/- 1 mm). Nokkenas + tuimelaars vervangen, nieuwe distributieriem, bougies,... De hydraulische klepstoters zijn niet vervangen.

Wat bleek : geen enkele verbetering (gewoon geen enkel verschil). Er moet dus iets anders aan de hand zijn.

Dus verder gezocht :
- werking lambda sonde gekontroleerd. Die blijft mooi regelen (op benzine en op LPG), ook als het probleem optreedt.
- het treedt op bij dezelfde toerentallen op benzine en op LPG.

Het lijkt of hij boven de 4000 omw niet meer op 4 cilinders draait. Als je op LPG rijdt en je duwt de gaspedaal echt in als hij niet meer wil boven de 4000, krijg je een backfire. (Dat probeer ik dus uiteraard te vermijden). Is er een klep die gaat zweven bij hogere toeren ? Ik heb gedacht aan ingesleten klepzittingen, maar zou hij dan ook stationair niet onregelmatig moeten lopen ?

Alles is gebeurd door een bevriende monteur, die al +/- 20 jaar in een BMW-garage werkt.

Wat we nog gaan doen :
- ontsteking vernieuwen (maar dit betwijfel ik, want ook als het koud of nat is start de auto meteen en draait ook meteen mooi rond).
- kompressie meten (gaat dit niet OK zijn, bij lage toerentallen is er niets aan de hand. Bij 1000 omw draait hij als nieuw).

Ik rij liever met een dergelijke wagen dan met een nieuwe. Daarom is de wagen ook altijd stipt en goed onderhouden. Iik wil hem dus weer goed krijgen. Als het kan ga ik voor de 300.000 km. Niet zo moeilijk met de 40.000 per jaar die ik nu doe.

Dus alle hulp is welkom. Het was een heel verhaal, maar ik hoop dat iemand DE suggestie heeft.

Harald.

Harald4118

Geplaatst door Harald4118 (0) , lid sinds 21 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 3-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

bmwf1 (0) PRO, 17 jaar geleden

Ik heb dit 1 keer eerder gehad en toen bleek dat de kleppen in de cilinderkop waren ingeslagen (door lpg) waardoor de hydraulische spanners de klepspeling niet meer kon compenseren , dus cil.kop revisie en prob. opgelost

dus suc6

Harald4118 (0), 17 jaar geleden

Gert,

Bedankt, daaraan hadden wij ook al gedacht.

Hoe heb jij destijds de diagnose gesteld ? Of moeten we hem gewoon maar openmaken en eens kijken ?

Harald.

bmwf1 (0) PRO, 17 jaar geleden

er bleef voor ons alleen nog maar open maken en zoeken over en dat bleek de boosdoener

Harald4118 (0), 17 jaar geleden

Bedankt,

We gaan dit verder bekijken. Kan wel even duren.

Eens bekend zet ik de oplossing hier.

Harald4118 (0), 17 jaar geleden

We hebben er eindelijk aan verder kunnen werken.

Compressiemeting gaf goede compressie op alle 4 cilinders.

Bij de vervanging van de nokkenas en tuimelaars waren gebruikte onderdelen gebruikt. We hebben de nokkenas nagemeten en die bleek inderdaad goed.

We hebben dan maar beslist om eerst nog de tuimelaars te vervangen door nieuwe voor we het blok zouden openmaken. En het bleek opgelost. Nu zijn alle PK's er weer. En het getik is ook weg.

Dus weer goed voor 100.000 km erbij.


Harald.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.