Daewoo-Chevrolet Matiz: Accu snel leeg (normaal?).

Bouwjaar: 1999

Wat mij bij onze Matiz al langer opvalt is dat de accu nogal snel leeg is. Tenminste dat vind ik.
Als je de stadslichten laat branden is de spanning binnen een half uur dusdanig laag dat de auto niet meer start.
De auto rijdt normaal korte ritjes (3km) maar eens per twee weken gaat hij mee voor een lagere rit (+/- 60km).
Het dynamolampje brand niet tijdens het rijden.
De accu heb ik twee jaar geleden al eens vervangen omdat ik toen dacht dat het de accu was.
De nieuwe accu is niet een orginele Daewoo maar een Varta.
De accupolen zijn al eens grondig schoongemaakt. En het zuur peil is oke.

Misschien is dit wel normaal voor een Matiz (kleine accu).
Of heeft iemand hier ervaring mee?

Marc6904

Geplaatst door Marc6904 (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Chevrolet Matiz? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

markvanloo (0), 18 jaar geleden

Wij hadden bij een langere rit en bij 120+ dat de spanning langzaam terugliep. Opeens geen cdspeler, klokje en lampen meer. Bleek de V-Snaar te slippen ( vanaf die snelheden )

Dus misschien laadt ie niet snel genoeg?

Paulus8636 (0) PRO, 18 jaar geleden

Het is normaal dat een accu zo snel leeg is. Jouw daewoo heeft een accu van 35Ah dus dat is niet zo veel. Even rekenen: contact aan en dimlicht aan: motorelektronica ca 8A. dimlicht plus achterlichten plus controlelampjes ca 15A. Da's bij mekaar 23A. Dat houdt die accu net aan een uur vol en na een half uur is hij inderdaad al zo leeg dat hij geen grote startstroom kan leveren.
Niks afwijkends dus.
Het kan natuurlijk nooit kwaad om het laadsysteem even te laten doormeten.
Groeten,
Paul

Marc6904 (0), 18 jaar geleden

Sorry voor de late reactie.

Vorige maand nog eens goed naar alle kabels gekeken, nadat de dealer al gewoon 12 volt laadstroom had gemeten. Kwam er na enig speurwerk achter dat de kabelschoen die op de pluspool accuklem onder de moer zit gewoon "los" zat. Kon hem er gewoon onderuit trekken. Bleek de moer niet strak genoeg te kunnen omdat de schroefdraad op het draadeinde niet ver genoeg doorliep. Eén en ander opgelost d.m.v. een extra sluit en veerring.
Het probleem is, tot nu toe, niet meer voorgekomen. De motor start nu ook een stuk positiever.

Bedankt voor het meedenken.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chevrolet Matiz of stel zelf een nieuwe vraag.