Hallo,ik heb al bij meerdere wagens remblokken vervangen.Remblokken eruit nemen en voor de nieuwe te plaatsen zuiger achteruit brengen met behulp van een schroevendraaier op waterpomptang.Nu is mijn vraag kan dit ook nog op een BMW 318 Ci uitgerust met remschijven achteraan?De wagen is van 10/07/2002.
Wie heeft daar ervaring mee?
Groeten Md
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Waarom zou dit niet kunnen denk je? Kan heel goed
Omdat er al nieuwe wagens zijn waar je de zuiger niet meer kunt terug duwen en je bij een dealer moet gaan.
De wagen is dringend aan vervanging achterste remblokken en ik die ook zelf wil vervangen.
Nu dacht ik hopelijk moet dat niet bij een dealer gebeuren?
16 jaar
Hoeft niet bij de dealer.
16 jaar
Dank u voor de tips
Groeten Md
16 jaar
Neuh... zijn gewoon dood normale zuigers die je terug kan persen. Het is natuurlijk wel handig en veiliger als je zelf een soort perser maakt maar je hoeft niet helemaal naar de dealer toe als je zelf capabel bent om zulke operaties te doen.
16 jaar
Het is niet de eerste keer dat ik remblokken vervang.Maar zelf een perser maken om de zuiger terug te duwen?
Heb ik nog nooit gehoord?
16 jaar
De handrem werkt apart van de voetrem, dus deze zit niet in de remzuiger, zoals bijvoorbeeld bij vw/audi wel het geval is.
16 jaar
Heeft dit nu verband met zelf een perser te maken zoals vegito uitlegt?
16 jaar
Ja, niet echt een perser maar een speciaal gereedschap om die zuiger terug te duwen. Volgens de TIS beschrijvingen is het gereedschap nummer 341050 hier van toepassing. Je hoeft niet z'n speciaal gereedschap te kopen hoor, doormiddel van goed duwen met een schroevendraaier ofzo lukt het ook. Dus md je hoef je nergens druk over te maken gewoon die blokken kopen er erop zetten en eventueel ontluchten als je zeker wilt zijn aangezien je toch de ruimte hebt gemaakt. Kortom ga aan de slag.
16 jaar
Bedankt voor de tips.
Md.
16 jaar
Mijn 'speciale gereedschap' is een lijmtang en een blokje hout om beschadiging van de remzuiger te voorkomen.
Als het echt veel moeite kost om de remzuiger in te drukken, dan de ontluchtnippel een klein slagje open tijdens het indrukken en het teveel aan remvloeistof laten wegvloeien. Daarna de nippel weer vastdraaien en het remvloeistof-niveau in het reservoir na afloop - indien nodig - weer op peil brengen.
16 jaar
Ik doe het met een grote waterpomp tang van knipex en een blokje hout.Werkt perfect.
Zag ook op deze site: http://images.google.be/imgres?imgurl=ht...
dat je er de speling van de fuseekogel kan mee kontroleren.
16 jaar
Hallo Vegito,
Ik heb vandaag eens de remblokken open gedaan achteraan.Je had gelijk,kon gewoon zonder probleem.Het eerste wat me opviel was dat het een veel kleinere remklauw is zoals de andere wagens waar ik het onderhoud van doe,Peugeot,Opel,Citroen Berlingo.Of is het omdat het om een achterste remklauw gaat?Hier zie je de tang dat ik gebruik voor de zuiger in de duwen waar ik eerst mee die ijzeren drukveer mee verwijderd heb
http://img519.imageshack.us/my.php?image...
Ik heb onderaan 1 imbus volledig uitgedraad.Bovenste inbus een beetje los met het idee de remklauw te kunnen kantelen en de remblokken uitnemen.Maar dat lukte niet...bovenaan de kabel van slijtage indikator en onderaan de remleiding .Heb beide inbussen uitgedraaid en zo lukte het ook .Was dan andere onderdelen aan het verkennen.???Benzinefilter waar?? Zag onderaan achter een zwarte Pvc pot met 3 blauwe klikleidingen.Ja dat zou hem moeten zijn?Zo ja.....zit die ter bescherming in de Pvc pot of is dit standaard zo.
Dan op zoek naar de bougie's?Motor ligt anders dan de gewone maar heb die gevonden.Oooo...Bmw....kantel pvc stukje waar de fiche ....zogezegde bougiekabel insteekt...verwijderen ...rubberke uit trekken.Haha die zitten daar zo diep!!!!
Nam mijn 50 cm lange bougie sleutel maat 16 en probeerde eens 1 te verwijderen. Maar ik voelde niet echt of ik die goed beet had?Ik weet niet of het maat 16 is en wilde geen risico nemen zonder eerst eens te informeren.
Wie weet beter?
Groeten Md
16 jaar
je hebt "speciale"bougie dopsleutels met rubber want om je bougie vast te houden. Ja.. ze zitten diep wel oppassen je moet goede grip hebben anders gaat het fout. Dus heb je de gevoel pakt niet dubbel check en dan draaien. Achterse rem zijn idd kleiner omdat je schrijf ook een kleiner raakvlak heeft vanwege de handrem. BMW is een heel makkelijk systeem qua remmen.. hebt 1 gezien dan zijn die andere rem systemen niet zo anders van de bmw series.
16 jaar
Ik werkte wel met zo'n speciale bougie sleutel,50cm lang ,T stuk bovenaan en met kniksysteem onderaan en ingebowde rubber.Ik voelde eerst spanning en dacht dat hij los was maar dan had ik het gevoel dat hij niet echt los was?Vandaar dat ik twijfelde of hij wel paste en of 16 de juiste bougie maat was?
16 jaar
Ik raad je toch een dopsleutel aan i.p.v een T ding gereedschap. Waarom..?? nou je kan dan met een ratel aan de slag mogelijkheid om verlengstuk erop te zetten en je kan met een moment sleutel na controle doen. Het laatste zou je eigenlijk wel moeten doen als je een moment sleutel hebt, hierdoor verkom je dat je de bougies te strak aan draait of te zacht. hier een site welke dopsleutel ik bedoel en welke je nodig hebt http://e46fanatics.com/howto/picturepage... .
16 jaar
Ja, je hebt deels gelijk. Een ratel,verlengstuk en dop. Dan aanspannen met momentsleutel.
En ja ik ben in het bezit van een momentsleutel om zoals het hoort de bougie's aan te spannen op 30 Nm.
Ik heb hier eens bij een wagen gewerkt met ratel,verlengstuk en dop.Toen de bougie aangespannen was en ik de ratel met verlengstuk wou verwijderen bleef de dop achter!!!!Gelukkig was het geen lange schacht waar de bougie in stak en kon ik die dop nog verwijderen.
Wou deze ervaring niet beleven in die extra lange schacht zoals bij deze BMW.Stel je eens voor ....die dop blijft zitten!!!
16 jaar
Hallo,
ik heb de remblokken achteraan kunnen vervangen zonder probleem.
Enkel blijft het verklikkerlampje van remslijtage branden.Remmen vooraan zijn reeds vernieuwd.Ik de remblok alleen rechts achter zit een soort klein bakkelite stukje dat wanneer de remmen te ver versleten zijn tegen de remschijf aanloopt en zo het verklikkerlampje de waarschuwing aan geeft.Doordat de remmen nodig aan vervanging waren is er in dit klein stukje een gleufje van de remschijf in uit gesleten.Zou dit de oorzaak zijn van het blijven branden verklikkerlampje en word dit stukje ook vervangen?(Was niet bij de nieuwe blokken aanwezig)
Of moet de wagen toch gereset worden?
Wie heeft daar ervaring mee.
Groetjes Md
16 jaar
die slijtindicator moet je vernieuwen dan gaat vanzelf dat lampje uit,kun je er gewoon inklikken en zit verderop met een stekkertje vast,je kunt hem ook even testen door met een multimeter op ohm te zetten en in de stekker de twee pinnetjes opzoeken en kijken of de draad onderbroken is of niet,en je moet nooit met een schroevendraaier of stuk ijzer of koevoet je remzuigers terugdrukken wat doe je dan namenlijk, dan steun je tegen de schijf en druk je zo de zuiger terug en als dit wat zwaar gaat heb je kans dat je schijven daarna trillen
16 jaar
Hallo robby...
Zou je misschien gedetailleerder kunnen beschrijven hoe je de slijtindicatoren test met een multimeter, zou dit ook graag kunnen, maar begrijp niet goed je uitleg. Alvast bedankt voor de te nemen moeite
16 jaar
de meeste slijtage indicatoren werken met een draadje wat bij voldoende slijtage tegen de schijf komt en dan dus massa maakt en bv lampje gaat branden, maar BMW heeft een lus in de slijtage indicator die bij voldoende slijtage doorslijt dat betekent dan als het zover is en je meet met een multiemeter in de weerstands mode dat je dus oneindige weerstand meet dus dat betekend indicator vernieuwen, zit ie nog niet zover [dus draadje nog niet doorgesleten] en je meet tussen de 2 draden die je dus in de stekker vind dan zal je dus rond en tegen de 0 ohm meten en is ie in pricipe nog goed en eventueel nog bruikbaar.
Groetjes Gerard
16 jaar
Oke, bedankt voor de informatie. Ik wist van de manier van werking, alleen niet hoe deze door te meten, ben helaas niet zo een electriciteit wonder :-))
16 jaar
Ik zal navraag doen voor een nieuwe slijtage indicator.
Hartelijk bedankt voor de tip;
Mvgr md
16 jaar
indicatoren vervangen dan zijn je lampjes ook weg bij je dashboard. geen reset gezeur gewoon vervangen en klaar.
16 jaar
Hoop dat ik het kan verkrijgen waar men alle onderdelen verkoopt zoals remblokken filters enz.....of zal het weer alleen te verkrijgen zijn bij een BMW dealer?Zoals bvb :een wielmoer van een remtrommel(tambour) plus dekseltje van een Peugeot 206,alleen te verkrijgen bij een Peugeot dealer!
16 jaar
gewoon automaterialenzaak[quote=md]Hoop dat ik het kan verkrijgen waar men alle onderdelen verkoopt zoals remblokken filters enz.....of zal het weer alleen te verkrijgen zijn bij een BMW dealer?Zoals bvb :een wielmoer van een remtrommel(tambour) plus dekseltje van een Peugeot 206,alleen te verkrijgen bij een Peugeot dealer![/quote]
16 jaar
Ok bedankt.
Ik was dat nog vergeten te vermelden over de bougie's van deze wagen op mijn vraag van 09 Februari.Het is me gelukt de bougie's te verwijderen met een gewone dop maat 16(wel voor bougie's met rubber erin) met een gewone ratel en een verlengstuk.Niet met een geknikte T-sleutel voor bougie's want die knelde als ik de bougie een beetje los had?Daarna heb ik ze met een momentsleutel vast gezet.
Weer een weetje voor deze motor.
Hartelijk dank Md.
16 jaar
zo kabeltje kost bij de bmw garage 14 eurie dus valt wel reuze mee
groetjes alex
16 jaar
Ok bedankt Alex
16 jaar
[quote=Freude_am_Fahren]Mijn 'speciale gereedschap' is een lijmtang en een blokje hout om beschadiging van de remzuiger te voorkomen.
Als het echt veel moeite kost om de remzuiger in te drukken, dan de ontluchtnippel een klein slagje open tijdens het indrukken en het teveel aan remvloeistof laten wegvloeien. Daarna de nippel weer vastdraaien en het remvloeistof-niveau in het reservoir na afloop - indien nodig - weer op peil brengen.[/quote]
als de zuiger niet terug wil en ineens wel als je de ontluchting open zet dan zou ik ook maar eens nieuwe remslangen gaan monteren of de hoofdremcilinder nakijken. dan zit er in ieder geval iets verstopt.
16 jaar
Ik heb de slijtage indicator al in mijn bezit. 15,14
Nu nog een gaatje vinden in mijn agenda voor het plaatsen.
Hartelijk bedankt voor de informatie.
Mvgr Md
16 jaar
Het niet terug kunnen drukken van de remzuigers kan ook optreden bij overvulling van het remvloeistof-reservoir. Toegegeven, het is een theoretische situatie die zeker gecorrigeerd moet worden, maar met de onluchtnippel kun je dan toch de blokken plaatsen en daarna het remolie-niveau op peil brengen (knijpflacon + slangetje).
16 jaar
Hallo,ik vandaag de slijtage indicator kunnen vervangen.Na enkele minuten doofde het verklikkerlampje op het instrumenten paneel.Bedankt om het verhelpen van dit probleem.
Nu heb ik nog een vraagje:
IK heb het onderhoud van de wagen utigevoerd.Nu zou ik willen weten hoe ik de onderhouds teller terug moet
instellen op mijn gewenste km voor volgend onderhoud?
Nu er een handleiding bij de wagen zit en enkel in het Duits is,weet ik niet goed hoe ik die moet terug juist in voeren?
Wie heeft er ervaring mee?
Mvgr Md
16 jaar
Dat moet je via je instrumenten paneel uitvoeren.. check search functie en je zult het zeker vinden. In de handleiding wordt het niet weergeven, BMW doet dit zelf.
16 jaar
Ok dan gaan we even op zoek moeten gaan.
Bedankt alvast.
Md
16 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar