close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Citroën Ax: Hoe nu distr.riem vervangen??

Bouwjaar: 1989

Van mijn ax 1.4 D, waarvan onlangs de distributieriem gebroken was, heb ik een nieuwe (andere) dieselpomp gemonteerd, kop verwisseld en ook de zuigers staan niet meer in de originele stand...
Waar moet ik nu beginnen voor het plaatsen van de nieuwe riem??

Geplaatst door

Diek (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Je moet de nokkenas met 1 bout vergrendelen, de pomp met 2 en de nokkenas met 1 in het vliegwiel. Dan staat alles op tijd.

RoelV 0
badge

19 jaar

Peugeot 106(Zelfde blok) benzine- en dieselmodellen 1991-1994 3. Dieselmotor 3.3 Distributieriem uit- en inbouwen


Bijzonder gereedschap
Sleutel voor het ronddraaien van de krukas (-).0117EZ


BDP-pen (-)0153N
Vliegwielblokkeerpen (-).0132 Q
Spangereedschap distributieriem (-).0132 XZ
Riemspanningsmeter SEEM C.TRONIC 105.5


Aanhaalmomenten in Nm (kgf.m)


Krukaspoelie 20 (2,0)
Spanrol 15 (1,5)


Let op! Vervangingstermijn distributieriem 120.000 km.


- Maak de accukabels los.
- Krik de voorzijde van de auto op en plaats rechts een bok.
- Schakel de hoogste versnelling in.
- Verwijder de bescherming uit de wielkuip.
- Verwijder de bout (1 in figuur 6.5).
- Maak het voorgloeirelais los.
- Verwijder de dynamoriem en de krukaspoelie.
- Verwijder de koplamp rechtsvoor.
- Verwijder de distributiekappen.
- Verwijder de voorgloeibougies.
- Verdraai de krukas tot de blokkeerpen van het vliegwiel kan worden aangebracht (speciaal gereedschap (-).0132 Q).
- Blokkeer de nokkenas met een bout (M8 x 40).
- Blokkeer de inspuitpomp met twee bouten (M8 x 30).
- Draai moer van de spanrol (5 in figuur 3.3) van de distributieriem los.
- Verwijder de distributieriem.


Figuur 3.3: Blokkeerpen en -bouten aanbrengen



1 Vliegwielblokkeerpen
4 Blokkeerbouten (nokkenasriemwiel: M8 x 40 en inspuitriemwiel: M8 x 30)
5 Moer van spanrol




- Controleer of de spanrol en de geleiderol vrij kunnen draaien (geen zware punten).
- Controleer of de blokkeerpen en de blokkeerbouten zijn aangebracht.
- Breng de distributieriem aan. Let hierbij op de montagerichting. Houd de distributieriem aan de lange zijde gespannen en breng de riem achtereenvolgens aan over het krukasriemwiel, de geleiderol, het inspuitpompriemwiel, het nokkenasriemwiel, de spanrol en het waterpompriemwiel.
- Draai de spanrol linksom zodat de distributieriem licht wordt gespannen en zet de moer vast.
- Verwijder de blokkeerpen en de blokkeerbouten en verdraai de krukas vier omwentelingen in de juiste draairichting. Breng de blokkeerpen weer in het vliegwiel aan.
- De distributieriem kan op twee manieren worden voorgespannen:
- Distributieriem voorspannen, methode 1 (figuur 3.4): Breng speciaal gereedschap (-).0132XZ aan (gewicht 1,5 kg aan hefboom 8 x 8 mm waarbij het gewicht op 80 mm vanaf het midden van de opening in de spanrol hangt). Houd de hefboom horizontaal. Draai de moer van de spanrol los en druk op het uiteinde van de hefboom om de spanning iets te verhogen. Zet de moer van de spanrol vast. Verwijder de vliegwielblokkeerpen. Verdraai de krukas twee omwentelingen in de juiste draairichting. Breng de vliegwielblokkeerpen weer aan. Wacht een minuut zodat de riem zich kan zetten. Ontspan de distributieriem weer. Zet de moer van de spanrol vast.



Figuur 3.4: Distributieriem voorspannen met behulp van speciaal gereedschap (-).0132XZ

- Distributieriem voorspannen, methode 2 (figuur 3.5): Breng een riemspanningsmeter (speciaal gereedschap SEEM C.TRONIC 105.5) aan op de langste zijde van de distributieriem. Draai de moer van de spanrol los en verdraai de spanrol linksom tot de meter 50 SEEM-eenheden aanwijst. Zet de moer van de spanrol vast. Verwijder de blokkeerpen uit het vliegwiel. Verdraai de krukas twee omwentelingen in de juiste draairichting. Wacht een minuut zodat de riem zich kan zetten. Ontspan de distributieriem weer. Zet de moer van de spanrol vast.


Figuur 3.5: Distributieriem voorspannen met behulp van speciaal gereedschap (-).0132XZ



- Verdraai de krukas twee omwentelingen.
- Controleer of de blokkeerpen van het vliegwiel en de blokkeerbouten van de nokkenas en de inspuitpomp aangebracht kunnen worden.


Distributieriem spannen


- Blokkeer het vliegwiel met de blokkeerpen. Breng de riemspanningsmeter aan.
- Draai de moer van de spanrol los en verdraai de spanrol linksom tot de meter 39 SEEM-eenheden aanwijst. Zet de moer van de spanrol vast met 15 Nm. Verwijder de riemspanningsmeter.
- Verwijder de blokkeerpen uit het vliegwiel.


Distributieriemspanning controleren


- Verdraai de krukas twee omwentelingen in de juiste draairichting. Breng de vliegwielblokkeerpen aan.
- Breng de riemspanningsmeter aan op de langste zijde van de distributieriem. De riemspanningsmeter moet tussen 48 en 54 SEEM-eenheden aanwijzen.
- Breng de distributiekappen aan.
- Monteer de krukaspoelie.
- Zet de elektrische bedrading vast, breng de aandrijfriem van de dynamo aan en sluit de accukabels aan.



Beunhaas 1035
badge vip badge

19 jaar

Het vervangen bleek zichzelf uiteindelijk te wijzen (mede door hulp van hierboven) alleen liep het blok nog steeds niet. Naar de garage gebracht om de Diesel-pomp op tijd te zetten, kregen ze niet voor elkaar. Conclusie: de 2e D-pomp was ook kapot! :-((
Het hele gebakje naar de sloop gebracht (na er wel wat goede odnerdelen van afgehaald te hebben natuurlijk)
En een mooie/goede/nieuwere gekocht die ineens door de APK kwam.

Diek 0

19 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën AX of stel zelf een nieuwe vraag.