krukas poelie lag in tweeen, heb hierna een nieuwe gemonteerd met een nieuwe bout
een km of 20 ging het goed toen was de bout los gekomen, heb deze weer vast gezet met lock maar kom weer los. heeft iemand hier een suggestie voor.
b.v.d.
laurens
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Hoe en hoe vast heb je hem gezet?
gr Martin
Hij zal wel veel te los hebben gezeten, vandaar dat hij ook los loopt ontdanks de locktite..
Vast draaien met :
* 100 NM
* 60 Graden
* 60 Graden
* 30 Graden
Gr Stefan
14 jaar
En ondertussen is het pasvlak op de krukas wel geruïneerd. Dit zul je eerst moeten controleren en eventueel nabewerken. Anders blijf je de bout in het vervolg elke twintig kilometer aandraaien. En dat drukt de gemiddelde snelheid behoorlijk.
[quote=GJBAutos]Hoe en hoe vast heb je hem gezet?
gr Martin[/quote]
heb het vliegwiel geglokkeerd en toen op 15 kg vastgezet
Ja das niet vast genoeg. Zoals Stefan al aangaf moet je hem met 100Nm en 2x 60 graden en 1x 30 graden vastzetten en das wel wat meer als 150 Nm
Pasvlak op de krukas gaat niet zo snel stuk, tenminste niet zo snel als bij VW
gr Martin
[quote=mx70]heb het vliegwiel geblokkeerd en toen op 15 kg vastgezet[/quote]
En gelieve niet blokkeren op het vliegwiel, gebruik geschikt blokkeergereedschap.
Weleens een krukas zien torderen en breken?
Gr. paul
Die blokkeer pen is voor het bepalen van BDP maar niet voor het vastdraaien van een centrale bout. Daar zijn andere hulp middelen voor.
gr Martin
ik weet wel dat het bijna niet te doen is...:) veel kracht voor nodig iig
14 jaar
ik heb het vliegwiel bout vast gezet hoe Stefan het heeft verteld ik moest eerst een pot spinazie eten maar het is gelukt.
bedankt voor jullie informatie en behulpzaamheid.
en hoe heb je de krukas geblokkeerd??
14 jaar
Je hebt er inderdaad flink wat kracht voor nodig, nu moet het in elk geval goed zijn.
Gr Stefan
14 jaar
hoe heb je hem geblokkeerd,ben zeer benieuwd
14 jaar
valt dat zo tegen even uitleggen hoe je hem geblokkeerd hebt
14 jaar
> > sorry ik wist niet dat je boos werd maar ik ben nl niet altijd achter de
> > pc,
> > maar ik heb het vliegwiel geblokkeerd met een staaf ijzer van +_ 1cm dik
> > achter vandaan de bak in11
> > ik hoop dat ik je hier mee verder kan
> >
> > maar heb je het zelfde probleem dan?
> > gr. laurens
> >
14 jaar
nee hoor was alleen benieuwd hoe je hem geblokkeerd had.en dat je krukas niet getordeerd is.
14 jaar
bij de dealer hebben ze speciaal gereedschap...een bus met een handvat(met een verlenger) die dan om de poelie gaat in de uitsparingen, alleen die is wel heel link want de kans dat je erover schiet is heeel groot.
14 jaar
Noem me een beunhaas: voor het voorspannen van de bout met de momentsleutel is niet veel kracht nodig om de krukas tegen te houden. Vervolgens teken ik de bout af en doe het stukje hoekverdraaing met de luchtsleutel.
[quote=Henk Nobach]Noem me een beunhaas: voor het voorspannen van de bout met de momentsleutel is niet veel kracht nodig om de krukas tegen te houden. Vervolgens teken ik de bout af en doe het stukje hoekverdraaing met de luchtsleutel.[/quote]
Lol, beunhaas? dit vind ik een top stukje slimheid heb het zelf nog niet meegemaakt maar vraag me af of ik daar op was gekomen.
Gr.Willem
[quote=turbozh][quote=Henk Nobach]Noem me een beunhaas: voor het voorspannen van de bout met de momentsleutel is niet veel kracht nodig om de krukas tegen te houden. Vervolgens teken ik de bout af en doe het stukje hoekverdraaing met de luchtsleutel.[/quote]
Lol, beunhaas? dit vind ik een top stukje slimheid heb het zelf nog niet meegemaakt maar vraag me af of ik daar op was gekomen.
Gr.Willem[/quote]
Ben ik helemaal mee eens. Heel knap bedacht en simpel en goed.Weer wat geleerd
Bedank groet Jan
Zo doen wij het ook altijd, wij zijn allang blij als er hoekverdraaing bijstaat. Als je hem op 400Nm moet vast maken heb je het lastiger.
gr Martin
[quote=Henk Nobach]Noem me een beunhaas: voor het voorspannen van de bout met de momentsleutel is niet veel kracht nodig om de krukas tegen te houden. Vervolgens teken ik de bout af en doe het stukje hoekverdraaing met de luchtsleutel.[/quote]
Ook ik doe het zo altijd.(vond het ook niet geheel netjes(normaal) maar heb nog nooooooit een bout los gehad.
Nu we toch bezig zijn, nog nooit ergens gelezen en zullen sommigen ook wel doen maar:
Kopbouten vast zetten.
Soms ook wel wat verwarrend 115gr vast, 45gr los dan weer 2 keer 90gr vast.
Ook met kopbouten zet ik streepjes op de kop van de bout. (na de newtons! natuurlijk)
Staan na de hoekverdraaingen alle streepjes in de zelfde richting? dan goed, en niet 1 verdraainkje vergeten:)
En niet met de luchtsleutel natuurlijk!
Of:
Lambdasonde signaal testen.
Pak met je ene hand de lambdasonde signaaldraad beet en met je andere hand de accu plus.
Dan gaat het signaal omhoog en zie je het motormanagment erop reageren.(of je 4 gastester)
Massa beet pakken werkt ook, gaat het signaal omlaag.
Werkt niet bij alle automerken maar ik pas dit regelmatig toe.
Oiram
in de winter als het -20 is vindt ik het ook altijd lastig om deze vast te zetten op 45 graden zet dan altijd eerst de kachel goed warm op 25 graden dan hoeft ik hem nog maar 20 graden vaster te zetten.
14 jaar
Het zijn de kleine dingen die het hem doen, ik zou het ook niet zo snel op cilinderkopbouten toepassen waarom niet? om de volgende reden het is nooit de bedoeling geweest het op deze wijze te doen en verwacht dat je een strakkere of lossere bout krijgt met de tol dan dat je het met een hoekverdraaiing lees hand doet.
Als jullie hierover een andere mening of ervaring hebben dan hoor ik het graag.
In geval met deze krukasbout is het gewoon een uitkomst omdat er niet direct een nette oplossing voor handen is.
Dat van dat lambdasingnaal zal ik zeker gaan toepassen en ben benieuwd naar de ervaringen.
Gr. Willem
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar