Onze BX heeft de onhebbelijke gewoonte om na de koude start, gepaard gaand met zwarte rook uit de uitlaat, in te houden bij het gas geven en
af te slaan. Als je niet te veel gas geeft, niet meer als ¼ gaspedaal, dan blijft hij wel lopen, maar een kruising vlot oversteken moet je de eerste
kilometer echt uit je hoofd laten! Volgens mij duid dit op teveel benzine.
Als de motor eenmaal iets is opgewarmd loopt hij goed. Verbruik vind ik zelfs goed: 1 op 12 korte stukken en 1 op 14.5 tijdens vakantieritten
met ±500 kg aan boord en 130-140 over de duitse autobaan.
Deze reparaties heb ik zelf al uitgevoerd:
- Computergeheugen uitgelezen, gaf geen storingen aan
- Bougies, kabels, stroomverdelerkap en rotor vervangen
- Kleppen gesteld
- Koelwatersensor vervangen
- Gasklephuis compleet vervangen, dus incl. inlaatluchtsensor (sloop '92)
- Lambda sonde vervangen (sloop)
- Stroomverdeler compleet uit elkaar en alles gesmeerd
- Brandstoffilter en luchtfilter vervangen
Ben een beetje ten einde raad.
Komt iemand dit probleem bekend voor? Wat kan ik nog proberen?
Zelf wil ik een regelbare potmeter (0-10kohm) paralel over de koelwatersensor plaatsen en proberen bij welke weerstand het
probleem niet meer optreed. Heeft iemand hier ervaring mee?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
bougies juiste type gemonteerd met de juiste afstelling
je kan proberen met een kleine weerstand tussen temp sensor of dit een resultaat oplevert
vroeger was dit veel voorkomend met een weerstand er tussen was het probleem vaak over
je kan proberen met een injectiereiniger kijken of het wat oplevert
Aan de tips van Andreas08 heb ik maar één toe te voegen.
Het drukdoosje op de verdeler wil nog wel een lek zijn.
Daardoor werkt de vervroeging niet goed.
Als de motor maar warm is dan gaat het allemaal nog wel maar met een koude motor wil het nog wel eens problemen geven.
Controle is simpel. Zuig aan het slangetje en je weet het.
17 jaar
[quote=andreas08]je kan proberen met een kleine weerstand tussen temp sensor of dit een resultaat oplevert
vroeger was dit veel voorkomend met een weerstand er tussen was het probleem vaak over[/quote]
Merci Andreas,
Momenteel valt het probleem wel mee, hogere buitentemperatuur.
Als het weer kouder wordt wil ik een potmeter van 0-10 kohm over de temperatuursensor
monteren en proberen met welke weerstand de problemen zo gering mogelijk zijn.
17 jaar
[quote=bmm]Het drukdoosje op de verdeler wil nog wel een lek zijn.
Daardoor werkt de vervroeging niet goed.
Als de motor maar warm is dan gaat het allemaal nog wel maar met een koude motor wil het nog wel eens problemen geven.
Controle is simpel. Zuig aan het slangetje en je weet het.[/quote]
Dank je voor de tip,
Het vacuümdoosje is in orde.
Blijft onderdruk houden en je hoort hem tikken.
Zag wel een druppel olie onderaan de stroomverdeler hangen.
Waarschijnlijk een harde O-ring.
17 jaar
Na het monteren van een 5k weerstand paralel over de temperatuursensor zijn de koude start problemen naganoeg verdwenen.
Iedereen bedankt voor de reacties.
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën BX of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar