close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Citroën Berlingo: Koelvloeistof gevuld in oliekoeler waardoor carburatuer geblokke

Bouwjaar: 2008, Brandstof: Diesel, Motorcode: HDI

Na vervangen radiator en oliekoeler abusievelijk koelvloeistof direct in slang oliekoeler geschud. STOM, STOM, STOM... Na starten foutcode "carburateur blocked". Er is niet mee gereden. Koelvloeistof heb ik weer uit de oliekoeler laten lopen. Wat moet ik nog meer doen? Of moet eerst die foutmelding gereset worden????
Wie heeft eerder met deze onnozelheid van doen gehad en kan mij even helpen. Betreft overigens een Citroen Nemo (deze staat nog niet in de lijst!).

Geplaatst door

Salden (0)

al 20 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Een 2008 diesel met een carburateur? Lijkt mij een vertaalfout van je scanner.
Welke scanner gebruik je? en wat is het nummer van de fout?

oldford 0
badge

15 jaar

Welke software gebruik jij in vredes naam, een Nemo heeft geen carburateur :S


Sterker nog, die dingen heb standaart geen olie koeler ;)

waarom moest de radiator en "oliekoeler"vervangen worden ? bij een auto van 1 jaar?

Na een omhelzing met een paaltje radiator, condensor , intercooler en bumper moeten vervangen. Het gaat nu dus om die intercooler (onderdeelnr 0384L7) die naar ik aanneem olie nodig heeft en geen koelvloeistof. Op het dashboard komt toch echt de volgende foutmelding: Bloc. carbur. non disponible.

Salden 0

15 jaar

De tekst op het dashboard is in het Frans. De afkorting carbur. staat waarschijnlijk voor carburante of te wel brandstof.
Dat lijkt heel erg op een botsschakelaar die nog uitstaat. Bij Citroen zit die vaak onder de motorkap en heeft een rode knop.

Voordat je gaat starten moet je die intercooler SUPER SCHOON malen, eigenlijk moet er een nieuwe op en kun je deze weggooien.
Ook de slangen die aan beide kanten zitten moeten vernieuwd worden. Vervolgens moet de turbo en het inlaatspruitstuk gecontroleerd worden of daar geen koelvloeistof in zit, anders gaat het echt duur worden.
Een intercooler wordt NOOIT gevuld met iets, daar gaat de lucht voor de motor door om gekoeld te worden.
Als er iets in zit (Olie, water, koelvloeistof) dan wordt die meegezogen en komt dan in de motor terecht, wat zelfs tot een opgeblazen motor kan leiden.

oldford 0
badge

15 jaar

was het iets van Caburante Fable ? = brandstof nivo laag ;).

Yep. Taal in NL veranderd en ja hoor melding is "brandstof stop". Diesel was overigens helemaal op (zoon heeft niet alleen paaltje omver maar ook nog de tank harstikke leeg gereden). Diesel bijgevuld maar de melding blijft (non disponible is wel weg!) en auto start nog steeds niet. Overigens heeft de auto na de aanrijding altijd nog gestart en gereden (om garage in ter komen). Ik zal op zoek gaan naar die rode knop.
Wat de koelvloeistof in de intercooler betreft: de auto is alleen gestart en sloeg na na enkel seconden direct af. Slangen zal ik vervangen, cooler heb ik met water doorgespoeld en daarna droog gespoten met hogedruk. Hoe ziet die turbo eruit? Zit deze direct achter de slang van de intercooler?
Alvast mijn dank voor uw reacties!

Salden 0

15 jaar

Ik hoop dat je motor nog heel is.

oldford 0
badge

15 jaar

Nemo heeft volgens mij geen Crash sensor meer. (niet gezien bij die gebakjes)


Ja die zal wel vloeistof slag gemaakt hebben. Hoelng heeft hij gedraait, en hoeveel koelwater zat er in de intercooler (hoeveel heb je er in gedaan ?

Met welke snelheid is dat "kusje"gebeurt.


Wil je even het VIN posten.

Er zat 3 ltr in de intercooler. Heeft maar een 10 seconden gedraaid. Volgens mijn zoon, stapvoets, maar aan de bumper en balk te zien zal dit toch wat harder geweest moeten zijn. Wat is het VIN?

Salden 0

15 jaar

Vehicle Identification Number = VIN = serie- of chassisnummer.

Treb 0

15 jaar

De nemo heeft idd geen inertieschakelaar.

De BSI ontvangt van de airbagberekenaar de deceleratie-info en vraagt een de CMM om de brandstofpomp te onderbreken.

Deze functie dient moet hersteld worden in de BSI met het Diagnosetoestel.
zou eventueel manueel kunnen maar wel vrij omslachtig
Zal de procedure later op de avond nog posten

Als je zoveel olie uit de intercooler hebt gelaten zal er waarschijnlijk nog wat motorschade zijn.
m.a.w. volgens mij is je zoon lekker tot in het rood gegaan ;o)

Lainke 0
badge

15 jaar

Bij een zware aanrijding worden de brandstoftoevoer en de elektrische voeding van de auto automatisch onderbroken. Hierdoor worden ook automatisch de portieren ontgrendeld en gaan de plafonniers branden. Afhankelijk van de uitvoering verschijnt dan een melding op het display.

Opnieuw inschakelen.

Schakel de brandstoftoevoer en de elektrische voeding handmatig opnieuw in:

- zet de sleutel vanuit de stand STOP in de stand MAR,
- zet de richtingaanwijzerschakelaar volledig omhoog,
- zet de richtingaanwijzerschakelaar in de stand “Uit”,
- zet de richtingaanwijzerschakelaar volledig omlaag,
- zet de richtingaanwijzerschakelaar opnieuw in de stand “Uit”,
- zet de richtingaanwijzerschakelaar opnieuw volledig omhoog,
- zet de richtingaanwijzerschakelaar opnieuw in de stand “Uit”,
- zet de richtingaanwijzerschakelaar opnieuw volledig omlaag,
- zet de richtingaanwijzerschakelaar opnieuw in de stand “Uit”,
- zet de contactsleutel in de stand STOP.

Staat in het instructieboekje (RFTM)

GOVA 0
badge

15 jaar

Dat wist ik nog niet dat dit gewoon in het instructieboekje staat

Lainke 0
badge

15 jaar

Daarom ook RTFM ;) (Read the F*cking manual :) )

Je hebt groot gelijk ;o)

Iedereen kent de handleiding van de tv, video en dvd uit het hoofd
Maar een handleiding die echt nuttig is, wordt nooit bekenen waardoor de garagisten heel veel tijd verliezen die niet kan angerekend worden.

Lainke 0
badge

15 jaar

Ik pak ze altijd even als ik een auto afleverings klaar maken, en lees ze even door, vaak onthou je het wel op een wazige plek en mocht je het nodig hebben denk jem dit heb ik gelezen. Pak je het boekje ;) . Maar ja de baas vindt dit niet leuk, ... kost = geld. maar als de klant met een vraag komt ;). vraag ik altijd (tactisch) is het boekje al eens door gelezen ? en 99.9% is het antwoord Nee.

Als je de slang van het luchtfilter volgt kom je bij de turbo uit,vanaf daar gaat een slang naar de intercooler,de andere slang die op de intercooler zit gaat naar de inlaat..

stefan84 0

15 jaar

Allen alweer bedankt, ik ga vanavond mbv de informatie aan de slag.

Salden 0

15 jaar

Nog even de VIN VF7AJ8HSC84234309.
Procedure uitgevoerd om de brandstoftoevoer opnieuw in te schakelen, maar de melding verdwijnt niet. Voor het vullen van de intercooler met koelvloeistof startte de auto nog, de melding heeft dus van doen met deze koelvloeistof die richting motor is gegaan. Ik zal de zaak eerst eens probereb schoon te maken maar dat zal dit weekend moeten. Ik kreeg gisteravond niet eens de het luchtfilterhuis eraf. Aan de achterkant wordt deze vastgehouden (schroef?) maar hier kom ik niet bij en ik kan ook niets zien....

Schakel de brandstoftoevoer en de elektrische voeding handmatig opnieuw in:

Salden 0

15 jaar

Kijk even hoe het zit,wellicht kom je er bv van de onderkant beter bij/aan..soms is het even pielen.

stefan84 0

15 jaar

Gaat de motor nog wel rond of dat ook niet ?


Zijn er ook airbags afgegaan (gordel spanner ?)

Nee, gaat niet meer rond, is dat een slecht teken?????

Salden 0

15 jaar

Pak je verlies en ga naar de DEALER, lijkt er op dat de motor computer (EBE, ECM, MMC), geblokeerdt is. hier door wordt de start motor niet meer aangestuurt.


Kan 20 seconden werk zijn om dit op te lossen, maar ook meer (denkt aan de Berlingo).

nou?

3 liter water in de intercooler en 10 seconden ronddraaien geeft een fantastische waterslag -:((

paulmichiel 0
badge

15 jaar

Tja, maar de TS reageert niet :S ....

Waarschijnlijk met stomheid geslagen nu de omvang van de schade begint door te dringen.

oldford 0
badge

15 jaar

als de krukas beschadigt is en vervangen moet worden kost het onderdeel alleen al 1.020,57 Euro ... ex ex ex ...


sterkte

Nou ?

Zou de starter van dit topic van de aardbol verdwenen zijn?

Lainke 0
badge

15 jaar

Met stomheid geslagen nu de omvang van de schade tot hem doorgedrongen is.

oldford 0
badge

15 jaar

Olford, je herhaalt je zelf....


Alain, je zou het wel zeggen =)

Niet helemaal, ik heb het woord "waarschijnlijk" weg gelaten. Het is nu wel zeker dat het zo is.

oldford 0
badge

15 jaar

:O nu zie ik het

Terug van vakantie, dus een tijdje niet kunnen reageren. Morgen ga ik weer aan de slag met het schoonmaken van zoveel mogelijk onderdelen.

Salden 0

15 jaar

Draait trouwens de motor niet meer rond met de sleutel of zit de motor zelf vast ??

stefan84 0

15 jaar

Zit met spanning te wachten =)

De hele zaterdag bezig geweest met onderdelen los te halen en schoon te maken. Alles weer gemonteerd, maar krijg nog steeds de melding brandstofstop op display. De resetprocedure nog eens uitgeprobeerd maar zonder resultaat. Startmoter wordt niet aangestuurd. Ik denk dat er niets anders op zit dan richting Citroen dealer te gaan en te kijken hoever deze hiermee komt. Kan een dealer vrij snel bepalen hoe groot der schade is, of moet deze ook eerst de zaak uit elkaar halen?

Salden 0

15 jaar

Kun je de motor nog wel met de hand rond draaien ? zoasl stefan al zei ?

Hoe moet ik deze met de hand ronddraaien?

Salden 0

15 jaar

Aan de poulie draaien met een ratel of de bak in 5 en de auto vooruitduwen. Gaat hij dan niet dan is het wat ik al schreef een gigantische waterslag wat mij niet zal verbazen.

paulmichiel 0
badge

15 jaar

In de 5 gezet en naar voren geduwd. Krijg em edoch niet door de versnelling geduwd. Conclusie????????

Salden 0

15 jaar

Blok zit vast door waterslag zoals vermeld......

Breng dat ding nu eens naar een deskundige die diagnose kan stellen, het kost je heel veel tijd zo.

Succes!

paulmichiel 0
badge

15 jaar

Ik heb gebeld met de citroen dealer en aangegeven dat het blok vast zit door waterslag. Om te beoordelen hoe groot de schade is moeten ze de kop eraf halen en zonder dat er nog iets vervangen is/wordt gaat dat al ongeveer 200 tot 300 kosten.
Ik ga op zoek naar een ruilmotor (voor 1000,00 moet dit toch wel te vinden zijn) ofwel verkoop de auto met kapotte motor.........
Om eerst 300 uit te geven om dan te horen te krijgen dat nokkenas etc vervangen dient te worden met een kostprijs van 1000 of meer heb ik weinig zin in. Eigen schuld, dikke bult...

Salden 0

15 jaar

Parry:
een berlingo van 2008 heeft een iets ander type HDI blok, deze zul je nog niet echt vinden ....

ff wat globale prijzen :



Drijfstang lagers : 368.82
lagerschalen 155.76
zuigers 928.20
krukas 1020.57


nog wat kleine ditjes en datjes zit al ik al zo aan een 2500 euro. Weinig kans dat je een blokkie vindt voor 1000,- toch suc6

Bedankt voor deze info. Op basis van deze prijzen ga ik de weg naar de Citroendealer NIET maken.
Heb intussen een blok gevonden voor 1100,00 (km 45.000) en een andere voor 1500,00 (8.000km). Heb ik nog speciaal gereedschap nodig om een blok van een Nemo te vervangen?

Salden 0

15 jaar

denk je niet dat het verstandiger is om toch eerst door een professional een juiste diagnose te laten stellen, i.p.v op een hier aangegeven mogelijke oorzaak meteen een motor te vervangen. (ook al zijn hier wat kosten aan verbonden) kan je wellicht ook een hoop geld en ellende besparen. en hoeft ook niet perse bij een citroendealer.

harry4203 2655
badge vip badge

15 jaar

Dat ben ik met je eens, maar ik ken geen professional. Als iemand hierin thuis is en voor een normaal bedrag een juiste analyse wil stellen, GRAAG....
06 24 77 0123

Salden 0

15 jaar

Perry, dat is een normaal bedrag, het is gewoon zoveel werk om de kop te lichten.

Als je toch overweegt een ander blok te plaatsen kan je het ook zelf doen. Je hebt dan immers niets meer te verliezen.

Treb 0

15 jaar

Mijn overweging op basis van hetgeen ik gelezen heb: Via de intercooler is vrijwel zeker koelvloeistof in de motor gekomen (motor gestart met koelvloeistof in intercooler, loopt enige seconden en slaat dan af, waarna een brandstofblokkade; kan nu niet meer door de 5e versnelling geduwd worden). Als er geen motorschade zou zijn dan zou de motor nog rond te draaien zijn!!!!
Mijn conclusie: ER IS DUS MOTORSCHADE door deze waterslag.
Het vaststellen hoeveel schade er is, hetgeen ik niet zelf kan, kost al 300,00. Alles wat erna vervangen moet worden kost behoorlijk met daarbij nog de arbeidsuren. M.i. zit ik dan zo boven de 1.500,00.

Salden 0

15 jaar

Effe een vraagje, waarom zou gelijk de kop gelicht moeten worden. Indien eventueel verstuivers/gloeiers eruitgedraaid worden zou de motor rondgedraaid moeten kunnen worden. ( eventueel water kom er dan via dat gat uit. Daarna rondstarten om al het vocht eruit te blazen, Indien niet meer rondgedraaid kan worden na verwijdering gloeibougies zit de motor echt vast, en dus tijd om de kop te lichten.

Indien nog wel rondgestart kan worden, compressiemeting uitvoeren, indien deze in orde, terugbouwen en kijken of de motor uit zichzelf wil lopen.

Mijns inziens is blind de kop erafrippen op dit moment nog iets te vroeg.

Groeten Marcel

hellbat 0
badge

15 jaar

Hoi Marcel, dat geeft weer wat hoop. Even op een rijtje voor mij als leek. Ik draai eerst de verstuivers eruit, zet em in de 5 en duw zo de motor rond. Ik check dan of er koelvloeistof is uitgelopen!
Daarna rondstarten? Bedoel je de verstuivers er weer inzetten en gewoon proberen te starten? Omdat ik de melding brandstofstop krijg denk ik niet dat ik deze nog gewoon kan starten.
gr
perry

Salden 0

15 jaar

dat is nou precies wat ik bedoel. die koelvl zit nog steeds in de motor, dus het is logisch dat ie nu nog vast zit.
dit bedoel ik ook met eerst een juiste diagnose stellen.

harry4203 2655
badge vip badge

15 jaar

Perry.

Probeer het probleem stuk voor stuk aan te pakken.

1- Probleem dat motor nu niet rondgaat.
2- Beoordeling op gevolgschade
3- Beoordeling motormanagement/aanstuurproblemen/brandstofblokkade.

1- is op dit moment het belangrijkste. Kijk of je de motor weer rond kunt laten gaan zonder ronddraaiende motor kun je de rest op het moment vergeten.
Draai daarom de gloeiers( of verstuivers, wat het makkelijkste is) eruit om eventueel koelvloeistof uit de cilinders te laten komen. Indien de motor dan wel het de hand ( ratel op poulie of in 5de versn.) rond te trekken is, probeer dan de motor te starten om al het vocht uit de cilinders te krijgen( verstuivers/gloeiers er nog uitlaten.)

DAN krijg je 2, heeft het inwendige van de motor schade opgelopen. Indien de motor niet meer rond te krijgen is, is het duidelijk, maar indien hij wel rondgaat laat ( of doe zelf) een compressiemeting doen. Hierbij wordt gekeken of elke cilinder de compressie haalt die hij van fabriekswege zou moeten halen. Deze uitslag is niet 100% betrouwbaar maar kan een redelijk beeld geven of er kleppen kapot/vastzitten of een drijfstang dusdanig krom dat een zuiger het bovenste punt niet meer haalt.

Indien 2 in orde, dan pas gaan kijken of je het motormanagement zover kunt krijgen dat hij weer wil gaan starten of inspuiten.

Groeten Marcel

hellbat 0
badge

15 jaar

Marcel, morgen ga ik aan de slag en houd ik me aan je stappenplan. Als bij stap 1 de motor niet wil starten wat kan ik dan nog doen om verder vocht uit de cilinders te krijgen?
bvd perry

Salden 0

15 jaar

Indien je de motor door het motormanagementblokkade niet kunt rondstarten ( dus hij gaat WEL met de hand rond, maar de startmotor kan NIET worden bediend) Zoek dan even de startmotor op. Hierop zitten als het goed is 1 dikke kabel, en 1dunne stuurdraad. Haal de stuurdraad los, en maak een losse draad aan de aansluiting op de startmotor.

"OVERTUIG JEZELF DAT DE AUTO IN VRIJ EN OP DE HANDREM STAAT, EN BEN ER ZEKER VAN DAT JE DE MOTOR MINIMAAL 2 KEER MET DE HAND HEBT KUNNEN RONDGOOIEN"

Zorg dat de wagen van contact afstaat, en de accu aangesloten is. Druk dan het andere eind van de losse draad op de accu+pool.

Of het motormanagement het nou wel of niet leuk vind, op dat moment zal de motor rondgaan ( Indien er inwendig dus niets kapot is).

Groeten Marcel

hellbat 0
badge

15 jaar

Geweldig dit forum!!! WEER BEDANKT. Na zaterdag laat ik even weten hoe mijn stemming is... Intussen praat ik wel weer met mijn zoonlief.

Salden 0

15 jaar

Succes.

Groeten Marcel

hellbat 0
badge

15 jaar

[quote=Salden]Geweldig dit forum!!! WEER BEDANKT. Na zaterdag laat ik even weten hoe mijn stemming is... Intussen praat ik wel weer met mijn zoonlief.[/quote]
we helpen niet alleen met auto problemen, maar ook met Familie problemen ;)



Ik kijk naar je antwoordt uit :)

Mocht je hem toch zelf gaan vervangen :


VERPLICHT : Neem de voorschriften m.b.t. de veiligheid en schoon werken in acht .
1. Voorgeschreven gereedschap


Merkteken Omschrijving Referentie Referentie
[1] Hefplateau 5702-T (-).0004



[2] Set pluggen (-).0194-T.



Merkteken Omschrijving Referentie
[3] Vorken voor het uitbouwen van de stangen van het schakelmechanisme (-).0216-G1
(-).0216-G2


Merkteken Omschrijving Referentie Referentie
[4] Hoekstuk voor motorsteun (-).0005-E 5704-T
[5] Speciale steun (-).0005-H1
[6] Set bevestigingssteunen voor het aandrijfaggregaat (-).0005-G
[7] Set bevestigingssteunen voor het aandrijfaggregaat (-).0005-C



Afbeelding : e5ap37yd Toon de afbeelding over het volledige scherm
[8] Tang voor het verwijderen en aanbrengen van de verende klemmen (-).0165.
2. Uitbouwen




2. Uitbouwen
VERPLICHT : Neem de speciale voorschriften voor veilig en schoon werken in acht voor de motoren met hogedruk dieselinspuiting (H.D.I.) .
LET OP : Sensodrive : Zet de versnellingsbakservo in de demontagestand voordat deze wordt losgenomen.
Zet de auto op een tweekoloms hefbrug.
Maak de accukabel los .
Tap af :

* Het koelsysteem
* De versnellingsbak


* De voorwielen
* De aandrijfassen
* De uitlaat
* Het luchtfilterhuis
* De accu
* De accusteun




Maak de aansluiting los van :

* De voedingskabel (Bij " a ")
* De massakabel (Bij " b ")
* De stekker van de achteruitrijlichtschakelaar (Bij " c ")



Maak de kogelverbindingen (2) van het schakel- en selectiemechanisme los (afh. van de uitvoering).
Maak de kabels (1) van het schakel- en selectiemechanisme los (afh. van de uitvoering).


Verwijder de borgklemmen (3).
Maak de slangen (4) van de kachelradiateur los.

Maak los :

* De koelslangen (5)
* De koppelingskabel (afh. van de uitvoering)




LET OP : Reinig vóór het losmaken de aansluitingen op het lagedruksysteem (indien nodig).
Maak de dradenbundel los (bij " e ").
Maak los :

* Het luchtkanaal (6)
* De brandstoftoevoerleidingen (8)

Maak de slang van de stuurbekrachtiging los (Bij " d ").
Verwijder de riem voor de aandrijving van de accessoires .
Leg de stuurbekrachtigingspomp (7) opzij en ondersteun deze (Zonder het stuurbekrachtigingscircuit te openen).




Maak de aansluiting los van :

* De stekker van het voorgloeihuis (bij " f ")
* De stekkers van de elektronische eenheid motor (Bij " g ")
* De stekkers (bij " h ")
* De massakabel (bij " k ")

Maak los :

* De dradenbundel (bij " j ")
* De dradenbundel (bij " l ")


Maak de klem los (Bij " m ").
Maak de vacuümleiding (9) van de rembekrachtiger los.

LET OP : Verwijder de steun (10).
Leg opzij : De stuurbekrachtigingsleiding .
2.1. Wagens met airconditioning
Leg de compressor van de airconditioning opzij en ondersteun hem (Zonder het airconditioningcircuit te openen) (Volgens uitvoering).
2.2. Uitbouwen (vervolg)


Maak het luchtkanaal (11) los.
Verwijder de moer (13).
Doe de leiding (12) opzij.


Uitbouwen :

* De moer (15)
* De bout (14)
* De bouten (17)
* De reactiestang (16)

2.3. Wagens voorzien van een gestuurde handgeschakelde versnellingsbak
Verwijder de versnellingsbakservo (Zie overeenkomstige handeling).
Neem de stekker van de computer van de automatische versnellingsbak los.
2.4. Uitbouwen (vervolg)



Breng het hefplateau [1] met de steunen [6], [7] onder het aandrijfaggregaat aan.
Bevestig de tussensteun [4] op het motorblok .



A : Wagens met airconditioning.
Bevestig de tussensteun [5] op de steun van de aircocompressor .
B : Wagens zonder airconditioning.
Bevestig de tussensteun [5] op het motorblok .
Zet alle bevestigingen van de steunen vast.



Uitbouwen :

* De bouten (18)
* De bouten (20)
* De motorsteun rechtsboven (19)
* De bouten (21)
* De motor en versnellingsbak (Via de onderkant van de wagen)

3. Inbouwen
VERPLICHT : Neem de speciale voorschriften voor veilig en schoon werken in acht voor de motoren met hogedruk dieselinspuiting (H.D.I.) .
Plaats het hefplateau op de markering op de vloer.
Plaats de motor met de versnellingsbak met het hefplateau onder de auto.
Monteer :

* De bouten (21) ; Vastzetten met 9,5 ± 0,4 m.daN
* De motorsteun rechtsboven (19)
* De bouten (20) ; Vastzetten met 7 ± 0,7 m.daN
* De bouten (18) ; Vastzetten met 5 ± 0,5 m.daN

Verwijder het hefplateau .
Verwijder de gereedschappen [4], [5].
3.1. Wagens voorzien van een gestuurde handgeschakelde versnellingsbak
Aansluiten : De versnellingsbakmodule.
Bouw de versnellingsbakservo voorzichtig in (zie de desbetreffende handeling).
3.2. Inbouwen (vervolg)
Monteer :

* De reactiestang (16)
* De bouten (17) ; Vastzetten met 6 ± 0,6 m.daN
* De bout (14)
* De moer (15) ; Vastzetten met 3,5 ± 0,3 m.daN

Breng de leiding (12) aan.
Monteer de moer (13).
Sluit het luchtkanaal (11) weer aan.
3.3. Wagens met airconditioning
Monteer de aircocompressor .
3.4. Inbouwen (vervolg)
Monteer de steun (10).
Sluit de vacuümleiding (9) van de rembekrachtiger aan.
Maak vast :

* De klem (Bij " m ")
* De dradenbundel (bij " l ")
* De dradenbundel (bij " j ")

Aansluiten :

* De massakabel (bij " k ")
* De stekkers (bij " h ")
* De stekkers van de elektronische eenheid motor (Bij " f ")
* De stekker van het voorgloeihuis (bij " f ")

Monteer :

* De stuurbekrachtigingspomp (7)
* De aandrijfriem van de accessoires

Sluit deslang van de stuurbekrachtiging aan (Bij " d ").
Aansluiten :

* De brandstoftoevoerleidingen (8)
* Het luchtkanaal (6)

Bevestig de elektrische bedrading (Bij " e ").
Aansluiten :

* De koppelingskabel
* De koelslangen (5)
* De slangen (4) van het verwarmingsaggregaat

Breng de borgklemmen (3) van de slangen van de kachelradiateur aan.
Vastklemmen :

* De kabels (1) van het schakel- en selectiemechanisme
* De kogelverbindingen (2) van het schakel- en selectiemechanisme

Aansluiten :

* De stekker van de achteruitrijlichtschakelaar (Bij " c ")
* De massakabel (Bij " b ")
* De voedingskabel (Bij " a ")

Monteer :

* De accusteun
* De accu
* Het luchtfilterhuis
* De aandrijfassen
* De uitlaat

Vul de versnellingsbak.
Sluit de accu aan.
LET OP : Voer de vereiste werkzaamheden uit na het weer aansluiten van de accu.
Vul en ontlucht het koelsysteem .
LET OP : Sensodrive : Voer het inleerproces uit van de koppelingsservo en de versnellingsbakservo (zie de desbetreffende handeling).
Monteer :

* De voorwielen
* De auto op de wielen

Draai de wielbouten aan :

* Stalen wiel ; Tot 8,6 ± 0,8 daNm
* Lichtmetalen wielen ; Tot 9,8 ± 1 daNm



Vullen ontluchten koelsysteem


Aftappen:




Zet een opvangbak onder de motor :

* Verwijder de dop van het expansievat
* Maak de onderste waterslang (1) los van de radiateur


Verwijder :

* De klem (2)
* De aftapplug (3)

Tap het motorblok af.
2. Vullen - Ontluchten
OPMERKING : Spoel het koelsysteem vóór het vullen met schoon water.
Breng de aftapplug aan (1)(Breng een nieuwe O-ring aan).
Monteer een nieuwe klem (2).
Aansluiten:De onderste waterslang van de radiateur (1).



Maak de luchtleiding (4) los.


Open de ontluchtingsdop (5).




LET OP : Gebruik uitsluitend de door de fabrikant goedgekeurde koelvloeistof.
Vul het koelsysteem.
OPMERKING : Zorg dat het expansievat (6) tot het maximale niveau gevuld blijft.
Sluit de ontluchtnippel (5) zodra de koelvloeistof zonder luchtbellen naar buiten stroomt.
Sluit het luchtkanaal (4) weer aan.
Plaats de dop van het ontluchtingstankje.
Start de motor.
Houd het motortoerental tussen 1500 en 2000 t/min tot de eerste koelcyclus (aan- en uitschakelen van de ventilatoren).
Zet de motor af en wacht tot hij is afgekoeld.
Verwijder de dop van het expansievat.
Vul het niveau indien nodig bij tot aan het maximum merkteken.
Plaats de dop van het ontluchtingstankje.
3. Controle
Start de motor.
Houd het motortoerental tussen 1500 en 2000 t/min tot de eerste koelcyclus (aan- en uitschakelen van de ventilatoren).
Zet de motor af en wacht tot hij is afgekoeld.
Verwijder de dop van het expansievat.
Vul het niveau indien nodig bij tot aan het maximum merkteken.
Plaats de dop van het ontluchtingstankje.
Breng het aandrijfaggregaat met het hefplateau [1] iets omhoog.
Markeer de positie van het hefplateau op de vloer.

heee, citroënpino. Wat heb je nu gedaan, mijn hele pc over de jank omdat ik een gebruikersnaam en wachtwoord van een of andere citroénserver moet invoeren voor 21 plaatjes. Haal aub die plaatjes uit je bericht, of geef ons die codes.

Hahahahahaha

Groeten Marcel

hellbat 0
badge

15 jaar

No pictures :)

thank you.

Groeten Marcel

P.S. effe offtopic, heb je nog wat met mijn advies gedaan ????

hellbat 0
badge

15 jaar

Ben nog ff aan het denken CQ rond neuzen, ben er wel achter dan mn huidige lesstof van EAT NIKS met het innovam heeft te maken, als we bij de vrachtwagens waren aan beland was het einde, (terwijl de meeste wel ff door wouden gaan), bekentd dus een JAAR minimaal :S ....


Mn doelstelling is nog steeds personen wagen branche (maar ik onthoudt het wel ;) , elk geval bedankt voor de tip :) )

Het vervolg na een uurtje of 6 werken:

Gloeiers eraf gehaald, na eerst alles eromheen verwijderd te hebben om er fatsoenlijk bij te kunnen komen. Auto in de 5 verplaatst en inderdaad dit ging nu en de koelvloeistof kwam eruit. Met de waterzuiger nog zoveel mogelijk weggezogen via openingen gloeiers. Vervolgens startmotor als aangegeven laten ronddraaien, vocht spoot er weer uit, totdat alleen nog lucht uit de gloeiopeningen kwam. Alles schoongemaakt en weer in elkaar gezet. Auto nogmaals in de 5 verplaatst, hetgeen nu wel zwaarder ging! In mijn eentje kreeg ik em met moeite vooruit.
Dat was stap 1 van Marcel, nogmaals mijn dank.
Conclusie: Motor gaat nu weer rond.

2- Beoordeling op gevolgschade
Een compressiemeting doen. Kan ik dit zelf doen? Hoe?
Als ik hiervoor naar de garage moet kan ik dan op de een of andere manier de motor weer aan de praat krijgen zodat ik erheen kan rijden? Kan ik om het motormanagement heen zoals ook bij de startmotor?

Ik begin in elk geval weer hoop te krijgen.....

groet perry

Salden 0

15 jaar

Stap 2.

Heb je een bijgeluid gehoord tijdens het rondstarten van de motor, zoals knakken of rammelen.

JA, dan heb je zowieso gevolgschade. Het beoordelen hiervan kan dan het beste gedaan worden door een garage.
NEE, dan heb je MISSCHIEN geluk.

Neem het zekere voor het onzekere, en schroef de inlaatbuis vanaf de intercooler, waarin je de koelvloeistof hebt gegooid los, en ben er zeker van dat alle vloeistof eruit is.
Misschien dat er onderin de intercooler nog een aftapplug oid zit, schroef deze er dan ook even uit.

Het feit dat de motor weer rondgaat is al een positief punt. Hecht hier op dit moment echter nog niet teveel waarde aan.

Wat je nu kunt doen zijn 2 stappen.

1- Een compressiemeting laten uitvoeren. Hiervoor heb je een compressiemeter nodig, die normaal gesproken in het gat van een verstuiver of gloeispiraal wordt gedraaid. Omdat je de zaak alweer teruggemonteerd hebt, is deze stap misschien weer even te ver.
2- De motor op eigen kracht proberen aan de gang te krijgen. Je weet nu dat de motor gewoon KAN rondgaan zonder gevolgschade, dus deze stap is nu op het moment ook mogelijk. Ook hierbij heb je weer een paar mogelijkheden.
1- Motor slaat in geheel niet aan/geeft GEEN teken van leven.
2- Wagen start wel, maar klinkt slecht en heeft rookontwikkeling, en mist trekkracht en vermogen.
3- Wagen start, klinkt goed en rijdt alsof er niets aan de hand is.

Mogelijkheid 1, onwaarschijnlijk, omdat je schrijft dat hij na monteren van de gloeiers veel meer kracht moet geven om de wagen vooruit te duwen. Er moet dus wel compressie zijn op 1 of meerdere cilinders.

Mogelijkheden 2 en 3, waarschijnlijker. MISSCHIEN dat je de dans ontspringt en hij gewoon ineens goed loopt, maar de kans in evengroot dat hij wel aanslaat maar niet goed loopt.

Zaak zou nu dus zijn om te zorgen dat de start/carburant blokkade wordt opgeheven, en te kijken of de motor op eigen kracht wil lopen. Hierbij kan ik je even niet helpen. Dit is een merkspecifiek gedeelte waar ik geen kennis van heb. Ik weet wel dat het motormanagement zijn goedkeuring op alle gedeelten moet geven voordat de wagen gaat starten, dit is 1-2-3 niet zomaar even te omzeilen. Misschien dat Citroënmonteurtje je hierbij even verder kan helpen.

Groeten Marcel

hellbat 0
badge

15 jaar

Een geblokkerde ECU, kan door de Dealer met een beetje geluk gereset worden, hier is wel de sleutel code voor nodig :)

Hoi, de intercooler had ik al losgehaald en schoon en droog gemaakt, maar ik zal deze voor alle zekerheid nog even loshalen. Misschien is hier tijdens het rondstarten weer wat koelvloeistof naar toe gegaan. Woensdag (als ik transport geregeld krijg) zal ik richting Citroendealer gaan om te laten resetten en te beoordelen hoe de stand van zaken is.
Bedankt....krijgt weer een vervolg.
gr perry

Salden 0

15 jaar

succes, ik zal voor je duimen.

Groeten Marcel

hellbat 0
badge

15 jaar

Nou ?

Staat sinds gisteren bij de dealer, deze zal er pas volgende week naar kijken.........Mijn opmerking dat het resetten toch maar een paar minuten werk zou zijn werd me niet in dank afgenomen. Wachten dus maar..

Salden 0

15 jaar

we wachten af.

hellbat 0
badge

15 jaar

Hoi, vandaag gaan kijken bij dealer. Had nog altijd geen tijd gehad...ging in mijn bijzijn maar eens kijken. De auto had geen diesel in de leiding, en gaf daarom de melding brandstofstop. Met het pompje kreeg de monteur ook geen diesel erin gepompt, waarna deze een grotere handpomp erbij haalde en de leiding volpompte. Starten en JA de motor liep. Had even nodig om netjes stationair te draaien. Morgen wordt de compressie nagemeten (en ik heb nog gevraagd het koelsysteem te ontluchten aangezien ik geen ontluchtingsstop kon vinden) zodat ik vrijdag de juiste stand van zaken kan melden. Resetten was dus niet nodig!!!!
Ziet er in elk geval hoopvol uit!
groet

Salden 0

15 jaar

nou, ik ben echt blij voor je.

Ik hoop dat we de details nog snel te horen zullen krijgen.

Groeten Marcel

hellbat 0
badge

15 jaar

Perry, singaal brandstof nivo komt uit de tank, niet uit je leiding !

op het display werd BRANDSTOFSTOP aangegeven. De tank zit vol genoeg. Er moet dus nog ergens tussen de brandstofleidingen een sensor zitten want nadat de leidingen volgezogen waren met diesel kon er gestart worden en was de melding verdwenen.

Salden 0

15 jaar

Ik zou de injectoren eruit halen en dan de motor proberen te draaien zou ook de distr riem controlen en, of de strepen op de krukas en nokkenas op tijd staan.

flow 0

15 jaar

Auto loopt allang weer Alan.

Maarre, Perry ????, Waar blijven de details ????, loopt ie weer netjes en zonder kuren ?????


Groeten Marcel

hellbat 0
badge

15 jaar

O dat dacht ik al,ik heb niks te doen thuis, ik heb de griep dus ik dacht ik ga op problemcar.

flow 0

15 jaar

Hoi, ja auto loopt allang weer zonder enige problemen. Is ook door garage doorgemeten en alles is weer in orde.
gr

perry

Salden 0

15 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Berlingo of stel zelf een nieuwe vraag.