Ben sinds gisteren eigenaar van een C5 1.8 op G3.
Het is mij opgevallen dat de auto benzine verbruikt ( best veel),terwijl ik op gas rijd.
Heb de hele tijd met de airco aan gereden.
Werkt de airco alleen op benzine ?
Ik kan me geen andere reden bedenken waarom ie benzine verbruikt,behalve lekkage.
Bedankt voor antwoorden en tips.
Adri
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Als je op LPG rijd en er word zoveel benzine verbruikt zoals jij zegt dat het opvalt zou de motor ontzettend slecht moeten lopen (twee brandstoffen).
Lekkage lijkt mij in dit geval ook niet de veroorzaker dat zou je moeten zien en ruiken.
Loopt de auto wel op LPG en niet toevallig op benzine door een storing of de schakelaar die verkeerd staat.
Hans
Motor loopt zeer fijn. Volgens de LPG-indicator ( AG Autogas ) loopt ie op LPG.(anders zou het rode lampje gaan knipperen)
Ruik geen benzine,alles is normaal.
Weet zeker dat ie op gas rijdt,tank is inmiddels leger geworden ( veel gereden :-) )
Enige dat ik me voor kan stellen is dat de airco best veel benzine nodig heeft.
Of loopt de airco ook op gas ?
Adri
18 jaar
een airco draait niet op brandstof ADRI, de aircopomp wordt doodsimpel aangedreven dmv van een mulitiriem en draait gewoon mee met de motor.. indien deze pomp wordt ingeschakelt vraagt deze iets meer weerstand van de motor, vandaar ook een minder gunstig brandstof verbruik.
paul,
waarschijnlijk brandstofafsluiter lek, gaat dan op mengesel gas/benzine rijden, dit probleem is hier op de site ook al eerder aan de orde geweest.
LPG regelt blijkbaar dusdanig de toevoer terug dat hij werkelijkwaar netjes blijft lopen.
De airco loopt gewoon met de motor mee, en heeft zelf geen eigen brandstofverbruik.
succes Marcel
een brandstofafsluiter is hier niet van toepassing, tegenwoordig worden de injectoren lam gelegt zodanig dat de brandstofdruk gehandhaaft blijft.. dubbelloop van 2 soorten brandstoffen en zonder storing is niet mogelijk.
paul,
Adri,
Lees je op de benzinemeter niet de hoeveelheid gas of als de motor op lpg loopt dan is het logisch dat het niveau minder word.
Hans
maar als hij dan TOCH brandstofverbruik heeft, dan zullen die injectoren gewoon doortokkelen.
Hier zou ik in elk geval de storing gaan zoeken.
Groeten Marcel
@hans,
Op benzine meter geeft ie hoeveelheid benzine aan.Heb ik als eerste getest.
Op reserve 25 liter gas erbij , maar bleef op reserve staan.
Daarna 25 liter benzine en hij gaf halfvol aan.
Adri
18 jaar
Oke,
Dan is dat dus uitgesloten het had een simpele verklaring kunnen zijn,ik zou het nu zo snel niet weten wat dan het probleem is.
Hans
Hoe geeft ie de hoeveelheid gas aan dan ???
Kan inderdaad wel eens kloppen wat hans zegt, maar dan geeft ie enkel het lpg peil aan als de motor daadwerkelijk op lpg loopt.
Schakel daarom lopend eens terug naar benzine, en kijk of je een verandering van de wijzernaald ziet.
Groeten Marcel
Voor de zekerheid net gecontroleerd : Benzine meter geeft bezine aan.
Hoeveelheid LPG wordt dmv led-jes op de schakelaar aangegeven.
Benzine-meter geeft dus NIET hoeveelheid LPG aan.
Adri
18 jaar
oke, dus toch uitgesloten.
dus toch probleem geworden voor garage of gasspecialist, systeem zal even uitgelezen moeten worden.
Denk toch dat het probleem ergens zit bij het afsluiten van de injectoren dan.
Succes Marcel
Denk het "probleem" gevonden te hebben.
Op C5club.nl het volgende gelezen :
"De brandstofmeter loopt inderdaad terug tijdens het rijden op gas.
Er zou inderdaad een reset naar het oorspronkelijke niveau moeten zijn op starten/stoppen danwel afsluiten/openen, maar dat werkt bij maar 1 op de 2 keer goed"
Dus de benzinemeter "denkt" dat er benzine verbruikt wordt...
Alleen de reset van de hoeveelheid benzine in tank gebeurt niet : misschien klepje open/dicht doen als ik LPG tank
Heb net volgetankt met benzine.Ga ik morgen kijken hoeveel benzine er verbruikt is.
Hoop dat dit het probleem is.
Ik zal jullie morgen effe laten weten of het probleem opgelost is.
18 jaar
Dat moet het wel zijn Adri want zoals ik al eerder zei wanner de motor op twee brandstoffen zou lopen merk je dat direct.
Hans
Beste hans.
Contrtoleer even deze topic home » Volvo (Particulieren) » Waar blijft mijn benzine?
en deze home » Kia (Particulieren) » 50 % LPG en bezine verbruik
Zo zijn er nog een paar te vinden
Allemaal mensen die op een mengsel van lpg en benzine reden, en gewoon probleemloos.
Groeten Marcel
Net gaan tanken. 2 Liter benzine , 35 liter gas.
Dus het probleem is gewoon dat de benzinemeter "denkt" dat er benzine verbruikt word.
Ook effe naar de Citroen dealer geweest.Onder de achterbank zit een relais van AG , die ervoor
moet zorgen dat de meter "gereset" wordt.Dit doet mijne dus niet.
Het rare is : als ik benzine tank doet de reset het wel !!! Ook met slechts 2 liter benzine.
Nieuw relais kost ± 65,- ex BTW en ex montage, maar weet niet of het verstandig is deze te vervangen.
Als ik benzine tank , reset hij wel.
Hoe "weet" de meter dat ik getankt heb ? Kan ik dat droog "nadoen" ( dus zonder tanken ) ?
Heb al geprobeerd klep te openen,tankdop eraf,en klepje in vulopening open te doen, geen resultaat.
Adri
18 jaar
Doet mijn C5 ook. De electronische benzine meter telt blijkbaar hoeveel kilometer je met welk verbruik hebt gereden en rekent uit hoe vol de tank zit. Als ik een lang stuk op LPG rijd loopt de benzine meter terug tot ik zelfs een melding op mijn display krijg dat ik weinig meer over heb. Als ik stop is de electronica weer gereset en staat de meter weer op het niveau van het begin van de rit (als ik op LPG reed).
Heb ik dus aleen last van als ik grotere afstanden rijdt. Bij korte ritjes nooit want dan denkt de meter dat ik elke rit maar een paar liter verbruik en zegt hij nooit dat de benzine bijna op is. Stop dus altijd minimaal voor 2 uur benzine in de tank dan kun je zonder melding 2 uur op LPG rijden.
18 jaar
Adri je relais dat de brandstofmeter reset is defect. Het relais zorgt voor een kortstondige puls op het signaal naar de benzinemeter zodat deze reset. Bij het tanken krijg je ook zo'n puls. Als je iemand kent die handig is laat hem er eens naar kijken, zit waarschijnlijk onder de dop in de vloer onder de achterbank. Als je het niet zo'n probleem vindt kun je er mee blijven rijden. Als je benzine tank voor meer dan 1/3 vol zit zal de benzinemeter ook na een paar dagen resetten.
Ik heb destijds bij mijn 406 in de garage de hele tank eronderuit laten halen ;-)
Probeer in het weekend iemand naar mijn relais te laten kijken.
Deze zit inderdaad onder de de deksel onder de achterbank ( passagierskant).
Maar ik vind 65.00 ex btw wel vrij duur voor zo'n "simpel" relais.
Adri
18 jaar
Bij veel auto's is zo'n puls een enkele "stroom uit" op een constante "stroom aan" waarbij óf de spanning óf een derde signaaldraad de hoeveelheid aangeeft.
Misschien ben je dus klaar met een schakelaar ertussen als workaround :)
18 jaar
hou je neus af en toe bij de uitlaat dan kun je ruiken of hij op gas of benzine loopt
op de tank zit een gasafsluiter deze is magnetisch met een schroeven draaier kun je voelen of hij werkt
Bij korte ritjes zal de benziemeter niet gereset worden, maak ik een langere rit, bij mij 40km+, auto op slot met AB en dan weer openen met AB, dan wordt de meter wel gereset en geeft hij wel weer de juiste tank inhoud aan. (Zie ook citroenforum.nl en c5club.nl)
18 jaar
Ik heb het zelfde probleem met mijn C 5 maar bij mij gaat het rode letje ook nogal eens branden gelijktijdig met de groenen
Dit alles onder het rijden
Loopt op dat moment gewoon normaal
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën C5 of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar