close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Citroën Xsara Picasso: Onze Citroen Picasso start steeds niet

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8 16 v

De afgelopen 3 weken hebben we opeens problemen met starten van onze citroen picasso uit 2004. We krijgen hem dan ook niet meer aan de praat tot de ANWB is geweest. Deze krijgt hem gestart via starkabels. Als de auto eenmaal is gestart hebben we geen problemen meer. Ondertussen zitten we bijna dagelijks bij de garage en heeft de auto al een nieuwe accu gekregen en een nieuwe startmotor en nog steeds is het probleem niet opgelost (problemen zijn begonnen nadat hij een grote beurt heeft gehad en er een nieuwe koppelingsplaat in is gegaan maar dat lijkt me niet met elkaar in verband staan..)
Afgelopen vrijdag wilde ik hem weer starten en ja hoor.. niks meer. Nu gaat hij morgen weer naar de garage maar daar gaven ze vorige week al aan dat ze het niet meer weten… Dus nu mijn vraag, heeft iemand een idee?

Als je de auto wil starten hoor je alleen maar klik klik..Na drie keer proberen hoor je niks meer. Alles brandt wel gewoon aan lampjes, radio etc. We hebben onze andere reserve sleutel al geprobeerd (zonder batterij) en daar heeft hij wel 5 dagen op gereden zonder problemen tot aan vrijdag dan…
Vrijdag verscheen wel heel even in beeld; startonderbreking defect maar dat stond maar 2 sec in beeld en daarna heb ik het ook niet meer gezien.. Net weer geprobeerd te starten zonder resultaat en gaf hij opeens handrem aan, maar geen startonderbreking defect meer..

De auto is vorige week vrijdag nog helemaal doorgemeten maar ze konden nergens een ‘lek’ vinden of iets dergelijks..

Hopelijk kan iemand mij meer vertellen zodat ik morgen kan doorgeven aan de garage waar ze eventueel nog naar kunnen kijken…

Geplaatst door

SSarah (0)

al 13 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Maar er zit sinds 1 1/2 week een nieuwe startmotor is.. Is deze dan niet goed of vervangen ze die startrelais niet? Het is dus ws niet de startonderbreking?

SSarah 0

13 jaar

met een actieve startonderbreking gaat de motor meestal wel rond, maar slaat niet aan



massa kabel ook goed gecontroleerd

Dus morgen vragen of ze willen kijken naar de startrelais?

De massakabel hebben ze gecontroleerd bij de laatste keer.

SSarah 0

13 jaar

Bij het 'starten' hoor ik trouwens ook geen zoemend geluid, alleen klik

SSarah 0

13 jaar

zitten alle kabels wel goed gemonteert

Ze hebben vorige week donderdag alles nagelopen en ook of ergens misschien een lek zit.. Maar ze konden gewoon niks vinden. We moesten nu zelf in de gaten houden of er misschien toch ergens een lampje blijft branden.
We hebben nu een noodaccu meegekregen zodat als we ergens staan toch kunnen starten.. Het probleem is alleen hiermee niet opgelost
en er staat weer een auto voor de deur die niet start. Ik probeer er nu achter te komen of ze misschien toch iets over hoofd hebben gezien of dat we misschien wel in de verkeerde hoek zoeken..

SSarah 0

13 jaar

Heb je een voltmeter of kun je die lenen?
Meet dan het accu-voltage voor dat je de sleutel in het contact stopt, daarna met de sleutel in stand contact aan en dan als je probeert te starten.
Heb je een sigarettenaansteker? Meet daar dan ook het voltage (voorzichtig! geen kortsluiting maken) ook met contact aan en tijdens starten.
Dat de startmotor het net niet doet of alleen een klikt geeft maakt voor de meting even niet uit.

oldford 0
badge

13 jaar

Als je de brandstofpomp niet hoort zoemen als je het contact
aanzet lijkt het me dat de brandstofpomp niet aangestuurd wordt of geen spanning krijgt?

Zat ook nog te denken.. De versnellingsbak is er af geweest, weet niet hoe het bij een picasso is
Maar bij mijn Saxo zit er ook een massapunt op de bak, mischien zit deze niet goed vast?

Heb ook ergens wat gelezen over een dubbelrelais wat de benzinepomp aanstuurt?

BMK 0

13 jaar

idd spanning meten tijdens het starten zonder de hulpaccu, hoe laag zakt ie in volt als je de sleutel omdraait?
Dit kun je als eerste doen over de accupolen en dan idd eens via een 12 volt aansluiting van bv een sigarettenaansteker.
Als je een hulpaccu inzet start ie meteen, dat is vreemd dus als eerste de voltage controleren

C.Jonker 0
badge

13 jaar

Mijn zwager komt vanavond om de spanning te meten... ;-)
Alvast heel erg bedankt voor al jullie bruikbare reacties. Ik heb alles op papier genoteerd om morgen aan onze garage te geven en dan laat ik z.s.m. weten wat het probleem is (hopelijk geweest)..

SSarah 0

13 jaar

Ik ben de zwager..

Ben net even wezen meten en meet de volgende waarden:

Contact uit: 12,43V
Contact aan: 12,33V

Als ik het contact aanzet hoor ik wel de benzinepomp onder de achterbank zoemen volgens mij.
Toen ik probeerde te starten begon er wat te ratelen/klikken onder de motorkap, het klinkt als een relais was constant vink schakelen en staat te klapperen. Het geluid komt uit het zekeringkastje in de motorruimte vandaan.
Ik kan alleen geen relais zien in het kastje. Zitten allemaal zekeringen en stekker in, op een sticker staat BSI.
Op de boordcomputer staat trouwens Eco modus.
Had een paar keer dat het klapperen/klikken overging in een zoemend/gierend geluid en leek het of het relais pakte en toen hoorde je wat dingen zoemen, wat normaal klonk. Maar toen ik wilde starten hoorde ik 1 klik, denk van de startmotor maar verder gebeurde er niks.
Ben jammer genoeg vergeten op een ander punt dan de accu te meten.

Geprobeerd te starten met een reserve accu maar dat werkte ook niet, zelfde verhaal.
Hij start nu dus ook niet op een hulpaccu meer.

BMK 0

13 jaar

Las hier ergens op problemcar van iemand met een picasso met problemen met starten dat alles bij het starten
helemaal dood viel en die had als oorzaak een ingebrand hoofdrelais?? Zou dat hier ook kunnen zijn?

Kleine aanvulling op mijn post hierboven, nadat we met de hulpaccu hadden geprobeerd te starten en daarna nog met
zo'n gele startbox was de spanning in de eigen accu wel wat hoger geworden.
Toen was hij 12,62V maar na een paar startpogingen was hij weer 12,4V.

Wat wel vreemd blijft is dat de problemen begonnen zijn nadat de koppeling vervangen is..
Weet niet wat daarbij losgemaakt wordt wat deze problemen eventueel kan veroorzaken..

BMK 0

13 jaar

Dat de startmotor vervangen is zou wel eens een aandachtspunt kunnen zijn. Zitten alle kabels daar op de juiste plaats en ook goed vast? Controleer ook eens of je klemmen op je accu polen goed vast zitten.

Nogmaals meten op de accupolen (2 personen nodig)
- spanning voor het starten van de motor.
- minimale spanning TIJDENS het starten
- spanning tijdens lopende motor

sjaak10918 0
badge

13 jaar

Als je losse startkabels hebt zou ik even proberen met 1 kabel op de min van de accu en de andere kant ergens op een ijzer gedeelte van de motor (als het ware een tijdelijke extra massakabel) en dan te starten, simpel en meteen duidelijk of het een massa probleem is, ik kan me verder ook eigenlijk niets voorstellen aangezien het na een bak de- en montage is, ik denk dat de startmotor voor jan-joker is vervangen.
Ik heb het eens met een fiat gehad, auto startte niet meer, met meten geen massa probleem omdat hij via de koppelingskabel nog massa maakte maar deze was omdat hij daar niet op berekend was wel half verbrand toen massa kabel en koppelingskabel moeten vervangen.

jeroen5305 0

13 jaar

Kan niet meten met een draaiende motor want krijg hem niet aan de praat helaas..
Als het goed is wordt de auto vandaag opgehaald door het bedrijf waar hij vandaan komt en die de koppeling heeft vervangen.
Als de auto nog niet opgehaald is door de garage kan ik dat trucje met het aanleggen van een extra
massakabel naar de motor.

Maar zou dat klapperende relais van een slechte massa kunnen komen?

BMK 0

13 jaar

[quote=BMK]Maar zou dat klapperende relais van een slechte massa kunnen komen?[/quote]
ja, dat kan, maar het komt meestal als je te weinig spanning hebt.

sjaak10918 0
badge

13 jaar

Dat klapperende relais is idd van te weinig spanning.
Zit het niet in het contactslot,een te grote overgangsweerstand.
Contactslot geeft wel vaker problemen bij de picasso.

primera p11 0

13 jaar

De auto was helaas al opgehaald voor ik het trucje om met de startkabel een extra massa te maken kon proberen.
Maar dat bleek dus inderdaad het probleem te zijn, een massadraad ergens onderaan het blok die niet goed vast zat en een beetje aangetast was door corrosie, ze kwamen daar zelf ook achter door dat trucje te gebruiken.
Is waarschijnlijk toch gebeurd met het vervangen van de koppelingsplatendenk de garage.
Wel jammer dat er dan hoogstwaarschijnlijk voor niks een nieuwe startmotor in gegaan is.
Er is ook een nieuwe accu in gegaan, daar had ik nog een vraagje over, naast de accu zit een klein slangetje los, lijkt me dat dat op de accu hoort te zitten i.v.m. gassen?

BMK 0

13 jaar

De accu zit bij de picasso onder de voorstoel, toch? Bij het laden van de accu (dus tijdens normaal gebruik/draaien motor) ontstaan er dampen/gassen en die mogen niet in het interieur komen en moeten inderdaad via dit slangetje naar buiten afgevoerd worden.
Ik zou de deskundigheid van deze garage toch ernstig in twijfel gaan trekken.
Met alle symptomen die er zijn en de voorgeschiedenis van koppeling vervangen hadden ze dit veeeeeeel eerder horen op te lossen en hebben mijn inziens te veel steken laten vallen, nu ook weer dat slangetje aan de accu.

jeroen5305 0

13 jaar

De accu zit bij hun inderdaad onder de bestuurdersstoel ja.
Dacht al dat dat slangetje aangesloten hoort te zitten, allen het gaatje waar het in hoort daar
Een stuk plastic in vast, lijkt wel of er een dopje in zat wat ze er niet uit kregen en wat afgebroken is
of iets in die richting. Zal wel kijken of ik het stukje er uit krijg en anders moeten ze maar weer langs de garage.
We gaan binnenkort naar frankrijk en dan is het wel zo fijn als dat slangetje aangesloten is, anders krijg je lekker die
gassen in te ademen.
Heb zelf ook niet zo'n hoge pet op van die garage, maar ze hebben hem nou eenmaal daar gekocht en daar garantie.

BMK 0

13 jaar

Heb hetzelfde voor met eeen xsara picasso uit 2001. De wagen was 1 maand in ons bezit en dus nog in garantie toen de miserie begon, maar in de merkgarage waar wij hem tweedehands gekocht hebben konden ze dit mankement niet verhelpen. Het enige waarmee wij hem steeds wegkrijgen is het volgende : in de zekeringkast links onder het stuur zit tussen de tweede en de derde rij (onderaan beginnen) een groene zekering. Dit is de SHUNT. Leg het contact af en trek deze shunt eruit. Wacht +/- 5 seconden en plaats deze terug. Normaal zou alles nu terug moeten werken. Het enige nadeel is dat je de datum en het uur ed opnieuw zult moeten instellen want anders blijft dit knipperen op de centrale display. Hopelijk levert dit iets op, wij doen het zo ondertussen al 6 jaar ! Succes en laat maar iets weten als het werkt.

Benny0104 0

13 jaar

Ben,ik vind dat toch niet de manier.
Een storing moet gewoon op te lossen zijn,als een garage dat niet kan zijn het gewoon grote prutsers.
Ik zou zeker als je er geen verstand van hebt aan zekeringen gaan zitten trekken.
Bij jouw werkt het en weet je misschien wat je doet maar de meeste mensen kunnen dit niet.
En ik vind dit ook geen manier van een garage om maar te zeggen,we kunnen het niet vinden.
Het is allemaal echt niet zo moeilijk.
Het is geen rocket science.

primera p11 0

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Xsara Picasso of stel zelf een nieuwe vraag.