BMW 3-Serie 1994: Auto remt oneven opeens roest op remschijf

Bouwjaar: 1994, Brandstof: Benzine, Motorcode: m50 non vanos

Hallo mensen,

Ik heb pas alle remleidingen vervangen met koper en nieuwe remblokken voor geplaatst, samen met verse remvloeistof en nog even de geleidepinnen opnieuw ingevet. Dat ging allemaal prima en alles werkte daarna perfect.

Toen heb ik een fuseehuis vervangen omdat er een bout in was afgebroken (dit kostte mij aanzienlijk veel tijd de auto heeft meer dan een maand stilgestaan) en sindsdien gaat alles verkeerd tijdens het remmen. De auto trekt stevig naar links, en toen en ik op de remschijf keek zag ik allemaal roest....

Als ik beide remschijven vervang zou dat het probleem dan oplossen? Zou het gewoon kunnen dat omdat de auto te lang heeft stilgestaan dat de roest op de remschijf te diep is doorgedrongen?

rover200vi

Geplaatst door rover200vi (0) , lid sinds 11 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 3-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

23 Reacties

kaleido 1 (1715) PRO, 10 jaar geleden

Het probleem van je roestvorming , is het niet vlak zijn van je schijven , de roest rand zat er ook al voordat je de remblokken verving , viel alleen niet op omdat de oude remblokken erop ingesleten waren.
Bij het vervangen van de schijven , zou je ook weer nieuwe blokken moeten zetten , deze zijn nu scheef ingesleten op deze oude schijven.
Om de blokken vlak te krijgen , zou je ze even op een stuk grof schuurpapier op een vlakke ondergrond vlak kunnen schuren.
Maar van zo een roestrand gaat hij niet echt scheef remmen , zou eens controleren of alles wel goed gangbaar is , lijkt erop dat de kleur van de linker schijf afwijkt tov rechts , warm geweest.

Brum1467 (0), 10 jaar geleden

De remschijven lijken op de foto behoorlijk versleten. Heb je de dikte opgemeten voordat je de remblokken hebt geplaatst?

Binnenste roestrand kan inderdaad worden veroorzaakt doordat de schijf niet vlak is. Dit komt ook niet vanzelf, dus het kan maar zo dat de remklauw ook niet goed gangbaar is. Andere oorzaak kan nog zijn dat de nieuwe remblokken niet goed gemonteerd zitten. Of er zit ergens nog lucht in het systeem.

Beste oplossing; schijven vervangen en remklauwen goed gangbaar maken. Als je alwat kilometers hebt gemaakt met de nieuwe remblokken op de oude schijven ook de remblokken weer vernieuwen.

rover200vi (0), 10 jaar geleden

Ik denk dat ik beide schijven maar vervang. Er zit een behoorlijke roestlip op ik denk 2mm, maar ik heb geen meetapparaat dus ik zou niet weten of ze echt op zijn. Maar ik heb toen ook een tijdje met oneven remschijven gereden omdat ik het fuseehuis had vervangen en die remschijf heb laten zitten. Want hij zat behoorlijk vastgeroest en ik had nog nooit eerder remschijven vervangen dus het lukte me niet zo. En in dat fuseehuis zat een compleet nieuwe schijf leek wel helemaal geen roestlipje dus waarschijnlijk is hij daarom scheef afgesleten....

Freude_am_Fahren (0), 10 jaar geleden

Trek de stofmembranen op de remcylinders eens omhoog. Naar een kant trekken bij het remmen is meestal het gevolg van een vastzittende remzuiger t.g.v. roest op het deel van de remzuiger buiten de remcylinder. Een remzuiger moet je met de hand kunnen indrukken (knietje tegen de wielnaaf en achterkant van de remklauw naar je toe trekken). Bij roestvorming (bijv. t.g.v. een gaatje in het stofmembraan) lukt dat niet meer met de hand, maar moet er een lijmtang aan te pas komen.
Zuiver maken van remzuiger + smeren (bijv. met remvloeistof of met vet) + paar maal indrukken (lijmtang) en uitdrukken (gewoon remmen) kan de remklauw weer gangbaar maken. De remzuiger helemaal uit de remklauw halen om schoon te maken is nog beter, maar dan komt er een ontlucht-klusje bij ...

GW-tje (0), 10 jaar geleden

Er zijn ook vervangende remzuigers te koop; zoek maar eens op e-bay. Dit probleem heeft of met vastzittende zuigers of met niet gangbare blokken in de klauwen te maken. Ook de vlakken waar de blokken over bewegen moet je goed schoon en roestvrij houden. Likje kopervet om het goed te houden.

rover200vi (0), 10 jaar geleden

Ik heb de wagen laten uitlijnen en het probleem is nu opgelost. Het linkervoorwiel blokkeert wel veel eerder dan het rechter voorwiel maar dat is waarschijnlijk alleen als ik geen passengier heb met mijn 95kg is het waarschijnlijk logisch omdat er veel meer gewicht aan de linker kant van de wagen zit. Maar ik vermoed nog steeds dat nieuwe remschijven wel gaan helpen.

kaleido 1 (1715) PRO, 10 jaar geleden

Wat je nu schrijft over het remmen is grote onzin.
De remmen reageren echt niet op jou 95 kg aan de linker kant.
Remmen gangbaar maken is het enige wat helpt.

rover200vi (0), 10 jaar geleden

Ja maar dat heb ik ook heus wel gedaan toen ik de geleidepinnen schoonmaakte voor nu lijkt het opgelost en binnenkort wil ik een nieuwe apk als daar wat uit komt update ik het topic wel weer

Brum1467 (0), 10 jaar geleden

Dat een van beide wielen veel sneller blokkeert zegt al genoeg. De remmen zijn niet in orde, dus ik denk dat je er wellicht verstandig aan doet er even een professional naar te laten kijken.

franstops (0), 10 jaar geleden

Als ik nieuwe blokken monteer op gebruikte schijven vijl ik deze altijd aan de randen schuin zodat ze niet aan liggen op de binnen en de buiten roestrand succes !

Hans4040 (330) PRO, 10 jaar geleden

@franstops..dus elke keer als jij remblokken vervangt moet er steeds meer vanaf..
goed bezig..

Freude_am_Fahren (0), 10 jaar geleden

Andersom is handiger: De roestrand/ (opstaande) slijtrand op de remschijven weghalen*. Zo kunnen deze nog een 2e set remblokken mee en de remblokken en remschijven kunnen weer op elkaar inslijten 'alsof het nieuwe remschijven zijn'. Alleen de resterende schijfdikte dient in de gaten te worden gehouden ...
Schuine kanten vijl je aan de (korte) zijkanten van de remblokken, dwars op de draairichting van de remschijven. Zo voorkom je trillen/ piepen van de remblokken (chatter). Ook invetten van de remblok-achterzijden helpt hiertegen. Een schuine kant aan de lange zijde helpt niet tegen trillen. Je verkleint alleen het oppervlak van de remblok, waardoor vlaktedruk en temperatuur in bedrijf hoger worden. De slijtranden op de schijven moeten wijken voor de (nieuwe) remblokken. Niet andersom. Voor gangbaarheid op langere termijn de geleidingsnokken van de remblokken voorzien van kopervet.

*) Als een draaibank niet, maar enige handigheid wel voorhanden is, lukt dat ook met een haakse slijptol. Een kunststof bloempot over het opstaande deel van de remschijf voorkomt dat daar slijpsporen op achterblijven na deze remschijf-'upgrade'.

rover200vi (0), 10 jaar geleden

Ik ben bang dat ik nog wel even bezig ben voordat ik hem naar een apk keurstation kan brengen. Volgens mij moeten de achterste subframe rubbers heel zijn voor apk? Ik hoor ze al een tijdje klapperen namelijk.

ernhemmer (0), 10 jaar geleden

Geen kopervet. Keramisch vet

MJ (0) PRO, 10 jaar geleden

Kopervet kan problemen geven bij de ABS sensors. Maar dan moet je er kwistig mee omgaan. Bij net gebruik voldoet kopervet nog steeds goed bij de montage (anti-piep) van remblokken. Keramisch vet zal op den duur wel kopervet gaan uitfaseren.

Hans4040 (330) PRO, 10 jaar geleden

Gaan we weer....opnieuw de kopervet discussie..?
Ik gebruik al 40 jaar kopervet, maar je moet het ook niet op de ABS sensoren smeren; spaarzaam aanbrengen.

Freude_am_Fahren (0), 10 jaar geleden

Subframe-rubbers dienen inderdaad in orde te zijn. Wel zo prettig als de achteras de rest van de auto blijft volgen ...

Als je met (koper)vet aan de remblokgeleiding te ruimhartig bent omgegaan, is een haperende ABS-sensor niet de grootste zorg: Wat achtergebleven 'vette vingers' op een remschijf kunnen zelfs al resulteren in een rondje 'schoonremmen' om de proef op de remmenbank bij een APK met goed gevolg door te komen ...
Voor mensen met een aversie tegen kopervet: MoS2 (molybdeen di-sulfide) vet is ook geschikt voor toepassing bij hoge temperaturen.

Keramisch vet ? Da's toch geen roest (FeO2, met eigenschappen van keramiek) hoop ik ...

rover200vi (0), 10 jaar geleden

Maar als je dat probleem hebt gaat het ABS lampje dan niet branden? Want ik heb geen brandend abs lampje maar het voelt alsof ik geen abs heb. Want mijn auto gaat gewoon scheef staan bij nat weer....

MJ (0) PRO, 10 jaar geleden

@Hans4040

quote:

Gaan we weer....opnieuw de kopervet discussie..?
Ik gebruik al 40 jaar kopervet, maar je moet het ook niet op de ABS sensoren smeren; spaarzaam aanbrengen.


Ik ook, maar ach is die discussie off topic?

Als er weer eens in Google gezocht wordt op kopervet komt degene wellicht op deze site uit en dat is dan weer een klik extra. Hoe meer klikken hoe beter

Freude_am_Fahren (0), 10 jaar geleden

Zie nu pas voor het eerst foto's van de remschijven: Helemaal niet versleten; nog geen opstaande rand zichtbaar terzijde van het slijtvlak van de remblokken. Die roest op de schijven haal je er (eventueel, maar niet noodzakelijk voor een goede remwerking) af met een verfkrabber + schuurpapier.

Voor de klacht is het nuttiger de gangbaarheid van de remzuigers in de remklauwen te controleren. Waarschijnlijk dient roest op de remzuiger (onder membraan, buiten de remklauw maar misschien ook in de cylinder) verwijderd te worden. Is de gangbaarheid in orde en trekt de auto dan nog steeds naar een kant bij het remmen, dan kun je aan een verstopt kanaal in de ABS-unit denken, of een niet goed aangestuurde klep daarin.
Haal in dat geval de hoofdstekker van de ABS-unit los + voorzien van contactspray + weer vastzetten (paar maal herhalen om contact-roest te verwijderen). Ook de stekkers van de ABS-sensoren in de wielkasten op deze manier reinigen. Nog geen verbetering, dan zit er waarschijnlijk iets 'serieuzer' vast in de ABS-unit.

franstops (0), 10 jaar geleden

Geachte Hans 4040 ik heb nog even navraag gedaan bij monteurs in mijn omgeving en ze vijlen allemaal de binnen en buitenrand van blokken schuin aan bij nieuwe blokken op schijven met een randje binnen en buiten. Er waren er ook bij die
dit zelfs op de opleiding hadden meegekregen.

Brum1467 (0), 10 jaar geleden

@Freude,

Als ik me niet vergis zie ik toch echt opstaande randen op de schijven en dan met name bij de schijf links.

Maar als ik ts goed begrijp dan komt de schijf rechts ook van een andere auto af en is dus niet gelijk versleten als de schijf links. Denk dat er maar een goed eoplossing is, remklauwen demonteren, gangbaar maken , nieuw setje schijven en evt blokken. Grote kans dat het probleem dan weg is.

Freude_am_Fahren (0), 10 jaar geleden

Kan de foto's vanaf mijn werkplek niet bekijken, maar als de opstaande randen er zijn, haal je ze weg bij het plaatsen van nieuwe remblokken of je vervangt de remschijven eveneens.
Wat de schuine kanten aan remblokken (tegen chatter) betreft: Nieuwe blokken hebben die (niet voor niets) alleen aan de (korte) voorzijde + achterzijde en niet aan de zijkanten. Daar heeft een schuine kant geen nut want daar 'surft' een remblok niet over de remschijf.
Zie ook: http://www.popularmechanics.com/cars/how...

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.