BMW 3-Serie: Piepen linker achterwiel

Bouwjaar: 1991, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2 liter

Beste mede BMW rijders,

Ik ben in het bezit van een 320i (E36) uit 1991.
Nu heb ik het probleem dat het linkerachterwiel piept tijdens het rijden.
Als je optrekt of tijdens het rijden accelereerd, dan is het gepiep er niet.
Ook als je afremt is het geluid er niet.

Maar als je constant rijdt, in een willekeurige versnelling dan wel snelheid, dan piept het achterwiel.
Niet constant, maar het piept achter elkaar, alsof het ergens aanloopt ofzo.
Ook maakt het niet uit of je dan de auto in z'n vrij zet of alleen het koppelingspedaal indrukt.
Zodra de auto continu rijdt, dus niet ineens versneld of ineens afremt, dan piept het achterwiel.

De vraag is nu, wat zou dit kunnen zijn?
Ik kan zo niets aan het wiel vinden.
Aangezien de BMW op 27 Oktober 2008 naar de APK moet, wil ik het eigenlijk voor die tijd opgelost hebben.
Hulp is dus zeker welkom.

Met vriendelijke groet;

Tim.

TimTheToolman

Geplaatst door TimTheToolman (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 3-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

12 Reacties

pietje frietje (0), 15 jaar geleden

Tim ik denk de wiel lager moet je de wiel vast paken en er aan schudden kijken of er geen speling in zit als wel wiel lager kapot

de groeten

Santa (0), 15 jaar geleden

Kan ook simpelweg een aanlopende rem zijn.
Een versleten wiellager geeft een brommend/zingend geluid wat met het toeemen van de snelheid ook in toonhoogte veranderd.

Trek tijdens het piepen eens heel voorzichtig aan de handrem. Indien er een rem aanloopt, verdwijnt het piepen ook direct.

Wiellagerspeling checken door de auto even op te krikken en het wiel op "kwart voor drie" beet te pakken en beurtelings met je armen proberen het wiel te "kantelen" om een verticale as.
Vervolgens de handen op "zes uur" plaatsen en de handeling herhalen. Evt. lagerspeling is dan echt wel voelbaar.

Hoe is de staat van de aandrijfassen...?

Mercury (0) PRO, 15 jaar geleden

de bmw heeft achter nogal wat bewegende delen zitten, lagers zijn verdacht, meestal brommen ze, maar ik heb ze ook wel eens horen piepen, schokbrekers willen ook nog wel eens in de rubbers piepen, aandrijfassen, lagers van de kruiskoppelingen droog, ze zingen dan als vogeltjes, maar meestal bij het wegrijden. Een doorgesleten ophangrubber van een uitlaatdemper heb ik het ook wel eens horen doen, dit is een zoekplaatje dat je het beste op de brug en dan de achterwielen vrij uitzoekt.

gr

Peco Power

TimTheToolman (0), 15 jaar geleden

Inmiddels is de auto wel zonder problemen door de APK gekomen maar het piepen is er nog steeds.
Ik weet zeker dat het het linker achterwiel is.
Ik heb de auto opgekrikt en het achterwiel boven en onder vastgepakt en dan heen en weer bewogen.
Ook heb ik 'm daarna links en rechts even beetgepakt.
In beide gevallen zit daar geen beweging in.

Wel is mij opgevallen dat ik het wiel een stukje kan draaien.
Ik heb de auto op de handrem gezet en daarna opgekrikt.
Als ik dan de band beetpak kan ik het wiel een klein stukje heen en weer draaien, d.w.z. niet naar mij en toen van mij af, maar met de klok mee en terug.
Dit is echter maar een heel klein stukje....... een centimeter of 4 naar links en naar rechts.

Als ik dan dat wiel naar links en naar rechts beweeg, dan doet ook die as naar het differentieel mee.
Die gaat dan ook heen en weer.
Is dit normaal, hoort daar enige speling in te zitten of is het differentieel kapot d.m.v. te veel speling??
Al lijkt hier niet het piepen vandaan te komen.

Dus ik heb nu 2 'kleine' problemen, denk ik....want misschien hoort het wel.
1= het achterwiel blijft piepen maar vertoont geen speling. (als je het wiel naar je toe probeerd te trekken en weer van je af)
2= er lijkt een paar cm speling te zitten op beide achterwielen. (als je het wiel met en tegen de klok in draaid)
Je kunt beide wielen ongeveer 4 cm met de klok mee en terug bewegen.
De as naar het differentieel doet dan mee.
Er lijkt dan dus speling te zitten in het differentieel, is dat normaal of mag/kan dit niet.

Ik zie uit naar jullie reactie's
Met vriendelijke groet;

Tim.

toine_bmw (0), 15 jaar geleden

op een dif mag maar klein beetje speling zitten maar je zij dat je je handrem er op had he ?? zitten je rem schoennen van de handrem nog juist gemonteerd kijk dit eens na door je trommel er x schijven er x aftehalen mvg toine

TimTheToolman (0), 15 jaar geleden

@ Toine_bmw,

Ik heb rondom schijven.
En die speling van het diff is inderdaad maar een klein beetje, een 3 a 4 cm heen en weer.
Ik zal anders inderdaad maar een keer de boel eraf halen ofzo.
Wellicht zie ik meer al weet ik niet goed waar ik naar moet kijken.
Het gepiep is alleen links achter. Rechts achter niet.
Ik heb beide wielen eraf gehaald en gecontroleerd, maar ze zijn beide op het zicht echt gelijk.
Alleen piept de ene wel en de andere niet.
Beide lijken geen speling te hebben op de wiellagers, althans ik kan de wielen niet heen en weer halen.
Alleen dus wel met de klok mee en terug......maar dat is dus weer de speling op het diff.
En die piept niet want het geluid zit 'm echt bij het achterwiel.
Als je ook een wat scherpe bocht naar rechts maakt met een beetje snelheid, dan hoor je 'm ook piepen.
Gelijk na de bocht, als je weer rechtdoor rijdt, is het geluid weer weg.
Neem je nou een vegelijkbare bocht naar links, dan is het gepiep er weer niet.

Greetz,

Tim.

CARS&MOTORS (0) PRO, 15 jaar geleden

speling is je handrem mechaniek
is normaal
en dat piepen
remklauw los
blokken eruit en goed schoonmaken
rem tangen goed schoonmaken(ik straal ze altijd schoon)
achter op t remblok een klodder siliconen kit (hoge temp) of een lik cupper pasta?(vind ik niks
remmen hoef je niet te smeren)
dan moet t over zijn
anders remblokken met een speciale laag monteren
pagid
brembo

anoniem-1573996169 (0), 15 jaar geleden

als je hem opkrikt en laat lopen in de versnelling piept hij dan ook,heb ooit meegemaakt dat de band op de velgrand piepte

TimTheToolman (0), 15 jaar geleden

@robby10030,

Heb ik ook geprobeerd, maar dan hoor je niks.....
Tja,....dat is lastig zoeken......

CARS&MOTORS (0) PRO, 15 jaar geleden

rand velg/band insmeren met afwas en dan rijden

Mercury (0) PRO, 15 jaar geleden

Heb je de remschijf goed bekeken? Dit lijkt sterk op een gevalletje " warme plek" op de schijf (dus ietskrom/afwijking) en een wat zwaar lopende remklauw. Je komt op een bocht af, remt... gaat door de bocht, klauw duwt blokken nog iets aan, hierdoor piep , bij het uitaccelereren duwt de schijf de klauw weer iets verder terug en is de piep weg. "WARME PLEK" op de schijf bedoel ik voor de niet-pro's mee een plek op de schijf die minder snel is afgekoeld na hard remmen omdat de hitte hier niet weg kon omdat de klauw hier zat. (zeker de afgelopen dagen weer relevant, zeker met een enkele (dus niet gekoelde) schijf achter, en dan de auto wegzetten na stiijf geremd te hebben). Ik zou in elk geval de klauwen even goed gangbaar maken (evt met wat ATE vet), geleide delen en blokken voorzien van een lik kopervet (volgens sommige mensen trekt dit allemaal stof aan, ik vindt het altijd prettig dat alles wel weer los wil na 20/30 000 km) en dan hopen dat het weg is. Anders schijven afdraaien/vervangen en nieuwe blokken plaatsen, of doorrijden en het lawaai negeren.

gr

Peco Power

TimTheToolman (0), 15 jaar geleden

Mede forumers,

Inmiddels is het opgelost.
Het was toch het lager!
Bij de garage hebben ze er maar eens naar gekeken en het lager was zover versleten dat zelfs de lagerschaal schade opgelopen had.
Inmiddels is dat alles vervangen en is het geluid weg.
Rijdt toch een stuk beter zo, niet qua gevoel maar qua idee.

Bedankt iig voor een ieders input.

Tim.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.