Hallo allemaal, ik heb al enige tijd kuren met mijn BMW 318I m40. De auto is in eerste instantie een aantal malen spontaan stil gevallen. Na kort dan wel lang wachten was de auto dan toch weer te starten en leek het alsof er niets aan de hand was. Helaas is dat nu niet meer het geval. Eigenlijk is hij niet meer te starten. De bougies zijn na elke startpoging direct zijknat. Het blijkt dat ik ook geen vonk meer heb op de bougies. Vanmiddag liep de motor even nadat ik de motor 2 dagen zonder bougies had laten staan maar viel direct daarna weer stil en je raad al, bougies weer zijknat. Wat ik vreemd vind is de grote hoeveelheid benzine die toegevoerd lijkt te worden en het feit dat er dus blijkbaar af en toe wel een vonk is want de motor is toch even aangeslagen.Wat is hier loos?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
ontstekingsprobleem lijkt me..
maar controleer je vonk eens of koop een set nieuwe bougie's om te beginnen..
Stefan
De oplossing zit hem volgens mij in de wijze waarop het probleem erger is geworden:
-1e keer : goed rijden, stoppen , 10min later niet meer te starten. Volgende dag starten en lopen.
-2e keer : auto begint onder het rijden in te houden en valt vervolgens stil. Is daarna met zeer veel moeite gestart, rijdt even moeizaam en daarna weer prima
-3e keer : auto stopt er onder het rijden gewoon mee en is niet meer te starten.
Zoals gezegd lijkt mij de benzinetoevoer overmatig omdat na slechts een korte startpoging de bougies al extreem nat zijn. Nou snap ik dat als de bougies niet vonken deze vet slaan maar dit gaat veel te snel.
Het gaat dus vlgs mij om een overmatige bezinetoevoer icm geen ontsteking. Kan dit iets te maken hebben met de nokkenas / krukassensor?
18 jaar
Controleer de ecu op vocht,deze willen nog wel eens vol met water lopen met als gevolg de vreemste storingen.
Nee, ECU is droog.
18 jaar
Toch denk ik dat het probleem alleen bestaat uit een ontsteking die niet werkt. Verdeelkap en rotor nog wel oke?
Sytze
Verdeelkap en rotor gecontroleerd en schoongemaakt. Zien er visueel goed uit.
18 jaar
Dan verderop in het ontstekings circuit zoeken, hall gever, bdp sensor of module?
Probleem opgelost, bleek inderdaad de krukassensor te zijn. Navraag bij een BMW monteur leerde dat het inderdaad mogelijk is dat dit probleem zich in eerste instantie alleen bij warme motor voordoet waarna het vervolgens snel erger wordt en de motor uiteindelijk dus helemaal niet meer is te starten. Elders in dit forum gelezen dat de benzinetoevoer stopt als er geen krukassignaal naar de dme gaat is dus niet juist. Benzinetoevoer blijft doorgaan tijdens de startfase als de motor nog niet loopt.
18 jaar
Weer wat geleerd! Wat is het toch ook een mooie site nietwaar?
Sytze
als je maar wat weet,sytze ;-)
Stefan
18 jaar
Nah, als ik maar Wat weet of Dat weet? Das me nou ook weer wat. Kom maar es langs met die ouwe schuit van je, dan zal ik je laten zien wat ik zoal kan, hehehe.
Sytze
Helaas maar het probleem lijkt terug. Wederom is de auto spontaan onder het rijden stil gevallen en met geen mogelijkheid meer te starten. Volgende dag nog een poging gedaan waarna de auto even liep op 3000t/min zonder dat ik het gaspedaal aanraakte waarna hij weer stil viel en dus ook meer te starten was. Intussen opnieuw de krukassensor vervangen omdat dit probleem wel erg leek op het voorgaande maar helaas. Moter is wel even aangeslagen maar viel gelijk weer stil en was daarna ook niet meer te starten. Wie het weet mag het zeggen.
NB: ik heb een storingsuitlezer van PEAK maar deze geeft niets aan.
17 jaar
ecu controleren/openen en kijken of deze door vocht is gesloopt , want ik denk dat daar gewoon kortsluiting in zit. (door een teveel aan wasstraat water)
injectoren niet vast door corosie
blijven ze inspuiten en verzuipt ie
of rotte bougie kabels
Oplossing van het probleem toch nog even vastleggen voor het nageslacht. Het probleem was toch weer de krukassensor. Het bleek dat de vrouwtjes"" van de stekkerverbinding van de krukassensor naar de aansluitrail naar 1 zijde weggedrukt waren waardoor de "mannetjes"naast de vrouwtjes zaten.
16 jaar
het is hetzelfde met kindjes maken,stop je het in het verkeerde gat,gebeurt er ook niet veel,heheh
16 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar