Citroën Xantia: automaat schakelt aarzelend van 1 naar 2

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0 16V

Hallo !

Ik wil even weten of ik een probleem heb met mijn electronisch aangestuurde automaat. Ik ben namelijk een nieuwe Xantiarijder en ik ken de auto nog helemaal niet.

Hij schakelt nogal aarzelend van 1 naar 2. In de volle seconde die hij daarvoor nodig heeft slipt de bak en daarna "pakt" hij pas. Het toerental schiet niet omhoog maar blijft in die seconde constant. Het maakt niet uit of de bak warm of koud is.

Ik heb me laten vertellen dat de automaat 11 schakelprogramma's heeft. Ik rij rustig, dus hij neemt dan waarschijnlijk de comfort instelling. Ik kan me daarbij voorstellen dat er wat slip wordt ingebouwd bij vooral de laagste verstellingen, maar een seconde vind ik toch wel wat al te lang duren. Overschakelen van 2 naar 3 en van 3 naar 4 gaat wel bliksemsnel. De auto heeft 115.000 gelopen en er heeft nooit een aanhanger achter gehangen.

Zijn er andere Xantiarijders met dezelfde motor/automaatbak die dit ook herkennen of niet ? Is dit normaal of is de bak (bijna) defect) ? En als er een defect is, wat is dat dan precies ?

Ik hoop dat er mensen reageren... Bij voorbaat dank !
Ronald

Ronald de Rooij

Geplaatst door Ronald de Rooij (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Citroën Xantia? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

civts (0) PRO, 16 jaar geleden

Hallo. Deze bakken zijn erg gevoelig voor te weinig of te veel olie in de bak. Zal even de olieniveau laten controleren. Meeste gevallen is het niveau te laag. Als het idd te laag is, kan je beter olie verversen van de bak. Meeste gevallen ken je de auto niet weer!! Groet.

andreas08 (0) PRO, 16 jaar geleden

is de automaatbak al eens ververst is het filter al eens schoon gemaakt
deze vragen komen als eerste bij mij op

jeffie (0), 16 jaar geleden

je kan de automaat laten uitlezen bij dealer

Gerben75 (0), 16 jaar geleden

Graag even de olie vernieuwen en de oliefilter in de automaatbak!! Scheelt een hoop!

Groetje Gerben

Ronald de Rooij (0), 16 jaar geleden

Update: Het hoort bij de AL4 bak. Deze heeft in alle versnellingen een lock up. Voor de tweede versnelling is de zaak bovendien gekoppeld aan de snelheid en de stuuruitslag. Gaan deze waarden buiten bepaalde toleranties, bijvoorbeeld als je snel een bocht in gaat, dan ontkoppelt de bak automatisch om onderstuur tegen te gaan.

Het doorschakelen van 1 naar 2 gaat ook in twee stappen. Het schakelen gaat bliksemsnel, het koppelen niet, om klappen in de aandrijflijn te voorkomen. Ook is de temperatuur van de motor van belang. Om de katalysator te sparen, houdt de automaat de eerste en tweede versnelling bij koude motor langer vast. Sjonge wat een electronica !!! Resultaat is dat de bak bij warme motor traag koppelt in zijn 2 en bij koude motor zeer traag koppelt en als je snel de bocht neemt helemaal niet koppelt. Wie het bij Citroën verzonnen heeft moeten ze alsnog met terugwerkende kracht ontslaan, maar er is dus géén defect.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Xantia of stel zelf een nieuwe vraag.