close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

BMW 3-Serie: Vage foutcodes brandstofsysteem en kat BMW 318i E46

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: 318i

Graag wil ik het volgende probleem voorleggen;
Ik heb een BMW 318i touring staan met een wederkerend probleem en de volgende foutcodes;
-Werkingsgraad katalysator niet in orde
-Brandstofsysteem niet in orde

Sorry ben vergeten de codes te noteren...

Maar het komt er op neer dat na +/- 200km MIL gaat branden met wederkerend deze fouten. Motor loopt eigenlijk goed, vermogen in orde, verbruik normaal. Je voelt alleen een klein hikje voordat de foutmelding komt, maar die hikjes zijn sporadisch. Compressie is prima en gelijkmatig over alle cilinders. Onderhoud is prima.
Inmiddels zijn alle vacuumslangen gecontroleerd en enkele vervangen (scheur in slang klepdeksel-spruitstuk). Inlaatspruitstuk verwijderd en gereinigd (nieuwe pakkingen gebruikt), injectoren ultrasoon gereinigd (waren vervuild). Er was ook een afwijking in de rondloop nauwkeurigheid van cilinder 1, maar na het reinigen is dit verdwenen. Alle data die op te halen is met de originele BMW scanner is binnen de marges. Nieuwe controle lambdasonde gemonteerd. Helaas komt het probleem terug.... Wie heeft nog een suggestie? Er is twijfel aan de brandstofpomp, maar dan zou ik uitval verwachten en dat is er niet...

Geplaatst door

MartynVos (0)
badge

al 13 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Het zijn eerder vage beschrijvingen dan vage foutcodes. Toch wel belangrijk dat je achter de foutcodes komt. Lijkt alsof de brandstof regeling buiten bereik is. En als de foutcode na zoveel kilometers weer terug komt kan het heel goed in een slecht functionerende luchtmassa meter zitten. Welk type motor ligt er in deze auto? Een M43 of een N42? Je zou eens moeten controleren of luchtmassa signaal bij vollast wel aan zijn maximum waarde komt.

gr Martin

GJBAutos 0
badge

11 jaar

Als het een M43 motor is, mag je er bijna zeker van zijn dat het probleem een gevolg is van een slechte luchtmassameter. Ik zou ook ineens het membraan, dat op de inlaatcollector gemonteerd is en waar de darm die van het kleppendeksel komt, op bevestigd is vervangen. (is meestal als de darm gescheurd is, ook defect). Mvg.

Het is een M43 motor. Ik zal mijn aandacht op de LMM richten. Maar een probleem met de b-pomp zien jullie ook niet in relatie met deze klacht? Ik kan bijna niet voorstellen dat deze een mindere druk opbouwt maar het wel blijft doen, dan zou je uitval of in ieder geval meer stotteren verwachten en dat is niet aan de orde. Ik krijg de auto van het weekend weer, zal in ieder geval de foutcodes noteren...
Sorry van de beschrijvingen, maar meer is het ook niet. Echte klachten behalve een brandende MIL, zijn er ook niet.

MartynVos 0
badge

11 jaar

Heren,

Graag zou ik het vervolg willen voorleggen. De leidende foutcode is 171, fout brandstofsysteem. Frequentie is 1, motortoerental 920, temp 95 graden, batterijspanning 14.13V. Als extra melding staat er bij "Kortsluiting Vbatt"
Wat verder opvalt in de data is dat de duty cycle van de stat.regelklep gem. 35% is, waarbij de diagnose-app. (origineel BMW) dit als buiten de grenswaarde ziet, gaat van -10 tot +10 en dat de "load/cilinder" in mg/As/Cil ook buiten het normale werkgebied ligt +85 waarbij de grens +40 is. Dit alles bij stationair toerental. Daarnaast is de LMM spanning +/- 1.3V. Dit lijkt mij aan de hoge kant en dat resulteert in de afwijkende waarden hierboven. Mijn gedachte is door de te hoge LMM waarde de motor het idee heeft dat er per omwenteling meer lucht dan werkelijk wordt aangezogen, dit resulteert in meer inspuiting (belasting per cilinder) en door het rijke mengsel zal er stationair meer lucht bij moeten om de motor op het gewenste stat. toerental te houden. Graag jullie mening, iemand bekend met de spanningswaarde gemiddeld bij stat. toerental voor deze auto? Kan het zo gauw nergens vinden....Overigens staat er in de afbeelding dat er 3 foutcodes zijn, maar 2 daarvan heb ik zelf gegenereerd...

Alvas bedankt voor de feedback.

MartynVos 0
badge

11 jaar

171 of P0171 betekend dat de motor een arm mengsel meet en extra brandstof bij regelt. Als het beregelen aan de maximale grens zit dan gaat het lampje branden. Als je met dezelfde software de fuel trim uitleest zul je zien dat deze op max staat. Dit kan komen door bv valse lucht, een defecte carterventilatie (Olievuldop losdraaien bij draaiende motor. Als er een hoog vacuum is of als er veel lawaai uit de vuldop komt is deze waarschijnlijk kapot). Als laatste is de LMM aan de beurt. Als je volgas geeft moet de lmm +/- zo uit mijn hoofd 4 volt afgeven. als dit te laag is kan dit deze foutcode geven.

Mocht je overigens de lmm vervangen doe dat met een orginele nieuwe LMM. Een 2e handse of een imitatie gaat bijna altijd verkeerd.

gr Martin

GJBAutos 0
badge

11 jaar

Ja dat klopt inderdaad, strookt dan weer niet helemaal met wat ik dacht. Ik heb al eerder het hele spruitstuk verwijderd en gecontroleerd op lekkages en alles wat daar aan slangen etc mee te maken had. De carterventilatieslang is al eerder vervangen. Ook die alu tussenplaat op het spruitstuk heb ik zowel op over- als onderdruk gecontroleerd op lekkages en dat ziet er allemaal prima uit, de klep die erin zit functioneert ook gewoon. Bij het monteren alle rubberafdichtingen vervangen voor nieuwe. Ik heb het vacuum op het spruitstuk continu gemeten en die is keurig stabiel en qua onderdruk wat je mag verwachten bij stationaire loop. De vuldop heb ik nog niet zo grondig geïnspecteerd, zal ik eerst doen.
Blijf dan toch verbaasd over de hoge duty-cycle van de stat.regelklep. Als het mengsel al arm is, waarom nog meer lucht...Maar ja dat is wat ik nu stationair meet en niet in bedrijf.. Zal toch eens kijken of ik meetwaarden te pakken kan krijgen voor de LMM, ik weet graag eerst zeker of iets echt defect is voordat ik het vervang. Ja je opmerkingen over de LMM is terecht, dat zie ik al te vaak gebeuren. Het lijkt goedkoper maar is vaak de weg naar meer ellende. In ieder geval bedankt zover. Laat weten wat of ik achter het probleem kom!

MVg Martijn

MartynVos 0
badge

11 jaar

Hallo Martin,

Nog 1 vraag, is voor jou een originele LMM alleen origineel BMW, of ook origineel BOSCH zoals bij deze?

Alvast bedankt!

MartynVos 0
badge

11 jaar

Ik heb geen ervaring met die van Bosch, ik heb alleen nog maar orginele van BMW zelf gebruikt.

gr Martin

GJBAutos 0
badge

11 jaar

Hallo Martin,

Zojuist met de auto gereden met de diagnose-app aangesloten. Volgas in zijn 5e versnelling bij 4500 toeren haal ik net 3,6V, lijkt dat de LMM de veroorzaker is van het probleem?!

MartynVos 0
badge

11 jaar

Lijkt er wel op, als je zeker bent dat de carterventilatie goed is en er geen valse lucht is zou ik de LMM vervangen.

gr Martin

GJBAutos 0
badge

11 jaar

Ja ik heb alles uit en te na nagezocht op valse lucht. Olievuldop helemaal bekeken en de rubber pakking eruit gehaald en geïnspecteerd, allemaal piekfijn in orde. Zelfs de o-ringen van de peilstok nagezien en die waren ok. Het hele inlaattraject nog eens nagelopen, maar het ziet er allemaal prima uit. Ik denk dat er niets anders op gaat zitten. Hou je op de hoogte van het resultaat...
Alvast bedankt voor je input zover.

MartynVos 0
badge

11 jaar

Heb je de olievuldop ook losgehaald bij een stationair draaiende motor? Zoja wat gebeurt er dan?

gr Martin

GJBAutos 0
badge

11 jaar

Ja als je die losdraait merk je gelijk dat de motor onregelmatig gaat lopen. Zou ook moeten, valse lucht na de LMM. Of heb je daar nog andere ervaring mee?

Gr Martijn

MartynVos 0
badge

11 jaar

Als de dop los is en je voelt dat er een hoog vacuum als je de dop eraf haalt is vaak het membraam van de carterventilatie gescheurt, als je een hoop lawaai uit de vuldop hoort komen is vaak het membraam deels opgelost. Dit kan ook deze foutcodes geven.

gr Martin

GJBAutos 0
badge

11 jaar

Ik heb eigenlijk geen van beiden, ik heb de klep ook gedemonteerd gehad van de alu flens en het membraam werkt naar mijn idee naar behoren. Je kunt er doorheen blazen vanuit de slangzijde en slaat dicht op het moment je er aan zuigt. Bij defect zou je twee kanten op kunnen laten stromen?!

MartynVos 0
badge

11 jaar

Heb je nog twijfels bij de diagnose defecte LMM?

MartynVos 0
badge

11 jaar

Nee dat niet maar een carterventilatie en op valselucht controleren kost verder niets.

gr Martin

GJBAutos 0
badge

11 jaar

Heb op 1 oktober al de oplossing van uw probleem gegeven, luchtmassameter en membraan carterventilatie vervangen !

Je start je topic met "Nieuwe controle lambdasonde gemonteerd" de voorste bedoel je dan toch en niet die van de Kat ?
Alles lijkt goed en heb je gecontroleerd, dan blijft die LMM over.

Op BMW met dit bouwjaar heb ik zonder problemen imitatie geplaatst (wel altijd een Bosch)
Weet ook niet wat het prijsverschil is tussen orig. en Bosch

Heren,

Allemaal duidelijk, maar zoals ook Martin aangeeft eerst alles goed controleren voordat er dure onderdelen worden vervangen. Die route is doorlopen en nu is de lmm aan de beurt. Ik geloof graag dat de lmm 9 van de 10 keer de fout veroorzaakt, maar dan moet het voor mij echt duidelijk zijn. In ieder geval wel dank voor alle input. Als de resultaten van de vervanging er zijn laat ik het weten.

MVG Martijn

MartynVos 0
badge

11 jaar

Bovengenoemd probleem is opgelost. LMM vervangen en in de data was dit al gelijk goed te zien. Sig.spanning was hoger en de gemeten hoeveelheid lucht dus ook. Uiteraard resulteerde het in meer brandstofinspuiting en geen arm mengsel foutmelding meer. Auto rijdt nu al enige weer rond zonder verdere problemen.
Iedereen bedankt voor de input.

MVg Martijn

MartynVos 0
badge

11 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.