Chevrolet US Caprice: Automatische transmissie schakelt niet meer

Bouwjaar: 1977, Brandstof: Benzine, Motorcode: 350 cui (5,7 l)

De automatische transmissie (Turbo Hydramatic 350) schakelt niet meer. Ook lijkt hij overmatig te slippen. Vloeistofpeil staat laag maar niet onder minimum. Iemand hier een idee van wat het probleem is? Inleggen van P R N en D gaat perfect, maar in D gebeurt er weinig, blijft in de eerste gang hangen en lijkt overmatig te slippen.

sstroucken

Geplaatst door sstroucken (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Chevrolet US Caprice? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

13 Reacties

De student (0), 13 jaar geleden

Achteraan de boite hangt een vacuumpotje.Het kan defect zijn.Meet je het peil met draaiende motor?

fritzje (0) PRO, 13 jaar geleden

Wat is de kleur en geur van de olie aan de peilstok?
Zwart en stinken doet een versleten remband vermoeden, verklaart ook het slippen.

sstroucken (0), 13 jaar geleden

Sorry voor de late reactie. Peil gemeten met draaiende motor op bedrijfstemperatuur, ook de seletiehendel door alle rijstanden gehaald, precies zoals beschreven in de Haynes repair manual. Verder was de olie inderdaad donker en rook hij verbrand. Ook lijkt er nu rook van de transmissie te komen... Heb er niet mee gereden, maar vandaag met de auto-ambulance naar de zaak gebracht (autobedrijf). Heb er een klein beetje Dexron II bij gedaan van de week, klein stukje gereden maar dit had geen effect. Is het gemakkelijk bij de remband(en) te komen of niet? Heb de beschikking over een brug. Ik weet hoe gecompliceerd een automatische transmissie is, en heb natuurlijk weinig zin om die te laten reviseren.

fritzje (0) PRO, 13 jaar geleden

Dan is de bak inderdaad toe aan revisie. Ik heb het ook gehad met toen ik nog een Dodge W200 had. De bak heb gereviseerd, ik vond het zeer goed te doen zelf. Wel is het verstandig zoveel mogelijk info te hebben. Wel even oppassen met het hydraulische blok, deze moet ook uit elkaar om schoon te maken. Als je dit op de kop doet vallen er kogeltjes uit. Ook zat er bij de dodge een klein filtertje in die je ook moet vv. Weet niet of het bij je chevy het zelfde is maar het zou me niet verbazen. Waarschijnlijk is ook de "trommel" waar de remband op aangrijpt ingesleten en toe aan vv.
Om bij de banden te komen moet de hele bak uit elkaar(moet sowieso om alle troep en oude olie er uit te halen. Je kunt overwegen de koppelomvormer te vervangen of weg te brengen. Hier krijg je zelf alle troep en vieze olie niet uit.
Ik heb de onderdelen bij AMTRANS gehaald. Sturen netjes verpakt ook op. 31 (0)612251973 is het nummer.

sstroucken (0), 13 jaar geleden

Bedankt voor de reacties weer. Vandaag is ie weer een paar uur op de brug geweest, heb de ATF afgelaten en nieuwe erop incl. nieuw filter en een tube Forte Automaat reiniger/beschermer. Automaat schakelt gelukkig weer door alle gangen in stand D. Het lijkt vooralsnog dus mee te vallen. Probleem nu is dat de automaat later (lees: bij hoger toerental) schakelt dan ie in begin deed. Iemand hier een idee van waar dit weer aan ligt? Ook gaat er een schok door de auto bij opschakelen, maar dit komt denk ik doordat er bij een hoger toerental geschakeld wordt. O, aan De Student, waar dient het vacuumpotje voor aan de achterzijde van de automaat?

Bvd. Sander

De student (0), 13 jaar geleden

Bij een oud Kadettje C was het stuk en doen deed hij zeer abnormaal in schakelen.De motor gaat de atf dan opzuigen waardoor hij rookt.Test het even op dichtheid.De rembanden kan men ook afstellen.De overdrive ging gewoon met een kabeltje aangesloten bij de gashendel.

sstroucken (0), 13 jaar geleden

De rook kwam van een lekkende koelwaterleiding net boven de automaat (paniek om niks dus), hij rookt nu ook niet meer. Heb een vacuumtester op het potje gezet, maar lijkt in orde (heeft een monteur gedaan, hier heb ik zelf niet zo veel kaas van gegeten). Misschien een domme vraag, maar waarvoor heeft de automaat vacuum nodig? Edit: schakelmomenten worden bepaald aan de hand van gaspedaalstand. Is het wijsheid om dit vacuumpotje aan het uiteinde van de automaat uit te vervangen?

fritzje (0) PRO, 13 jaar geleden

Tap over een paar honderd kilometer nog maar eens de bakolie af. je zult zien dat deze weer net zo zwart is.
Je moet het zelf weten maar dit is uitstellen en niet oplossen. Niet raar opkijken als er weer problemen voor gaan doen in de toekomst!.

sstroucken (0), 13 jaar geleden

Bedankt weer voor de reacties, ga morgen even kijken welk regelventiel er op moet en dan bestel en vervang ik deze (onderdelen voor dit model zijn toch spotgoedkoop). Kijken of ie dan weer bij lager toerental schakelt. Weet niet hoelang de bakolie erop heeft gezeten (deze was erg smerig), maar houd de kleur zeker in de gaten de komende tijd. Is het zo dat ie over een paar weken (ik rij nu zo'n honderd km per week) weer zwart is breng ik de auto weg voor een revisie. Iemand goede ervaringen met Peter Boon reviesietechniek? Hoor van veel US-rijders (met name Corvette-rijders) dat hij erg goed is.

De student (0), 13 jaar geleden

Ik sluit me aan bij Fritz.Men hangt er zware remorquen aan.Men accelereert maar.De koeling van de atf is meestal te zwak en dan gaat de automaat stuk.Het vacuumpotje is in verbinding met het inlaatspruitstuk .Het schakelen houdt dus ook rekening met de belasting van de motor.

sstroucken (0), 13 jaar geleden

Mijn auto heeft geen trekhaak en ook nooit gehad. Verder is een Chevrolet uit 1977 niet echt een auto om me te planken (hoewel de honderdduizenden taxi's en politieauto's ook niet gespaard werden). Ik weet natuurlijk niet wat er in de voorbije 33 jaar met de auto gedaan is. Is nu een kwestie van afwachten, ik weet dat de vaccuummodulator achterop de transmissie de schakelmomenten regelt, en dat lijkt vooralsnog het enige probleem te zijn, los van de vevuilde ATF die in de bak zat. Is de bak stuk laat ik m reviseren (incl. extra koeler). Zal hier later nog op terugkomen. Ik hoop natuurlijk dat een revisie niet nodig is, maar wat moet dat moet. Heb een auto van de zaak dus gebruik m toch alleen voor plezierritten.

sstroucken (0), 13 jaar geleden

De automaat schakelt weer boterzacht, bijna onmerkbaar, en bij de juiste toerentallen. Heb vandaag de vacuummodulator vervangen, maar de aanvoerleiding voor het vacuum (niet naar de modulator, maar van de inlaat naar het t-stuk) bleek een scheurtje te hebben (niet goed naar gekeken vorige keer), dus alles gaat weer top. Bedankt voor de reacties.

Groet, Sander

fritzje (0) PRO, 13 jaar geleden

Mooi zo! ik hoop dat ie ook zo blijft! Amerikanen moeten op de weg blijven natuurlijk.
Gr.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chevrolet US Caprice of stel zelf een nieuwe vraag.