Sinds een tijdje ondervind ik problemen met (denk ik) de brandstoftoevoer van mijn E46 2.0 liter 6 cilinder en ik vermoed dat het aan elkaar is gerelateerd:
- De tank kan niet worden leeg gereden, net onder 1/4 vol moet ik echt gaan tanken anders is er kans dat hij stopt (ik rij dus met een 5 liter jerrycan achterin ...)
- Bij het starten moet ik eerst het contact een minuutje aan zetten voordat hij in een keer start
- Heel soms stottert/bokt de motor. Uit en aanzetten helpt dan.
- Sowieso hoog benzine verbruik
- Motor management lampje gaat af en toe aan, maar verdwijnt vanzelf weer. Vooral bij tussentijds accelereren wil het lampje nog wel eens aangaan. Na drie dagen dooft het.
- Bij een net volle tank met warme motor (snelweg) raakt hij de eerste 500 meter de weg kwijt in de toeren. Gewoon doorgassen helpt ;)
Het is een automaat, wel al wat problemen gehad met de carterventilatie en de lambda sondes. Ideeen?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Begin eens met uitlezen van de foutcodes, dat zou kunnen helpen.
Het klinkt alsof de motor niet genoeg benzine krijgt.
Stotteren/bokken dat verwdijnt na uit en aanzetten van het contact wijst op een injector die uitgeschakeld is.
De meest logische verklaring daarvoor is een misfire.
Hoog benzineverbruik KAN veroorzaakt worden door misfires, maar natuurlijk ook door een defecte sensor.
Uitlaat is volledig gasdicht en niet lek? (Vooral in de buurt van de lambdasondes.)
Wat bedoel je precies met: Bij een net volle tank met warme motor (snelweg) raakt hij de eerste 500 meter de weg kwijt in de toeren.
Wat gebeurt er als je gaat tanken en de benzinedop los haalt? Slurpend geluid dat wijst op lucht die naar binnen gaat? Al eens geprobeerd om bij een halve tank de benzinedop los te halen om te zien of dat verschil oplevert?
De foutcodes heb ik al eens laten uitlezen en daar kwamen wel misfires en lambdasonde perikelen in naar voren. Twee lambda sondes zijn al vervangen. De (BMW) garage weet ook niet veel meer te doen dan resetten :( De garage heeft al gekeken of de tank niet is 'ingedeukt' door vacuum trekken, maar ik zal de suggestie van het tussentijds openen eens doen. Ik zal van de week eens een rapportje op gaan vragen bij de garage.
'de weg kwijt in de toeren' is inderdaad wat cryptisch, wat ik bedoel is dat bij een volle tank accelereren de eerste 500 meter een vermogensdip lijkt op te treden en dat de bak ook niet goed doorschakelt, dus wederom : de motor lijkt geen brandstof te krijgen. Bougies zijn dacht ik een paar jaar geleden vervangen.
Met 'defecte sensor' bedoel je neem ik aan de lambdasonde? Het gekke is dat het motor management lampje niet altijd brandt! Ik ben geen autokenner van origine, maar zou het aan een oud brandstoffilter kunnen liggen? En hoe worden misfires opgelost?
Auto is laatst door de APK gekomen, en een bevriend autogek heeft wel al eens zijn 'hand op de uitlaat gelegd' om lekken op te sporen. De uitlaat lijkt dus goed.
Thanks!
11 jaar
Lijkt erop dat er niet genoeg brandstofdruk is door een versleten opvoer pomp. Dit kan ook verklaren waarom je niet onder een kwart tank inhoud kan komen omdat de pomp simpelweg niet hard genoeg kan zuigen om de brandstof uit de andere tankhelft te halen.
gr Martin
Die pomp in de andere tank-helft is een impulspomp (brandstof door een stukje open leiding 'sleurt' de brandstof waar deze in hangt mee). Alleen als er minder brandstof wordt rondgepompt gaat de zuigende werking daarvan achteruit. Dat kan het gevolg zijn van een slechte brandstofpomp, van een verstopt brandstoffilter of van een combinatie van die twee.
11 jaar
Hoeveel km heeft wagen gelopen ? Is actief koolstoffilter van de tankontluchting al eens vervangen ? Brandstoffilter al vervangen en brandstofdruk al gemeten ? Ik zou ook de DME computer, op de nieuwste software stand laten programmeren, wagen rijd dan veel beter en zuiniger .
Bedankt voor alle antwoorden!
De auto heeft ruim 300.000 kilometer gelopen. Over actieve koelstof filters kan ik weinig zeggen daar de onderhoudsgeschiedenis van deze wagen er niet meer is. Dus ik hoor:
- Actief koolstoffilter
- DME computer
- Opvoerpomp
- Impulspomp
- Brandstoffilter
Zijn dat dure reparaties? Het vervelende is dat ik eigenlijk geen keuze heb want de auto is aangepast zodat ik er (ivm rolstoel) met mijn handen mee kan rijden en ik deze aanpassing slechts eens in de 7 jaar vergoed krijg. De BMW garage hier in Amsterdam vindt mijn pinpas interessanter dan de reparatie van de auto zelf, dus ik zoek eigenlijk iemand die het goed voor me kan doen tegen een schappelijk tarief. Enig idee? ALS de auto rijdt dan rijdt-ie heerlijk rustig, op het benzine verbruik na ;) en ik wil er nog geen afscheid van nemen!
11 jaar
Dat is allemaal te testen. Bij de opvoerpomp bijv. de druk én de hoeveelheid brandstof per tijdseenheid. Soms is reparatie gemakkelijk als er duidelijk één oorzaak is. Maar heel vaak worden mogelijke defecten één voor één geëlimineerd. Meestal begin je dan met de dingen die het makkelijkst zijn cq. het minste geld kosten. Heb je ruilonderdelen liggen dan is dat helemaal mooi. Dat koolstoffilter zou je kunnen by-passen met een passend slangetje. Zo kom je stap voor stap bij de oplossing...
Ik zou beginnen met brandstoffilter en actief koolstoffilter te vervangen en storingsgeheugen te wissen, na 300.000 km zijn dat zeker geen nutteloze kosten, en als het geen oplossing is voor uw problemen, dan ben je toch zeker dat die onderdelen in orde zijn, bij verder zoeken naar de oorzaak .
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar