Dze auto komt binnen met de klacht dat tijdens een stevige accelleratie de auto stilvalt. Wij hebben er mee gereden en toen zijn we wel twintig minuten aan het racen op de snelweg geweest. Telkens inhalen en dus plankgas accelereren, maar geen enkele keer dat de auto stilviel. Het is trouwens een automaat.
Klant de auto weer meegegeven, geen foutkodes overigens, en vandaag komt hij tegen 4 uur langs en vraagt om NU even bij hem in te stappen. Hij had het deze rit van Arnhem naar Utrecht 3x gedaan. Hij moet dan stoppen, de auto in de P zetten en weer starten. Wij meerijden en inderdaad telkens bij het accelereren gaan alle lampjes op het dashboard branden en valt de motor stil. Wij hebben de automaat even in de N gezet en toen weer gestart (levensgewvaarlijk natuurlijk) en er kwam toen in het infoscherm iets te staan van getriebe. Kan natuurlijk iets te maken hebben met het in de N zetten, maar wellicht heeft dat ook iets met het probleem van doen.
Wij hebben hem hier nu in de garage laten staan en gaan morgen eens op onderzoek, maar heeft iemand dit wel eens meegemaakt?
De auto heeft wel al bijna 300.000 km gelopen
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
te hoge retourdruk,veroorzaakt door defecte verstuiver's of door defecte HD pomp
---------------------
Zou kunnen. We hebben geen foutkodes en het doet zich nu weer niet voor. Blijkbaar alleen als er een lange snelle rit is geweest. We hebben een reiniging bij de brandstof gedaan en hebben geadviseerd het nog maar even aan te zien. Zal jouw antwoord Gert ook nog even voorleggen. Maar als het zich zo nu en dan voordoet, moeten we eerst maar eens adviseren om de verstuivers te testen.
Thx anyway!
Klant heeft nu de auto weer gebracht. We krijgen nu ook bij fel accelereren telkens de foutmelding van "raildrukregeling". Met de labscope gemeten is de spanning netjes volgens de norm. Alleen bij fel optrekken gaat de waarde boven de 4 Volt. Dan valt de motor stil en weer opnieuw starten loopt de auto direkt weer prima.
De raildruk lijkt dus te hoog. Verstuiver-retour opbrengst is bij alle zes verstuivers gelijk, dus of ze zijn alle zes defect, of alle zes in orde. Bij het starten met de injektorstekkers losgekoppeld krijgen we geen retour opbrengst, dus lijkt ons dat ze gewoon goed zijn. Klopt deze redenatie jongens?
We denken nu dat de raildruksensor een verkeerd signaal afgeeft, of zou iemand een oorzaak weten waardoor de raildruk te hoog zou oplopen?
Dan ga ik toch voor een te hoge retour DRUK van de hoge druk pomp ( ik heb dat probleem 1 x bij een 730d gehad pomp vv en probleem opgelost)
Weet je dan ook Gert hoe dit technisch werkt? De retourdruk is dan te hoog waardoor de raildruk ook te hoog oploopt? Wordt dit dan inwendig door een defect in de pomp veroorzaakt? En is dat dan alleen op te lossen door een nieuwe pomp?
Nee, door inwendige lekkage van verstuivers of hoge drukpomp gaat er een te hoge brandstofhoeveelheid retour en die wordt ook gemeten waardoor de motor uitgeschakeldt wordt door de DDE, dit omdat hij de toevoerdruk niet gecontroleert meer kan sturen en dus motorstop tot gevolg
bij stationair toerental, mogen de 6 injectors niet meer dan 180 ml in 3 minuten geven.
gemeten op de retour leidingen van de 6 injectoren.
van de voorste injector de retour los trekken, en een schroevendraaiertje in de slang duwen zodat deze niet lekt.
succes, marcel.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar