Citroën Xantia: Veerbollen voor vervangen, komt niet omhoog

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Diesel

De voorkant danste en ik ik de 2 bollen vooraan veranderd, gepurgeerd maar hij wil vooraan niet omhoog komen en achteraan blijft hij hoog staan... Wat kan ik doen ? Bedankt alvast.

FPP

Geplaatst door FPP (0) PRO , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Citroën Xantia? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

14 Reacties

vinner (0) PRO, 15 jaar geleden

Er zit een ontluchtings nippel bij de 5e verbol voorop t motorblok ...dacht ik.

FPP (0) PRO, 15 jaar geleden

Heb ik ontlucht maar maakt geen verschil uit

vinner (0) PRO, 15 jaar geleden

En als je de achterkant even met de wielen van de grond krikt.

FPP (0) PRO, 15 jaar geleden

Al geprobeerd, maakt geen verschil

TiborKorzelius (0) PRO, 15 jaar geleden

Bij de voorste hoogte regelaar onder de wagen gaat de bedieningsstang tussen de torsiestang/scharnier stroef door vuil en roest. Dit verklaart de onregelmatige rijstand, het dansen.

En bij de achterste hoogte regelaar is een nylon verbindings stukje [ Citroën onderdeel 529103 ] tussen de regelaar en het stangenstelsel losgeschoten door slijtage en daardoor blijft de wagen omhoogstaan.

Vriendelijke groet, Tibor

mcitr. (0), 15 jaar geleden

in de hoogste stand zetten en beetje toeren maken

jopiekees (0) PRO, 15 jaar geleden

Hoogteregelaar zelf wil ook wel vast gaan zitten (voor), uit elkaar halen en staafje zacht schoonschuren met scotch-brite.

FPP (0) PRO, 15 jaar geleden

Ik ga morgen al jullie adviezen nogeens opvolgen en laat jullie weten of het gelukt is. Ik heb ook gehoord over een pomp op de voorste centrale bol aan te sluiten en op die manier druk te bekomen. Alvast bedankt iedereen !

andreas08 (0) PRO, 15 jaar geleden

vaak komt het voor dat het mechaniek vast zit doordat bij onderhoud dit niet gesmeerd wordt
maar als hoogteregelaars vast gaan zitten heeft dit meestal een oorzaak
slecht onderhoud aan het lhm systeem heeft veelal hoge reparatiekosten
als dit niet regelmatig ververst en schoon gemaakt wordt krijg je vervuiling
iedere 5 jaar verversen of 120.000 km

mcitr. (0), 15 jaar geleden

De hydraulische olie moet eens per 60000 vervangen worden, idd heel belangrijk. Ik rij 15 jaar citroen (tot 4 ton aan toe), doe dat verversen altijd en heb nog nooit, op vullen / vervangen van de bollen na onderhoud aan het veersysteem gehad. Maar als de hoogteregelaar echt vast zit dan had je dat tijdens het rijden fors moeten merken of...je veerbollen waren nog goed en de hoogteregelaar werkte idd niet meer. Heb je de bollen erop laten zetten of heb je het zelf gedaan; is er eerst gekeken naar de oorzaak van het rij / veergedrag?

FPP (0) PRO, 15 jaar geleden

Het rijgedrag : achteraan OK, maar de voorkant danste. De 2 voorste bollen veranderd, de centrale gepurgeerd maar er komt weinig druk uit. De olie is nieuw en de voorkant wil niet omhoog komen. Moet ik die typische klick horen of niet ? De achterkant zakt niet en de voorkant komt niet omhoog... :-(

FPP (0) PRO, 15 jaar geleden

Nog een vraag, klopt het dat er achter de ontluchtingsnippel op de centrale bol vooraan een kocheltje zit ? Zijn we dat misschien kwijtgeraakt ?

autobedrijf van breugel (0) PRO, 15 jaar geleden

de ontluchtings nippel hoef je volgens mij alleen maar een halve slag los te draaoen om te ontluchten, niet er compleet uit!
dat kogeltje zal er wel in moeten ja.

FPP (0) PRO, 15 jaar geleden

Idd, dus alles werkt nu maar toch blijft de wagen aan de achterkant hoog staan : zakt dus niet ; het rijgedrag is nu wel prima.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Xantia of stel zelf een nieuwe vraag.