Citroën AX 1.4: afgeslagen

Bouwjaar: 1990

AX 1.4 met injectie is afgeslagen na starten bij stationair. Daarna niks meer.
Distributiekap+rotor vervangen. Ontstekingsmodule+bobine vervangen. Geen resultaat. Bougies vonken zeer zwak, hij pruttelt een heeeeeel klein beetje (1-2 cils.) als de elektroafstand tot 1 mm wordt gereduceerd. Iemand een idee?

Pluriel

Geplaatst door Pluriel (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Citroën AX? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

GOVA (0) PRO, 19 jaar geleden

De hoogspannningskabel tss bobijn en distributiekap ? Controleer de vonk eens aan de bobijn !

Pluriel (0), 19 jaar geleden

Zwakke vonken bij bobine en bougies. Ik had eerst de ontstekingsmodule vervangen (zonder bobine). Kan het zijn dat die nieuwe module ook weer kaduuk is (ik weet zo even niet of bobine of module oorzaak van de ander is of andersom).

Hoe werkt benzinepompje trouwens (ik denk dat dat het is, want hij pruttelt wel als je elektroafstand bougies verkleint)? Ik hoor wel een klik, er staat netjes 12 Volt op, maar er komt geen benzine uit de leiding als ik die bij injectiehuis los trek en contact aan. Maar misschien hoort dat zo bij injectie?

willem12104 (0), 19 jaar geleden

Ik heb hetzelfde gehad met mijn BX 1.4 injectie (zelfde motor). Naar lang doorstarten wil ze op 2 drie cilinders lopen. Wel vonk, geen benzine. De oplossing: Het benzinepomp relais. Zat bij mij rechtsvoor tegen het spatbord aan, in een plastic zakje. relais was zeer warm. Ook heb ik een van de draden vernieuwd. Geen enkel probleem meer. Het benzine principe werkt als volgt: Na contact aanzetten bouwt de pomp druk op. Zoem geluid onder je achterbank (twee seconden) gedurende die tijd moet er benzine uit je slang komen. Daarna grijpt je benzinedrukregelaar in (constateerd een lek, immers je hebt de slang eraf gehaald). Ik ken maar weinig U9 motoren die een leven lang vol houden op een brandstof relais. PS, het zijn er twee in eenzakje vast geschroefd tegen het spatbord. Meestal is er een stuk, maar beter allebei vervangen. Laat effe weten of het gelukt is!

Pluriel (0), 19 jaar geleden

Bij mij zit het pompje niet onder achterbank, maar tegen schutbord, maar dat lijkt me niet uit te maken. Ik hoor overigens wel een klik bij contact aan. Dat is het brandstofrelais neem ik aan?
Zit het brandstofrelais ergens in/op/onder/naast de injectiecomputer (grote zwarte behuizing, tegen binnenkant spatbord aan?

willem12104 (0), 19 jaar geleden

Allereerst zit mijn computer onder de bijrijdersstoel (BX standaard). Ik heb het effe nagekeken maar je brandstofpomp zit toch echt op je tank onder de bank. Is dit niet je tankontluchting wat tegen je schutbord zit? De klik die kun je nauwlijks horen, het is maar een licht relaitje. Voelen doe je het wel. Het klikken is van zware relais zoals voor bijv startmotor. Wat ik me kan herinneren van de 205 (zelfde blok zelfde groote van auto) is dat je relais ook aan de bijrijderskant (rechts) tegen het schutbord aan zit. Het relais ziet eruit als een kubusje, met aan de onderkant de kontactpunten en aan de bovenkant een palletje met een gaatje, daarin een boutje die het relais vasthoud.

Pluriel (0), 19 jaar geleden

Pompje zit bij mij echt tegen schutbord, bij latere typen bij de tank. Ik hoor ook duidelijk een relais (AX is nu ook weer niet zo goed geisoleerd...) bij contact aan. Maar ik zal eens wat gaan vervangen.

Pluriel (0), 19 jaar geleden

Mijn excuses, want dat was niet het pompje, maar de drukregelaar. Pomp zit in de tank zelf. Die pompt verder prima. Ik heb ook de twee relais vervangen, ook niks. Ik verdenk nu de ECU zelf dan maar. Iemand nog iets liggen? Bosch monopoint ding.

Pluriel (0), 19 jaar geleden

Het was de ECU.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën AX of stel zelf een nieuwe vraag.