Hallo,
ik heb sinds drie jaar een BMW 320d uit 1999. Tot afgelopen oktober werd de auto altijd zeer snel op bedrijfstemperatuur gebracht. Vanaf dat moment ging het moeizamer en nu lukt het bijna helemaal niet meer.(pas na 25/30 kilometer)
De thermostaat is pas geleden vervangen. De dealer zegt dat het de temperatuursensor niet kan zijn want die gaan nooit stuk??!
Zij laten volgens hun in dit geval auto's gewoon doorrijden omdat de slangen wel warm worden. De meter zit toch niet voor niets in het dashboard??
Iemand een idee????
Gr SCJ
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Kijk het zit ongeveer zo,
De motor brengt zich zelf op bedrijfstemperatuur op het moment dat je de motor voor het eerst start.
De motor is dan nog koud en moet nog op bedrijfstemperatuur komen( zal ongeveer 90 graden zijn), daarom blijft de thermostaat dicht staan en zal de motor nog niet gekoeld worden.Pas als de bedrijfstemperatuur is berijkt gaat de thermostaat open en zal de motor worden gekoeld.
25 -30 kilometer is zeker veel te lang om op bedrijfstemperatuur tekomen.
Zou de waterpomp kapot zijn of lucht in het koelwatersysteem dan zou dit leiden tot een motor die juist snel op bedrijfstemperatuur is , en vervolgens veels te heet wordt.
Als de thermostaat open blijft staan kan je dit voelen aan de slangen.
Voor de thermostaat moet ie warm worden en er na koud blijven tot de bedrijfstemperatuur is bereikt.
worden alle slangen gelijdelijk warmer dan blijft hij openstaan en wordt dus gelijk de motor gekoeld.
hiermee kan je er ook gelijk achter komen of de tempsensor kapot is.
Het blijft een apart verhaal als je zegt dat de thermostaat wel vervangen is.
Geeft de kachel wel snel warmte?
Ja de kachel wordt wel warm en inmiddels is de temp sensor (eentje van 10 euro achter het spruitstuk) wel vervangen. Maar probleem blijft hetzelfde. Nu de buitentemp ongeveer 9 a 10 graden is komt de wijzer wel in het midden na ongeveer 12 km. Is toch niety normaal dacht ik zo.
Gr SCJ
16 jaar
UGR thermstaat defect zie hier nr. 8 http://bmwfans.info/original/E46/Lim/320... deze vervangen en alles wordt weer snel en lekker warm
De schrijver van dit bericht heeft dit bericht van mij "gejat"van een ander forum. Ik wil toch nog even de oplossing plaatsen.
Afgelopen donderdag bij de dealer de auto uit laten lezen en hier kwam geen oplossing uit. Nadat ik zelf aangaf dat het mogelijk de UGR thermostaat kon zijn werd ik eerst niet serieus genomen. Na aandingen van mijn kant is vandaag dan toch de UGR thermostaat vervangen. Auto loopt weer als een zonnetje.
Dus BMWF1: BEDANKT!
Heb overigens voor het inzetten niets hoeven te betalen omdat ik zelf de oplossing heb aangedragen. Afgelopen donderdag moest ik overigens wel 120 euro betalen voor uitlezen en herstel van een stekker.
16 jaar
geen dank, graag geholpen
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar