Mijn Transsport rijdt prima , maar als ik gereden heb en ik de auto uitzet en dan +/- een half uur later weer start zit er een tik in de motor , deze tik lijkt boven in het blok te zitten (achterste kop.)
Ik heb zelf het idee dat het een klepstoter is , maar weet dit niet zeker.
Er is eigenlijk geen pijl op te trekken , zo tikt hij en zo rijdt ik 200 km en is hij stil.
Ik heb inmiddels de olie ververst na er reiniging bij gedaan te hebben.In de nieuwe olie heb ik een toevoeging gedaan voor hydralische stoters , hierna leek het weg te zijn ,maar na 2 dagen zit hij er toch weer in.
Wie heeft er ervaring met dit probleem?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Danny,
wat is de kilometerstand?
en wat is de olie die er in is gekomen? 5w30? 5w40? of 10 w 40?
Toevoeging, van welk merk en waarvoor?
bij zo'n 250.000km komt het voor dat de stoters op zijn, maar dat wordt wel een prijzige reparatie....., ook kan een stoterstang iets krom zijn, of 1 van de stoterstang geleiders niet fris. loopt ie ook op 5 poten als ie zo tikt?
gr
Peco Power
Ik heb 5W30 olie erin gedaan en Wynn's hydraulic valve cleaner.
Hij loopt inderdaad op 5 cilinders als hij tikt.
De km stand is 163000.
Nou ben ik zelf wegenwacht , alleen heb ik zo'n V6 nog niet eerder gedemonteerd.Kom je makkelijk bij de stoters en stangen?
bekijk en rommel een beetje aan je bougie kabels , was bij mij ook zo cilinder 5 liep niet mee bleek bougiekabel te zijn .
het tikken kan dan van de vonk zijn die overslaat op het blok
gr. ron
15 jaar
luister eens even voor aan je benzinepomp met een lange schroevendraaier ertegenaanhouden en andere kant in je oor deze kunnen gruwelijk tikken en lijkt net ofdat het geluid van bovenkomt ,zal misschien deze keer niet zo zijn maar je weet maar nooit en dat op 5 lopen kan goed een andere kwestie zijn dus even luisteren
15 jaar
Blok kantelprocedure is hier al vaker uitvoerig beschreven, kun je direkt een nieuwe v-pakking plaatsen (zie een van de laatste topics over de Transsport) is wel een behoorlijke klus.... maar niet zo erg als een koppakking.
Toch even alles verder uitsluiten, 163000 is iets te vroeg voor een stoter (op benzine) eigenlijk, maar het zou kunnen
gr
Peco Power
Het tikken is echt een klep geluid , het is te hard voor een doorslaande bougie kabel of tikkende pomp.
Zit de pomp ook niet gewoon in de tank?
Ik moet er toch aan geloven en de heleboel demonteren.
Heeft iemand voor mij een goed adres voor de onderdelen?
Bedankt alvast
catalina usa parts venray 0478=51500
Aanvulling door moderator om geen ellende te krijgen met de reclame code commissie:
www.tyra. nl
www.cars-stripes.com
www.pch.nl
www.cpusaparts.nl
de meeste GM dealers natuurlijk, of diegene die bij jouw in de buurt amerikanen uit de states haalt (nieuw) die hebben ook vaak parts
15 jaar
je laat eerst het koelwater eraf zet je ontsteking op tijd of teken deze af verwijder de kleppendeksels draai je tuimelaars los en pak de stoterstangen eruit even kijken ofdat ze evenlang zijn dan pak je de manifold eraf(inlaatspruitstuk)kompleet in zijn geheel dan zie je je stoters te zitten deze pak je eruit en vernieuwen ik zou ze allemaal pakken maar dan ook het liefst meteen je nokkenas want als nieuw op oud gaat lopen zijn vaak zo je nokken versleten of de tuimelaars weg,als je de tuimelaar eruit pakt even aan de onderkant kijken ofdat ze mooi vlak zijn en niet hol uitgesletenzijn want dan is je nokkenas ook aan de beurt,krijg je de tuimelaars er niet uit omdat er een stootrand aanzit even alles eruit gooien veertjes en plunjer en dan een keilbout erindraaien heb je meer kracht,zaakje weer monteren tuimelaars een beetje op gevoel vast dan motor starten met verwijdere kleppendeksels en even kleppen stellen met lopende motor,tuimelaars los totdat de klep gaat tikken en weer vast totdat hij net niet meer tikt,zo pak je ze allemaal dan zet je je motor af en draait ze allemaal een slag verder klaar.wel alles goed zuiver maken en oude pakkingresten verwijderen en goed kijken dat je de inlaatpakkingen goed legt en op de buiteneinden die rubber afdichtingen die erbij zitten met siliconenpakking vastplakken zeker in de hoekjes
15 jaar
bestel het hynes repair boek staan een hoop foto's bij hoe je het blok uit elkaar moet halen (engels)
gr. ron
15 jaar
[quote=rondepon]bestel het hynes repair boek staan een hoop foto's bij hoe je het blok uit elkaar moet halen (engels)
gr. ron[/quote]
idd boek kost 3 tientjes, maar scheelt je 13 tientjes zoekwerk en gemopper...
