auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

BMW 3-Serie: Teveel olie schadelijk??

Bouwjaar: 1994, Motorcode: 320I coupé

Hallo,

Laatst zag ik dat mijn auto lekte vooraan tussen de carterpan en het blok. Bleek dat er een boutje los zat! Hoe kan dat? Toen aangedraaid en nu moet ik het even in de gaten houden want de kans bestaat dat ik de carterpakking moet vervangen maar nou was mijn vraag mag hij zweten?

Als gevolg van die lekkage heb ik dus olie bijgevuld maar ik zag vanochtend dat ik teveel bijgevuld heb. Zeg maar zo'n 4 a 5 millimeter boven de maximumstreep. Is dat schadelijk of brand de motor de overtollige olie zelf weg? Dit vraag ik omdat'tie anders weer op de brug moet om die plug los te draaien etc. en daar heb ik nu effe geen zin in.

Wie kan mij advies geven?

Bij voorbaat dank!

Groeten,
Marnas

Geplaatst door

Marnass (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Goedemiddag,

Volgens mij stookt ie de overtollige olie vanzelf op. Als hij dit doet is je uitstoot wel wat smeriger dan gewoonlijk natuurlijk. Een beetje zweten kan bij mij weten ook geen kwaad. Ik heb een peugeotje 205 gehad en die zweette ook overal. Ik heb gewoon altijd op tijd wat nieuwe olie erin gedaan en hij is er nooit slechter van gaan lopen of iets dergelijks. Het enige nadeel dat je hebt is dat de plek waar je parkeert zo zwart als de kachel wordt naar verloop van tijd. Dit is natuurlijk wel iets minder goed voor het milieu maarja. Ik zou er wel wat aan gaan doen als hij echt gaat lekken in plaats van zweten.

Grtz,


Nick

nikkored 0

16 jaar

Er is niet voor niets en maximum stand op de peilstok,te veel olie kan lekkage geven via de oliekeerringen.
Of de olie komt via de carterventilatie in de verbrandingsruimte, het te veel moet er uit......

Hans

Hans4037 0
badge

16 jaar

Akkoord, maar je rijdt in principe geen schade, het wordt overigens wel een smerige boel, als je ermee door gaat rijden of zie ik dit verkeerd...

nikkored 0

16 jaar

Een beetje verhoogd oliepeil kan weinig kwaad. Een veel te hoog peil maakt van je automotor een 'slagroomklopper'. Het oliepeil moet een zodanig niveau hebben dat de krukwangen continu - ook als een deel nog moet terugvloeien naar het carter - olie richting onderkant zuiger/ cylinderwand kunnen blijven slingeren. Bij een te hoog peil ontstaat schuimvorming en kan de smeringsconditie op plaatsen waar het echt nodig is, slechter worden. De kwaliteit van de olie zal bij verhoogd oliepeil sneller achteruit gaan, omdat de koolwaterstof ketens door het verhoogde gekluts sneller worden kortgeslaan. Het kost bovendien extra motorvermogen en als de druk te hoog oploopt kunnen, zoals in een eerdere reactie aangegeven, keerringen gaan lekken. Dan bereikt men het tegenovergestelde van het beoogde ...
Bij lekkage/ zweten is het dan ook beter wat vaker te peilen en (met mate) olie toe te voegen.

er zitten juist dopingen in olie om schuimvorming e.d. tegen te gaan

Dank jullie wel allemaal voor jullie reacties….

Weer wat bijgeleerd. Maar Freude am Fahren, mijn auto heeft nooit gelekt en verbruikt tussen de oliebeurten door hooguit 1 of 2 millimeter op de pijlstok. Laat ik het zo zeggen: Ik heb nooit olie hoeven bijvullen. Hij lekte dus onderaan bij het carter vorige week. Kan het doordat de carterpakking oud wordt dat er bouten los gaan zitten? Er zat 1 carterbout los, ik snap er niks van.

Dus zweten mag maar als hij na het aandraaien van die losse bout weer gaat lekken moet er een andere carterpakking tussen.

Marnass 0

16 jaar

Het los (gaan) zitten van een carterbout heeft weinig van doen met de pakking, maar vermoedelijk meer met een niet juist aanhaalmoment. Als de buren van de aangehaalde carterbout ook iets aangedraaid worden, zit je (ongeveer) weer op het voorgeschreven aanhaalpatroon. Het is aan te raden in zo'n geval - los zittende bout - alle overige bouten ook na te lopen. Met een moment-sleutel kun je het helemaal volgens het boekje doen.



Doping ? In de olie !! Sommige mensen breng je op een idee als je niet oppast !!!

goede middag ,

ik lees hier net dat het niet ernstig is om met een olie pijl boven het maximum te gaan rijden.
let wel op het dwingen van een motor olie te gaan gebruiken via carter ventilatie,cilinderwand enz. dat hij dat na verloop van tijd zal blijven doen je zal een welbekende "olieboot" voor je zelf maken.
door het verbranden van olie krijg je ernstigge kool afzetting tegen de cilinderwand en de kop als je kool afzetting krijgt tegen de cilinderwand en de zuiger veren gaan er langs glijden en schrapen zal hij de wand gaan polijsten en iets dat je absoluut niet wilt is het fenomeen "borepollising" hier door gaat de auto verschikkelijk veel olie verbruiken langs cilinderwand en zuigers en gaat het van kwaad tot erger. ook het olie omhoog slingeren dmv de krukas tegen de onder kant van de zuiger is tegenwoordig meestaal door olie sproeiers op zich genomen. (naar mijn weten).
en het vervuilen van je uitlaat systeem kan je ook duur komen te staan als je lambdasensor en de cat verzadigd zijn van "roet-koolafzetting". en het eerder genoemde "op de proefstellen" van de krukas keringen.
en dan iets heel handigs van de oliepijl stok is het steepje maximum die zit er toch niet voor niks. Toch ????
gr kenny

kennynoordijk 0

16 jaar

Altijd gedacht dat olieverbruik het volgende pad afloopt:
Koolafzetting in de zuigerveer-groeven => zuigerveren gaan vast zitten => verminderde schraap-werking => olieverbruik.
De schraapwerking van de zuigerveren vermindert ook door normale slijtage.

Met dopes (of 'dopingen' zo men wil) in de motorolie probeert men koolafzetting te minimaliseren/ schuimvorming (anti-foam dopes) te reduceren/ smeereigenschappen bij verhoogde temperatuur te verbeteren. In de reacties is gesproken over een gematigde overvulling.
Als de bedrijfscondities door sterke overvulling te extreem worden, kunnen de dopes het gewoon niet meer bolwerken.

ja vast zittende zuigerveren krijg je ook maar waar moet de koolstof eerst langst om bij de zuigerveer groeven te komen,en omdat koolstof harder is dan je cilindervoering gaat het "polijsten",dan krijg je "borepolising" en die lichte structuur van het uitdraaien en/of honen ishet beste om de olie film optimaal te hebben.
Maar jou voorbeeld en mijn voorbeeld gaan meestal in combinatie met elkaar.
Des te meer reden om er geen gewoonte van te maken om boven pijl te gaan rijden.
En dan nog een gedachte van mijn kant ga er niet van uit dat alles er wel uit gegooid zal worden door de carter ventilatie zowel positieve als negatievecarterventilatie, dat is er aleen maar om de drukgolf die de neerwaartse beweging van de zuiger veroorzaakt een uitweg te kunnen geven en de druk verschillen ivm temperatuur (stel het zou een lucht dicht geheel zijn.) dan zouden de olie keringen het ook in een mum van tijd begeven. dus verwacht dus niet dat het olie zal ontdoen aan het motorblok alleen olie dampen net genoeg om de slangen iets wat vettig te maken van binnen dit is volgensmij te verwaarlozen.
gr kenny

kennynoordijk 0

16 jaar

Waarom spreekt niemand meer over het vroeger zo gebruikelijke oliepeil? Tegenwoordig schiet blijkbaar iedereen met een oliepijl.

Audifreak763 0
badge

16 jaar

Hallo manne ik zie dat mijn topic inmiddels tot een scherpere discussie uitgroeit.

Maar goed, de olie was alweer gauw gezakt, dus misschien ben ik hier wel blij mee. Wat mij is opgevallen is dat wanneer ik de auto op een hellinkje parkeer dus met de neus omlaag, lekt'tie harder dan wanneer de auto vlak staat. Ik ga die carterpakking vervangen want de monteur zei laatst dat het gebied rondom de oliekeering mooi droog is. Mag ook wel want die heb ik 50.000 kilometer geleden al laten vervangen.

Marnass 0

16 jaar

eruit halen die olie anders ken je je oliekeeringen vervangen

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.