Beste,
Ik heb een BMW318 E30 touring met M40 motor, van 1994. Ik heb de wagen gekocht in 1999. Sinds hij 60.000 km heeft rijdt hij op LPG. Hij heeft er nu 145.000.
In juli 2006 heb ik voor het eerst het probleem gekonstateerd. Hij had toen 120.000 km (ik rijd nu meer dan vroeger). Bij hogere toerentallen (boven 4500) trok de motor niet meer echt door.
Ik ben redelijk thuis in autotechniek. Enig opzoekwerk over de M40 motor bracht aan het licht dat dit wel eens een versleten nokkenas zou kunnen zijn.
Dus gewacht tot de volgende keer de distributieriem moest vervangen worden. Inmiddels 145.000 km en het probleem was reeds heel wat erger geworden :
- vanaf 4.000 omw begint de motor slecht te lopen.
- topsnelheid nog slechts 150, vanaf 120 trekt hij niet meer door.
- rijdt je even boven de 4000 omw en laat je hem terugzakken, draait hij enkele sec op 3 cilinders.
Bij 145.000 dus nokkenas bekeken. Deze bleek inderdaad ingesleten (+/- 1 mm). Nokkenas + tuimelaars vervangen, nieuwe distributieriem, bougies,... De hydraulische klepstoters zijn niet vervangen.
Wat bleek : geen enkele verbetering (gewoon geen enkel verschil). Er moet dus iets anders aan de hand zijn.
Dus verder gezocht :
- werking lambda sonde gekontroleerd. Die blijft mooi regelen (op benzine en op LPG), ook als het probleem optreedt.
- het treedt op bij dezelfde toerentallen op benzine en op LPG.
Het lijkt of hij boven de 4000 omw niet meer op 4 cilinders draait. Als je op LPG rijdt en je duwt de gaspedaal echt in als hij niet meer wil boven de 4000, krijg je een backfire. (Dat probeer ik dus uiteraard te vermijden). Is er een klep die gaat zweven bij hogere toeren ? Ik heb gedacht aan ingesleten klepzittingen, maar zou hij dan ook stationair niet onregelmatig moeten lopen ?
Alles is gebeurd door een bevriende monteur, die al +/- 20 jaar in een BMW-garage werkt.
Wat we nog gaan doen :
- ontsteking vernieuwen (maar dit betwijfel ik, want ook als het koud of nat is start de auto meteen en draait ook meteen mooi rond).
- kompressie meten (gaat dit niet OK zijn, bij lage toerentallen is er niets aan de hand. Bij 1000 omw draait hij als nieuw).
Ik rij liever met een dergelijke wagen dan met een nieuwe. Daarom is de wagen ook altijd stipt en goed onderhouden. Iik wil hem dus weer goed krijgen. Als het kan ga ik voor de 300.000 km. Niet zo moeilijk met de 40.000 per jaar die ik nu doe.
Dus alle hulp is welkom. Het was een heel verhaal, maar ik hoop dat iemand DE suggestie heeft.
Harald.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik heb dit 1 keer eerder gehad en toen bleek dat de kleppen in de cilinderkop waren ingeslagen (door lpg) waardoor de hydraulische spanners de klepspeling niet meer kon compenseren , dus cil.kop revisie en prob. opgelost
dus suc6
Gert,
Bedankt, daaraan hadden wij ook al gedacht.
Hoe heb jij destijds de diagnose gesteld ? Of moeten we hem gewoon maar openmaken en eens kijken ?
Harald.
17 jaar
er bleef voor ons alleen nog maar open maken en zoeken over en dat bleek de boosdoener
Bedankt,
We gaan dit verder bekijken. Kan wel even duren.
Eens bekend zet ik de oplossing hier.
17 jaar
We hebben er eindelijk aan verder kunnen werken.
Compressiemeting gaf goede compressie op alle 4 cilinders.
Bij de vervanging van de nokkenas en tuimelaars waren gebruikte onderdelen gebruikt. We hebben de nokkenas nagemeten en die bleek inderdaad goed.
We hebben dan maar beslist om eerst nog de tuimelaars te vervangen door nieuwe voor we het blok zouden openmaken. En het bleek opgelost. Nu zijn alle PK's er weer. En het getik is ook weg.
Dus weer goed voor 100.000 km erbij.
Harald.
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar