Hallon allemaal,
Ik heb sinds kort een bmw 328i aangeschaft.
Toen ik ging proefrijden vond ik al dat ie niet zo lekker in z'n 5 ging.
Maar aangezien ik er bij meerdere van deze types last van had met de proefritten dacht ik dat het normaal was.
Nu rij ik er een week mee, maar kreeg vandaag het probleem dat de pook niet meer terug ging naar het midden toen ik hem in de vrij zette.
Hij bleef als het ware aan de rechterkant achter de 5 staan waardoor het schakelen naar de andere versnellingen weer moeilijker ging.
Een aantal km verder is ie weer teruggesprongen. Maar als ik nu naar de 5e versnelling wil schakelen dan lijkt het een beetje op de klik/beveiliging die de achteruitversnelling ook heeft.
Ik heb 3 maanden garantie op motor en versnellingsbak, maar wil eerst weten wat het kan zijn.
Heeft iemand hier ervaring mee? Of heeft iemand een idee wat het kan zijn?
Alvast hardstikke bedankt voor jullie reactie.
mvg Jeroen
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
ik zou direct er mee terug gaan, maar het kunnen de schakelstangen zijn *als BMW die heeft* het kan in de bak zelf zitten, gewoon me terug gaan je hebt nu nog garantie!
mee teruggaan.
bakolie laten verversen.?
16 jaar
Bedankt voor jullie reacties.
Alleen weet ik nu nog niet wat het probleem zou kunnen zijn.
Ik zat zelf ook al aan de schakelstangen te denken. Het zou alleen goed kunnen dat bmw die idd niet heeft aangezien de versnellingsbak recht onder de pook zit.
Olie vernieuwen zou ik ook raar vinden.
Omdat de olie van handgeschakelde bakken in princiepe bijna levenslang mee zou moeten gaan.
Ik ga zeker terug met deze auto, want volgens mij is het niet een veel voorkomend probleem.
Nogmaals bedankt voor jullie reacties en ik laat wel weten hoe het afloopt.
mvg Jeroen
16 jaar
Het is een veel voorkomend probleem bij de 5 bakken handgeschakeld van BMW, is zelfs een reparatie set voor te krijgen maar het zit in de bak.
Lees dit stukje maar even en als je gaat zoeken op die site vind je echt zat mensen met dit probleem, maar wat je zegt als je garantie hebt zou ik terug gaan want het zit in de bak.
Heb zelf al heel wat gerepareerd aan mijn E46 en het is 1 starre schakelstang van de pook naar de bak dus daar hoef je het niet in te zoeken.
http://forum.e46fanatics.com/showthread....
Succes
16 jaar
in dit topic zie je de onderdelen die het probleem veroorzaken:
http://forum.e46fanatics.com/showthread....
16 jaar
Ok bedankt voor jullie reacties. Hier kom ik wel mee verder.
Weten jullie wat zo'n reparatiesetje kost, want ik moet voor de garantie een eind rijden naar het bedrijf waar ik hem gekocht heb. Als de set niet al te duur is zou ik het misschien nog wel zelf kunnen aangezien de benzine niet al de goedkoop is.
Alvast bedankt voor alles.
mvg jeroen
16 jaar
Weet wel dat je bak eraf moet om de onderdelen te vervangen het zit echt in de bak, waar je niet zo bij kan.
Dus bak moet eraf zou liever naar de garage gaan denk dat je goedkoper uit bent met je benzine dan met de onderdelen en arbeidsloon.
16 jaar
Hey Edwin1970 leuk om je weer te horen op het forum. Dit probleem speelt ook voor als je reverse gear en 5th gear problemen geeft. Ze heten zogenaamd shift pins en door slechte matrialen komen ze vast te zitten. Echter het vervangen moet je inderdaad bak eraf halen maar, ook een speciale tool hebben om de veer etc eruit te kunnen halen. De pins zitten binnen maar, je moet het vanuit de buitenkant doen.
16 jaar
Vigito en Edwin 1970 als u elkaar wilt helpen met een probleem of hoe het er mee staat.
Graag via mail of MSN niet op andere topics want, dan is het onderwerp van de TS binnen de kortste keren verdwenen.
Hallo mensen. Hier ben ik weer.
Het bedrijf waar ik de auto gekocht had kon het probleem niet opgelost krijgen.
Dus heeft ie er maar een andere versnellingsbak onder gezet. (tweedehands)
Alleen heeft deze bak weer een ander probleem. Namelijk een behoorlijke rammel.
En als ik de koppeling indruk is het rammelend geluid weg.
Nou had ik de oude bak bewaard dus heb ik voorgesteld deze alsnog te laten maken.
Nu ben ik bij de dealer geweest, maar die wilde de bak pas maken als ie weer gemonteerd zit.
Ze zeiden dat de bak er dan niet meer af hoefde en ze het zo konden repareren!
Mijn vraag is of iemand een bedrijf weet die het schakelprobleem kan oplossen nu de bak eraf is.
Mvg Jeroen
16 jaar
Ik weet precies wat er aan de hand is met je oude bak.. ik heb het namelijk ook. Je 5e versnelling gevoel is weg waardoor ie niet meer terug springt net als bij de eerste versnelling. Het probleem zit in de bak en het is iets heel klein namelijk een shift pin. Dit onderdeel bestaat uit een pen en een omhulsel met daarin de pen zelf en een drukveer vervolgens een dop. Het is zo dat vroeger een materiaal gebruikt werd wat eigenlijk niet geschikt ervoor was wat tot problemen lijdt. De pen blijft in de omhulsen vast zitten en springt na een aantal km weer terug. Er is inderdaad een reparatie set hiervoor 3 pennen met 3 veren etc.. maar je bak moet er vanaf.
Hier een voorbeeld ervan hoe het eruit ziet.
http://www.unofficialbmw.com/images/catc...
16 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar