BMW 3-Serie: Roetfilter verwijderen of reinigen

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Diesel, Motorcode: M47D20

Beste Specialisten,

Mijn BMW zal volgend jaar waarschijnlijk aan een nieuw roetfilter moeten, bij BMW staat dit standaard op 200.000 km. Nu kan ik natuurlijk ook wachten totdat de eerste foutmeldingen komen en dan naar de garage gaan, maar ik heb begrepen dat een hoop weerstand van dit filter ook niet bevorderlijk is voor de turbo.

Ik twijfel echter heel erg tussen verwijderen of reinigen, het liefst houd ik de auto origineel, dat verkoopt later ook makkelijker. Voor het reinigen heb ik al een paar bedrijven aangeschreven, die kosten liggen zo rond de 600,- a 700,- (een nieuw filter bij de dealer/specialist 1500,-). Mijn vraag is nu, geeft verwijderen geen problemen bij de APK roetmeting en is een roetfilterloze uitlaat echt beter voor de turbo? Wat is jullie advies?

Alvast bedankt!

longdude6634

Geplaatst door longdude6634 (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 3-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

16 Reacties

GJBAutos (0) PRO, 12 jaar geleden

Hoeveel is er nog van de interval over? Ik ken wel diesel die heel lang op 60 of 70.000 kilometer blijven staan, laatst nog een diesel gehad die al op bijna 4 ton stond zonder problemen met het filter.

Die variabele intervallen zijn leuk maar ik zou toch eerst naar de onderdelen zelf kijken.

gr Martin

longdude6634 (0), 12 jaar geleden

De interval staat op 17000 km nu. Ik kocht de auto met 135.000 km en toen kon ik doorrijden tot 190.000 km. Nu staat de auto op 173.000 km, bij mij gaat ie gewoon lineair omlaag dus.

Kan het kwaad om dat filter te verwijderen voor de APK en is een roetfilterloze uitlaat beter voor de turbo?

GJBAutos (0) PRO, 12 jaar geleden

Of het kwaad kan voor de APK weet ik niet, de verhalen die ik hoor zijn dat het rijden zonder een roetfilter beter gaat en dat vaak ook het verbruik naar beneden gaat. De DME moet overigens wel omgeprogrammeerd worden als het roetfilter er tussen uit is.

gr Martin

longdude6634 (0), 12 jaar geleden

De bedrijven die ik heb aangeschreven melden keurig dat ze het regenereren weg programmeren.

Dat de auto zuiniger gaat rijden dat lijkt mij met mijn beperkte kennis ook logisch, niet regenereren is minder diesel verbruik. Dat hij beter gaat lopen heb ik ook gehoord, maar ik ben dermate nuchter ingesteld dat ik vaak denk dat het een gevalletje tussen de oren is (is misschien ook wel mijn probleem)

Nu nog ff uitvogelen of het kwaad kan bij een APK, ik kan me haast niet voorstellen dat een auto zonder roetkat en een baggerzwarte pijp bij het eerste de beste poepie gas goedgekeurd gaat worden....

Black Sea (0), 12 jaar geleden

Hallo Arjan,

Een maand terug heb ik bij mijn 530d e60 ook de roetfilter buiten werking gesteld. Ik moet zeggen de auto rijdt vele malen soepeler en het renegratieproces is verleden tijd. Qua dieselverbruik is het wel minder geworden, maar dit is echt minimaal. Maar daar deed ik het ook niet voor. De auto klinkt nu vele malen beter, de turbo geluid komt nu veel maar naar boven, omdat er veel meer lucht doorstroom en het allerbelangrijkste is dat de motor, inclusief de turbo geen tegendruk ervaren van de roetfilter die verstopt zat.

Ik moet wel zeggen dat ik de prijs die aangeeft van 600 a 700 wel aan de dure kant is. IK heb het voor 500 euro laten doen. Daarbij werd de roetfilter gedemonteerd en met een speciale boor de hele filter doorboord, vervolgens werd de behuizing van de roetfilter met nieuwe pakking en al weer gemonteerd. Daarna werd de software aangepast.

Voor de apk hoef je niet bang te zijn, want de moderne diesels hebben nog lang niet zoveel uitstoot als oude diesels. Dan zou een 530d e39 niet eens door de keuring komen. Voor auto''s na 2010 is het wel een probleem.

Groetjes

longdude6634 (0), 12 jaar geleden

Bedankt voor je reactie!

Voor de APK spelen 2 zaken een rol bij mij, ten eerste de afkeur op de roetmeting maar jij geeft aan dat dit geen probleem moet zijn (is die van jou ook zonder filter de APK doorgekomen?). Ten tweede, op mijn papieren staat dat ik een roetfilter af fabriek heb. Als ik dat ding er uit laat slopen, wat zijn de consequenties als “men” er achter komt?

Gr. Arjan

edje525da04 (0), 12 jaar geleden

Beste longdude6634,

Ik heb wel een 525d maar ik zal mijn mening ff geven, wanneer hij geen problemen geeft en als de melding komt onderhoud roetfilter gewoon alles resetten in het menu waar je ook de olie service reset en rijden maar. Toen ik de mijne gekocht heb hebben ze er een Nederlandstalige versie opgezet (geen dealer) en alles stond op nul behalve de km stand dus ook de km. voor de roetfilter stond weer op 200.000 km, nu blijf ik gewoon doorrijden totdat er problemen komen maar ik denk dat je regelmatig langere afstanden rijd de roetfilter gewoon schoon blijft, dit is mijn mening maar ik kan er naast zitten.

BMW groetjes

Simon10906 (0) PRO, 12 jaar geleden

Arjan,

Juridisch gezien pleeg je een milieu delict. Indien men erachter komt dien je de subsidies die er destijds op de auto zaten terug te betalen, aangevuld met een boete. Ik vermoed dat er bij politiecontroles mogelijk op gecontroleerd gaat worden op niet al te lange termijn, om het verwijderen van roetfilters de kop in te drukken. Vanuit de APK keuring is er nog geen keuringseis die de auto hierop af kan keuren.

De roetuitstoot van de motor van een auto met roetfilter is hoger dan die van een auto zonder roetfilter. De motor is namelijk geoptimaliseerd voor een lage NOx uitstoot en daarbij gaat een hogere roetuitstoot gepaard. Die hogere roetuitstoot wordt toch opgevangen door het filter. Als het roetfilter verwijderd wordt is de roetuitstoot dus hoger dan een vergelijkbare auto die zonder roetfilter de fabriek heeft verlaten.

Een auto gaat NIET beter rijden als het roetfilter verwijderd wordt. De perceptie dat dit wel zo is wordt veroorzaakt door dat als een roetfilter belemmerd is in doorstroming de auto merkbaar slechter rijdt. Als dan het roetfilter verwijderd wordt rijdt de auto inderdaad beter.

En als laatste: Heeft iemand misschien verantwoordelijkheidsgevoel dat het verwijderen van een roetfilter geen goede daad is?

P. Kelder (0) PRO, 12 jaar geleden

[quote=Simon10906]En als laatste: Heeft iemand misschien verantwoordelijkheidsgevoel dat het verwijderen van een roetfilter geen goede daad is?[/quote]
Voel mij zeer verantwoordelijk voor mijn eigen portemonnee.... ; en die raakt zo erg snel leeg met dat milieu geneuzel.
maargoed, je hebt natuurlijk wel een punt.

Gr. paul

Simon10906 (0) PRO, 12 jaar geleden

Ah Peter! Hoe is het? Je houdt het lang vol hier op het Forum! Ik waai alleen zo af en toe nog even langs...

Sander

longdude6634 (0), 12 jaar geleden

Bedankt voor je uitgebreide reactie! Ik had het er toevallig gisteravond nog over met een paar bevriende 3-serie fanaten, voor mij nog steeds een actueel punt.

Alles wat nu de lucht in wordt getoeterd zijn de fijn stof deeltjes, de grovere delen blijven wel in het filter zitten. Daar zit ook het “gevaar” in want dat hele fijne spul kan zich prima heel diep nestelen in de longblaasje van onze kinderen. Voorlopig neem ik nog even het advies van Martin over, doorrijden tot de foutcode. Ik neig toch echt naar het reinigen van het filter na het dichtlopen, mede omdat onze fantastische overheid straks misschien een DFF controle toevoegt aan de APK. Ik gok even niet op de berichten dat het DPF misschien wel afgeschaft gaat worden….

Chippen kan altijd nog, ik ben er zelf niet zo’n voorstander van en voordat ik de 400,- voor het chippen heb terugverdiend door een iets gunstiger ben ik 2,5 jaar verder ;-)

Simon10906 (0) PRO, 12 jaar geleden

Dag Johny,

Ik ben de laatste die zomaar iets gelooft. Niet van de overheid, maar ook niet van wikipedia. Maar om te stellen dat roetfilters milieuvervuilend zijn is verkeerd. Wat daar mee bedoeld wordt is de trend dat de uitlaatgassamenstelling van moderne dieselmotoren uit steeds kleinere deeltjes bestaat. En dat die allerkleinste deeltjes, we praten over ongeveer 50 nanometer, het schadelijkst zijn; want hoogst mutageen, en dringt diep door in de longen. Het roetfilter houdt juist die kleinste deeltjes niet goed tegen. De poriegrootte van een roetfilter is ongeveer 100 nanometer. Het effect van een roetfilter is dus dat het bijna alle deeltjes tegenhoudt, maar de allerkleinste niet. Als je dan beoordeelt wat er uit de uitlaat komt dan kun je zeggen dat dat schadelijker is dan zonder roetfilter. Maar dan leg je de conclusie verkeerd uit. De totale reductie van roetdeeltjes is zeer groot.

Dat is trouwens ook waarom motoren met roetfilter in veel gevallen een andere configuratie hebben van het inspuitsysteem, en daarom MEER-grotere roetdeeltjes produceren dan kleinere. Op die manier worden de schadelijke stoffen beter "vangbaar" te gemaakt. Verwijder je nu het roetfilter is de uitstoot vergelijkbaar met Euro 2 niveau. Motoren met roetfilter zijn dus WEL "anders". Volkswagen heeft zelfs enige tijd bepaalde bepaalde typen auto's NIET met roetfilter uitgerust omdat die specieke motoren nog aangepast moesten worden.

Als dan ook nog eens de vlinderkleppen verwijderd worden dan kan de motor de luchtwervelsnelheid op lage toeren niet hoog genoeg houden en treedt er plaatselijk zuurstoftekort op. Vooral bij gechipte motoren. De uitstoot zal vermoedelijk op Euro 0 of 1 niveau liggen dan. En ook de NOx niveau's zullen aangetast zijn.

Het brandstofverbruik van een auto is inderdaad niet positief beïnvloed door deze maatregelen. Maar dat bevindt zich op niet merkbaar niveau. Indien een brandstofbesparing van 10% wordt ervaren is die veroorzaakt door andere omstandigheden. De grote truc van brandstofbesparing na chiptuning ligt erin dat de acceleratie korter duurt. Die is dus efficiënter. Het voortbewegen met constante snelheid kost nog steeds evenveel energie en de motor heeft geen hoger rendement gekregen. Die kortere/efficiëntere acceleratie betaald zich vooral uit bij het trekken van zware aanhangwagens. Echter het psychologisch effect van chiptuning weegt hier ook zwaar mee. Het gaspedaal wordt tijdens de acceleratie dieper ingetrapt. Indien je dit bij een standaard auto zou doen om de acceleratie te verkorten resulteert dit namelijk ook in zuiniger rijden.

Ik hoop dat ik hiermee heb aangetoond niet in mooie praatjes van wie dan ook te geloven, en je aan het denken hebt gezet. Er bestaat geen twijfel over dat het verwijderen van een roetfilter geen goede daad is.

longdude6634 (0), 12 jaar geleden

Ik lees net dat de APK v.w.b. roetmeting per 1 april wijzigt, auto’s na 31-12-2005 worden getest met EOBD. Is het dan niet zo dat je hopeloos door de mand valt als het DPF er niet meer in zit?

oldford (0) PRO, 12 jaar geleden

Nee, valt mee. De specifieke foutcodes op het roetsysteem leiden niet tot afkeur, maar tot emissie testen.
Een beetje domme opzet, maar in het voordeel van de klant op dit moment.
Worden er echter ook sensoren verwijderd, dan is het een ander verhaal.

Zie: http://www.rdw.nl/SiteCollectionDocument...

longdude6634 (0), 11 jaar geleden

Ik heb heel lang getwijfeld maar ik ben toch voor de goedkope oplossing gegaan en heb het DPF leeg laten halen. Misschien een domme keuze maar als het niet goed gaat kan ik er altijd weer eentje voor in de plaats zetten….
De auto is bij hetzelfde bedrijf gechipt (die doet dit ook voor de lokale BMW dealer, uiteraard met waarschuwing voor mensen die een BMW met garantie kopen). De auto loopt echt perfect nu, heerlijk soepel en een stuk zuiniger ( 23 km op 1 liter diesel is geen probleem).

In ieder geval bedankt voor alle adviezen in dit topic.

Gr. Arjan

Hans4040 (190) PRO, 11 jaar geleden

Bedankt voor de feedback.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.