close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

BMW 3-Serie: draagarm rubbers??

Bouwjaar: 1994, Brandstof: Diesel

beste lezer

ik had met remmen een speling op het stuur, speling op de draagarm rubbers,
deze vervangen een dag ok geweest en weer speling op de rubbers, hoe kan dit na 1 dag?

rijden op klinkers een zenuwachtig gevoel in het stuur, wat schokkend ook met terug sturen.

Wie kan me helpen met dit probleem,

Ook heb ik af en toe een bonk in de wagen met schakelen van 1 naar 2 het ergst, ook zit er een erge trilling in de pook bij stationair,

alvast bedankt

Geplaatst door

guido3877 (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Draagarmrubbers vormen een flexibele/ dempende ondersteuning van de draagarmen. Een vaste ophanging zou de trillingen van de draagarmen veel minder dempen/ doorgeven naar de stuurinrichting. In de richting van de dwarsverbinding (tussen binnenring en buitenring) is zo'n rubber stijf. In de richting 90 graden verdraaid is de stijfheid een stuk minder en kan de draagarm-tap gewoon bewegen. Als ik me goed herinner moet de dwarsverbinding van de draagarmrubbers vertikaal staan (parallel aan de veerpoten). Van speling is pas sprake als het rubber-buitenoog los in het oog van de arm zit (zelfs bij een versleten rubber komt dit nauwelijks voor) of het rubber-binnenoog los om de draagarm-tap zit.

De trilling zou veroorzaakt kunnen worden door kromme remschijven. Testen door wiel eraf te halen; wielbouten met grote (onderleg)moer terugplaatsen om remschijf weer vast te zetten; zijdelingse slag van schijven meten met aan de veerpoot vastgezet stuk ijzerdraad (aanwijzer). Controleer dan ook of de remblokken goed vrijkomen als de rem niet gebruikt wordt.

De bonk bij het schakelen komt van de aandrijflijn. Speling (nu echte, tussen gaten in de schijf en de koppelbouten) in de flexibele koppelschijf (hardy-schijf) tussen versnellingsbak en cardan-as is een goede kandidaat-veroorzaker. Ook andere onderdelen van de cardan-as/ aandrijf-assen/ differentieel kunnen dit verschijnsel veroorzaken. Zoek de problemcar archieven maar eens na op 'bonk & aandrijflijn'.

Een slecht gesmeerde spline-as waarover de koppelingsplaat normaal gesproken soepel hoor te schuiven kan ook dit verschijnsel veroorzaken.

bedankt, klinkt beetje als chinees allemaal (voor mij) maar kom er wel mee uit de voeten. Zou de bonk en de trillende pook gecombineerd met wat lastig in de versnelling vallen ook motorsteunen kunnen zijn?

guido3877 0

16 jaar

ik heb me net laten vertellen dat je het van de hardy schijf merkt met gas geven en pedaal los laten, dan bonkt bij mij de wagen niet.

Het is puur met schakelen vooral de 1 en 2 , en af en toe zodra ik de koppeling in trap dat er een bonk volgt vanuit de voorkant (motor?)..

Dan even dit.. de draagarm rubbers waren nieuw maar na 2 dagen lag er bij 1 het rubber er al weer af, hoe is dat mogelijk?

guido3877 0

16 jaar

Wat het trillen betreft, als eerste controleren of remschijven een zijdelingse slag hebben zoals eerder beschreven.
Wielbouten allen gelijkmatig aangehaald (bij normaal gebruik/ bij het testen)?
Geen vuil tussen wielnaven/ remschijven ?

Zit er stuurbekrachtiging op je 3xxd ?
Zeer kleine kans overigens, dat de hydrauliek-pomp van de stturbekrachtiging een rol speelt bij het ontstaan van trilling in het stuur.

Wat betreft de bonk: Als deze alleen bij schakelen optreedt is de koppelingsplaat (stroef schuivend over de ingaande spline-as van de versnellingsbak) de grootste verdachte. Deze moet misschien (opnieuw) gesmeerd worden.
Verder zou je kunnen (laten) kijken naar de motorsteunen. Schakelen van 1 naar 2 geeft toch een lastwissel die de motor (teveel als de motorsteunen niet genoeg dempen) doet bewegen en daardoor de bonk kan veroorzaken.

Draagarm rubbers worden normaal in de ophang-ogen (buitenring) en op de draagarm-tap (binnen-ring) geperst. Zo'n (stroeve) passing kan alleen loslopen als de verkeerde maat draagarmrubber gebruikt is.
Controleer of het oog niet gescheurd is (komt bijna nooit voor) en of de tap van de draagarm niet sterk afgesleten is.

Komt jouw type draagarmrubber overeen met onderdeel nr. 5, aangegeven op :
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do?... ?

ja deze komt overeen met 5, ik verdenk de motorsteun, echter iets anders zoals boven vermeld sluit ik niet uit. Ik ga er vanavond even naar kijken en laten kijken. Ik hoop dat ik hier wat mee kan, de auto rijd normaal zo lekker en het is nu een tril bonk ratel bak... beetje jammer, ik laat wat van me horen zodra ik meer weet

guido3877 0

16 jaar

bedankt voor de informatie. duidelijk

guido3877 0

16 jaar

en inderdaad hoe groter de lastwissel hoe eerder hij bonkt

guido3877 0

16 jaar

ik ga de complete draagarmen vervangen, fusee kogels en rubbers, wat betreft de bonk, er schijnt toch speling op het diff te zitten,
Hoe wordt zoiets opgelost en wat zijn de kosten ongeveer?

guido3877 0

16 jaar

Een draagarm dient pas varvangen te worden als er vermoeiingsscheurtjes in zitten. De scharnierkogels zijn los verkrijgbaar. Als je (opnieuw) niewe draagarmrubbers gaat plaatsen, let er dan op dat de (buitenring van de) rubbers in de ogen geperst moet worden (vet + bankschroef). Een draagarmrubber op de draagarmtap aanbrengen vereist normaliter een slagbuis + vuisthamer of een pulley-trekker + hulpstukken om het rubber over de tap te kunnen schuiven. Als je de rubbers handmatig kunt plaatsen is de passing veel te los.
Als het rubber van de huidige draagarmrubbers er nog goed uitziet (zou moeten bij nieuwe rubbers) kun je ter voorkoming van het opnieuw loslopen (door verkeerde passing/ maat) uit de ophang-ogen ook een drie- of viertal (prop)lassen verdeeld over de omtrek aan beide randen aanbrengen, waarmee de stalen buitenring van de draagarmrubber aan de rand van het ophangoog wordt vastgezet. Voor het verwijderen van de draagarmrubbers is vanaf dat moment een slijptol nodig voor het verwijderen van de (prop)lassen.

Een differentieel kan opnieuw afgesteld worden, als de speling te groot is geworden.
Dat moet wel door een kundige garage gedaan worden, want een te nauwe speling kan het differentieel doen warmlopen (lagers) en uiteindelijk zelfs doen vastlopen (=> blokkeren v.d. achteras !).
Een gebruikte differentieel moet te vinden zijn voor prijzen tussen E 300,- en E 500,-, afhankelijk van de conditie. Voor montage zal er nog een bedrag van E 200,- a E 300,- bijkomen.
Let op dat er geen (al te) grote speling op zit (een gezond exemplaar heeft nauwelijks speling) en dat de overbrengverhouding (aantal omwentelingen van de ingaande as om een omwenteling van de uitgaande as(sen) te verkrijgen) overeenkomt met je huidige differentieel.

Informatie over andere componenten in de aandrijflijn die een bonk kunnen veroorzaken, is o.a. te vinden op: https://problemcar.nl/topic/bmw/bonkendg...

[quote=guido3877]ik ga de complete draagarmen vervangen, fusee kogels en rubbers, wat betreft de bonk, er schijnt toch speling op het diff te zitten,
Hoe wordt zoiets opgelost en wat zijn de kosten ongeveer?[/quote]
Heb deze vervangen en ben er achter gekomen dat hier de grootste bonk vandaan kwam (fusee)
van 1 naar twee bonkt i ealleen nog bij het diff wanneer ik dit wat harder en sneller doe dan normaal. (is mee te rijden dus)

Het volgende..

Ik heb een zichtbare en voelbare trilling bij de motor, deze wordt doorgegeven (denk IK) naar de versnellingspook. Dit is dus ook in de pook voelbaar, en wanneer ik de motorkap open zie ik de motor trillen..

Wie weet wat dit is?

Ook heb ik als ik de koppeling in duw, dat de touren iets verder zakken dan de officiele stand om vervolgens meteen weer naar de goede stand te klimmen..

wie weet hier raad mee?

guido3877 0

16 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.