bovendien hoef je dan hier niet meer te vragen naar aanhaalmomenten etc etc....
gr
Peco Power
Iedereen bedankt voor jullie reactie.
Ik ga morgen beginnen te kijken waar het probleem zit en dan kom ik erop terug hoe en wat.
Gr. Danny
[quote=robby10030]je laat eerst het koelwater eraf zet je ontsteking op tijd of teken deze af verwijder de kleppendeksels draai je tuimelaars los en pak de stoterstangen eruit even kijken ofdat ze evenlang zijn dan pak je de manifold eraf(inlaatspruitstuk)kompleet in zijn geheel dan zie je je stoters te zitten deze pak je eruit en vernieuwen ik zou ze allemaal pakken maar dan ook het liefst meteen je nokkenas want als nieuw op oud gaat lopen zijn vaak zo je nokken versleten of de tuimelaars weg,als je de tuimelaar eruit pakt even aan de onderkant kijken ofdat ze mooi vlak zijn en niet hol uitgesletenzijn want dan is je nokkenas ook aan de beurt,krijg je de tuimelaars er niet uit omdat er een stootrand aanzit even alles eruit gooien veertjes en plunjer en dan een keilbout erindraaien heb je meer kracht,zaakje weer monteren tuimelaars een beetje op gevoel vast dan motor starten met verwijdere kleppendeksels en even kleppen stellen met lopende motor,tuimelaars los totdat de klep gaat tikken en weer vast totdat hij net niet meer tikt,zo pak je ze allemaal dan zet je je motor af en draait ze allemaal een slag verder klaar.wel alles goed zuiver maken en oude pakkingresten verwijderen en goed kijken dat je de inlaatpakkingen goed legt en op de buiteneinden die rubber afdichtingen die erbij zitten met siliconenpakking vastplakken zeker in de hoekjes[/quote]
Robby hebben wij het over de zelfde motor , er zit al een dis ontsteking op deze motor en die kan ik niet afstellen .
Deze kleppen zijn volgens mij niet af te stellen ,er zitten volgens mij hydraulische stoters in.
ik heb de koppen er ook afgehaald ,dan zet ik daar ook maar meteen nieuwe koppakkingen in, ik kan tot nu toe nog niks ontdekken .
Het is wel zo dat toen ik het inlaatspruitstuk eraf had er bij een klep wat speling zat tussen tuimelaar ,stoterstang en stoter .
[quote=danny1975][quote=robby10030]je laat eerst het koelwater eraf zet je ontsteking op tijd of teken deze af verwijder de kleppendeksels draai je tuimelaars los en pak de stoterstangen eruit even kijken ofdat ze evenlang zijn dan pak je de manifold eraf(inlaatspruitstuk)kompleet in zijn geheel dan zie je je stoters te zitten deze pak je eruit en vernieuwen ik zou ze allemaal pakken maar dan ook het liefst meteen je nokkenas want als nieuw op oud gaat lopen zijn vaak zo je nokken versleten of de tuimelaars weg,als je de tuimelaar eruit pakt even aan de onderkant kijken ofdat ze mooi vlak zijn en niet hol uitgesletenzijn want dan is je nokkenas ook aan de beurt,krijg je de tuimelaars er niet uit omdat er een stootrand aanzit even alles eruit gooien veertjes en plunjer en dan een keilbout erindraaien heb je meer kracht,zaakje weer monteren tuimelaars een beetje op gevoel vast dan motor starten met verwijdere kleppendeksels en even kleppen stellen met lopende motor,tuimelaars los totdat de klep gaat tikken en weer vast totdat hij net niet meer tikt,zo pak je ze allemaal dan zet je je motor af en draait ze allemaal een slag verder klaar.wel alles goed zuiver maken en oude pakkingresten verwijderen en goed kijken dat je de inlaatpakkingen goed legt en op de buiteneinden die rubber afdichtingen die erbij zitten met siliconenpakking vastplakken zeker in de hoekjes[/quote]
Robby hebben wij het over de zelfde motor , er zit al een dis ontsteking op deze motor en die kan ik niet afstellen .
Deze kleppen zijn volgens mij niet af te stellen ,er zitten volgens mij hydraulische stoters in.
ik heb de koppen er ook afgehaald ,dan zet ik daar ook maar meteen nieuwe koppakkingen in, ik kan tot nu toe nog niks ontdekken .
Het is wel zo dat toen ik het inlaatspruitstuk eraf had er bij een klep wat speling zat tussen tuimelaar ,stoterstang en stoter .[/quote]
Nee, Robby heeft het over de oude 3.1 ltr, bij sommige keren dat ie tuimelaars zegt bedoelt ie stoters. de stoters (lifters)willen er bij deze auto sowieso altijd wel uit, zijn ze nog vlak, dan kunnen ze er gewoon weer in, even de klep controleren waar zoveel speling op zat. kleppen zullen weinig tot niet ingesleten zijn, daar het hier een benzine auto betreft. de tuimelaar en ook die stoterstang en stoter zelf even goed controleren alswel de plek waar ie in zit, daar wil wel eens wat kool en teer inzitten, Blok was wel mooi schoon van binnen onder het manifold?
de stoterstangen worden geleid door een rolletje, ook daarvan wil er nog wel eens vastzitten en dan krijg je ook getik, dit is ook de reden waarom sommige van deze Ts en koud nog rauwer lopen ( en harder tikken) dan een oude diesel, warm zijn ze dan wel weer fluisterstil.
DEnk erom dat de v-pakking van het manifold weer goed komt en dat je hem goed volgiet. Het is HET meest voorkomende probleem van deze motoren. Verder natuurlijk uitkijken dat je nergens geen kabels tussenkrijgt, de amerikaanse draden zijn nogal gevoelig voor breuk....
Volgens mij ben je ook lid van de chevy transsport hyves, misschien leuk om daar (als je zin en tijd hebt) foto's te plaatsen of een soort how-to te maken. Altijd makkelijk voor een ander en bovendien kunnen we hier dan iemand daarheen verwijzen.
succes en groeten,
Peco Power
Hoi hier een update,
Ik heb beide cilinderkoppen gedemonteerd en alle stoters.
In eerst instantie voor demontage van de stoters en stangen had een stang iets ruimte.
Toen alles los was was er op het eerste gezicht niks te zien.Toen ik beter ging kijken viel het op dat alle stoters ingedrukt bleven staan.Na een middag zwoegen heb ik alle stoters 1 vor 1 uit elkaar gehaald ,iets wat niet meeviel, en heb alles weer gangbaar gemaakt.
Ik kan nu alle stoters met de hand indrukken en ze komen weer helemaal terug .
In veel stoters zat wat "olie prut".
Nu ga ik een nieuwe pakking set monteren en alles weer in elkaar zetten.
Groeten Danny
zou die "olie prut" het gevolg kunnen zijn van verkeerde olie of niet verwisselen om de 10.000 km ??
of gewoon door de leeftijd van de auto ??
ben ik wel benieuwd naar .
gr.ron
15 jaar
is je thermosstaat niet kapot word de motor goed warm en heb jij je plunjers zo neergelegd dat je ze ook weer op dezelfde nok terugzet anders denk ik dat je hem binnenkort weer uit elkaar kunt halen en nokkenas en plunjers moet vernieuwen en je moet toch eens even laten weten of je kleppen moet stellen ja of nee ze kunnen wel hydraulisch zijn maar moet ze toch stellen cadillac en ford mustang kun je niet stellen daar moet je gewoon de tuimelaars vastdraaien maar chevrolet moet je stellen,succes
15 jaar
Oh?? hoe stel jij die dan Robby? ik kan de zooi wel stijver aandraaien maar dan druk ik gewoon de stoter in elkaar, tegen de veerdruk in . dus gewoon er in (als je nog weet waar ze gezeten hebben, best, maar zo nee dan heb ik er ook geen angst voor. Kleppen stellen dus niet!!!
gewoon inelkaar draaien, motor laten lopen, tuimelaar losdraaaien tot ie begint te tikken en dan 1,5 slag aandraaien, that's it.
DE prut ontstaat in heel veel blokken, maar amerikanen zijn er grootmeesters in. Als je op de hyves-site van de transsport kijkt dan zie je bijv Dave ook altijd in z'n 3 rijden in de stad en op binnenwegen. dit levert wat meer toeren op en wat meer hitte in het blok. hierdoor minder sludge vorming. 1 x in de maand een rit duitsland in en dan zo'n berg op zoals Ron laatst deed is het beste , komt alles los en blijft ie het schoonst.
gr
Peco Power
ja peco nu zijn we er,,(dat schrijf je nu zelf motor laten lopen etc.) toch kleppen stellen, je kunt toch niet gewoon het zaakje uitelkaar draaien opbouwen en klaar is ie,je zal toch kleppen moeten stellen bij deze motoren, als je een revisie blok koopt hoef je niks te doen als inbouwen en starten maar diegene die hem gereviseerd heeft zal de kleppen toch moeten stellen(tenminste bij deze motoren) dit doe je door de (makkelijkst uit te leggen)betreffende cilinder in compressiestand zetten tuimelaar los draaien met de stoterstang daaien tussen duim en wijsvinger tuimelaar langzaam vast totdat de stoterstang niet meer kunt draaien dan 1 of 1.5 slag verder bij lopende motor zoals jij zegt maar dat heb ik ook geschreven beetje hoger,als deze man gewoon zijn tuimelaars lukraak vastzet heeft ie als ie pech heeft al zijn stoterstangen krom dus kleppen stellen,, jazeker,,hoe noem jij dat dan??zoals jij beschrijft is het toch kleppen stellen.
15 jaar
Hoi ,
Inderdaad Peco power , ik zou ook niet weten hoe je ze moet stellen , de veerkracht van het veertje in de stoter zorgen er samen met de oliedruk voor dat de heleboel nagenoeg speling loos is. In de stoter zit een dun plaatje , maar die zijn volgens mij niet bedoelt om mee af te stellen.
Ik heb alles op volgorde liggen ,dus alle stoters en stangen komen weer op de zelfde plek in het blok.
Groet Danny
Julli hebben allebei gelijk , je kunt het zien als kleppen stellen.
Groet
Danny
hoe weet jij nou hoe vast je je tuimelaars moet draaien????die kun je niet zomaar met de moer vast op de kop draaien die moeten een bepaalde voorspanning hebben anders draai jij gewoon je plunjer helemaal tot op de bodem inelkaar en heeft ie geen funtie meer.[quote=danny1975]Hoi ,
Inderdaad Peco power , ik zou ook niet weten hoe je ze moet stellen , de veerkracht van het veertje in de stoter zorgen er samen met de oliedruk voor dat de heleboel nagenoeg speling loos is. In de stoter zit een dun plaatje , maar die zijn volgens mij niet bedoelt om mee af te stellen.
Ik heb alles op volgorde liggen ,dus alle stoters en stangen komen weer op de zelfde plek in het blok.
Groet Danny[/quote]
15 jaar
Robby, ook dit is een soort van kleppen sttellen, alleen stel je nu de druk af die de stoter nodig heeft om de klep te bedienen, dat is natuurlijk heel iets anders dan het "klassieke" kleppenstellen bij mechanisch bediende kleppen. Danny komt er wel uit, dat gaat wel goedkomen.
gr
Peco Power
[img]http://i57.photobucket.com/albums/g201/p...[/img]
Hoi Peco power ,
je heb het over het idd boek , waar is dat te verkrijgen?
Groet Danny
IDD = inderdaad, maar de haynes of chilton manual is te bestellen bij de bekende sites, ook de boekhandel kan hem zo voor je bestellen. Ik heb 'm hier ook niet bij de hand dus kan je zo geen isdn nr geven. Misschien 1 van de andere TS freaks hier ( of op de transsport hyves) dat die hem zo bij de hand hebben.
Gr
Peco Power
[img]http://i57.photobucket.com/albums/g201/p...[/img]
[quote=Mercury]IDD = inderdaad, maar de haynes of chilton manual is te bestellen bij de bekende sites, ook de boekhandel kan hem zo voor je bestellen. Ik heb 'm hier ook niet bij de hand dus kan je zo geen isdn nr geven. Misschien 1 van de andere TS freaks hier ( of op de transsport hyves) dat die hem zo bij de hand hebben.
Gr
Peco Power
[url]http://i57.photobucket.com/albums/g201/p...[/url][/quote]
Ok ik begrijp het , ik ben een beetje blond...
Bedankt Peco
ik ben ook blonT whahahah maar wat is isdn nr.?? peter??
15 jaar
Ik ben ook blond, maar wel met origineel viking bloed in de aderen, dus dommigheid geldt dan niet, dat is voorbehouden aan vrouwen.
Goed , ISDN moet zijn ISBN nr (het verstand wordt wel minder, dat wel) en dat staat ergens op de streepjescode op de achterkant van het boek of op de 2e bladzij ofzo. met dit nummer kun je het boek bestellen bij elke boekhandel.
Dus Ronnieponnie, post dat hier maar ff dan kan Arno het boek bestellen want hij krijgt het blok denk ik niet meer in elkaar......?????
Of jij moet hem ff die pagina's mailen....
Groeten
Peco Power
[img]http://i57.photobucket.com/albums/g201/p...[/img]
http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/det... ik zet deze koppeling maar ffkes had ik binnen een week in huis met normale bestelling voor isbn nummer ..... boek is in auto ,dus morgen (straks) maar weer
15 jaar
mmm staan 2 verschillende isbn nummers op : 1= isbn-13: 987-1-56392-636-5 2= isbn 1 56392 636 9 799-2273
gr. ron
15 jaar
Hallo ,
heeft een van jullie de juiste aanhaalmomenten van de kopbouten.
Ik kan zo snel niet aan het werkplaat handboek komen.
Groeten Danny
mailtje gestuurd met wat pagina's uit het boek .
je zal zelf het een en ander om moeten rekenen
gr. ron
15 jaar
Hallo allen,
heb mijn chevy eergister avond afgebouwd en kon hem om 22.30 starten..
Na ongeveer 5 min. iets tikken ,was hij helemaal stil ,zoals hij hoort te zijn.
We rijden er nu 2 dagen mee en hij is weer SUPER!!
Kreeg heel onverwachts maandag eind van de ochtend het Haynes boek binnen (super snel .vrijdag middag besteld in usa!!)
De Tuimelaars hoef je niet af te stellen , maar je moet ze wel met een bepaald aanhaalmoment vastzetten!
Ik heb er schone olie en koelvloeistof in gedaan en de thermostaat vervangen.
Al met al viel het me alles mee.Ik heb wel geleerd dat je goed moet opletten hoe de kabelboom tussen het manifold zit, scheelt een hoop gevloek...
Bedankt voor al de reacties en tips , heb hier toch een hoop aan gehad.
Als er iemand vragen heeft hoor ik het graag.
PS . het is even werk, maar scheelt toch Euries
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chevrolet US Trans Sport of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar