close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

BMW 3-Serie: Fuseekogel vevangen BMW 316i jaar 1996

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine, Motorcode: 3161

Hallo,

Er is al eerder over geschreven, maar kon niet mijn vraag en het antwoordt echt terug vinden. Vandaar dat ik toch e.e.a. neerzet.


De rechter fuseekogel(die bij de schijfrem is op zijn eind gekomen en ik wil dat ding eigenlijk zelf vervangen.
Nu heb ik wel een universele pers (een vork en en plat gedeelte dit samen komen dmv een bout) geregeld om de fuseekogel uit de draagarm te persen en als het goed begrijp kan kan ik dat ding ook gebruiken om de verse fuseekogel weer op zijn plaats te krijgen?
Deze foto lijkt er het meest op het stukje gereedschap, met dit verschil dat ik de bout kan omdraaien.

[img]http://i40.tinypic.com/2qkjwiw.jpg[/img]

Als ik naar bijgaande link kijk moet het redelijk simpel zijn. Nu heb ik niet een pers zoals er in deze link gebruikt wordt, maar toch.

Is er hier iemand die ervaring heeft met het bovengenoemde stuk gereedschap?
Alvast bedankt. WillemV

http://tis.spaghetticoder.org/s/view.pl?...

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Geplaatst door

P605 (0)

al 13 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

bovenstaand stukje gereedschap is een stuurkogel/fuseekogel drukker.
Je gebruikt het om de kogel uit de fusee te drukken...NIET om de kogel uit de draagarm te persen.(gaat niet lukken hiermee)

Hans4040 1285
badge vip badge

12 jaar

Ik heb een dergelijk geval geleend van een maatje van mij, Het modelletje wat ik nu thuis heb is iets anders gevormd. De bout zit net aan de andere kant van het schanierpunt.
Feit blijft hoe ik als eenvoudige doehetzelvert de fuseekogel in de draagarm kan persen. Heb al zitten denken om e.e.a. zelf te fabrieken met een stalen hoeklijn en daar een viertal draadenden in te plaatsen. Deze dan een voor een aan te draaien. En de fuseekogel een nachtje in de vriezer neer te leggen.

Mocht dat allemaal niet lukken dan zie ik er toch van komen dat ik langs de garage moet en eigenlijk is dat mijn eer te na.

P605 0

12 jaar

Ik zou toch maar naar een garage gaan, voordat je die hoeklijn voor je kop krijgt...
om die kogel in de draagarm te persen is wel een tonnetje of 10 nodig.

Hans4040 1285
badge vip badge

12 jaar

Hm, Hoewel ik niet op dit antwoordt zat te wachten is het wel helder.
Dus op naar de garage om het kreng te laten plaatsen. Een persje van pakweg 10 ton hebben we niet en de schuur staan.

P605 0

12 jaar

om die fuse kogel erin te persen heb je een speciale dop nodig ,omdat deze fusekogel in een plastic huis ligt,die kun je er niet met een gewone dop erin persen dan gaat hij kapot ,effe draagarmpje eronderuit pakken zo gebeurt en naar een bmw garage brengen.

Ik heb al zitten denken om een complete draagarm inclusief al de fuseekogels. De kosten zijn feitelijk het zelfde als een uurloon van een doorsnee garage.
Maar ik zal ook eens informeren of zij de kogel in de draagarm willen plaatsen.
Nu heb ik de komende weken niet echt veel tijd, maar het wordt zeker vervolgd.

P605 0

12 jaar

Nieuwe draagarmen zijn er ook met het lager erop geperst. Meyle levert die. In HD kwaliteit, de versterkte uitvoering incl. fusees zonder kunststof. Doe dan alle twee;
Ben je voor €200 klaar incl. thuisbezorgd. http://www.car-parts24.com/products/BMW/...

Evt een vork van 18 euro kopen om de oude los te slaan.

MJ 0
badge

12 jaar

Vandaag heb ik de beide draagarmen die ik besteld had bij http://www.bmwproducts.nl/Webwinkel-Cate... geplaatst en had belooft om e.e.a. op het forum te zetten. Ik heb de complete draagarmen besteld omdat ik niet in de mogelijkheid was om beide fuseekogels te verwijderen en nieuwe te plaatsen in de draagarm etc.
Ik heb tevens gebruik gemaakt van een (uitgeprinte) prima handleiding, die je m.i. niet echt nodig hebt.

http://tis.spaghetticoder.org/s/view.pl?...

Ik heb wel in Amsterdam Sloterdijk II bij een doe het zelf garage op het industriegebied De Heining een brug gehuurd, want dat werkt gewoon prettig.
Wat voor gereedschap heb je tenminste nodig:
Steek/ringsleutels 17, 19 en 22 mm
Een doppenset is ook handig.
Een goede waterpomptang of een kleine "moordenaar"
Blauwe loctite
Remmenreiniger
WD40
Kogellagervet
Schuurpapiertje 120 of zo.
Zware hamer/vuistje
Zware rubberen hamer.
een vorkbeitel om evt. de fuseekogel los te slaan.
[img]http://i47.tinypic.com/osr5o1.jpg[/img]

Bijgaand de oude draagarm waarbij destabilistorstang al los is gemaakt en de middelste fuseekogel is met sleutel 22 los gehaald. Al de moeren zijn op voorhand ingespoten met WD40 want ik wist niet hoe vast de boel was.

[img]http://i47.tinypic.com/r9gy7k.jpg[/img]

Nadat alle moeren los waren gedraaid inclusief de achterste twee van de draagarmrubber, ben ik met de fuseebout bij de remmerij ruim 20 minuten bezig geweest, het kreng wilde niet los. op een gegeven moment kon ik de moer niet meer los draaien, hij kwam tegen de onderkant van de schokbreker aan. Toen heb ik de vorkbeitel tussen de draagarm en daar waar de fuseekogel in vast zit geramd en toen..... was alles los.Daar heb ik de "moordenaar" gebruikt om de fuseekogelbout vast te houden omdat die meedraaide. Immers de moer zat er nog een klein stukje op vastgedraaid. De achterste rubbers zijn op de grond met diezelfde vorkbeitel van de oude draagarm gewrikt en die herplaatst op de verse draagarm met een flinke lik vet. Daar waar de oude draagarmrubber opgezet wordt heb ik eerst even licht opgeschuurd.
In de bijgaande handleiding staat dat de schokbreker ook losgehaald moet worden, maar dat heb ik niet gedaan.
De nieuwe draagarm
[img]http://i49.tinypic.com/2pyc41s.jpg[/img]

Omdat toch de onderkant, waar de fuseekogel weer in komt, wat vies en aangetast was door de weersinvloeden heb ik dat schoongemaakt met remmenreiniger en licht opgeschuurd.
De achterkant van de draagarm eerst met een bout los vastgezet en toen beide fusee in de beide gaten geplaatst, tegelijkertijd de stabilistator herplaatst.
Alle moeren (3 stuks) en bouten (2 stuks) wat loctite gegeven en vastgedraaid. Nu wordt er keurig aangegeven dat alles vast gezet moet worden met een momentsleutel, maar dat lukt niet bij de fuseekogelmoeren. Daar kan je gewoon niet bij.

Het spreekt voor zich dat als je een draagarm vervangt je dat aan beide kanten doet.
Ik hoop dat een ander nog wat heeft aan de bovenstaande uitleg. O ja, je heb wel geduld nodig. Ik ben pakweg om 10:00 uur gestart en om 13:00 uur was de klus geklaard.

P605 0

12 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.