Hallo,
Ik heb al een tijdje een probleem tijdens rijden op gas, op benzine totaal geen problemen.
Wanneer ik optrek in lage toeren (1000 - 2500 tpm) dan voel ik de motor regelmatig inhouden/stotteren. Ik heb dit probleem zowel bij koude als bij warme motor. Verder loopt de motor stationair ook niet echt mooi rond en wanneer het koud is zoals vandaag (rond het vriespunt) dan schokt de auto een beetje bij constante snelheid (bv 50 km/h) wanneer de motor nog koud is.
Zowel de dealer als de "gasspecialist" hebben er naar gekeken en ik wordt van het kastje naar de muur gestuurd. Er worden helaas geen storingen geregistreerd in het motomanagement.
De volgende zaken zijn vervangen:
- Gasverdamper (hielp niets)
- Stappenmotor (motor sloeg nog wel eens af voor het stoplicht, is nu opgelost)
- Lambda sonde (hierna liep de motor weer net zo mooi rond op LPG als op benzine, maar helaas voor korte duur: een paar dagen)
- MAP-sensor
Hebben jullie nog tips, want ik ben hier nu al een paar maanden mee bezig, een zak geld lichter en het rijdt helaas nog steeds vreselijk irritant.
Groet,
Bas
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Hoi Bas,
Complex verhaal! Dus ik begrijp dat op onverklaarbare wijze binnen een paar dagen de lambda sonde (weer) kapot is gegaan?
Is dit al gecontrolleerd. Als dit zo is. Lijkt me dit minimaal een garantiekwestie omdat ofwel de nieuwe lambda sonde niet goed was ofwel omdat er een verkeerde diagnose is gesteld door de garage.
Kun je mij trouwens vertellen wat de onderdeel prijs is van de stappenmotor?
Groetjes,
Michiel
PS Bij mijn carina 2 op gas is de lambda sonde en de stappenmotor kapot. Ik heb deze componenten gewoon op non actief gesteld omdat ze toch alleen functioneel zijn voor de fijnafstemming. Niet noodzaak voor goed lopen van de motor.
Hoi Michiel,
De lambda sonde is nog steeds goed, op benzine pendelt hij keurig tussen 100 en 900 mVolt, op gas gaat hij naar de 0 en iets over de 900 mVolt. De vorige was niet goed meer en smerig (hij had er zo´n 220.000 km´s op zitten). Het lijkt er gewoon op dat de gas computer het allemaal niet goed kan afregelen op één of andere manier.....
Stappenmotor kostte ± 150,-.
Groet,
Bas
20 jaar
Ik vermoed dat je een slecht werkende gas injector hebt! deze zijn zeer storings gevoelig...
Meestal bied dan een nieuwe gas injector met nieuwe nuldruk regelaars uitkomst(soms hoort bij een nieuwe injector ook niuewe software).
succes
Bryan
Misschien een diesel kopen de volgende keer(op gas hoor je je eten klaar temaken) scheelt flink in de kosten denk ik ... en het rijdt ook nog 10x beter...
Het is maar een tip....
20 jaar
Bryan,
De gasspecialist denkt dat ook maar kon mij dat niet met zekerheid vertellen, nee laat ik het even anders zeggen: hij zei: wat we nog kunnen vervangen is de injector. Dus vervangen van de injector wil hij natuurlijk wel doen maar dan moet ik wel even 375,- aftikken en retour nemen onder het kopje foute diagnose doet hij niet.... Tja, dan gaat bij mij het licht uit...
Turbo HDi:
Hier kunnen we eindeloos over discuzeuren, maar hier mijn overwegingen: (excuses voor de uitlijning)
Prijzen brandstof
Benzine 1,11
LPG 0,36
Diesel 0,78
Aantal km´s per jaar 25000
Merk Citroen Citroen Citroen Citroen
Type Xantia Break Xantia Break Xantia Break Xantia Break
Motor 1.8 16V 1.8 16V LPG G3 2.0 Hdi 90 pk 2.0 Hdi 110 pk
Gewicht 1287 kg 1287 kg 1335 kg 1384 kg
Gewicht gastank 0 kg 39 kg 0 kg 0 kg
Totaal gewicht 1287 kg 1326 kg 1335 kg 1384 kg
Wegenbelasting per jaar 420,00 620,00 880,00 976,00
Verbruik per 100 km 9,00 ltr 10,80 ltr 5,80 ltr 5,70 ltr
Kosten brandstof per jaar 2.497,50 972,00 1.131,00 1.111,50
Beperkt casco autoverzekering (Proteq.nl) 307,00 338,00 387,00 439,00
Extra kosten per jaar
Benzine voor starten 0,00 50,00 0,00 0,00
Roetmeting 0,00 0,00 20,00 20,00
Totale kosten per jaar 3.224,50 1.980,00 2.418,00 2.546,50
Als ik dus voor diesel zou gaan dan zou ik de 110pk nemen en dan ben ik per jaar dus zo´n 566,- per jaar duurder uit. Daarbij is een dieselmotor de meest vervuilende motor van de drie varianten (benzine, lpg, diesel). Aangezien deze 16V motoren van PSA het goed zouden moeten doen op LPG heb ik deze aangeschaft, helaas had ik me niet verdiept in de gas installatie (waar dus zo veel problemen mee zijn dat hij eind 2001 uit produktie genomen is)
Groet,
Bas
20 jaar
Mijn auto xantia 18i 16V Ag DGI deed preciet ,t zelfde.
Na contact met de TD van AG in Veenendaal heb ik mijn bougies vervangen door bosch fr7dc9 +- 16 EURO, alle problemen zijn verdwenen.
20 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Xantia of stel zelf een nieuwe vraag.
20 jaar