Ik heb het volgende probleem: Het koelwater-reservoir staat op een bepaald niveau, maar als ik een 20 tot 40 minuten gereden heb, zou het niveau hoger moeten zijn ( denk ik ? ) maar het staat op het zelfde niveau.
Die vloeistof is ook niet erg heet,maar onder de (radiator)dop is het wel heet,en staat het tot aan de dop.
de motor-temperatuur stijgt tijdens het rijden niet verder dan halfverwege, ook als de auto een paar minuten stationair draait, de fan hoor ik ook nauwelijks aanspringen.
Mij lijkt het niet normaal dat de vloeistof niet stijgt/uitzet maar op het zelfde niveau blijft, zou de thermostaat-klep kapot zijn,of is er iets anders aan de hand?
Heeft iemand hier ervaring mee, en enig idee ook wat het evt zou kosten( bij benadering)?
mvgr. Peter.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Is allemaal normaal hoor bij een PT.
De tempmeter in de auto gaat alleen zomers als het goed heet is iets over de helft heen en mocht die echt te heet worden dan gaat het rode klokje branden(wat ook brand als je de veiligheidsgordel niet om hebt) met die akelige gong.
Dan is de rubber slang tussen de radiator en de bak vrij lang,waardoor je geen stijging van het niveau in het bakje ziet.
Zet je airco eens aan en luister of dan wel de fan aanslaat,die moet dan constant draaien in zijn hoogste toerental,het laagste toerental komt in als de radiatortemp te hoog is en idd bij deze buitentemperaturen hoor ik mijn fan ook niet draaien.
Draait je fan niet als je de airco aan hebt staan dan is idd je fan kapot,ja wat heet,de koolborstels zijn dan versleten.
Als je thermostaat kapot is (open blijft staan)komt je motor en verwarming niet op temperatuur en blijft hij gesloten dan zal hij gaan koken(is dan net of je in de mist rijdt hahaha).....maar koken kan ook duiden op een vertopte radiateur en dat kun je voorkomen door het systeem op tijd te spoelen met een speciaal in de handel zijnde middeltje,daarna koelvloeistof aflaten en spoelen met schoon water en daarna af te vullen met het juiste koelmiddel(de G12,tegenwoordig de G30 dacht ik,maar in ieder geval rood van kleur)....die verstopte radiateur komt bij een PT gem vaker voor dan bij een andere auto.
Peter,
Zoals hierboven ook staat klinkt het niet echt als een probleem. De meter hoort zo tot de helft te gaan en daar ongeveer te blijven. Als de thermostaat open blijft staan komt de motor langzaam op temperatuur en zal de meter een langere tijd koud aan geven. Als de thermostaat dicht blijft staan zal de motortemperatuur alleen maar op lopen en zal de fan constant draaien.
Het niveau in het reservoir zal in principe alleen stijgen als de vloeistof door hitte uit gaat zetten (bijvoorbeeld zomers in de file). Bij afkoelen neemt het systeem die vloeistof weer terug uit het reservoir. Overigens kan het verwijderen van de radiatordop na het rijden gevaarlijk zijn. Door de druk in het systeem kan kokend heet water uit de radiator spuiten!
Mvg,
Jvr
13 jaar
Oké, ben weer een stuk gerustgesteld, bij de andere auto's die we (gehad) hebben, werd het reservoirpeil nl. wél hoger vandaar... Sorry voor de late reactie, laatste tijd weinig achter de pc gezeten. Mvgr Peter.
13 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chrysler PT Cruiser of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar