Hallo,
mijn grootvader heeft een Bx waarvan het hydraulisch gedeelte soms nogal raar doet... Soms duurt het bijna 2min. vooraleer de wagen "omhoog" komt na het starten en duurt het ook een tijdje vooraleer het servostuur optimaal werkt. En soms komt de wagen onmiddelijk na het starten omhoog en is het stuur ook perfect.
Olieniveau is in orde,nergens geen lekkage.
Nu werk ik zelf in een Citroen garage, maar deze is nog maar 3jaar Citroen, voordien Nissan. Dus testgereedschap hebben we niet voor deze "oude" wagen en het speciale vering-systeem heb ik ook nog niet echt helemaal onder de knie...
Iemand hulp?
Groeten
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Klinkt als een probleem met de pomp. Slipt de snaar niet? Is de LHM ooit ververst?
Zou ook LHM-olie als eerste verversen.
Maak het LHM-reservoir leeg, tijdelijk terug plaatsen en pomp nu zoveel mogelijk oude LHM-olie uit de stuurbekrachtiging;
wielen voor los van de grond en een paar maal naar links en rechts draaien.
Reinig de filters met wasbenzine.
Ontlucht (ververs) dan ook gelijk de remmen voor en achter met nieuwe LHM- olie.
Op deze manier haal je zoveel mogelijk oude olie uit het systeem.
Groeten en suc6, RON
17 jaar
lhm dient om de 5 jaar ververst te worden dit om vervuiling te vookomen
filters natuurlijk reinigen
en controleer ook meteen de drukken van voorraadbol en veerbollen
als er vervuiling is opgetreden dan kan het gebeuren dat de hoogteregelaars vast komen te zitten
ook daar is een oplossing voor met een reinigingsvloeistof ook dit wordt door citroen geleverd
Als de pomp wat minder wordt bij een bx met stuurbekrachtiging kan dit vrij snel onstaan. Bekende klacht is ook dat als je in een flinke bocht vrij hard rijdt, de stuurbekrachtiging soms uitvalt; erg vervelend.
17 jaar
Het kan ook nog aan de voorraadbol liggen, als de stikstofdruk te laag is duurt het ook een poos voordat de bol gevuld is,waar geenstikstof is moet olie komen.
controleer ook de veerbollen meteen die hebben er n.l ook invloed op, aan het veren merk je het n.l niet de druk kan wel tot 5 bar teruglopen voor je het in de gaten hebt, de normale druk in zo'n bol is ongeveer 40 tot 60 bar.
17 jaar
V-riem slipt niet. Zou me verbazen dat het de pomp zou zijn, want ik denk als de pomp versleten zou zijn, dat het dan toch bij elke start lang zou moeten duren vooraleer het servostuur en de vering druk heeft. Maar het is heel afwisselend, soms gewoon starten en wagen gaat direkt omhoog. Zal eens vragen of het erger is als de wagen kort of lang heeft stilgestaan.
De voorraadbol, dat is die toch in het midden aan de motor hé? Wat is hier juist de functie van??
Toch alvast bedankt iedereen
Zou ik op Accecit nergens geen schema of meer uitleg kunnen vinden over deze hydraulische vering? Waar bevinden zich juist de hoogteregelaars??
Groeten
zit niet een van de regelkleppen vast? event. stangenstelsel nalopen, kom je vanzelf bij de regelkleppen uit.
17 jaar
[quote=opelfreak8282]Waar bevinden zich juist de hoogteregelaars??[/quote]
Als je het stangenstelstel naar voren en achteren naloopt, kom je vanzelf bij de hoogteregelaars uit.
De voorste vind je net boven en voor de dwarsbalk, de achterste boven de dwarsbuis.
De functie van de voorraadbol, ook wel accumulator genoemd, is opslag van systeemdruk.
De drukregelaar hoeft nu niet constant te regelen.
Bij een goede voorraadbol en systeem hoor je de bekende BX-tik maar om de 45-60 sec. Een
slechte geeft om de 10-20 sec. een tik van de drukregelaar.
Ververs de LHM-olie eens. Het beste is natuurlijk het systeem eerst door te "spoelen".
Dit goedje, bijna evenduur als LHM-olie, moet enkele weken in het systeem blijven.
Daarna wordt de LHM-olie ververst.
Er is nog veel info over de BX en het hydraulische systeem op internet te vinden.
Google maar eens met BX.
Nog een tip.
Smeer alle stanggeleidingen goed.
Dit voorkomt het later omhoog komen van voor- of achterkant.
Mvgr. RON
17 jaar
Tip kijk eens op www.citroenbx.nl hier staat een hoop tekst en uitleg over de bx,dit is de homepage van roel tiemersma die erg duidelijk veel reparaties verduidelijkt met foto's laat zien.ook veel links.
17 jaar
[quote=b.rozema]Tip kijk eens op www.citroenbx.nl hier staat een hoop tekst en uitleg over de bx,dit is de homepage van roel tiemersma die erg duidelijk veel reparaties verduidelijkt met foto's laat zien.ook veel links.[/quote]
Hard bedankt!
Maar nog een vraag, het is dus een Bx met servostuur. De LHM die naar het stuurhuis stroomt, die stroomt toch niet via de hoogteregelaars? Of wel? Of zijn er directe leidingen van de pomp naar het stuurhuis?
Groeten
Kristof,
De LHM naar het stuurhuis stroomt NIET via de hoogteregelaars.
Na de drukregelaar gaat één leiding naar de opbrengstregelaar, bedieningsklep en dan de stuurbekrachtigingscilinder.
De andere leiding gaat naar de veiligheidsklep en dan remmen, hoogteregeling.
Groeten, RON
17 jaar
[quote=twiede]Kristof,
De LHM naar het stuurhuis stroomt NIET via de hoogteregelaars.
Na de drukregelaar gaat één leiding naar de opbrengstregelaar, bedieningsklep en dan de stuurbekrachtigingscilinder.
De andere leiding gaat naar de veiligheidsklep en dan remmen, hoogteregeling.
Groeten, RON[/quote]
Dus dan gaat het waarschijnlijk niet aan de hoogteregelaars liggen... Heb gelezen dat de pomp niet zelf-aanzuigend is, misschien dat er lucht op zit??
Groeten
[quote=opelfreak8282]Dus dan gaat het waarschijnlijk niet aan de hoogteregelaars liggen... Heb gelezen dat de pomp niet zelf-aanzuigend is, misschien dat er lucht op zit??[/quote]
Kan alleen als het resercoir leeg is geweest.
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën BX of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar