Hallo,
Citroen Xsara break-automaat 1.8i -LPG model 2000, bouwjaar 1999 200.000 km; sinds 1 jan. ca. 1.5 ltr koelvloeistof bij moeten doen, na lange rit geen verlies. Toch na 2 weken gemerkt dat de olie wit wordt (aanslag onder vuldop alsmede olie in koelvlstofreservoir) en compressie in koelcircuit. Gedacht aan lekke koppakking, kop eraf, niets te zien, de pakking was nog nieuw vanwege ingeslagen klepzittingen medio 2003 vervangen. kop ultrasoon onderzocht en 0.1 nagevlakt, geen haarscheuren en afgeperst. Vermoeden rees dat de afdichting van de "kap" rechts van de kop evt. lekte, daar waar olie en water de kop binnenkomen (koude afdichting, alum. op alum. met kit, er zaten wat sporen.) Of dat de voetpakking van de clilinder evt. lekte. Tevens ging er een gerucht dat een type xsara terug naar de fabriek is geroepen vanwege problemen met de cilinderbussen.
Op hoop van zegen kop weer gemonteerd, nu hééél licht waterverlies, géén compressie en motor loopt goed op lpg en benzine.
Let op: ik rij heel veel ultra-korte stukken: ca. 3-5 km, dus motor wordt niet echt warm. Zeker met die kou van de afgelopen tijd. Als ik >100 km heb gereden, is er van vocht (melkwit) niet meer te zien. Haarscheurtje in blok? ik lees op deze site over problemen met gasverdamper?
Weet iemand een systematische aanpak om dit probleem te lijf te gaan??
Nog geen additief geprobeerd voor lekdichting. Bekend probleem bij deze uitvoering? Wie weet anders een goede citroen-specialist in de buurt van Rotterdam-Zuid??
Bij voorbaat dank voor info.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Bij het veel rijden van korte stukken, komt de motor inderdaad nooit op bedrijfstemperatuur. Hierdoor kan de condens nooit "verdampen". Dit noemen ze ook wel sludge-vorming. Lijkt wel een beetje op vieze mayonaise en je zult het voornamelijk aantreffen op de onderzijde van de olievuldop en in de olievulpijp. (koudste gedeeltes) Enige remedie is eigenlijk langere afstanden rijden... Misschien is het ook wel te verhelpen met een ander type olie maar hier heb ik geen ervaring mee.
het is inderdaat wat diek zegt maar waarschijnlijk heb je dus wel ergens een lekage in je koel systeem waardoor je vloeistof verliest.
laat het systeem bij de dealer is onder druk zetten dan kunnen ze je precies vertellen waar het lek zit.
en nog even een vraagje:
stinkt het in de auto wel is zoetig?
gr tijne
19 jaar
Misschien heb je een kleine inwendige lekkage van je verdamper.
Overigens vreemd deze combinatie van 18i lpg en automaat bij mijn weten heeft citroen destijds geen toestemming te geven om op deze combinatie gas te zetten! Misschien beter om dat bij alle motoren te verbieden maar dit terzijde!! Ook kun je denk ik beter als je die korte stukjes rijd op benzine gaan rijden dat scheelt in ieder geval extra condens vorming. Tevens dezelfde vraag als martijn hierboven : Ruikt de auto soms zoetig? Dan de kachelradiator eens controleren.
Succes
19 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën Xsara of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar