Citroën Bx: Tokkend geluid uit motor

Bouwjaar: 1991, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4i TU3FM-KDY, 178.000 km

Onze BX heeft al heel lang een tokkend geluid in de motor. Vanaf ± 140.000 km.
Kleppen zijn op de juiste speling ( koud 0,2 en 0,4 mm), maar dit geeft een meer tikkend geluid.

Aangezien we in juli met deze auto naar Italië willen, moet hij goed in orde zijn.
Zelf vermoed ik een versleten drijfstang- of krukaslager(s).
Komt dit meer voor bij dit type motor? En welk lager (of lagers) is dan meestal de schuldige?
Motorolie is altijd Valvoline 10W-40.

twiede

Geplaatst door twiede (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Citroën BX? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

20 Reacties

Paulus8636 (0) PRO, 16 jaar geleden

Is het niet de hydrauliekpomp die tikt? En blijft tikken doordat het systeem niet goed meer op druk komt door een of ander defect?
Gr.
Paul

twiede (0), 16 jaar geleden

Dank je voor je reactie.

Hydrauliek pomp is vorig jaar vervangen door een '92 exemplaar compleet met drukregelaar.
De hydraulische accumulator is in oktober 2006 door een nieuwe vervangen.
Heb echt de indruk dat het geluid uit het carter komt (luisteren met schroevendraaier tegen je oor).

andreas08 (0) PRO, 16 jaar geleden

als de koppeling ingetrapt wordt is het geluid dan nog aanwezig ????

bmm (0), 16 jaar geleden

[quote=twiede]Zelf vermoed ik een versleten drijfstang- of krukaslager(s).
Komt dit meer voor bij dit type motor? En welk lager (of lagers) is dan meestal de schuldige?[/quote]
Twiede,

Uitsluiten wil ik het nu ook weer niet maar ik heb 3 BX-en over de 400.000 km gejaagd en nog nooit met een dergelijk probleem te maken gehad. IJzersterke motoren en ik heb ze niet vertroeteld. Ik durf het hier haast niet te zeggen maar olieverversen deed ik vrijwel niet. Wel bijvullen. Zeker op het laatst.
Na verloop van tijd zijn de klepsteelrubbers versleten en dan gaan ze nogal olie verbruiken.
(reed wel op LPG en dan vervuild de olie minder)

Ik denk dat je het toch in iets anders moet zoeken.

320 (0), 16 jaar geleden

wanneer maakt ie dat geluid... stationair of onder belasting.

twiede (0), 16 jaar geleden

[quote=andreas08]als de koppeling ingetrapt wordt is het geluid dan nog aanwezig ????[/quote]
Andreas,

Dank je voor jouw reactie.
Helaas is er geen verschil met ontkoppelde of gekoppelde motor.
Maar is het druklager bij een '91 BX niet constant belast? Kan het getok dan wel verklaren.

De motor heeft inmiddels 173.000 km. gelopen en de koppeling is nog nooit vervangen.
Door het inspectiegat zie je de koppelingsplaat.
Schat de dikte op ± 5 mm; met een boor vergeleken.
De auto wordt hoofdzakelijk voor korte ritten gebruikt.
Gaat de koppelingsplaat zo lang mee?

twiede (0), 16 jaar geleden

Na verloop van tijd zijn de klepsteelrubbers versleten en dan gaan ze nogal olie verbruiken.


Dank je voor je bemoedigende reactie.
Olieverbruik is nu 1 liter op 5000 km.
Een jaar geleden de cilinderkop eraf gehad ivm. olie in de koelvloeistof.
Kop laten vlakken, maar de klepsteelrubbers helaas niet laten vervangen.
Met deze info had ik dat zeker laten doen!

Nu is het olieverbruik niet zorgwekkend, een goed gebruikte auto moet olie verbruiken.
Maar als het verbruik meer wordt als 1 liter op 1500 km. moet de kop er weer af.

P. Kelder (0) PRO, 16 jaar geleden

[quote=twiede]Nu is het olieverbruik niet zorgwekkend, een goed gebruikte auto moet olie verbruiken[/quote]
volgensmij was dit net andersom @twiede

gr. paul

twiede (0), 16 jaar geleden

[quote=320]wanneer maakt ie dat geluid... stationair of onder belasting.[/quote]
Merci voor je meedenken.

Heb eens goed opgelet.
Na het starten hoor je het geklop eigenlijk niet.
Het begint pas na ± 1 minuut stationair draaien, maar wordt niet minder onder belasting.
Denk dat ik toch ergens anders moet zoeken.

twiede (0), 16 jaar geleden

[quote=paulkelder][quote=twiede]Nu is het olieverbruik niet zorgwekkend, een goed gebruikte auto moet olie verbruiken[/quote]
volgensmij was dit net andersom @twiede[/quote]
Hallo Paul,

Een zuigermotor zal altijd de oliefilm, achtergelaten door de olieschraapveer en klepsteel, verbranden.
Dit is het werkelijke en onvermijdelijke olieverbruik van een Otto-motor.
Dat het oliepeil niet daalt komt doordat de doorblaasgassen (benzineresten zoals roet) door de tegenwoordige toegevoegde additieven in olie zwevend worden gehouden. Komt er dus bij.

Een gezonde en over lange afstanden gereden auto zal een olieverbruik van ± 1 liter op 10.000 km hebben.
Kijk maar naar motoren die LPG als brandstof gebruiken. Deze "schone" brandstof vervuilt de motorolie nauwelijks, komt dus weinig bij
de olie.

Vandaar: een goed gebruikte auto moet olie verbruiken.
Maar mijn zoektocht naar het getok blijft door gaan.

Gr. RON

bmm (0), 16 jaar geleden

Ron,
gaat het "tokken" in het zelfde ritme met het toerental van de motor?

twiede (0), 16 jaar geleden

[quote=bmm]Ron,
gaat het "tokken" in het zelfde ritme met het toerental van de motor?[/quote]
Inderdaad bmm.
Dit loopt gelijk op. Wordt alleen minder hoorbaar door meer motorlawaai.

bmm (0), 16 jaar geleden

Ron,
Zolang je niet weet wat het is, kan het natuurlijk van alles zijn maar je schrijft dat het geluid begint een minuut na start. Ik zou dan de lagers in het motorblok uitsluiten omdat bij de start de lagers nog geen oliedruk hebben. Naar mijn mening zou een rot lager, zonder oliedruk, meer lawaai produceren dan na een minuut als er wel druk is.
Na een minuut heb je wel de volle druk op het hydraulisch systeem. Zou het toch daar mee te maken hebben? Ik lees dat het al eens is vervangen.
Is het "tokken" ook als je de ontlastschroef op de hogedrukregelaar losdraait?
En wat, als de HD pomp helemaal niet meedraait bijvoorbeeld.
Is ook de distributieriem wel op spanning?
Heb je de koppakking zelf vervangen of door een dealer laten doen?
Als het een dealer is geweest dan vind ik het wel stom dat ze de klepsteelrubbers niet hebben vervangen.
Bij een koppakkingset worden die rubbers meegeleverd.
De extra reparatiekosten had je met de olie terugverdiend.
Waar je ook nog op kan letten, de uitlaat heeft onder de motor nog een bevestigings punt. Die bout zit toch niet los toevallig? (Ik meen een inbus bout aan het koppelingshuis)
Ik kan zo direct niet nog meer verzinnen maar zal nog eens verder denken.
Groet,
Bert..

twiede (0), 16 jaar geleden

[quote=bmm]Rob,
Is het "tokken" ook als je de ontlastschroef op de hogedrukregelaar losdraait?
En wat, als de HD pomp helemaal niet meedraait bijvoorbeeld.
Is ook de distributieriem wel op spanning?[/quote]
Bert,

Het "tokken"" blijft, ook als je de V-snaar eraf haalt.
Dacht te horen dat het van de waterpomp kwam. Vervangen. Distributieriem is dus opnieuw gespannen. Geen resultaat.

Koppakking heb ik zelf vervangen, echter een losse koppakking gekocht, dus geen set.
Het was inderdaad veel verstandiger geweest de klepsteelrubbers ook te laten vervangen.

Uitlaatsteun aan koppelingshuis losgedraaid, opnieuw ingevet.

Dit geluid heeft de motor nu ong. 40.000 km en vermoed, ook gezien de andere reacties, weinig toekomstige problemen met de motor.
Het is meer een achtergrond geluid; mijn vrouw hoort het niet eens.

In ieder geval, bedankt voor je meedenken en je fijne reacties.

bmm (0), 16 jaar geleden

Dag Rob,

Jammer dat het euvel niet gevonden is.
Ik kan verder ook niets meer verzinnen.

Mocht je nog een poosje door willen rijden met de BX dan is het vervangen van de klepsteelrubbers misschien toch nog de moeite waard.
Het olieverbruik gaat drastisch omlaag als ze zijn vervangen. (Tenzij de motor lekt natuurlijk).

Zo ziet de inlaatklep er uit met versleten rubbers. [links :-)]

[url=http://imageshack.us][img]http://img530.imageshack.us/img530/6571/...[/img][/url]

twiede (0), 16 jaar geleden

Hoi Bert,

Bedankt voor de mooie foto's.

Het olieverbruik is nu (nog) 1 liter op 5000 km.
Met de BX wordt ong. 10.000 km per jaar gereden, ververs 1x per jaar en moet dus 1x bijvullen à € 3,- per liter.
Hoop nog 4 à 5 jaar met deze wagen te kunnen rijden.
De totale oliekosten (ong. € 25) over 6 à 7 jaar vallen wel mee.

Een nieuwe koppaking en klepsteelrubbers (laten inzetten) en divers kleinmateriaal zal zo'n € 75 bedragen en
een dag werk.
Denk dat ik nog maar doorrij of een andere Citroën koop, totdat het te gek wordt.

Groeten, RON

mcitr. (0), 16 jaar geleden

Klepsteelrubbers die versleten zijn hebben m.i niets te maken met het tokken van je motor. Wel je olie op peil houden natuurlijk. Ik sluit verder aan bij bmm; mortoren ken ik niet anders dan probleemloos. Kunnen veel kilometers hebben. Toch, uit wat je omschrijft ga ik wel denken aan een lager in krukas of nokkenas.
Wat je nog zou kunnen proberen is het vervangen van de oliepomp. Deze kunnen ook herrie gaan maken en volgens mij kun je die vervangen als je het carter hebt gedemonteerd. Aantal uren valt dus mee

gj akkerman (0), 16 jaar geleden

besteBX rijder,

Ik zou het op een wat te dikke laag koolafzetting op de zuigers willen houden als mogelijke oorzaak, volgens mij kan de motor daar nog jaren mee doorrijden en ik hoor uit de PSA-hoek ook nooit anders dan dat deze motoren lang mee gaan.
Dus mijn advies, gewoon doorrijden en ermee leren leven dat een motor met het vorderen van de kilometers en jaren steeds meer (bij)geluiden gaan maken.

groet gerjan ( voorheen bx 19 trs bij 640.000 (lpg)km de deur uitgedaan)

jwildschut (0), 16 jaar geleden

Mijn BX gaf ook een tikkend geluid. Eerst alleen toen-ie koud was. Ik kon het geluid aanvankelijk niet plaatsen en ben er gewoon mee doorgereden. Na verloop van tijd werd het geluid sterker. Pas toen kon je horen dat het geen mechanisch getik was, maar dat de pakking van het uitlaatspruitstuk lekte op 1 van de cilinders.

Heb je deze uitlaatpakkingen vervangen toen je de koppaking verving?

Nu ja als dit het probleem is, dan merk je het wel, want vroeg of laat wordt de pakking er wel verder tussenuit geblazen.

Ook ik denk dat het olieverbruik geen getik zal veroorzaken. Door excessieve koolafzetting in de cilinders zou de motor hoogstens gaan pingelen.

twiede (0), 16 jaar geleden

Joel,

Dank je voor je reactie.
De uitlaatpakkingen zijn toen vervangen en de uitlaatspruitstukbouten heb ik twee weken geleden nog volgens fabrieksvoorschrift
nagetrokken.

Ben net terug van vakantie in Italië.
De BX heeft het prima gedaan. 3000 km gereden. Verbruik benzine: 1 op 15,8 en 1/3 liter olie.
Dit met 4 personen, koffer vol tot aan het dak en 140/150 km per uur over de Duitse autobaan.

Op de terugweg naar het Nederland (tjonge, wat is het hier koud en nat zeg) brandde het motormanagementlampje een tijdje.
Na de Brennerpas effe gestopt en computer uitgelezen, maar gaf geen storingsmelding. Toch gereset om ev. noodloop te voorkomen.

Blijf zolang mogelijk met deze auto rijden!!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën BX of stel zelf een nieuwe vraag.