Hallo
Bij deze mijn probleem
Aanjager/airco werkt niet geen spanning op bruine stekker die in de aanjager gaat.
nieuwe aanjager motor gemonteerd nog steeds niks.
airco op nieuw laten vullen niks lampje airco brandt ook niet op schakelaar.
schakelaar ook vervangen maar nog steeds niks
wie o wie heeft eventueel een oplosing
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
aanjager motor vervangen zonder een + en - te hebben zal niet werken.
Controleer de zekeringen. en volgens mij kwam de + voor de aanjager van het contact slot
hallo
dank je voor de snelle reactie
zekeringen zijn goed
alle draden van het contact gecontroleerd staat gewoon spanning op zowel voor de stekker en achter de stekker maar bij de aanjaag moter geen spaning
draad doorgemeten middels ohm meting gewoon goed maar geen spaning ?
als laaste wanhopige poging draad getroken vanaf contact naar de bruine stekker verbonden met plus
op de print in de aanjaag motor relais vastgezet nu draait de aanjaag motor wel 1 stand
maar airco werkt niet.
14 jaar
Jij zoekt naar een oplossing of informatie, meerdere peronen zoals ik zoeken ook naar informatie/gegevens van de auto ! Waarom vul je die gegevens niet in? wordt tenslotte toch aangegeven bij het starten van een Topic.
Mijn glazen bol geraadpleegt en die vroeg is de auto voorzien van handmatige airco of ecc, bouwjaar ect, ect en toen ging die kapot.
Maar goed zonder al te veel gaan zoeken en vragen stellen, zal ik je vraag beknopt beantwoorden naar hadmatige airco, de rest moet je zelf maar zien uit te dokteren.
De weerstand (eigenlijk niet, lees de rest) van de kachel is kapot, en die zit in het ventilatiekanaal links naast de aanjagermotor, te bereiken binnen in de auto onder dashboard.
Op desbetreffend onderdeel van de weerstand behuizing zitten 3 of 4 spiraalveren, (de werkelijke weerstanden) voor elke aanjager stand 1, daartussen zit een thermische zekering (ziet eruit als een diode) en die is KAPOT.
De thermische zekering zorgt ervoor dat de kachelmotor beschermd is tegen smelten/verbranden bij hogere temperaturen, dus wat je nu hebt gedaan vanaf het contacslot een draad hebt getrokken naar de kachelmotor is geen goede zaak, want op vol vermogen trekt de blower 16A, dat is een spanning van zo'n 14V, komt overeen met een vermogen van 220 W.
Tot slot: als die thermische zekering kapot is werkt de blower en airco ook niet want die gaat ook over de weerstand, je hebt tenslotte buiten het elec circuit om rechtreeks 12 volt op de blower gezet.
Ga ook niet die thermische zekering overbruggen, bestel/koop een nieuwe.
(dit is mijn antwoord en daar moet je het mee doen ;) )
hallo
bedankt voor je antwoord.
en mijn excuses dat ik niet alles heb ingevuld.
ik heb alleen nog een aanvullende vraag .
de weerstand zit die in het huis waar de aanjaag moter ingeplaats wordt?
zal ik dan het huis moeten demonteren
of kan ik er zo van buiten af bij.
het gaat inderdaad om een handmatige airco.
ik weet op dit moment niet hoe ik de gegevens moet aanpassen van de auto
xantia
2.0i 16v break
benzine
bouwjaar: 9-7-1999
13 jaar
De weerstand module zit, wat ik al zei in het ventilatiekanaal links van de aanjager.
Dus, het ventilatiekanaal bevindt zich achter het dashboardkastje is van onder te bereiken zonder dat je het handschoen/maandverband kastje moet demonteren.
Je haalt de vloerbedekking weg onder het dashb kastje, zoals je ook hebt moeten doen bij het vernieuwen van de kachelblower.
Het ventilatie kanaal haal je los van de blower, de module zit links kort in de buurt van de blower gemonteerd, je kunt hem niet missen want er zit een 5 polige stekker aan, 4 ervan gaan naar de schakelaar voor stand 1, 2, 3, en 4, en ik meen dat de witte naar de blower gaat.
Hallo
ik wil helemaal niet vervelend zijn
maar kan de weerstanden echt niet vinden heb me het apelazerus gezocht
zijn er misschien tekeningen/fotos van waar ze precies zitten.
ik wordt er hopeloos van
HELP HELP HELP
bij voorbaat dank
13 jaar
Sorry, sorry dom dom,mijn antwoord is gebaseerd op zonder airco had dus ook zonder airco moeten vermelden, en heb ik niet gelezen dat je de gegevens had vermeld.
Dan blijft er nog 1 ding over en dat zijn de transistors van de motor, en die zitten in de behuizing van de blower, je zegt dat je de motor hebt vervangen dus ik neem aan alleen de motor.
We beginnen opnieuw,
Op de behuizing (kachel) zitten dus als het goed is. een rode, zwarte, en een bruine stekker, die moet je los halen.
Draai de drie kruiskopschroeven rondom los, enz, enz zoals je ook eerder hebt gedaan bij het vervangen van de motor, verwijder de motor
Je moet dan het volgende zien op onderstaande foto.
[url=http://postimage.org/image/1fx8v6sas/][img]http://s3.postimage.org/1fx8v6sas/transi...[/img][/url]
Die transistors zitten gesoldeerd en met popnagels vast, zijn los te verkrijgen bij Conrad of electro zaak, 2 transistors type MJ11015.
Als je ze zelf gaat vernieuwen zul je ook geleide pasta op de transistors moeten smeren op het kontak vlak.
Nogmaals mijn excuus,
suc6
hallo
opgelost zekeringkast was doorgebrand
13 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Xantia of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar