Daewoo-Chevrolet Nubira: Do It Yourself ALDL / OBD 1 interface Daewoo Nubira

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 DOHC SE station

Goedendag,

Volgende probleem:
Ik heb een programma (EFIlive v4) waarmee ik een aantal zaken kan regelen en foutcodes mee uit kan lezen.

Nu heb ik het volgende, zelfbouw schema geprobeerd maar ik krijg geen connectie:
[url=http://img69.imageshack.us/i/aldltors232...][img]http://img69.imageshack.us/img69/8785/al...[/img][/url]

Kan iemand mij vertellen welke draad (in de OBD stekker) de Data / Serial kabel is, welke de Aarde is en of ik de +12V lijn nodig heb om de ECU van de Nubira uit te lezen?

Voor de duidelijkheid:
Het is een OBD 1 interface met een OBD2 stekker er aan (16 pins) waarvan de volgende pins bezet zijn:

16 / 12 / 9 / 7 / 6 / 5 en 4

Op internet lees ik veelal dat aansluiting 9 de Data lijn is en 5 de Aarde op de OBD1 stekker.
Helaas werkt dit niet met het bovenstaande schema.

Zou het volgende schema wel kunnen werken?
[url=http://img191.imageshack.us/i/aldl2.jpg/][img]http://img191.imageshack.us/img191/2034/...[/img][/url]

Zie ook de volgende link voor de ALDL interface.
http://www.mafak.com/2008/08/making-aldl...

Mocht het bovenstaande niet werken, is er iemand in de buurt van Almere met een ALDL interface welke wel werkt en ik even kan gebruiken?
Indien ik de kabelbreuk niet kan verhelpen wil ik mijn solenoid uitschakelen. Ik wil dat mijn auto uit noodloop gaat en normaal rijdt!
De software heb ik reeds.

Alvast bedankt!

Sander.

sanscorp

Geplaatst door sanscorp (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Chevrolet Nubira? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

29 Reacties

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Je hebt +12 volt nodig op pen 4 van de 9-polige stekker. Daarvoor moet je DTR aanzetten. Alternatief: pen 16 van de diagnose stekker gebruiken.
Sommige van die ALDL systemen moet je een start-commando geven voordat er data komt. Die start kun jij niet maken.
Pen 5 is niet altijd aangesloten in de diagnose-stekker. In dat geval moet je pen 4 gebruiken voor aarde.
En het belangrijkste: weet je zeker dat dit ALDL is? Want dat geloof ik niet.

Welke motor-ecu zit er in je auto? Naam, nummer, merk? Staat meestal op een sticker op het deksel.

sanscorp (0), 14 jaar geleden

Volgens Philipstech heb ik een A16DMS motorblok :)

Zou je anders een simpel schema op kunnen zoeken welke hoogstwaarschijnlijk wel werkt?
Op google is genoeg te vinden.

De getallen op de ECU zal ik even op moeten zoeken.
Ik heb de ECU al los gehad maar volgens geen model of merk kunnen vinden.
Alleen lange serienummers etc. zal nog wel een keer kijken, zit helaas wat verstopt.

Wellicht even naar de chips kijken dat hier wat op staat? (is bij computers vaak wel zo)

DTR is een term die ik wel eens tegen ben gekomen maar wat is dit ook alweer?

Ik zal pin 16 gebruiken als de 12 volt lijn, moet ik wel even een diode en tweede transistor halen want die heb ik niet.
Pin 4 is makkelijk door te meten, ga wel even kijken of die wel aangesloten is :)
Pin 5 is trouwens wel bezet, er zit dus een kabel (zwart, aarde) in dus ik ga er van uit dat deze werkt.

Anders is het tweede schema zorgen dat 4 en 5 gelinkt zijn voor de zekerheid, aarde is aarde toch?

Ik heb al een OBDII reader aangesloten en deze gaf een connection error.
Toen ik in het topic "EGR afdoppen" begon over de Scantool OBDII reader welke ik besteld had zei Philipstech dat dit niet ging werken omdat het ALDL is.

In goed vertrouwen zeg ik dus dat het inderdaad ALDL is :)

sanscorp (0), 14 jaar geleden

[url=http://img716.imageshack.us/i/1419simple...][img]http://img716.imageshack.us/img716/9987/...[/img][/url]

Bovenstaande zou eerder werken dan?
Ground is dan pin 4 en 5
+12V is dan pin 16
Data is dan pin 9

De aarde, welke in het schema "dood" lopen, kunnen gewoon aan pin A / 5 vast toch?
Aangezien dit dan zowel signal ground als vehicle ground is.

???

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Dat schema is van vóór 1996. Of dat nu nog steeds werkt? En of de motor op pin 9 van de diagnosestekker zit?
En of jou programmatje ook Deawoo datablokken begrijpt?
Ik heb er een hard hoofd in.

philipstech (0), 14 jaar geleden

Sanscorp,

Ik heb hier nog wel een aldl interface liggen.
Ik had deze toendertijd gekocht op ebay en deze werkt.
Nu ik in het bezit ben van originele scanner 2 van daewoo mag je deze wel van mij overnemen.
Het probleem waar jij tegen aanloopt is dat je het niet kunt uitlezen met de onderstaande schema's.
De data die uit de ecu komt is niet kompatible met die schema's en efilive.

Ik hoor het wel.

Philipstech

sanscorp (0), 14 jaar geleden

Hoeveel wil je voor de ALDL kabel hebben?
En welk programma moet ik daar dan wel voor hebben?
Software is het probleem niet, dit is overal te downloaden; zo heb ik ook AutoData 3.24 2009 CD3.

Liefst ook één waar ik wat opties heb, EFIlive biedt mij de optie om de solenoid uit te schakelen, das nou net wat ik wil :)

Ik ga 1x de bekabeling checken van de solenoid, lukt het me niet dan heb ik wel interesse in de kabel!

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

[quote=philipstech]De data die uit de ecu komt is niet kompatible met die schema's en efilive.[/quote]
Dan is het protocol dus geen ALDL.

sanscorp (0), 14 jaar geleden

Philipstech heeft precies dezelfde auto, als zijn gekochte kabel (wat geheid anders is dan mijn schema) wel werkt dan zal dat bij mij ook het geval zijn.

Software weet niet ik, je hebt ook "Tyranus Daewoo" en "Daewoo scanner v2.3" welke ik kan downloaden, dit zal dus hoogstwaarschijnlijk wel werken. Anders hoor ik van Philipstech wel welke software ik moet hebben.

Maar Oldford wat zou het protocol dan moeten zijn?
Voor zover mijn kennis gaat heb je de volgende protocollen.

OBDII:
ISO15765-4 (CAN)
ISO14230-4 (Protocol 2000)
ISO9141-2 (Asian, European, Chrysler vehicles)
J1850 VPW (GM vehicles)
J1850 PWM (Ford vehicles)

Met OBD I heb je verschillende stekkers van tijdens de overgang en Baud rates, wat niets anders is dan de snelheid waarmee er gecommuniceerd moet worden. (Vandaar mijn OBDII stekker en OBD I interface, auto is uit 1999.)

Een scanner welke alle OBDII protocollen ondersteund heb ik al aangesloten gehad en dit werkt niet.
Werkte op de auto van mijn pa (een Nissan Primera) goed maar op mijn auto niet.

Ik dacht zelf ook namelijk dat de Daewoo ISO9141 was en heb hierop een (werkende) eigen kabel gemaakt.
De reden waarom ik dacht dat het ISO9141 was is vanwege de pinbezetting.

Daarna aller bovenste kabel gemaakt maar dit deed ook niets.
Deze kan ik helaas niet testen maar als de OBDII kabel wel werkte dan heb ik genoeg vertrouwen in mijn soldeerkunsten.

Ik denk dat Philipstech bedoeld dat de combinatie van schema en EFIlive niet werkt.
Een degelijke kabel en EFIlive zal wel werken(?)

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

De protocollen die je noemt zijn de wettelijk verplichte EOBD/OBD2 protocollen.
Elke fabrikant gebruikt echter zijn eigen protocol voor zijn eigen testers.
Daar kan de hardware van anders zijn, zoals bij ALDL of de commando's en antwoorden die verstuurd worden.
Veel Europese en Aziatische fabrikanten gebruiken ISO9141 (zonder toevoeging "-2") dat definieert de hardware, maar verder niets.

philipstech (0), 14 jaar geleden

Beste Oldford,
Sanscorp,

Helaas is het zo dat Daewoo voor 2001 het aldl protocol gebruiken.
Het lijkt odb2 maar het is de australische uitvoering met 16 pins odb2 stekker maar het is wel degelijk adld met 8192 baudrate.
Ik ben hier ook al eens de mist in gegeaan met ELM 327 bouwpakket die dan @#$ niet wilde werken.
Naar goed onderzoek kwam ik dan ook tot de conclusie dat het aldl was.
En bij een aldlinterface werkt de bovengenoemde software "Tyranus Daewoo" en "Daewoo scanner v2.3" goed.


Philipstech

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Dat de verkoper van je interface het ALDL noemt wil nog niet zeggen dat het ook ALDL is.
Je zegt zelf al dat de schema's hierboven niet werken, nou dan is het geen ALDL.
Baudrate 8192 zegt ook niets, er zijn wel meer ecu's die op die baudrate communiceren, maar met een ander protocol dan ALDL.

sanscorp (0), 14 jaar geleden

Dan vraag ik me nog wel af wat voor interface het dan wél is.

philipstech (0), 14 jaar geleden

Sanscorp,

lees dit eens...


The ALDL package that we sell also comes with the 12 pin cable but we do not advertise it here because the Australian cars use a 6 pin plug, later updated to 16 pin OBD2 style but still ALDL !! ( confuses a lot of people who buy OBD2 scan tools on the net only to find it doesn't work.

In the UK you also have the 10 pin OPEL ALDL plug.

Het is een 16 pins GM aldl plug in de daewoo!!
En het nadeel van daewoo is dat er een data seintje nodig is om data overdracht te bevestigen alvorens je kunt uitlezen of resetten.

Mocht oldford denken dat het niet zo is dan moet je hem maar eens uitnodigen om het tegendeel te bewijzen.

Philipstech

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

O, dat is niet zo moeilijk.
De 16-pins diagnose stekker is geen ALDL stekker. Het is een J1962 compatible OBD2 stekker.

Dat een stekker de naam ALDL-stekker krijgt, bewijst nog niet dat het protocol dat gebruikt wordt ALDL is.
Opel heeft voor 1996 de 10-polige stekker gebruikt die vaak de ALDL-stekker wordt genoemd. Ook in jouw verhaal.
De protocollen die gebruikt worden zijn echter geen ALDL en de hardware aansluiting is dat zeker niet, dat is een ISO9141 aansluiting (zonder toevoeging -2).

Vraagje aan Sanscorp: is pen 9 wel bezet in jouw diagnose-stekker en zit daar ook een draad aan die naar de motor-computer gaat of zit pen 7 aan de motor-computer aangesloten? Want je dacht eerst dat het protocol ISO9141-2 was.

UNIVERSEEL11698 (0) PRO, 14 jaar geleden

Denk niet dit is ALDL die lees ik zo even uit, zijn ontzettend veel varianten.
De juiste software bij je type motorcomputer is het belangrijkst anders krijg je verkeerde data in beeld.
Ook moet je bij sommige types een 10K weerstand ergens in de diag connector plaatsen om de computer
in een bepaalde uitlees modus te brengen.
Ook zijn er types met 12v en types met 5v communicatie spanning.

Ik heb even gekeken wat Daewoo scanner v2.3 uitzend en dat is id een ALDL variant.
Dat zou dus eventueel kunnen werken.(philipstech had die ervaring ook al vlgs mij)

Zelf gebruik ik als ik dit soort interfaces bouw altijd een Max232, weet je zeker dat de interface goed is.
Dat transistor spul is vaak niet stabiel genoeg.
Ook een goede voeding is erg belangrijk (beter niet van de PC afhalen)
http://www.hotserver.ch/Club-Calibra/pic...
Heeft alle voordelen die ik zojuist genoemd heb.

Deawoo informatie(model 1999) die ik heb zegt sluit je tester aan op pin 9 (communicatie)
Pin 6 zou wel eens een soort modus lijn kunnen zijn.(Mijn tester zet daar de L line draad op?)
Ik zou eerst eens kijken wat voor spanning je hebt op pin 9 en 6
EFIlive?????moet maar net jou model ondersteunen(veel varianten!!)
Oiram

sanscorp (0), 14 jaar geleden

Een paar weerstandjes en transistoren kan ik nog wel solderen;
Een max232 chip solderen en programmeren is wel iets anders, dit gaat mij echt niet lukken.
Daarnaast was het leuk geweest als het lukt; anders koop ik de kabel van Philipstech :)
Scheelt me een hoop frustratie haha.
Het is uiteindelijk wel noodzakelijk om de motor uit noodloop te kunnen halen, dit rijdt gewoon niet goed!

Ik heb veel software welke ik uit kan proberen:
- EFIlive v4
- WinALDL
- Freescan
- Tachopro (Tyranus?)

Los daarvan heeft EFIlive een configuratiebestand speciaal voor de Deawoo Nubira; je zou zeggen dat dit dus moet werken.

Ik ga gewoon dat schema proberen waarbij 12 volt is aangesloten; Helaas is de lokale electronica winkel gesloten op maandag... :( Was al langsgereden vanmorgen om het te proberen.

Voeding krijgt 'ie van pin 16, de +12v lijn.
Lijkt me stabiel genoeg een autoaccu.

Helaas dat jullie zo ver weg wonen haha anders had ik het wellicht even kunnen lenen voor de deur.

Dank voor de info!

sanscorp (0), 14 jaar geleden

[quote=philipstech]Sanscorp,

Het is een 16 pins GM aldl plug in de daewoo!!
En het nadeel van daewoo is dat er een data seintje nodig is om data overdracht te bevestigen alvorens je kunt uitlezen of resetten.

Philipstech[/quote]
Kan dit dataseintje (pakket) verzonden worden vanaf EFIlive of Daewoo scanner of Tyranus?
En heb je misschien een download linkje voor me? kan de sofware zo snel niet vinden nu..

én hoeveel wil je hebben voor de werkende ALDL kabel van E-Bay?


[quote=oldford]Vraagje aan Sanscorp: is pen 9 wel bezet in jouw diagnose-stekker en zit daar ook een draad aan die naar de motor-computer gaat of zit pen 7 aan de motor-computer aangesloten? Want je dacht eerst dat het protocol ISO9141-2 was.

oldford[/quote]
De volgende pins zijn bezet en bedraad, waar ze heenlopen weet ik niet precies, dit zal ik moeten doormeten:

16 / 12 / 9 / 7 / 6 / 5 en 4

Ik weet dat pin 4 en 5 bedraad zijn met een zwarte draad (aarde denk ik dus) en pin 9 is een orange draad.
Rest weet ik even niet meer uit mijn hoofd.

sanscorp (0), 14 jaar geleden

is er iemand in staat om mij Tyranus daewoo scanner 2.3 te geven?
Klein programma kan wel over de mail denk ik: doe maar even naar mijn spam adres haha

thug_life_scorpion(apestaartje)hotmail.com

dank!!

philipstech (0), 14 jaar geleden

Check de mailbox....

Philipstech

sanscorp (0), 14 jaar geleden

Hoe groot is het bestandje? heb hem nog niet ontvangen.
Anders kan het ook op as.lahaye (@) gmail.com, iets meer ruimte om bestanden te ontvangen :)

Hoeveel wil je hebben voor de ALDL kabel van E-Bay?

En als laatste vraag :)
Op welke pinnen moeten die aangesloten worden?
Vind het raar dat 4 kabels (ook speciaal voor GM ALDL) niet werken.

sanscorp (0), 14 jaar geleden

zegt dit jullie iets?
schijnt dat dit in de auto zit, of is dit alleen voor amerikaanse modellen?

J1850-VPW

zie website: http://www.obd-ii.de/tech_com-uebe.html

UNIVERSEEL11698 (0) PRO, 14 jaar geleden

J1850-VPW gebruikt pin 2 en 10 in de diag connector, heb jij niet.
Ook nog nooit gezien op een deawoo.
Oiram

sanscorp (0), 14 jaar geleden

Dan zal dit wel typisch Amerikaans zijn :)
Dank

Hopelijk ligt het alleen aan de software en werkt het kabeltje dat ik nu heb (zie afbeelding hieronder) wel gewoon!
Gister gesoldeerd, met EFIlive geprobeerd maar software blijft hangen bij uitvoeren macro (kan ook software probleem zijn)
WinALDL laat geen data zien via deze kabel

Nog even wachten op Philipstech dus :)
Heb de mail niet ontvangen dus hopelijk lukt het op mijn andere e-mail adres wel.


Deze heb ik als laatste gemaakt, doorgemeten en de verbindingen ge-driedubbel-checked:
[url=http://img191.imageshack.us/i/aldl2.jpg/][img]http://img191.imageshack.us/img191/2034/...[/img][/url]

philipstech (0), 14 jaar geleden

Sanscorp,

Download hem hier maar

http://www.sendspace.com/file/yi45w4



Philipstech

philipstech (0), 14 jaar geleden

Sanscorp,

Gebruik wel pen 9 en 5

Pen 5 is massa en 9 de data.

Philipstech

sanscorp (0), 14 jaar geleden

Super, dank!

ik heb een extra pin bijgemaakt zelfs: op de afbeelding heb je helemaal onderaan "Ground / common" dus de aarde.
Deze heb ik doorgetrokken naar pin 4 van de auto welke echt aarde is (doorgemeten)

+12v = pin 16
ALDL Data = pin 9
ALDL ground = pin 5
Ground = pin 4

zo heb ik de bovenstaande kabel aangesloten.
Van EFIlive geen reactie, hopelijk van de nieuwe download wel!
komen we morgen achter, helaas wel werken maar zal de laptop en software meenemen en in mijn pauze om 12:00 kijken.
Antwoord post ik morgen rond 13:00 :)

Als dit niet werkt geef ik de DIY interface echt op haha.

**Yes! software is binnen, dank dank dank!**

sanscorp (0), 14 jaar geleden

Helaas, geen verbinding kunnen maken.
Nog een schema gevonden, exact hetzelfde als ik heb alleen zijn op de Com1 pinnen 1, 4 en 6 met elkaar verbonden, en pin 7 en 8.
Bij de lampjes rechts boven in het Tyranus scherm branden "CTS" "DCD" en "DSR" Rood, geen verbinding dus..
Tevens rechts onderin een mededeling (in het pools?) waaruit ik denk op te maken dat er geen verbinding is :)

Even voor de zekerheid, de COM1 poort moet als volgt ingesteld worden.

Windows instelling COM1 poort:
Bits per seconde: 9600
Databits: 8
pariteit: geen
Stopbits: 1
Datatransportbesturing: Geen (Hardware is ook een keuze)

Tyranus instellingen com poort onder het menu "Options --> Com poort setup"
Com poort 1
Baud Rates: 8192
Parity: None
Databits: 8
Stopbits: 1
Flow control: (vinkjes uit??)
Xon Char 17
Xof char: 19

Vervolgens bij het tabblad "Options" kiezen voor Data packet mode 1 ALDL data stream setup
en op Connect klikken, dan gebeurd er niets..

voel me heel stom maar weet niet of het nou aan de software (instellingen) ligt of aan de hardware die gewoon niet compatible is..

philipstech (0), 14 jaar geleden

Sanscorp,

Dat zal ook niet werken,omdat er geen start commando gegenereerd wordt.
Ik ben hierdoor ook al dagen wezen etteren en kreeg het met die zelfbouw pakketjes niet voor elkaar.
Daarop die interface gekocht en daar kreeg ik WEL reactie,en daar bij een scanner 2 van Daewoo en die had een vierkante connector (ook te gebruiken op de nexia)en daarvan A en B op 9 en 5 aangesloten op de auto.
Daarom weet ik dat het 100% ALDL is en niks anders.

Je mag ook de scanner 2 "huren" voor een periode.

Laat het me weten.

Philipstech

sanscorp (0), 14 jaar geleden

Je zei dat je een werkende kabel had voordat je de scanner kocht?
Doe je deze kabel nog weg, zo ja voor hoeveel?

wellicht dat ik de kabel dan wel wil overnemen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chevrolet Nubira of stel zelf een nieuwe vraag.