auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

BMW 3-Serie: 'ratelende' airco

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Motorcode: 316ti

Beste bezoekers,

Ik heb een vraag over mijn airco.

Mijn 316ti uit 2002 heeft een handmatige airco.
Hij werkt naar behoren maar wat ik vreemd vind is dat de laatste tijd een vreemde ratel hoor op het moment dat ik bij, bijvoorbeeld een stoplicht stil sta.
Ga ik weer rijden, dan is het weer weg. Ook komt de ratel niet elke keer en verdwijnt het geluid meerstal naar een seconde of 15-20 als ik bij een stoplicht sta.
Maar kom ik bijvoorbeeld van de snelweg en rijd ik naar een stoplicht dan komt het vaak voor dat hij dan weer begint te ratelen.

Mijn dealer heeft het al bekeken, maar als ik daar kom horen ze niets. Verder hebben ze de airco vacuum gezogen of zoiets en de vloeistof afgevuld.

Echter, het mocht niet baten.

Weet iemand hoe dit kan en nog beter, wat er aan te doen is.

Ik heb nog een korte tijd huisselectie en wil graag het probleem binnen deze tijd opgelost hebben.

Alvast bedankt.

Geplaatst door

bmwrudi (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Hallo,

Kunnen verschillende problemen zijn.
De pomp kan lawaai maken. dit kan verschillende
oorzaken hebben. Heeft de airco regelmatig onderhoud gehad???
Onderhoud van een airco valt word niet gedaan bij een grote/kleine
beurt van de auto!!!!!
Bij BMW komt het regelmatig voor dat de aircokoppeling begint
te rammelen. Dit is geen groot probleem, makkelijk te verhelpen (binnen 15 min).
BMW zal je echter een nieuwe aircocompressor proberen te verkopen.
Ga in dat geval niet naar de dealer , maar naar een STEK erkend airco bedrijf.

Succes, Pascal



Dubbele posting verwijdert,
moderator.

Bedankt voor de info.

Ongeveer een jaar geleden heb ik de klacht bij de dealer neergelegd. Op dat moment hoorde ik het af en toe, maar net als ik daar ben natuurlijk niet.
Dus hebben ze er ook niets aan gedaan. Vorige maand hebben ze, zoals ik al eerder schreef, de vloeistof opnieuw afgevuld e.d., is dat het normale onderhoud?

Maar wat zou de ratel kunnen veroorzaken? Is het nu noodzaak om de airco, tot dat deze is onderzocht, niet meer te gebruiken?
Daar ik nog over huisselectie beschik zou ik dit graag onder de garantie oplossen. Zeker als het de aircopomp of iets dergelijks zou zijn.

Nogmaals, waar zou de ratel vandaan kunnen komen? Ik wil het toch eerst bij de dealer laten, onder garantie, laten herstellen.

Alvast bedankt

bmwrudi 0

16 jaar

Tip: laat het zo snel mogelijk onderzoeken en gebruik hem tot die tijd niet.
Slijpsel van een defecte pomp komt in het hele systeem terecht en kan ervoor zorgen dat de verdamper, condensor etc. vervangen moeten worden.
Men spreekt vaak over het spoelen van de installatie, maar haald nooit alle slijpsel eruit.
P.S: een originele "af fabriek" airco valt onder (BOVAG) garantie.

mvg,
Hans.

Hans4040 1455
badge vip badge

16 jaar

[quote=Hans4040]Tip: laat het zo snel mogelijk onderzoeken en gebruik hem tot die tijd niet.
Slijpsel van een defecte pomp komt in het hele systeem terecht en kan ervoor zorgen dat de verdamper, condensor etc. vervangen moeten worden.
Men spreekt vaak over het spoelen van de installatie, maar haald nooit alle slijpsel eruit.
P.S: een originele "af fabriek" airco valt onder (BOVAG) garantie.

mvg,
Hans.[/quote]
Hallo,

Bij grondig spoelen, vervangen van filter/droger en evt orifice is het probleem
meestal opgelost. Door ook nog een extra zeef (lees filter) te monteren in de zuigleiding
kan er niks meer misgaan.
Veel bedrijven zeggen spoelen maar bedoelen doorblazen met stikstof!!!
Door te spoelen met olie of r134a komr 99,5% van het slijpsel naar buiten.
Vraag of de verkoper (garage of dealer) STEK erkend is.
Een erkend bedrijf weet waarover hij praat.

succes, Pascal

Pascal, een vraagje,

De dealer zegt dat ze het systeem van de airco hebben vacuum gemaakt, bijgevuld en gezord dat er (ik geloof) rond de 700-750 van de betreffende vloeistof in zit.

Is dat hetzelfde als wat jij bedoelt?

En het slijpsel waar je over spreekt, is dat hetgeen dat de ratel veroorzaakt. Ik het klinkt een beetje als een extreem harde ventilater.

Ik hoop dat je daar iets mee kunt.

Want als ik weer terug ga naar de dealer en ze er weer eens iets aan doen wat niets bijdraagt aan het oplossen van het probleem schiet het niet echt op.

Daar ik huisselectie garantie heb zoek, kan ik bij elke bmw dealer terecht. Ik woon in brabant en ga nu naar bert story Nijmegen.

Wellicht nog een tip?

bmwrudi 0

16 jaar

Hoi,

Als ze het systeem leeggemaakt hebben, vacuum getrokken en weer opnieuw gevuld (gewicht wat u aangaf 700/750 gram is goed) weet u zeker dat de vulling ok is.
Hopelijk hebben ze hem via de lagedrukzijde leeggemaakt, anders trek je een
hoop compressorolie mee naar buiten. OLIE WAT MEE NAAR BUITEN GAAT MOET OOK
TERUG GEVULD WORDEN!!!!
Verder zou ik even naar de koppeling laten kijken, misschien heeft die teveel spelling.
Als de pomp echt ratelt dan is het einde in zicht.
Pomp heeft dan inwendige schade en zal waarschijnlijk op korte termijn stuklopen (vastlopen).
Dit is een kostbare reparatie en indien dit nog onder garantie valt zou ik zeker teruggaan.

Succes, Pascal

Pascal,

wederom bedankt voor de info.

Bedoel je met de koppeling een onderdeel van de airco of is dit de koppeling van de versnellingsbak?

Het grappige is dat als ik de airco uitdraai ook direct het ratelende geluid over is. Dus het zal wel de airco moeten zijn.

Het probleem is ook, zoals ik al aangaf, dat hij niet de hele tijd het geluid maakt. Zo is het twee weken weg geweest. Als de motor koud is is de kans groter op het geluid dan dat hij warm is.

Ik heb nog tot eind november garantie dus die loopt nog wel even.

Je spreekt over een kostbare reparatie. Aan wat voor bedragen denk je dan?

bmwrudi 0

16 jaar

Hoi, ik bedoel de koppeling van de aircopomp.
Kan zijn dat het geluid heftiger is bij koude motor/pomp.
Bij warmte zet ijzer uit, dus het kan zijn dat de spelling van de koppeling
minder word.
Wil je niet ongerust maken, maar een pomp vervangen (origineel bmw) kost met alles
erbij (vullen, (de)montage enz rond de 750 euro.
Bij de dealer zal dit bedrag waarschijnlijk bijna het dubbele zijn.

Pascal

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.