Hallo allen,
Graag zou ik willen weten hoe ik mijn auto 318 benzine E46 1999 het beste kan tunen zonder dat ik aan de electronica kom.
Want chip tunen is slecht voor de auto hoor ik her en der.
Ik heb begrepen dat een K&N luchtfilter al helpt.
Wat kan ik mechanisch nog meer doen om tot betere resultaat/prestaties te komen met mijn auto?
Groeten,
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
"Ik heb begrepen dat een K&N luchtfilter al helpt....."
In ieder geval wel de verkoper van die dingen..........Maar de auto ???????
Gr.
[quote=Ambassador]Want chip tunen is slecht voor de auto hoor ik her en der[/quote]
Klopt.... Vooral heel slecht voor de portomonnee, ieders zijn keuze.
Gr. paul
Zonder chip-tunen kun je niets (of heel weinig) aan het motorvermogen doen.
(Met chip-tuning is er trouwens ook niet veel winst).
De enige mogelijkheid die je dan hebt is het gewicht van de auto verlagen.
Dus achterbank, reservewiel, binnenbekleding en hemelbekleding verwijderen.
Met alleen een vervangingsfilter schiet je inderdaad niet echt veel op je kunt duurdere systemen kopen die ''schijnen meer lucht door te laten is wel zo ! maar of je het merkt ?? ik niet .. een powerfilter is leuk voor het geluid... zo ook een uitlaat vervang je uitlaat vanaf het spruitstuk met een goede katvervanger dat is er wat vermogen winst .. chiptuning is niet slecht voor je auto ga niet voor de goedkoopste is mijn advies en koop vooral geen powerbox .... hoop dat je er iets aan hebt greetzz
16 jaar
Tja als je vermogen wilt dan zit je echt bij de verkeerde serie. Bij de 320 of hoger kom je bij de krachtige motoren en die je ook verde kan tunen.
16 jaar
Tunen kost en blijft nu eenmaal veel geld kosten.
eerlijk gezegd merk je van een open filter helemaal niets,een ander uitlaat systeem zal ook niet echt veel merkbaars doen,met een chip op een benzine auto twijfel ik ook nog wel eens,die paar PK wat je werkelijk erbij krijgt zijn nauwelijks merkbaar,en als je het merkt is het meestal pas bij een hoger toerental.dus zuinig rijden zal er dan ook niet meer inzitten.
elk open filter dat je koopt is gewoon slecht voor bv je luchtmassameter,dit komt vooral door de olie die erop zit.ook laat elk open filter alle fijne troep door,wat alleen maar allemaal in je motor komt,met op den duur alle gevolgen van dien.
voor een filter betaal je gemiddeld tussen de 20,- en 150,-
een compleet uitlaat systeem kost je al snel 2000,- van spruitstuk tot einddemper.
en voor een chip 250,- ( geen ebay chip van 30 ,- )
dit alles misschien goed voor een 20 pk extra op de wielen.
dit geld zou je echt niet willen uitgeven voor een beetje extra.
als je echt wat vermogen eruit wilt halen,zal een turbo wel uitkomst bieden,dit is opzich al allemaal prijzig,denk aan uitlaatspruitstuk,turbo,intercooler en slangen,olie leidingen die gemaakt moeten worden,en alle verdere aanpassingen aan computer etc etc..dit verschil zal je zeker gaan merken maar dan weet je ook wat je kwijt bent.bovendien kun je dit beter op een zwaardere motor toepassing,omdat het resultaat dan ook beter zal zijn.
en dat wat vinny bedoeld is de zogenaamde electrische supercharger..een hoopje rotzooi waar je alleen ellende mee hebt en wat helemaal niet werkt,het kost bijna niks en zal ook helemaal niks doen met je auto.een soort kleine turbo zal het moeten voorstellen,alleen het verschil in prijs want dat ding zal 125,- kosten en een turbo al snel een paar duizend.dus als dat kleine apparaat net zoveel zou doen zou zich iedereen zo iets kopen en bleven de turbo's op de schapen liggen.
en of tunen slecht is ???? dat ligt er natuurlijk aan wat je doet of veranderd,wie het monteerd,of nog belangrijker,hoe ermee om word gegaan.maar laat duidelijk zijn dat het niet goedkoop is en dat tunen alleen maar een hoop geld kost.
misschien klinkt een overstap van 318 naar 328i wel leuk in de oren ??
Stefan
16 jaar
doe een flesje ( compleet brandstofsysteem cleaner ) in de tank voor je hem voltankt . kost ongeveer 20 euro dit reinigt het blok van binnen en hersteld zo het motor vermogen. En je hebt ook nog BOSCH 4 vonk bougie's deze geven een betere en snelle ontsteking 25/30 euro de 4. En Shell-Vpower tanken is ietsje feller
16 jaar
En goede banden, dit help ook betere grip is sneller van z'n plek en beter in bochten . Verlagen helpt ook dan wordt ie heel stug en kun je sneller door de bocht maar je voelt een hobbeltje al heel snel dat is minder leuk.
16 jaar
De volgende maatregelen kosten niets en helpen om vermogensverlies te verkomen:
a) Zet de airco uit. Een airco kost motorvermogen om hem aan te drijven.
b) Sluit het open dak en de zijramen. Dit scheelt aanzienlijk in de luchtweerstand.
Heren,
Mijn dank voor alle informatie.
Zo leer ik nog eens wat. Uit alle comment begrijp ik dat ik niet moet tunen maar moet sparen voor een snellere auto.
Ik vertrouwde het al allemaal niet.
Nogmaasl mijn dank heren,
James
16 jaar
Een ge(chip-)tunede diesel gaat soms juist zuiniger lopen dan bij het standaard program.
Al het overige commentaar klopt. Je motorvermogen gaat - afhankelijk van de soort aanpassing - weinig of iets omhoog, maar de levensduur - door hogere lagerbelastingen - zeker omlaag.
16 jaar
Je mag tunen.. graag met turbo.. of een charger maar, verwacht geen monster resultaat. Hierbij komen nog andere dingen bij kijken.. zoals koppeling, nokkenas etc. Tunen kan je pas een beetje als je een 320, 328, 330 of hoger gaat zitten. Kortom normaal gebruik is een 318i super goed maar tunen niet zo.
16 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar