auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Chevrolet US Caprice: hoe aansluiten luchthoorn met compressor

Bouwjaar: 1978, Brandstof: LPG, Motorcode: V8 5.7

Hallo,

Weet iemand hoe je een luchthoorn (met compressor en relais) aan moet sluiten?
Ik vindt allerlei wiring-diagrammen maar ze zijn allemaal anders.
En ze vertellen allemaal hoe je het moet aansluiten via de originele toeter.
Maar ik wil hem dus gewoon los hebben van mijn originele claxon.

Voor zover ik nu weet:

Ralais:


van (accu) plus naar 30
van compressor van 87
van (accu )plus naar 86 (met schakelaar)??
van min naar 85

wie kan mij helpen?
bedankt!

Geplaatst door

bartjevee (0)

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

30 > accu plus ( gezekerd uiteraard, 25 of 30 amp)

87 > naar compressor. Andere aansluiting v/d compressor aan massa.

86> naar (druk?)schakelaar. Andere zijde schakelaar OF aan massa OF aan plus achter contact.

85> : indien andere zijde (druk)schakelaar aan massa dan 85 aan plus (+) achter contact

indien andere zijde (druk)schakelaar aan plus (+) achter contact deze (85) aan massa

De aansluitingen 85 en 86 mag/kun je omwisselen zonder nadelige gevolgen.

Succes.

moderator 0
badge

14 jaar

Bedankt voor de snelle info!
Maakt het verschil of hij achter contact komt?
Zou tie ook gewoon naar accu plus kunnen gaan?

bartjevee 0

14 jaar

als de klaxon min gestuurd is in de Caprice, zou je de andere stuurdraad op de accu + kunnen zetten (wel zekeren uiteraard)
als de klaxon plus gestuurd is bij de Caprice, kun je de andere stuurdraad op de accu - kunnen zetten




Willem

Willem12089 0
badge

14 jaar

Hallo,

hij werkt.
Bedankt voor alle info!!!

gr Bart

bartjevee 0

14 jaar

Het Bartje

Je wou dus de luchthoorn doen werken zoals de originele toeter dat wil zeggen op het stuur of in sommige gevallen indrukken van richtingsaanwijzers hendel naast het stuur.
Nu wilde ik ook op mijn bestelwagen een luchthoorn met relais en compressor door bediening in mijn geval op het stuur.
Ik heb de originele claxon afgenomen en het 2 polig stekkertje verwijderd(uitgetrokken)à.
Om het 2 polig stekkertje niet af te knippen en misschien later weer te kunnen gebruiken heb ik het eraan gelaten.
Ik heb met schuif klemmen op de 2 draden boven het stekkertje 2 draden afgetapt.
Zo denk ik nu een min en een plus pool heb.
Als ik die verbind op de compressor alleen dan werkt de luchthoorn perfect.
Maar het lukt me niet zoals hier boven uitgelegd met het 4 klemmen relais en zekering houder ertussen.
Kun jij me uitleggen hoe jij te werk bent gegaan met de juiste aansluiting .
In der tijd monteerde ik eens verstralers voor iemand met 4 klemmen relais en zekering houder en apparte schakelaar werkend vanaf de batterij en dit lukte wel.
Ik heb dus nu geen min en plus pool gebruikt rechstreeks van de batterij bij het proberen van de luchthoorn.
Enkel werkend met de 2 draden komend van de originele toeter.
Zit ik daar dan fout of niet.
Hartelijk bedankt alvast als je even kunt helpen met de juiste informatie.
Groetjes Md

Hallo,

Bij mij is het gelukt, maar niet via de normale toeter, deze heb ik nog gewoon.
Ik heb een drukknopje in mn dashboard.
het relais zit aangesloten zoals de mensen hierboven mij hadden uitgelegd.

Ik heb hem dus niet hoe jij het wil doen (via de claxon).
maar volgens mij is het dan ook niet nodig aangezien de luchthoorn dan al is afgezekerd via de zekeringenkast in de auto.

gr Bart

bartjevee 0

13 jaar

Hallo,
Ik dacht het ook een relais overbodig was omdat er al een zekering zit via de originele claxon.
Ik heb het niet via een apparte drukknop gedaan aangezien het wettelijk toegelaten is een luchthoorn met 1 toon.
2 of meerdere tonen zou verboden zijn.
Werkt geweldig.....tof geluid haha.
Bedankt voor de informatie.
Groeten Md

als jij er zeker van bent dat die 2 schuifklemmen (zoals jij zegt) plus en min zijn zet je deze twee op de bediening van het relais dan hoor je als je de claxon indrukt dit relais klikken,dan zet je op de andere twee kontakten van het relais eentje rechtstreeks op accu plus met zekering ertussen de andere naar de luchthoorn en vanaf het tweede contakt op de hoorn naar de massa[quote=md]Het Bartje

Je wou dus de luchthoorn doen werken zoals de originele toeter dat wil zeggen op het stuur of in sommige gevallen indrukken van richtingsaanwijzers hendel naast het stuur.
Nu wilde ik ook op mijn bestelwagen een luchthoorn met relais en compressor door bediening in mijn geval op het stuur.
Ik heb de originele claxon afgenomen en het 2 polig stekkertje verwijderd(uitgetrokken)à.
Om het 2 polig stekkertje niet af te knippen en misschien later weer te kunnen gebruiken heb ik het eraan gelaten.
Ik heb met schuif klemmen op de 2 draden boven het stekkertje 2 draden afgetapt.
Zo denk ik nu een min en een plus pool heb.
Als ik die verbind op de compressor alleen dan werkt de luchthoorn perfect.
Maar het lukt me niet zoals hier boven uitgelegd met het 4 klemmen relais en zekering houder ertussen.
Kun jij me uitleggen hoe jij te werk bent gegaan met de juiste aansluiting .
In der tijd monteerde ik eens verstralers voor iemand met 4 klemmen relais en zekering houder en apparte schakelaar werkend vanaf de batterij en dit lukte wel.
Ik heb dus nu geen min en plus pool gebruikt rechstreeks van de batterij bij het proberen van de luchthoorn.
Enkel werkend met de 2 draden komend van de originele toeter.
Zit ik daar dan fout of niet.
Hartelijk bedankt alvast als je even kunt helpen met de juiste informatie.
Groetjes Md[/quote]

Hey Hans,
Zoals Robby uitlegt ontleed ik even zijn zinnen
(als jij er zeker van bent dat die 2 schuifklemmen (zoals jij zegt) plus en min zijn zet je deze twee op de bediening van het relais dan hoor je als je de claxon indrukt dit relais klikken,)
Klopt .
Ik heb de 2 aftappende schuifklemmen van de bestaande stekker van originele claxon op het relais aangesloten op de klemmen 87 en 30 en inderdaad als ik de claxon indruk hoor ik het relais klikken.
Dus heb ik een min en plus pool.Daar zit ik al goed.[img]http://i56.tinypic.com/2lj3inm.jpg[/img]
maar hij schreef :

(dan zet je op de andere twee kontakten van het relais eentje rechtstreeks op accu plus met zekering ertussen)

Ik heb dan van klem 85 naar plus accu getrokken met steekzekering er tussen.

Maar vanaf hier kloprt er iets niet meer????????????
Hij schreef:
(de andere naar de luchthoorn en vanaf het tweede contakt op de hoorn naar de massa)

Lukt me niet zoals ik hieronder uitvoerde?
Er rest maar NR 86 over op relais en trok die naar de luchthoorn op de plus en van de min van de luchthoorn naar de massa(koetswerk wagen?????
De luchthoorn werkt zo zeker niet met deze aansluiting?
Klopt dus iets niet?

De compressor zit wel ergens mooi op een pvc stuk gemonteerd en kan dit misshien zijn hij geen massa krijgt???
Wat gaat er fout?
De luchthoorn werkt nog steed perfect rechtstreeks op de compressor maar zoek tot ik die relais en zekering er nog eens tussen krijg haha.


Groetjes Md

[img]http://i52.tinypic.com/akevl0.jpg[/img]

Jongens, dit probleem was in Oktober vorig jaar al klaar.
Snap niet waarom er opeens op doorgegaan wordt...

mvg,
Hans.

Hans4040 1435
badge vip badge

13 jaar

Omdat md, ineens tot de ontdekking kwam om er ook een luchthoorn op te bouwen......... en de zoekfunctie gebruikt heeft en dus ipv een eigen topic te starten, doorging in dit topic... ik had het wel gezien, maar dacht ach, diegenen die destijds de man met de caprice hielpen zullen hier ook wel gaan helpen... maar het loopt uit de hand, dus verzoek aan md: Start een nieuw topic over dit fenomeen in algemeen, waarschijnlijk heb je daar de meeste respons.

gr

Peco Power

Mercury 0
badge

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chevrolet US Caprice of stel zelf een nieuwe vraag.